Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Angående minnes användningen:
http://i.imgur.com/8GeQ4.jpg

http://i.imgur.com/kKXAm.png

Båda läger kanske ska ta och hålla tyst...

notera att chrome har flera processer som drar runt 10-11 k styck..

men jag förstår inte vrf folk klagar över ram användning? alla moderna datorer klarar ju det utan problem..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

men jag förstår inte vrf folk klagar över ram användning? alla moderna datorer klarar ju det utan problem..

Fanboys åt endera hållen måste ju ha något att klaga på, även om detta är irrelevant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men skog1sen, att säga att du berättade om din historia är inte samma sak som att säga att det inte är sant, utan att det är det förflutna. Att man säger att det som hände i Nazityskland är historia betyder inte att man menar att det är sagor. Du verkar redan som att du är rätt förbannad eftersom du slänger in utropstecken överallt som en annan 13 åring.

Du undviker ännu en gång att faktiskt svara på det jag skrivit. Jag har inte sagt att du inte får fråga, det är mer sättet du skrivit det på, och att du gång på gång skrivit saker som tolkas som att du tycker Chrome är extremt underlägset Firefox gällande allt. Du säger att du förstår varför jag bytte till Chrome då jag hade problem med Firefox, men ändå säger du att om jag har problem så måste det vara jag som gjort något fel?

Ja, du får ha en åsikt, precis som alla andra, det har jag väl inte sagt någonting om?

Har på känn att du inte riktigt kommer läsa igenom mitt inlägg en tredje gång, utan börja prata om annat igen, som t.ex att du får ha en åsikt, så vi kan lika gärna ge upp den här "diskussionen".

Ha en trevlig kväll.

Nä jag undviker inte (kanske ont om tid, då jag har ett jobb att skötta) !! Och du har helt rätt i en sak.

Jag tycker verkligen Chrome är extremt underlägset Firefox gällande allt. Jag tycker verkligen det

Hade jag inte tyckt det, så hade jag inte skapat tråden.

Ta åt dig, hoppa upp o ner, lägg dig ner o rulla, gör vad du vill. Men jag tycker verkligen det

Sen att du ska dra in en massa skit som Nazityskland som inte har ett skit att göra med saken, är ditt stora problem Jag försöker iallafall hålla mig till ämnet och skriva vad jag känner!!! (sen att du har problem med ! det skiter jag i)

Och det räcker att läsa dina inlägg en gång, inte tre gånger!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Satt å kolla i The HTML5 test av en helt annan anledning, men blev lite förvånad att det är så stor skillnad, till FF nackdel, på hur väl webbläsarna tolkar HTML5.
http://html5test.com/results/desktop.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

notera att chrome har flera processer som drar runt 10-11 k styck..

men jag förstår inte vrf folk klagar över ram användning? alla moderna datorer klarar ju det utan problem..

Jo, chrome tar lite mer men sen kommer IE9 med en tredjedel av minnesanvändningen. Så om nu ska spara minne så är det IE9 som gäller ;D

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Satt å kolla i The HTML5 test av en helt annan anledning, men blev lite förvånad att det är så stor skillnad, till FF nackdel, på hur väl webbläsarna tolkar HTML5.
http://html5test.com/results/desktop.html

Eftersom att det är ett syntetiskt test angående vilka funktioner som är implementerade än så länge eftersom att HTML5 är bara halsvägs in över vilka funktioner som skall bli standard i W3C:s mall över HTML5. Sedan använder olika webbläsare olika funktioner. Som till exempel kommer inte h264 finnas som godkänd i Firefox förrän kanske vid lansering av "version 25". Mozilla erbjuder h264 till sin mobila plattform medan till desktop är det fortfarande WebM på grund av att Google som köpte upp WebM har ändrat sig. Vilket inte var tanken eftersom att Mozilla vill inte låsa in sig i standarder som kräver att Mozilla måste betala dyra licenser.

Sedan tycker jag det är roligt när folk säger Firefox är slö jämfört mot Chrome. På min dator när jag har testat Chrome Canary mot Firefox Aurora så hänger Firefox lätt med i matchen. Mycket tack vare nya JIT Ionmonkey som hjälper till Jägermoneky och Type Inference.

Det Memshrink teamet fokuserar mest på just nu hos Mozilla är B2G eftersom Mozilla har planer på att det skall vara klart någon gång i början av nästa år. Boven Med Firefox var att addons läckte när Mozilla lanserade version 4. Allt det är som bortblåst idag. Sedan att mäta minneshanteringen med en sida säger nada. Ha uppe 20 filkar på en gång då kommer det vara helt annorlunda. Samt att Mozilla från början kunde äta upp minnet helt och hållet så ligger det idag på en väldigt minimal nivå. Det är vad som har hänt under det gångna året för Memshrink teamet hos Mozilla.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Nä jag undviker inte (kanske ont om tid, då jag har ett jobb att skötta) !! Och du har helt rätt i en sak.

Jag tycker verkligen Chrome är extremt underlägset Firefox gällande allt. Jag tycker verkligen det

Hade jag inte tyckt det, så hade jag inte skapat tråden.

Ta åt dig, hoppa upp o ner, lägg dig ner o rulla, gör vad du vill. Men jag tycker verkligen det

Sen att du ska dra in en massa skit som Nazityskland som inte har ett skit att göra med saken, är ditt stora problem Jag försöker iallafall hålla mig till ämnet och skriva vad jag känner!!! (sen att du har problem med ! det skiter jag i)

Och det räcker att läsa dina inlägg en gång, inte tre gånger!!!!

Nazityskland nämnde jag bara som ett exempel för att du skulle inse att ordet historia kan ha flera betydelser, och var därför inte orelevant

Ja, gå och "skött" ditt jobb du, även om det inte riktigt förklarar varför du inte har tid att svara på mina inlägg ordentligt, istället för att skriva en massa annan smörja som du gjort nu.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt, som inte är baserat på någon fakta eller någon form av test (så, har jag garderat mig tillräckligt nu?) är att Chrome är mycket snabbare än firefox. Jag tycker bättre om ScriptNo än NoScript. När jag bytade hade jag också problem med att Firefox var extremt segt på vissa hemsidor som jag ofta besöker och som flera andra har sagt så kraschade Flash konstant. Ogillar också att Firefox är uppdelat i en sök-bar och ett vanligt adressfält.

Nu går det säkert att fixa alla dessa saker om man har lust (kanske redan är ändrat, vad vet jag). Men varför skulle jag ta mig tid att byta, när jag är nöjd med Chrome just nu? Det jag saknar mest från Firefox är mittenmusknapp-scrollfunktionen den är ju sjukt mycket bättre i Firefox.

När det gäller minnesanvändning bryr jag mig inte det minsta, så länge jag har RAM så det räcker är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Min personliga åsikt, som inte är baserat på någon fakta eller någon form av test (så, har jag garderat mig tillräckligt nu?) är att Chrome är mycket snabbare än firefox. Jag tycker bättre om ScriptNo än NoScript. När jag bytade hade jag också problem med att Firefox var extremt segt på vissa hemsidor som jag ofta besöker och som flera andra har sagt så kraschade Flash konstant. Ogillar också att Firefox är uppdelat i en sök-bar och ett vanligt adressfält.

Nu går det säkert att fixa alla dessa saker om man har lust (kanske redan är ändrat, vad vet jag). Men varför skulle jag ta mig tid att byta, när jag är nöjd med Chrome just nu? Det jag saknar mest från Firefox är mittenmusknapp-scrollfunktionen den är ju sjukt mycket bättre i Firefox.

När det gäller minnesanvändning bryr jag mig inte det minsta, så länge jag har RAM så det räcker är jag nöjd.

Att flash crashar är inte firefox fel. Jag trodde det innan också så jag bytte till Opera och Chrome men det var samma sak där, så jag bytte tillbaka.

För att få bort sökbaren så högerklickar du bara på den och väljer anpassa, där kan du flytta runt allting hur du vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Att flash crashar är inte firefox fel. Jag trodde det innan också så jag bytte till Opera och Chrome men det var samma sak där, så jag bytte tillbaka.

För att få bort sökbaren så högerklickar du bara på den och väljer anpassa, där kan du flytta runt allting hur du vill ha det.

Låter ju smidigt med sökbaren, visste jag inte. Angående Flash så kraschade det i Firefox och inte i Chrome för mig. Jag struntar fullständigt i om det är Firefox eller Flash som ställer till problemet.

Permalänk
Medlem

Försökte ge Chrome en chans och fy fan. Har sjuk ont i huvudet och är illamående efter allt blinkande när man navigerar genom sidor. Kändes riktigt b också, som ett dåligt programmerat linux-freeware, grejer hoppade runt, blinkade och gud vet vad. Att försöka anpassa det så man ville ha det var ju bara glömma, gick inte att hitta nånting.

Insåg också att Chrome känns snabbare bara för att det laddar upp det den mottagit direkt istället för att vänta på informationen den behöver, vilket gör att det ser ut som skit och blinkar. Alltså är det inte snabbare än t.ex Firefox, bara det att man tror det eftersom man ser att nåt händer på skärmen.

I Opera t.ex kan man ställa in om man vill att den ritar upp det den tagit emot direkt eller väntar på infon och sen laddar. Tillåter man den inte ladda så känns det precis lika snabbt som Chrome och ger dig illusionen om att den laddar snabbare än andra webbläsare. Men visst, bara det går fort så kan man ju leva med regelbundna epilepsiattacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Min personliga åsikt, som inte är baserat på någon fakta eller någon form av test (så, har jag garderat mig tillräckligt nu?) är att Chrome är mycket snabbare än firefox. Jag tycker bättre om ScriptNo än NoScript. När jag bytade hade jag också problem med att Firefox var extremt segt på vissa hemsidor som jag ofta besöker och som flera andra har sagt så kraschade Flash konstant. Ogillar också att Firefox är uppdelat i en sök-bar och ett vanligt adressfält.

Nu går det säkert att fixa alla dessa saker om man har lust (kanske redan är ändrat, vad vet jag). Men varför skulle jag ta mig tid att byta, när jag är nöjd med Chrome just nu? Det jag saknar mest från Firefox är mittenmusknapp-scrollfunktionen den är ju sjukt mycket bättre i Firefox.

När det gäller minnesanvändning bryr jag mig inte det minsta, så länge jag har RAM så det räcker är jag nöjd.

Du kan söka direkt i det stora sök fältet med Mozilla Firefox.

Det stora sökfältet awsomebar är gjort på på det sättet att när du skriver något och trycker på enter går den direkt till Google search. Det ligger någon slags kod inbakat. Samt att det stora sökfältet sparar allt du gör. Vilket innebär att det stora sökfältet ger dig dem alternativen nästa gång du använder fältet. Det lilla fältet kan man ställa in vilken sökmotor man vill använda och om du använder Google så får du även alternativ. Mozilla har valt den här metoden eftersom att Mozilla vill att användaren skall välja sin egen favorit.

Permalänk
Medlem

alltid kört firefix innen men gick över till chrome för några veckor sen, tycker den är snabbare och tar mindre av datorn.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Tyckte för länge sen (FF4) att Firefox hängde sig, var allmänt långtsamt och segt.
Testade sedan Chrome och det är inga problem. Därför bytte jag!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk skall testa Firefox Aurora(version19)
http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/

Sedan kan ni berätta vilken som är snabbast mellan Chrome och Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tycker folk skall testa Firefox Aurora(version19)
http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/

Sedan kan ni berätta vilken som är snabbast mellan Chrome och Firefox

Tycker inte vilken som är snabbast är viktigast, den ska fungera felfritt även efter en uppdatering och där failar Firefox varje gång.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker dock att Palemoon x64 är snabbare än både Chrome och Firefox.

Permalänk
Medlem

Jag har haft chrome sedan firefox 4 eller 5 och tycker varken firefox eller chrome är "bäst". Halva min klass har FF och halva Chrome, de är alla lika snabba och funkar fint, är egentligen bara utseendet idag enligt mig ( och det man är van vid )som gör skillnad...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gillar Chrome då när jag testade den och har inte brytt mig om att byta, sen tillägget "Media Hint" gör Netflix intill ovärderligt (men av någon anledning är den borttagen från Chrome store, någon som vet hur man sparar lokala extensions?)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag tycker dock att Palemoon x64 är snabbare än både Chrome och Firefox.

Pale Moon, LOL, Vad är så speciellt med det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Pale Moon, LOL

Vad? Är det min stavning som du skrattar åt? I så fall så tycker jag att du kan radera ditt inlägg då det inte bidrar till diskussionen.

Permalänk
Medlem

Nej då. Kom bara inte på vad jag skulle skriva just då. Samt att jag tycker det är roligt att du tycker om en kopia som du anser är snabbare när det står på dess hemsida att det följer släppta versioner med undantag att det det marknadsförs som det vore bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Nej då. Kom bara inte på vad jag skulle skriva just då. Samt att jag tycker det är roligt att du tycker om en kopia som du anser är snabbare när det står på dess hemsida att det följer släppta versioner med undantag att det det marknadsförs som det vore bättre.

Kalla det placebo om du vill men jag anser den som snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Kalla det placebo om du vill men jag anser den som snabbare.

Om man får fråga. Har du testat till exempel någon av Firefox andra kanaler(beta, aurora eller nightly), Chrome Canary eller Opera Next. Bara undrar eftersom du nu anser att Pale Moon är snabbare.

Hur som helst du får fortsätta använda Pale Moon om du nu gillar det. Tänker inte få dig att byta. Däremot tycker jag man skall testa andra webbläsare innan man har bestämt sig för att det man använder är "bäst". Jag brukar testa någon av de andra webbläsarna när det kommer något nytt och än så länge anser jag att det skiljer sig väldigt minimalt däremot byter jag aldrig bort Firefox Aurora mot varken Chrome, Opera eller IE.

Permalänk
Medlem

Provade Internet Explorer 10 nu bara för skoj skull och det är ju sinnessjukt snabbt, snabbare än alla webläsare jag testat. Känns riktigt stabilt också. Synd bara att adblock inte går att installera simpelt och att det inte går att modifiera precis som man vill så som Firefox.

Är det nån förresten som vet hur man stänger av så att den inte autoscrollar när man trycker ner scrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Provade Internet Explorer 10 nu bara för skoj skull och det är ju sinnessjukt snabbt, snabbare än alla webläsare jag testat. Känns riktigt stabilt också. Synd bara att adblock inte går att installera simpelt och att det inte går att modifiera precis som man vill så som Firefox.

Är det nån förresten som vet hur man stänger av så att den inte autoscrollar när man trycker ner scrollen?

I början tycker man "IE 10 pre" eftersom jag inte kör W8 är snabb. Sedan efter ett tag börjar man störa sig på en hel del saker som gör att man vill byta. Så är det när webbläsaren är en inlåst historia. Inget webbläsare är direkt slö idag. Det är bara det att så fort Chrome lanserades så blev det en wow faktor, kolla Chrome är snabbast. För min del tycker jag det är mest skitsnack när någon säger att webbläsaren är slö.

I IE heter "adblock" spårningsskydd, som man hittar här: http://www.iegallery.com/sv-se/trackingprotectionlists

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

I början tycker man "IE 10 pre" eftersom jag inte kör W8 är snabb. Sedan efter ett tag börjar man störa sig på en hel del saker som gör att man vill byta. Så är det när webbläsaren är en inlåst historia. Inget webbläsare är direkt slö idag. Det är bara det att så fort Chrome lanserades så blev det en wow faktor, kolla Chrome är snabbast. För min del tycker jag det är mest skitsnack när någon säger att webbläsaren är slö.

I IE heter "adblock" spårningsskydd, som man hittar här: http://www.iegallery.com/sv-se/trackingprotectionlists

Är det verkligen samma funktion ?
Hursomhelst så kan jag igen rekommendera collusion för de som vill spåra spårarna och se hur de loggar ens aktiviteter på nätet, det är ett FF plugin och jag tvivlar på att det kommer till chrome eftersom google och facebook är de som syns mest i spåraspåranabilden.

http://www.mozilla.org/en-US/collusion/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen samma funktion ?
Hursomhelst så kan jag igen rekommendera collusion för de som vill spåra spårarna och se hur de loggar ens aktiviteter på nätet, det är ett FF plugin och jag tvivlar på att det kommer till chrome eftersom google och facebook är de som syns mest i spåraspåranabilden.

http://www.mozilla.org/en-US/collusion/

Lägger man till EasylistPrivacy för IE så blockerar det reklam.

Här kan du läsa vad listan innehåller http://easylist.adblockplus.org/en/

Permalänk
Medlem

två anledningar.
1. Det drar sjukt mycket mindre resurser.
2. Det finns synkronisering mellan flera enheter. (visserligen har firefox detta nu med, men chrome var först, därför skapade jag mitt konto där först (orkar inte byta))

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag tycker dock att Palemoon x64 är snabbare än både Chrome och Firefox.

alltid kul med folk som sticker ut ur mängden precis som de som använder dolphin browser.
jag fattar inte varför, men kul är det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |