Köpa ett EVGA Nvidia Geforce HTC 680 billigt, värt det?

Permalänk
Medlem

Köpa ett EVGA Nvidia Geforce HTC 680 billigt, värt det?

Tjena kompanjorer! Min kompis precis har vunnit ett EVGA Nvidia Geforce GTX 680 som jag funderar på att köpa för 2500 kr. Nu till mina frågor, kommer min dator att kunna använda sig optimalt av detta grafikkort och är det värt att köpa det istället för ett ASUS GeForce GTX 660 2048MB för 2000kr?

Mitt nuvarande grafikkort är ett Nvidia Geforce 8800gts 512 mb. Undrar även om det är grafikkortet jag ska byta ut för att sluta lagga på spel som t.ex Battlefield 3.

Info om min dator:

Processor = Intel Core 2 Quad CPU
Moderkort = Tillverkare : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Modell: MS-7360 (CPU 1)
Ram = 4gb
Nätaggregatet är jag inte helt säker på. Ser dock ut att vara en Silver Power SP-SS500 500W.

Vet inte om det blev lite ostrukturerat nu, uppskattar svar innan imorgon! Tack på förhand!

PS. Ska jag lägga till någonting så skriv det gärna!

Permalänk

Det är ju svårt att veta om du inte berättar vad du har för cpu och hur snabbt den går men det kommer sannolikt fungera mycket bättre än ett 660

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det är ju svårt att veta om du inte berättar vad du har för cpu och hur snabbt den går men det kommer sannolikt fungera mycket bättre än ett 660

Läs.

Till ts, njaa, du måste överklocka processorn en bra bit över stock och då lär du få ut 80-90% av grafikprestandan i de flesta fall!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Intel Core 2 Quad Q6600? Inte så jättebra på sånt här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eNdz:

Tjena kompanjorer! Min kompis precis har vunnit ett EVGA Nvidia Geforce GTX 680 som jag funderar på att köpa för 2500 kr. Nu till mina frågor, kommer min dator att kunna använda sig optimalt av detta grafikkort och är det värt att köpa det istället för ett ASUS GeForce GTX 660 2048MB för 2000kr?

Mitt nuvarande grafikkort är ett Nvidia Geforce 8800gts 512 mb. Undrar även om det är grafikkortet jag ska byta ut för att sluta lagga på spel som t.ex Battlefield 3.

Info om min dator:

Nätaggregatet är jag inte helt säker på. Ser dock ut att vara en Silver Power SP-SS500 500W.

Vet inte om det blev lite ostrukturerat nu, uppskattar svar innan imorgon! Tack på förhand!

Skulle gärna vilja veta exakt vad för processor du har, hade själv en Core 2 Quad 8200 för nåt tag sedan och det gav absolut ingen prestandaökning alls när jag bytte till mitt 680.

EDIT: såg att du precis hade skrivit men aja.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Läs.

Till ts, njaa, du måste överklocka processorn en bra bit över stock och då lär du få ut 80-90% av grafikprestandan i de flesta fall!

Råder du mig att köpa EVGA Nvidia Geforce GTX 680 eller ASUS GeForce GTX 660 2048MB i så fall? Allt jag begär är egentligen att kunna ha högsta grafik utan att lagga.

Skrivet av Galarix:

Skulle gärna vilja veta exakt vad för processor du har, hade själv en Core 2 Quad 8200 för nåt tag sedan och det gav absolut ingen prestandaökning alls när jag bytte till mitt 680.

EDIT: såg att du precis hade skrivit men aja.

Löste du det här på något sätt? Eftersom mitt tydligen är sämre än ditt så vill jag ju inte riskera att samma sak händer för mig.

Permalänk
Skrivet av eNdz:

Info om min dator:

Kan lova dig att det kommer bli en jäkla skillnad, men dock kommer din cpu flaska om du inte klockar den en rätt stor mängd.

Edit: Du kan inte få maxxad grafik med den processorn. Dock kommer ett 660 "passa" din processor bättre då du kanske kan få ut 95% av gpu:n med den processorn. Med 680 får du kanske ut som sagt 80-90%. Alltså lägger du ut pengar i onödan i och med att du köper ett bättre grafikkort. Dock är 2500 för ett 680 ett bra pris, och planerar du att köpa ny processor snart så är det värt det!

Edit2: Vad har du för ram?

Visa signatur

► Intel 3570k ► 16 Gb DDR3 Corsair Dominator ► Asus Sabertooth Z77 ► Asus GTX 680 DCII ► Corsair 500R ► 128 GB Intel SSD ► 2 TB WD Green ► Corsair HX850W

Permalänk
Medlem

Köp 680't och byt ut resten av datorn senare när du har råd. Du kommer inte bli missnöjd hehe. 500kr skillnad för mellan / lågkort mot värstingkortet är LITE!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan du köpa ett 680 för 2500 så gör det, oavsett om du kommer kunna utnyttja hela prestandan eller inte. Sjukt onödigt att köpa ett sämre kort för nästan samma pengar, ser absolut ingen mening med det.
Du kan ju uppgradera din CPU i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa!

Skrivet av Johanders:

Kan lova dig att det kommer bli en jäkla skillnad, men dock kommer din cpu flaska om du inte klockar den en rätt stor mängd.

Edit: Du kan inte få maxxad grafik med den processorn. Dock kommer ett 660 "passa" din processor bättre då du kanske kan få ut 95% av gpu:n med den processorn. Med 680 får du kanske ut som sagt 80-90%. Alltså lägger du ut pengar i onödan i och med att du köper ett bättre grafikkort. Dock är 2500 för ett 680 ett bra pris, och planerar du att köpa ny processor snart så är det värt det!

Så om jag förstår det rätt så är det antingen ett 660 och eventuellt behålla min processor eller 680 då jag kommer att behöva köpa en ny eller klocka den? Vill inte riktigt lägga ner hur mycket pengar som helst. Vad kan 660 + processor gå på?

Har 4gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kan du köpa ett 680 för 2500 så gör det, oavsett om du kommer kunna utnyttja hela prestandan eller inte. Sjukt onödigt att köpa ett sämre kort för nästan samma pengar, ser absolut ingen mening med det.

This.
Är ju bara idioti att köpa ett 660 när du kan få ett 680 för mindre än vad än 660ti kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köp 680't och byt ut resten av datorn senare när du har råd. Du kommer inte bli missnöjd hehe. 500kr skillnad för mellan / lågkort mot värstingkortet är LITE!

Skrivet av thexps:

Det ligger mycket i det ni båda säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanders:

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av thexps:

Jag kan instämma med dessa herrar, får du ett GTX 680 för 2500kr så ska du helt klart köpa den framför ett GTX 660 och så gör du helt enkelt så att du byter ut din CPU med tiden eller om du kan göra det direkt.

Det köpet är helt klart en investering i mina ögon!

Permalänk
Medlem

Du måste ju inte klocka processorn utan du får bara ut mer av grafikkortet genom att klocka den.
Så kör på 680 kortet du om du sen vill klocka processorn eller byta ut resten utav datorn så kommer du få ut ännu mer från grafikkortet.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av eNdz:

Tack för svar allihopa!

Så om jag förstår det rätt så är det antingen ett 660 och eventuellt behålla min processor eller 680 då jag kommer att behöva köpa en ny eller klocka den? Vill inte riktigt lägga ner hur mycket pengar som helst. Vad kan 660 + processor gå på?

Har 4gig ram

Precis. Annars köper du kortet och har det så länge tills du behöver en ny dator och byter ut hela skiten, då systemet du kör på är inte direkt i senaste laget. För ska du byta CPU, får du antingen köpa en begagnad, eller köpa ett helt nytt moderkort+cpu+ram då ditt nuvarande system inte är i form med det grafikkortet. Ramet är i minsta laget också.
Det hade räckt med ett sådant paket (Bara ett förslag) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2634646/2012-12-03
Då hade du haft en dator som klarar av alla spel på högsta grafik, med drops ner till 50 fps i BF3. Och som kommer klara av de nyare spelen rätt länge (Dock svårt att veta, men det är vad jag tror)

Visa signatur

► Intel 3570k ► 16 Gb DDR3 Corsair Dominator ► Asus Sabertooth Z77 ► Asus GTX 680 DCII ► Corsair 500R ► 128 GB Intel SSD ► 2 TB WD Green ► Corsair HX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Du måste ju inte klocka processorn utan du får bara ut mer av grafikkortet genom att klocka den.
Så kör på 680 kortet du om du sen vill klocka processorn eller byta ut resten utav datorn så kommer du få ut ännu mer från grafikkortet.

Men det är inte så att min dator kommer att ha problem med 680 kortet? Verkar som att ni är lite oense om min dator klarar av kortet eller inte. Om det bara är så att jag inte får ut hela prestandan av kortet så låter det inte så farligt.

Edit* Vill ju inte att något ska krascha.

Skrivet av Johanders:

Precis. Annars köper du kortet och har det så länge tills du behöver en ny dator och byter ut hela skiten, då systemet du kör på är inte direkt i senaste laget. För ska du byta CPU, får du antingen köpa en begagnad, eller köpa ett helt nytt moderkort+cpu+ram då ditt nuvarande system inte är i form med det grafikkortet. Ramet är i minsta laget också.
Det hade räckt med ett sådant paket (Bara ett förslag) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2634646/2012-12-03
Då hade du haft en dator som klarar av alla spel på högsta grafik, med drops ner till 50 fps i BF3. Och som kommer klara av de nyare spelen rätt länge (Dock svårt att veta, men det är vad jag tror)

Gör nog som ni säger, köper kortet och bygger sedan successivt upp datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanders:

Yep det paketet + GTX 680 fungerar.
Till TS, det är bara att ta kortet och senare något likande detta när du har råd / känner att du vill lägga ut pengar på det. Ett 680 är också mer framtidssäkert då du annars får byta ut GTX 660 "snabbare" innan det blir utdaterat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eNdz:

Men det är inte så att min dator kommer att ha problem med 680 kortet? Verkar som att ni är lite oense om min dator klarar av kortet eller inte. Om det bara är så att jag inte får ut hela prestandan av kortet så låter det inte så farligt. :)!

Nej då dom pratar bara om maximal prestanda för dej.
Inget ont kan hända dej jag lovar (jag är en gammal datortekniker (36år ung) så oroa dej inte ).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Nej då dom pratar bara om maximal prestanda för dej.
Inget ont kan hända dej jag lovar (jag är en gammal datortekniker (36år ung) så oroa dej inte ).

Okej tack! Var lite rädd att mitt nätagg skulle få spader.

Tackar återigen alla för snabba och hjälpsamma svar! Köper med största sannolikhet kortet imorgon, kan alltid återkomma med resultat om det skulle vara intressant för någon.

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eNdz:

Okej tack! Var lite rädd att mitt nätagg skulle få spader.

Tackar återigen alla för snabba och hjälpsamma svar! Köper med största sannolikhet kortet imorgon, kan alltid återkomma med resultat om det skulle vara intressant för någon.

Mvh!

Jag löste problemet med en ny processor, då jag tidigare hade testat att klocka upp den men det blev inte mycket bättre 4-8 plus mer fps.
Skulle definitivt köpa 680't, spara sedan pengar till en ny processor och förmodligen nytt mb och ram eftersom Core 2 Quad funkar endast på s775 och använder oftast DDR2 ram minnen.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Så, har nu köpt kortet. Jag kan spela Battlefield 3 på high utan något lagg alls vilket är underbart. Det enda problem jag stött på är väldigt skumt enligt mig. När jag är inne på Spotify och bläddrar runt bland mina spellistor så visas hälften av låtarna från förra spellistan och hälften från den jag nyss klickat på. När jag väljer en låt så är bilden från förra låten kvar där nere åt vänster!?

Det här kan liknas vid ett problem som jag även hade med mitt förra grafikkort. (har fortfarande det här problemet) När jag använder google chrome och öppnar en ny flik så får jag ofta upp en blank sida, detta löser jag genom att klicka på en annan flik och sen tillbaka till den nya.

Någon som vet vad det här beror på?

Bild på Spotify problemet
Som ni ser så är det blandat med låtar från alla spellistor. Kanske låter som ett litet problem men det är mer buggat än vad det ser ut. Går knappt att välja låt!

*Edit* Dom nya låtarna visas när jag rör musen över dom. Jättekonstigt, hoppas ni förstår något av det här inlägget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eNdz:

Så, har nu köpt kortet. Jag kan spela Battlefield 3 på high utan något lagg alls vilket är underbart. Det enda problem jag stött på är väldigt skumt enligt mig. När jag är inne på Spotify och bläddrar runt bland mina spellistor så visas hälften av låtarna från förra spellistan och hälften från den jag nyss klickat på. När jag väljer en låt så är bilden från förra låten kvar där nere åt vänster!?

Det här kan liknas vid ett problem som jag även hade med mitt förra grafikkort. (har fortfarande det här problemet) När jag använder google chrome och öppnar en ny flik så får jag ofta upp en blank sida, detta löser jag genom att klicka på en annan flik och sen tillbaka till den nya.

Någon som vet vad det här beror på?

Bild på Spotify problemet
Som ni ser så är det blandat med låtar från alla spellistor. Kanske låter som ett litet problem men det är mer buggat än vad det ser ut. Går knappt att välja låt!

*Edit* Dom nya låtarna visas när jag rör musen över dom. Jättekonstigt, hoppas ni förstår något av det här inlägget...

Har du nyaste drivrutinerna?
Nu till spotify problemet, har du provat ominstallera?

Permalänk
Medlem

GeForce HTC 680?

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av drjones:

Har du nyaste drivrutinerna?
Nu till spotify problemet, har du provat ominstallera?

Ja på båda frågorna. När jag testade med äldre drivrutiner funkade det ett tag, men började sedan att krångla.

Skrivet av dbxxx:

GeForce HTC 680?

Blev fel där.