Mid hårddisk låter och pajjar!!! Hjälp! :(

Permalänk
Medlem

Mid hårddisk låter och pajjar!!! Hjälp! :(

Kan görva vad som hälst vid datorn och plötsligt börjar det låta "Krrrk krrrk krrrk krrrrrrrrk, Krrrk krrrk krrrk krrrrrrrrk, Krrrk krrrk krrrk krrrrrrrrk" Alltså 3korta och en lång.
Sen fastnar hela datorn och man måste starta om.
Scandisk hittar alltid något fel när man sedan startar om.

Vad beror detta på???
Tror att det är min IBM Hdd(master med Win98).. kan va Matrox men chansar mest på IBMen eftersom när jag drog ut strömsladden till Matroxen så lät det en stund till(sen totalstannade allt).

Det låter högt och verkligen illa..:(

EDIT: Maxtor kanske den heter...?:)

Permalänk
Medlem

Jag sätter en peng till valfri välgörenhetsorganisation att det är en IBM gxp60/75 som sitter i din dator, någon som vill sätta emot?

Ta en titt på hårddisken, vad har den för beteckning? I vilket fall, skicka tillbaka dyngan där den kommer ifrån (nej, inte i soporna om du tänkte det, utan till IBM). Få tillbaka en ny på garanti, skicka tillbaka den när den går sönder. Gör detta tre gånger, sen går du tillbaka till butiken och begär pengarna tillbaka eftersom du fått en trasig vara tre gånger i rad. Nu tar du sedan pengarna och köper en riktig disk istället.

(obs, lite sarkasm på morgonen är inte fel, hoppas inga ibm-kåta stollar blir galna nu...)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag sätter en peng till valfri välgörenhetsorganisation att det är en IBM gxp60/75 som sitter i din dator, någon som vill sätta emot?

Ta en titt på hårddisken, vad har den för beteckning? I vilket fall, skicka tillbaka dyngan där den kommer ifrån (nej, inte i soporna om du tänkte det, utan till IBM). Få tillbaka en ny på garanti, skicka tillbaka den när den går sönder. Gör detta tre gånger, sen går du tillbaka till butiken och begär pengarna tillbaka eftersom du fått en trasig vara tre gånger i rad. Nu tar du sedan pengarna och köper en riktig disk istället.

(obs, lite sarkasm på morgonen är inte fel, hoppas inga ibm-kåta stollar blir galna nu...)

HAHAHA, din jävel!!!!:D
Det är en IBM GXP75!! :):):)

Vad ska man lära sig av detta, att man inte ska köpa fler IBM eller att man bara inte ska skaffa fler av den här modellen?

Vilken är "det bästa" märket på Hårddiskar?

PS. trode jag hade svarat på den här redan, har iaf skrivit svar men kanske stängt fönstret eller nått:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexam

HAHAHA, din jävel!!!!:D
Det är en IBM GXP75!! :):):)

Vad ska man lära sig av detta, att man inte ska köpa fler IBM eller att man bara inte ska skaffa fler av den här modellen?

Vilken är "det bästa" märket på Hårddiskar?

PS. trode jag hade svarat på den här redan, har iaf skrivit svar men kanske stängt fönstret eller nått:rolleyes:

HAHAHA!! Precis när jag läste krrr krrr krrr krrrrrrrrr...Så tänkte jag på min IBM 41gb 60gxp.. För den har pajjat så 3 ggr..
men men.. hoppas att dom har blivit bättre..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Ta backup på allt du har på disken, och skicka tillbaka den till IBM för reparation. Eftersom du inte kan kräva pengarna tillbaka av butiken kan du ju lika gärna göra detta.

Att smutskasta IBM för 2 dåliga hårddiskserier är kanske lite fel, men jag gillade inte IBM innan (Aptiva någon?) , och efter detta så ser jag ingen anledning att köpa produkter från dem igen. Det vore ju bara att leka med elden, köp ett annat fabrikat, finns ju såpass många andra hårddisktillverkare.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Man kan ju inte heller bojkotta IBM helt och hållet ju =P min 75gxp 30,7gb har hållit fint i över 2år, och den står igång större delen av dygnet! men givetvis har de hög felprocent, men noteras bör också att de sålt mer HD:s än de andra tillverkarna också! om jag inte minns fel, men det är bara att rätta mig!

Permalänk
Medlem

Kan tyvär inte skicka in den eftersom jag köppte den 07-2000
Den började "krrra" för några månader sedan..

Permalänk
Medlem

Min IBM på 40 GB låter typ som en geting med jämna mellanrum... och klonkar nog lite då och då också...

ska nog aldrig mera köpa nån hårddisk från IBM... jag tycker Western Digital är bäst. Fast jag har å andra sidan inget viktigt på IBM-hdn så jag kör väl med den tills den pajjar totalt och då får man väl försöka fixa en ny

Visa signatur

To program is to understand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtracrispy
Man kan ju inte heller bojkotta IBM helt och hållet ju =P min 75gxp 30,7gb har hållit fint i över 2år, och den står igång större delen av dygnet! men givetvis har de hög felprocent, men noteras bör också att de sålt mer HD:s än de andra tillverkarna också! om jag inte minns fel, men det är bara att rätta mig!

Vet du hur man räknar ut procent? Då borde du också kunna lista ut att procentvärdet inte visar antal sålda diskar, bara hur många procent av den totala mängd sålda diskar som skickas tillbaka. Så om IBM har en hög felprocent, måste det ju betyda att även om de säljer många diskar, kommer många diskar i retur. (alltså, antalet returerade diskar bör man inte kolla på, då detta oftast är i proportion till antal totalda sålda, felprocenten visar dock sambandet mellan dessa två faktorer).

Själv bojkottar jag IBM, just på grund av att de helt enkelt inte tillverkar saker som fungerar. IBM aptiva gav min far gråa hår och de tillverkar en totalt värdelös hårddiskserie. Räcker för att jag inte ska köpa av dem, då det finns en hel uppsjö med andra hårddisktillverkare att välja men. Men saken är som baken...:p

Jag frånsätter mig ansvaret för detta inlägg då tiden är... minst sagt sen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Jag frånsätter mig ansvaret för detta inlägg då tiden är... minst sagt sen.

HAHA!!!:D

Permalänk
Medlem

om man har köpt den begagnad utan kvitto, kan man skicka tillbaka den då??

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Min IBM GPX60 40gb har också börjat låta nu. när man startar datorn låter den oftast
"klick-klick-klick-klick" och ibland i windows så låter den "krrrrr-krrrr-krrrr"
Vilken jävla skit ibm tillverkar och jag orkar inte skicka tillbaka den och få ny skit. Ska aldrig mer köpa ibm grejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Vet du hur man räknar ut procent? Då borde du också kunna lista ut att procentvärdet inte visar antal sålda diskar, bara hur många procent av den totala mängd sålda diskar som skickas tillbaka. Så om IBM har en hög felprocent, måste det ju betyda att även om de säljer många diskar, kommer många diskar i retur. (alltså, antalet returerade diskar bör man inte kolla på, då detta oftast är i proportion till antal totalda sålda, felprocenten visar dock sambandet mellan dessa två faktorer).

Själv bojkottar jag IBM, just på grund av att de helt enkelt inte tillverkar saker som fungerar. IBM aptiva gav min far gråa hår och de tillverkar en totalt värdelös hårddiskserie. Räcker för att jag inte ska köpa av dem, då det finns en hel uppsjö med andra hårddisktillverkare att välja men. Men saken är som baken...:p

Jag frånsätter mig ansvaret för detta inlägg då tiden är... minst sagt sen.

Det stämmer _men_ fler sålda diskar = fler personer som skriker ut sina åsikter om dem (goda eller dåliga).

Permalänk

LOL... precis om vissa andra så fick krrr krrr krrrrrr mig att tänka på min gammla 75GXP. Den nöjde sig inte med de där ljuden... åånä. Den var tvungen att brinna upp också. Kretskortet var svart en vacker dag.. fattade noll och slog sönder den i ilska en dag. Dumt gjort, fanns nog garanti kvar.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

The_Ace: jo det är sant, dock så får de dåliga åsikterna större plats... vilket kanske inte ger en rättvis bild av varan.

[0verlord]: Låter farligt, ett uppbrunnet pcb kunde gått längre, hade disken varit fulisolerad hade hela skiten kunnat brinna ner...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

klånkande hdd

Efter har läst denna radda med inlägg kan jag bara säga: Det stämmer precis!! Har haft samma j-la problem med min ett år gamla disk, den börjar klånka och dona och sedan är det blåskärm. Ibland går det bara att starta om och allt är ok, ibalnd måste man köra en massa chkdsk via recovery innan den går igång. Så har det varit i ett tag nu. Tills idag när den till slut kastade in vanten helt. Det går inte att få igång den. Har kollat på tillverkaren forum och där finns inlägg om folk med samma problem. Tillverkaren uppger att det kan vara antingen hårdvarufel eller virus.

Vad är det för hårddisk? Jo, en Western Digital Caviar 80Gb, WD800. Sug på den!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexam
Kan tyvär inte skicka in den eftersom jag köppte den 07-2000

Då har du garanti tills 07-2003. Och om jag förstår dig rätt så skriver vi detta som Juli 2003. Alltså har du garanti... De e bara att skicka in...

Permalänk
Medlem

Ang. kvitto och sånt som någon undrade över. IBM läser antingen bara på lappen på disken vilken månad den är tillverkad alternativd har de nåt batch number så de kan se det den vägen. Men avsaknad av kvitto och liknande är inget hinder för att skicka till IBM.

Jag är beredd att hålla med - De gjorde ett fel med 75GXP. De släppte en ny serie - 60GXP - och SAMMA FEL UPPSTOD PÅ DESSA DISKAR! DÅ har jag ingen respekt för det företaget längre. Får se nu... 120GXP verkar funka helt OK, om 180GXP fungerar lika felfritt som andra diskar, då kanske jag kan överväga efterföljaren till den. Men som det är nu litar jag inte alls på dom. Har haft en trasig 46gigare och en 40gigs 60GXP, plus en 60GXP som IDE-stiften lossnade på och som jag lödde sönder lite sen Inte direkt IBM's fel, men den hade börjat knarra och plinga så jag antar att det var ingen större förlust Hade redan lagat den en gång för ett sånt stift så garantin var iallfall förbrukad. Jag har endast en IBM nu - en SCSI. Men den är på 17 gig och kostade över 2000 kr så den ska fan hålla tills solen ramlar ner.

Har dock haft en trasig 100gigs Wester Digital (inte en SE). Men den var DOA tror jag, för den började plinga bara några dagar efter det att jag fått den.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Drive Fitness Test http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm kanske kan hjälpa nåt? Jag vet inte riktigt vad det innehåller eftersom jag inte har provat det. Har ingen diskettstation nämligen.

Permalänk
Medlem

Någon som mer specifikt kan gå in på vad det är som är källan till *klonk*ljudet som uppstår. Har även haft det på min laptop i cirkus ett år (inte för att jag bryr mig, gör backup en gång i veckan, och laptopen är inte min), och det vore intressant att veta vad det är.
Min teori är att läsarmen hamnar fel på grund av läsfel, och slår i chassit på hårddisken, vilket skapar detta ljud.

Visa signatur

Nej är också service.