Missa inte Amazon Prime Deal Days!

nybörjare som vill klocka dator, tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

nybörjare som vill klocka dator, tacksam för hjälp!

Hej! jag tänkte ta och klocka min dator så den får lite bättre prestanda.
Jag har aldrig klockat en dator förut så jag behöver all hjälp jag kan få, och hur det ska gå till.

Admins: snälla lås inte tråden, jag vet att det finns hur många trådar och guider som helst inom detta ämne, men jag vill ha specifik hjälp för just min dator, jag har sökt bland trådar och blir bara snurrig i huvudet..

Min dator,

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7500 @ 2.93GHz 2.93GHz

Installerat minne (RAM): 4,00 GB (3,25 GB går att använda)

systemtyp: 32-bitars operativsystem windows 7

nätagg: crosshair 550w

grafikkort: ATI Radeon HD 5570

Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P5Q-PRO

Permalänk
Medlem

Jag klockar inte själv men min kompis gör det. Och det första du vill ha är bra kylning, för då du ökar spänning etc så kommer värmen att öka också.

Sen, vad ska du klocka?

Sen så är klockning mycket av att testa sig fram. för alla hårdvaror är inte samma även fast de är av samma märke, serie eller samma produkt. Men ta hjälp av de andra delarna av forumet och se om du hittar något på det du vill klocka.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Jag måste ändå säga att bästa hjälpen är att läsa och förstå en guide, t ex den här. Om man inte har någon kunnig.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Det är ingen ursäkt o säga jag vill ha specifikt för min dator jag vill inte läsa en guide. Du kan ha likadana komponenter i två datorer och gör samma inställningar när du överklockar men ändå kanske det misslyckas med den ena och lyckas med den andra. Men jag förstår din frustration, jag har varit i samma sits som du.

Jag visste ingenting om överklockningen innan jag började läsa guiden ovanför. Jag håller med dig man blir snurrig till en början. Men efter att man har läst om och verkligen försöker förstå, blir det klarare. Till sist ser man det klart och tydligt efter att man har ansträngt sig och letat och vaskat fram information om något man inte har förstått.

Räkna med att du måste anstränga dig att förstå vad guiden säger. Jag läste guiden noga mer än 30 gånger tror jag. Ska tillägga att jag googlade mycket också och letade efter information som jag inte förstod i guiden. Efter flera veckors av beredskap kunde jag överklocka min dator.

Lycka till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oBBeH:

Hej! jag tänkte ta och klocka min dator så den får lite bättre prestanda.
Jag har aldrig klockat en dator förut så jag behöver all hjälp jag kan få, och hur det ska gå till.

Admins: snälla lås inte tråden, jag vet att det finns hur många trådar och guider som helst inom detta ämne, men jag vill ha specifik hjälp för just min dator, jag har sökt bland trådar och blir bara snurrig i huvudet..

Min dator,

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7500 @ 2.93GHz 2.93GHz

Installerat minne (RAM): 4,00 GB (3,25 GB går att använda)

systemtyp: 32-bitars operativsystem windows 7

nätagg: crosshair 550w

grafikkort: ATI Radeon HD 5570

Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P5Q-PRO

Crosshair

Vad använder du datorn till? Den "börjar" bli rätt gammal och sliten, kanske dags att fundera på att köpa en ny... Om du ändå vill klocka, har du nån vettig kylare?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej!

Läänken till sweclockers OC-guide är mycket bra, följ den och läs noga så får du säkert goda resultat.
Alla tjatar om att uppgradera hit och dit.
Det är en fråga om budget och vad man brukar PCn till.

Vill man lägga x antal tusen på ny rig så var så god, allt för sitt behov.
Nytt grafikkort är fortsatt det som ger mest kräm i en PC och värd varenda krona.

Läs dessa två trådar:

http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/smartsection/item.p...
http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/smartsection/item.p...

Ganska intressant läsning , OM du nu inte vill köpa en helt ny PC då är det onödigt att läsa vidare.
Du har heller inte skrivit vad du använder PCn till.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic