Windows 8 UEFI installation hur?

Permalänk
Medlem

Windows 8 UEFI installation hur?

Hejsan

Har tänkt installera windows 8 pro på min stationära dator. Har förstått att man kan installera Winodws 8 i uefi mode och då kommer operativ systemet vara en del i bios och det gör att den bootar snabbare. Dock är jag lite konfunderad av hur man egentligen ska göra för att få det att fungera. Detta är vad jag har:

USB minne med Windows 8 på som är bootbar
Rampage IV extreme med senaste bios installerat
2x 120gb Corsair Force GT i raid 0 inställt i bios

Här läst flera guider där de säger att OS disken måste bara en GPT partition för at fungera med UEFI, måste den det? Hur fixar jag det enklast om jag vill installera allt från scratch? Vissa säger att det fungerar att köra diskpart under installationen och ändra diskarna till GPT hur gör man det? Behövs det göras några speciella inställningar i bios och på usb stickan för att det ska fungera? har någon gjort detta och kan skriva en guide som inte motsäger sig själv som alla guider på nätet gör?

//Aqua

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Hejsan

Har tänkt installera windows 8 pro på min stationära dator. Har förstått att man kan installera Winodws 8 i uefi mode och då kommer operativ systemet vara en del i bios och det gör att den bootar snabbare. Dock är jag lite konfunderad av hur man egentligen ska göra för att få det att fungera. Detta är vad jag har:

USB minne med Windows 8 på som är bootbar
Rampage IV extreme med senaste bios installerat
2x 120gb Corsair Force GT i raid 0 inställt i bios

Här läst flera guider där de säger att OS disken måste bara en GPT partition för at fungera med UEFI, måste den det? Hur fixar jag det enklast om jag vill installera allt från scratch? Vissa säger att det fungerar att köra diskpart under installationen och ändra diskarna till GPT hur gör man det? Behövs det göras några speciella inställningar i bios och på usb stickan för att det ska fungera? har någon gjort detta och kan skriva en guide som inte motsäger sig själv som alla guider på nätet gör?

//Aqua

tog 3 sec på google ^^

http://blog.dabasinskas.net/installing-windows-8-in-uefi-mode...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Okej och den där säger inte om man måste ha en GPT disk eller inte, den säger inte osm andra guides att man ska kopiera uefi boot files från usb minnet till root

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Okej och den där säger inte om man måste ha en GPT disk eller inte, den säger inte osm andra guides att man ska kopiera uefi boot files från usb minnet till root

Oke men den länken hittade jag från en tråd här och rresultatet blir precisdet du är ute efter .. Dock så efter att ha kollat runt lite så är de så gott som inget alls man tjänar på det.. Vissa saker blir tydligen väldigt sega å vissa saker går lite fortar. .

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Allt du behöver göra är att boota USB minnet via UEFI mode. Ska inte behöva mecka med GPT partitioner eller nått sånt.

På mitt Asus moderkort, så behöver jag bara trycka F8 under post för att få fram boot drive select menyn. och väljer då t.ex UEFI: "namnet på USB driven"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Allt du behöver göra är att boota USB minnet via UEFI mode. Ska inte behöva mecka med GPT partitioner eller nått sånt.

På mitt Asus moderkort, så behöver jag bara trycka F8 under post för att få fram boot drive select menyn. och väljer då t.ex UEFI: "namnet på USB driven"

Har också ett asus och får upp samma meny när jag trycker F8, men där står det UFD: "namnet på usb"

Installerade med den iaf men när jag går in i system information så står det "BIOS mode: Legacy" och inte UEFI.

Har det något med att göra med "Legacy USB 2.0 support? [Enabled]" som finns i BIOS?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Har också ett asus och får upp samma meny när jag trycker F8, men där står det UFD: "namnet på usb"

Installerade med den iaf men när jag går in i system information så står det "BIOS mode: Legacy" och inte UEFI.

Har det något med att göra med "Legacy USB 2.0 support? [Enabled]" som finns i BIOS?

Har du uppdaterat till senaste BIOS?

För nu så kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut på mitt.. kan kanske ta en bild och ladda upp strax.. lite ont i huvet just nu och svårt att komma ihåg exakt hur det såg ut.

Men i vilket fall så lär du nog behöva uppdatera till senaste BIOS för bättre Win8 kompatabilitet med EFI läget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du uppdaterat till senaste BIOS?

För nu så kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut på mitt.. kan kanske ta en bild och ladda upp strax.. lite ont i huvet just nu och svårt att komma ihåg exakt hur det såg ut.

Men i vilket fall så lär du nog behöva uppdatera till senaste BIOS för bättre Win8 kompatabilitet med EFI läget.

Hm, verkar ju inte gå att uppdatera med Asus egna AFUDOS, vill inte starta med Win8

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1149074-uefi-b...

skapat en tråd om det här

Kan också säga att du måste ha GPT.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet inte om boottiden blir så märkbart mycket snabbare, operativsystemet blir inte en del av firmwaren. Det är ett helt felaktigt uttryck om man vill vara kinkig. Men visst är EFI oftast smartare oavsett vilket läge man bootar i, i rent UEFI eller CSM (Legacy). Skillnaden är att i rent uEFI läge så behöver man t.ex. inte detektera och initialisera så mycket hårdvara utan man vet att operativsystemet gör det senare ändå, därav så är EFI väldigt välkommet med tanke på att vi användare blir av med gamla legacy stöd som ändå ingen längre använt på åratal.

Däremot vad EFI boot från hårddiskar innebär är att firmwaren(/EFI) kan montera upp första partitionen som är i vFAT16/32 format på just en GPT tabell och köra en bootloader därifrån. Istället för att den ska vara hårdkodad i början av disken dvs traditionellt MBR. Detta skall ju vara lite mindre fragilare. Sedan kan man ju t.ex.via mjukvara styra (precis som i SETUP/BIOS/EFI/etc vad man nu vill kalla det) vilken fil man vill boota och i vilken ordning som standard, det är bara variablar utan innehåll som sparas i nvram/CMOS/etc inte körbar kod.

För skivor/USB/Removable så gäller det en /EFI katalog i rooten av filsystemet. Därav får man oftast två alternativ när man väljer i bootmenyn. en i EFI läge och en i CSM/traditionellt läge.

Så att operativsystemet lägger sin bootloader i EFI är inte sant, utan som samspelar bara bättre är väll snarare rätt uttryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Hm, verkar ju inte gå att uppdatera med Asus egna AFUDOS, vill inte starta med Win8

Lägg BIOS på ett USB minne, formaterat i FAT32. Och flasha via EZ Flash som du hittar i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Lägg BIOS på ett USB minne, formaterat i FAT32. Och flasha via EZ Flash som du hittar i BIOS.

Efter flash så kan jag inte lägga till min ssd i boot order, den finns helt enkelt inte med där. Bara DVD enhet och annan HDD. Funkar att boota med "Boot override" dock.

EDIT: Löste sig, missade att det fanns ytterligare en undermeny för boot options bara

Nu verkar det funka dock, det kom fram en UEFI logga på usb minnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför ska man behöva bränna till ett USB minne? Det går lika bra att bränna den till en DVD skiva vilket jag gjorde. Sen är det bara att boota upp från skivan i UEFI-läge och ändra från legacy till efi. Med en SSD-disk startade jag upp på ca 10 sekunder men nu när jag installera Windows 8 med UEFI tar det bara 2-3 sekunder.