Spela upp filmer via extern hårddisk (raspberry pi)

Permalänk
Medlem

Spela upp filmer via extern hårddisk (raspberry pi)

Tja, fick hem min raspberry pi igår och allt fungerar klockrent förutom en sak (kör rasbmc). Att spela upp filmer via extern hårddisk, när jag stoppar in den externa hårddiskens usb i raspberryn så startar den om sig själv och sedan startar upp som vanligt. Problemet är att när den väl har startat om sig så hittar den inte filerna på hårddisken, kan inte ens så att den hittar själva hårddisken. Så hur ska jag göra för att kunna spela upp media via den externa hårddisken?
tacksam för alla svar

Visa signatur

PC# intel Core i5-3570k @ stock | Corsair H60 | MSI Z77A-S01 | Corsair Vengeance 8gb LP | NZXT HALE90 750W 80+ | Fractal Design R3 | SSD A-Data 120Gb+1TB Seagate Barracuda 7200RPM | Gigabyte och Gainward Gtx 670 SLI |

Permalänk
Medlem

När jag anslöt en extern till min PI så fick jag mounta den.

Börja med att skapa en mapp
Sen så mountar du hårddisken till den mappen.

sudo mkdir /home/usbdrive sudo mount /dev/sda1 /home/usbdrive

Nu är det bara att hitta den mappen och så bör du ha dina filer där.
Funkar inte det så googla runt om hur man mountar i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

När jag anslöt en extern till min PI så fick jag mounta den.

Börja med att skapa en mapp
Sen så mountar du hårddisken till den mappen.

sudo mkdir /home/usbdrive sudo mount /dev/sda1 /home/usbdrive

Nu är det bara att hitta den mappen och så bör du ha dina filer där.
Funkar inte det så googla runt om hur man mountar i Linux.

Ok, får söka lite på det. Påverkar det hårddisken på något negativt sätt? T.ex gör att den inte går att använda till datorn på ett normalt sätt sen

Visa signatur

PC# intel Core i5-3570k @ stock | Corsair H60 | MSI Z77A-S01 | Corsair Vengeance 8gb LP | NZXT HALE90 750W 80+ | Fractal Design R3 | SSD A-Data 120Gb+1TB Seagate Barracuda 7200RPM | Gigabyte och Gainward Gtx 670 SLI |

Permalänk
Medlem

Det den gör är att den lägger till den i datorn, så du kommer åt den precis som filerna i en mapp.