Problem med dator som blir långsam sen snabb sen långsam osv.

Permalänk

Problem med dator som blir långsam sen snabb sen långsam osv.

Hej!

Min dator har ett problem då den start upp funkar allt normalt och fin fint, sen efter 30min så blir allt väldigt långsamt och det går knappt att göra något alls på datorn men det skumma är efter typ 10-20min i det långsamma läget så går det tillbaka att funka som normalt. Och så håller den på om och om igen.
När den låser sig och tar lång tid på sig är CPU Usage inte högre än normalt (typ 0-2%) samma med physical memory, men "laddnings lampan" på datorn lyser konstant utan att blinka eller något.

Jag har använt Nod32 samt Malwarebytes Anti-Malware och gjort en hel genomsökning men inte hittat något. Har även gjort "System Restore". Men kan inte komma på vad som är problemet.
Datorn är några år gammal men det har inte alls varit något i likheten till detta.

Snälla hjälp. Behövs de någon mer info bara säg till så ska jag försöka fixa det.
Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Vad ligger din CPU på för temp?
Om den blir för varm så klockar den ner sig själv rätt rejält för att kylningen lättare ska kunna göra sitt jobb, så om du sitter med en rejält dammig kylare så kan du lätt nå denna throttle temp även utan hög CPU load och är den så dammig så kan det ta ett tag även med rejält mycket lägre klockfrekvens att nå en temp där den kör normalt igen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

CPU tempen kan du kolla med till exempel HW monitor. Är det höga temperaturer får du öppna chassit och ta dig en titt, det är förmodligen väldigt dammigt.

Jag skulle också råda dig att göra en ny fräsh installation av windows och blåsa allting du har nu.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown IGN:

Hej!

Min dator har ett problem då den start upp funkar allt normalt och fin fint, sen efter 30min så blir allt väldigt långsamt och det går knappt att göra något alls på datorn men det skumma är efter typ 10-20min i det långsamma läget så går det tillbaka att funka som normalt. Och så håller den på om och om igen.
När den låser sig och tar lång tid på sig är CPU Usage inte högre än normalt (typ 0-2%) samma med physical memory, men "laddnings lampan" på datorn lyser konstant utan att blinka eller något.

Jag har använt Nod32 samt Malwarebytes Anti-Malware och gjort en hel genomsökning men inte hittat något. Har även gjort "System Restore". Men kan inte komma på vad som är problemet.
Datorn är några år gammal men det har inte alls varit något i likheten till detta.

Snälla hjälp. Behövs de någon mer info bara säg till så ska jag försöka fixa det.
Tack för mig.

ostabilt nätagg? testa med ett annat..

Permalänk

Tempen ligger på runt 37°C, vet inte om det är mycket eller lite. Datorn är damsugen och av dammad.
Ingen aning om det är nätagget som är problemet, och har inget extra som jag kan testa.

Ser ut som jag får testa och omformatera datorn då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown IGN:

Tempen ligger på runt 37°C, vet inte om det är mycket eller lite. Datorn är damsugen och av dammad.
Ingen aning om det är nätagget som är problemet, och har inget extra som jag kan testa.

Ser ut som jag får testa och omformatera datorn då.

Temperaturen är det inget fel på, men dammsugning av dator är inget att rekommendera.
Men testa att formattera och installera om systemet, kan ju hjälpa om det är länge sen du gjort detta.
Om det fortfarande inte fungerar som det ska efter formattering så kan det vara dags att kolla på nätagg men även ESD skada från dammsugning är en möjlighet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Datorn fixa sig efter en omformatering. Tackar för hjälpen!