Snälla svara, har jag filat sönder grafikkortet:(

Permalänk
Avstängd

putsa vidare, doppa kortet i tinner kanske, inte vet jag men kolla så att det inte sitter skit mellan benen på minnena. Du kan ju faktiskt montera bort alla kylflänsar och blåsa av kortet med extrem högtrycksluft. Det är en mycket bra ide tycker jag själv prova!!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Hedersmedlem

Det har inte blivit statisk elektricitet när du slipade så du har esd-skadat kortet då? Tänk på att du kollar så att det är helt torr luft om du ska blåsa rent med tryckluft och så att de inte har olja i luften. Hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

heh det låter som du har samma broblem som jag hade,
fick hem mitt radaeon 9700pro för någon månad sen och det var flimmer överallt grafikbuggarna sträckte sig ända till bios
aja jag fick ut ett nytt på garantin så nu är jag hel nöjd

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly

asså, dammsug inte kortet med dammsugare!

låter som du tänker göra det!

det e farligt, mycket stor esd risk från den farliga dammsugaren!

hur fasen får du esd från dammsugarmunstycket?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Skulle du kunna lägga ut lite skärmdumpar och gära en bild på coren så vi kan se hur den ser ut

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
hur fasen får du esd från dammsugarmunstycket?

Det beror på luftvirvlarna ifrån dammsugar munstycket, på ESD dammsugare så är munstyckena jordade och det är dom inte på en "vanlig" dammsugare som du har hemma.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban

Det beror på luftvirvlarna ifrån dammsugar munstycket, på ESD dammsugare så är munstyckena jordade och det är dom inte på en "vanlig" dammsugare som du har hemma.

esd av luftvirvlar????

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Avstängd

men fan, typ gör all med kortet till det funkar!!!! men blås inte med extremt hög tryckluft som nån sa längre upp, då kanske nån komponent blir skadad eller flyger av men blås som fan på det endå, men ta det lungt!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

1.är du 100% på att det är grafikkortet, testa med ett annat grafikkort och uteslut andra fel. (Dock e detta ganska säkert va?)
Testa kortet på en kompis dator.

2.Sedan så ändra till standardinställningar i BIOS för grafikkort om det var grafikkortet sm det var fel på. Se oxo att alla AGP inställningar är !rätt! så att du inte har en för hög AGP spänning.
Sätt CPU default så det inte kan påverka på nåt sätt,så att PCI bussen säkert int körs högre än 33Mhz.

3.Putsa och torka ordentligt på kortet där det kan finnas ledande partiklar som du kanske filat ner från core.

4.Se till att kylflänsen är ordentligt installerad och att du har värmeledare mellan core och kylfläns.

5.Försök att (om möjligt) klocka ner kortet, för om det funkar sen så har det fuXXat sig med default frekvensinställningarna. Hade detta problem länge sen med ett Matrox G200 och då flimrade det som sautan.

Skriv när du testat detta.

Jag hoppas du fixar det, jag hatar när hårdvara fuXXar sig.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ett nytt kort ska du köpa ett Ati Radeon 8500LE

Permalänk

tips: det finns tryckluft på burk på tex teknikmagasinet.... brukar använda det till att blåsa ut damm och skit när jag har min årliga julstädning.
mitt tips e att du håller kortet över ett vitt lakan blåser me burken om du ser nått på det vita lakandet testa om det funkar annars kör med de där regörings sprayet och tryckluft igen....
det låter jävligt mysko asso

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

esd av luftvirvlar????

Alltså det uppstår statisk elektrisitet när luften virvlar in i damsugar munstyket pga friktioen emot munstycket.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Vet att nån sa här att T-röd är bra att tvätta kort mm som man får vatten på och sedan gå på med hårtorken... kannse vore nåt?
Sedan sa en på DH i sommras till mig som körde en vappo att man tex kunde lägga CPU:n i kemisk ren bensin för att få bort all skit fårn den...
Kannse värt att testa nåt av dom knepen?

Permalänk
Medlem

på vänstra sidan på min skärm (laptop), så är det som en lila, ibland grön toning.. det vart så efter jag lämmnade in skärmen på lagning efter jag hade krossat glaset ;). nån som har nån aning vad det kan vara?

om man böjjer på skärmen lite lätt så försvinner det. kan det vara nån koppling som bagglar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLS
Men SATAN I HELVETE!

Rengjorde kortet i en timme noga som bara den. Nu har jag fått ännu större buggar i grafiken än någonsin....buääääh:(

Vad fan ska jag göra?

/snyftande NiLS

Chacka nytt graffe.

Mvh Mucke.

Permalänk
Medlem

hmm, jag råkade böja till ett stift på monitorkabeln en gång, och allting funkade förutom att alla färger blev helt konstiga, höll på att bli galen innan jag hittade vad som var fel
kanske är lite långsökt med tanke på att det även flimmrade och sånt för dig, men med lite tur så kanske det bara är nåt med kabeln.

Permalänk
Medlem

Du borde ju ha garanti kvar på skiten elle? Ta o lämna ti baks kortet o så får du ett nytt bums! Iofs så kanske det syns att du filat lite på coren men smacka på rejält med kyl-pasta så märker dom inget seru. Men om de mot förmodan skulle ta loss fläkt o fläns från kortet och dessutom ta bort all kylpasta o se att du vart frame så är det väll bara o blå neka till att du rört det osv. tror inte de kollar så noga på ettt trasigt graffekort utan bara ger dig ett nytt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hej alla!

Tackar och bugar för alla svar, många bra tips. Vet inte hur jag ska svara på allt;)

Hmm jag tog grafikkortet från min burk i norrland och har inte kommit in i windows på mitt AMD system. Provade dock kortet i min P3 500 och i windows såg det illa ut också.

Jag har inte överklockat kortet efter filningen.

Jag ska fixa tryckluft och sånt och prova sedan, just nu har jag -23.11 kronor på kontot dock, juletider;)

Att doppa kortet i något är frestande, vet dock inte om jag vågar. Verkar inte vara någon härinne på swec som testat, om någon hade personliga erfarenheter av ett sånt ingrepp skulle jag testa på stubben men jag vill veta vilken lösning. I ett ögonblick av galenskap igår kl 05.00 tänkte jag låte kortet ligga i aceton under natten:D

Bild på coren, skulle kunna låna digikamera av farsan men känns lite onödigt. Jag tror inte att det skulle hjälpa er att hjälpa mig, den ser jättefin ut...fast det funkar inte.

Att det blev fetare buggar efter andra rengöringen med aceton är jävligt oroväckande, att jag pajjat någon komponent mer är väl kanske inte omöjligt....jag vet inte...hoppas inte det.

Gud vad jag är less på detta grafikkort, jag som tänkte voltmodda och ha kul under lovet. Hade hellre bränt coren, då hade jag känt mig lite cool iallafall:D

Att försöka lämna tillbaka kortet efter att ha filat på coren känns lite väl krystat, men om jag hittar kvittot och känner mig lite elak någon dag så kanske;)

Tack så mycket iallafall hörrni (alla utom mucke heh)

/NiLS

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem

undra bara vart du köpte dej jätte fina sandpappret! vill också ha nämligen

Permalänk
Medlem

Köp vanlig k-sprit & skölj av kortet med blås sedan det rent med tryckluft eller i nödfall blås med dammsugaren...

För dom som inte vet så innehåller k-sprit både isopropanol & etanol, bättre finns inte!! Jag rengör alltid elektronik med k-sprit...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZweX
undra bara vart du köpte dej jätte fina sandpappret! vill också ha nämligen

På Clas Olsson, dom har de mesta.

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLS
Hej alla!

Tackar och bugar för alla svar, många bra tips. Vet inte hur jag ska svara på allt;)

Hmm jag tog grafikkortet från min burk i norrland och har inte kommit in i windows på mitt AMD system. Provade dock kortet i min P3 500 och i windows såg det illa ut också.

Jag har inte överklockat kortet efter filningen.

Jag ska fixa tryckluft och sånt och prova sedan, just nu har jag -23.11 kronor på kontot dock, juletider;)

Att doppa kortet i något är frestande, vet dock inte om jag vågar. Verkar inte vara någon härinne på swec som testat, om någon hade personliga erfarenheter av ett sånt ingrepp skulle jag testa på stubben men jag vill veta vilken lösning. I ett ögonblick av galenskap igår kl 05.00 tänkte jag låte kortet ligga i aceton under natten:D

Bild på coren, skulle kunna låna digikamera av farsan men känns lite onödigt. Jag tror inte att det skulle hjälpa er att hjälpa mig, den ser jättefin ut...fast det funkar inte.

Att det blev fetare buggar efter andra rengöringen med aceton är jävligt oroväckande, att jag pajjat någon komponent mer är väl kanske inte omöjligt....jag vet inte...hoppas inte det.

Gud vad jag är less på detta grafikkort, jag som tänkte voltmodda och ha kul under lovet. Hade hellre bränt coren, då hade jag känt mig lite cool iallafall:D

Att försöka lämna tillbaka kortet efter att ha filat på coren känns lite väl krystat, men om jag hittar kvittot och känner mig lite elak någon dag så kanske;)

Tack så mycket iallafall hörrni (alla utom mucke heh)

/NiLS

Taskig du var rå. Inse kalla fakta ( på tv4 ). Ditt kort är kört.
Bara att chacka nytt
Natti natti från Mucke.

Permalänk

Rekommenderar Aceton, fixar det mesta. Var inte rädd för att acetonet pajar kortet för det lovar jag dig inte händer. Har rengjort massor av datorprylar med aceton. T-röd mm tar enligt min erfarenhet inte tillräckligt bra för att lösa sånt här. Nej vräk på aceton.. gärna i någon form av bad och skrubba längs sidorna på minneskretsar och kärna med typ en tandborste. Jag har själv haft grafikkort med samma problemet som fixat sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av montrego
på vänstra sidan på min skärm (laptop), så är det som en lila, ibland grön toning.. det vart så efter jag lämmnade in skärmen på lagning efter jag hade krossat glaset ;). nån som har nån aning vad det kan vara?

om man böjjer på skärmen lite lätt så försvinner det. kan det vara nån koppling som bagglar eller?

haha.. vi har exakt samma fel på vår tv

kom dock efter att den hade åkt i golvet

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboBird
Rekommenderar Aceton, fixar det mesta. Var inte rädd för att acetonet pajar kortet för det lovar jag dig inte händer. Har rengjort massor av datorprylar med aceton. T-röd mm tar enligt min erfarenhet inte tillräckligt bra för att lösa sånt här. Nej vräk på aceton.. gärna i någon form av bad och skrubba längs sidorna på minneskretsar och kärna med typ en tandborste. Jag har själv haft grafikkort med samma problemet som fixat sig.

Reckomenderar inte tanborrste...
la min black ice i ett acetonbad för att ta bort så mö färg som möjligt men tanborsten mer eller mindre smällte i acetonen
Vanlig diskborste fungerar uber men som sackt vissa plaster mm smälter av aceton.

Permalänk
Medlem

Jadu Nils..hehe har du kollat så kortet sitter riktigt intryckt?

//Ola

Permalänk
Avstängd
Citat:

smälter inte plasten av acetonen eller är det härdplast på ett graffekort?

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okej,

Dig tror jag man kan lita på. Har redan pulat som fan med aceton, dock inte i något bad utan med en tops på alla olika kretsar, första gången blev det mycket bättre men efter den andra rengöringen (mkt noggrannare) med massor av aceton blev det riktigt illa, sämre än från början tillochmed.

Detta behöver visserligen inte betyda att acetonet skadat kortet eller ngn krets på det (in fact i doubt it) utan snarare att skiten "åkt nån annanstans" eller att den ligger kvar.

SÅ: Det sista jag skulle vija fråga är om jag vågar bada hela kortet, det är ju massa kondensatorer etc, dessutom smälter inte pcb:n som ngn här påpekade.

Tack

Edit: Ola j...ja kortet är korrekt insatt i agp porten, önskar att d vore så enkelt;)

/NiLS

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skicka tillbaka kortet till den affär du köpte det ifrån och hoppas att du får ett nytt på garantin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrashWill
Skicka tillbaka kortet till den affär du köpte det ifrån och hoppas att du får ett nytt på garantin

Lite osolidariskt att luras när man själv har förstört något och försöker få någon att betala för det även fast de inte har något med det att göra.

Visa signatur

kärlek.