Nätdel 750W vilken ska man välja?

Permalänk

Då får du gärna säga vad du tycker om den när den är installerad och klar sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmye1000:

Då får du gärna säga vad du tycker om den när den är installerad och klar sen.

Jadå, meddelar dig imorgon.

Permalänk

Någon hundring till så kan du ju köpa AX750, blir nog fint om du skulle göra det, det är kvalité rakt igenom!

Edit: såg att du hade redan köpt ett haha.
GOD HJUL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Någon hundring till så kan du ju köpa AX750, blir nog fint om du skulle göra det, det är kvalité rakt igenom!

Edit: såg att du hade redan köpt ett haha.
GOD HJUL!

AX750 och XFX är både av seasonic exakt likadant men olika klister bara, både har japanska caps 10c och är seasonic, dessutom får du 850w som är modulärt, vad spelar det för roll om man köper corsair när både är av seasonic!, get tha point? Men om du är en fanboy då är det en helt annan femma du.

Permalänk

Annars om du är villig att lägga 99kr till kan du få EVGAs nätagg som har grym sleeve, 5 års garant, 80+ guld (xfx har bara brons), 100% modulärt, dock så är det ganska långt och utseendet kanske inte passar alla.

https://www.inet.se/produkt/6909829/evga-supernova-nex750g-75...

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Annars om du är villig att lägga 99kr till kan du få EVGAs nätagg som har grym sleeve, 5 års garant, 80+ guld (xfx har bara brons) dock så är det ganska långt och utseendet kanske inte passar alla.

https://www.inet.se/produkt/6909829/evga-supernova-nex750g-75...

Du har rätt det är "bara" brons", man får ut 840w på 12v av 850w, XFX (seasonic) är kända för att leverara sina watt full eller mer, vilken för mig spelar ingen roll om det är brons eller guld 840w ~ är mer än vad jag behöver, dessutom så finns det hos komplett för bara 849kr =], mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Corsair AX750w för riktig kvalitet, men beroende på grafikkort och överklockning kan det bli tight vid SLI/CFX. Då kanske ett Corsair TX850M är att föredra.

Skrivet av aMp:

Att sätta ett pristak i sig känns dumt då det är en av de viktigaste delarna i datorn, som tom kan förstöra andra komponenter om man inte har ok/bra saker. Sedan att du gärna vill få in så det kan driva SLI/CFX gör det ännu svårare så om du ska hålla dig under 1 000 kronor så får du nog glömma det isf tyvärr.

Det är ganska vanligt att folk köper delar för ganska mycket pengar och sedan vill spara in på PSU vilket jag anser är fel, eftersom det är en sådan pass viktig komponent.

Corsairs fanboys slår till igen.

Krävs mycket för att ett 750w ska bli tight vid sli.

Sen är ett pristak på 1000kr för nätagg ganska bra gräns. Man får allt som man behöver. Modulärt, bra värden och bra tillverkade nätagg. Så länge man inte köper märkesfjortisarnas favorit corsair. TX850M är ett pissigt nätagg i sin prisklass. Överlag så är corsair produkter för fanboys som utgår från att dyrare är bättre och inte tänker på insidan.

Och man är ju världens jävla stolpskott om man tycker att man ska lägga kanske 1.5k av en 9k buget på nätaggregatet. Jag håller med om att man inte ska spara på nätagget, men att köpa ett kvalitetsnätagg för 1k är knappast att vara snål.

Jävla corsair fanboy, ska man upp i högre nivåer så ska man köpa ett seasonic eller super flower eller något annat renodlat nätagg. Inte ett klistermärke.

Ontopic: XFX 750wattaren är ett grymt val, helt klart bland det bättre under tusingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Corsairs fanboys slår till igen.

Krävs mycket för att ett 750w ska bli tight vid sli.

Sen är ett pristak på 1000kr för nätagg ganska bra gräns. Man får allt som man behöver. Modulärt, bra värden och bra tillverkade nätagg. Så länge man inte köper märkesfjortisarnas favorit corsair. TX850M är ett pissigt nätagg i sin prisklass. Överlag så är corsair produkter för fanboys som utgår från att dyrare är bättre och inte tänker på insidan.

Och man är ju världens jävla stolpskott om man tycker att man ska lägga kanske 1.5k av en 9k buget på nätaggregatet. Jag håller med om att man inte ska spara på nätagget, men att köpa ett kvalitetsnätagg för 1k är knappast att vara snål.

Jävla corsair fanboy, ska man upp i högre nivåer så ska man köpa ett seasonic eller super flower eller något annat renodlat nätagg. Inte ett klistermärke.

Ontopic: XFX 750wattaren är ett grymt val, helt klart bland det bättre under tusingen.

Jag är ingen fanboy, jag pratar bara av egen erfarenhet av det jag själv använt samt det lätt överskådliga jag läst om i recensioner och från vettigt folk på vettiga forum. Jag har ingen aning om XFX-agget, men du verkar kunna det och då är det säkert ett ypperligt bra val för TS. Men fortfarande, beroende på grafikkort och OC kan 750 watt bli tight i SLI/CFX. Ska de driva säg dubbla Fermi av högsta modell krävs det en del.

Men en stor fördel med helt modulära aggregat är ju att det blir enkelt att byta, bara plugga ur kablarna och byta PSU för att sedan plugga i alla kablar igen. Då kan man slippa undan all kabeldragning i princip om man lagt ner mycket jobb på det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är ingen fanboy, jag pratar bara av egen erfarenhet av det jag själv använt samt det lätt överskådliga jag läst om i recensioner och från vettigt folk på vettiga forum. Jag har ingen aning om XFX-agget, men du verkar kunna det och då är det säkert ett ypperligt bra val för TS. Men fortfarande, beroende på grafikkort och OC kan 750 watt bli tight i SLI/CFX. Ska de driva säg dubbla Fermi av högsta modell krävs det en del.

Men en stor fördel med helt modulära aggregat är ju att det blir enkelt att byta, bara plugga ur kablarna och byta PSU för att sedan plugga i alla kablar igen. Då kan man slippa undan all kabeldragning i princip om man lagt ner mycket jobb på det.

Det skulle faktiskt fungera med ett 750watt (av bra kvalitet) för sli med Fermi. av högsta modell. Sen så är det ganska otroligt att TS skulle använda något så gammalt som 480 då han får bättre prestanda för småpengar. Men om TS har 480 så skulle man självklart rekommendera mer, men det skulle definitivt fungera med 750watt. Och gissningsvis så klockar inte TS då faktiskt inte så många här gör det, iaf bland folk som gör nätaggstrådar.

Visst, corsair köper bra varor och säljer, men dom är alldeles för dyra. Så dom är inte att rekommendera för någon som tänker för prestanda/per krona.

Skojar du om kablarna? Köper man nytt nätagg så vill man troligen byta ut kablarna för att undvika att något har skavts, spruckit eller helt enkelt blivit gammalt. Fast då utgår jag från att du bryr dig om dina komponenter. Sen att jag personligen tycker att kabeldragningen är kul är väl inte relevant men det är knappast klokt att använda sina gamla kablar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Skojar du om kablarna? Köper man nytt nätagg så vill man troligen byta ut kablarna för att undvika att något har skavts, spruckit eller helt enkelt blivit gammalt. Fast då utgår jag från att du bryr dig om dina komponenter. Sen att jag personligen tycker att kabeldragningen är kul är väl inte relevant men det är knappast klokt att använda sina gamla kablar..

Det är faktiskt ett av Corsair större säljargument och står på utsidan av boxen tom. Och på en produkt med 7 års garanti och om man byter agg efter 3 år så bör och ska ju kablarna hålla. Så det är ju en fördel att de ger kompatibilitet om man har säg 750 watt och vill byta till 1200 watt inom samma serie om man ska lägga till två grafikkort och massiv överklockning för att behålla kabeldragning. Jag har aldrig hört om att någon fått fått byta kablar pga att de har spruckit eller skavt eller liknande (var dock ganska länge sedan jag var så aktiv här som jag är nu).

Och jag tror nog att även du skulle tycka det skulle vara jobbigt om det nya agget dör efter 5 minuters användande eller lider av coilwhine eller dylikt. Att göra exakt samma kabeldragning flera gånger kan nog bli tråkigt för vem som helst, även om vissa såklart ser fram emot det mer än andra.

Jag läste här i en tråd nyligen om, vad jag har för mig var något modernt Nvidia-kort, som var specificerat till 35A, det är utan någon extra OC som ändå är rätt vanligt att man kör förr eller senare. Med två kort blir det då 70A på 12-railen och med tex AX750s 62A på 12-volt railen skulle det i så fall bli för mycket. Men som sagt så kommer jag inte ihåg exakt vilket GFX det pratades om, men det är ju definitivt inte för SLI/CFX av high-end kort som ska överklockas. Även om det skulle fungera känns det riskabelt att ligga precis på gränsen med 95-100% belastning av en PSU.

Men generellt sett så verkar folk (ink. jag själv för min dator i signaturen) köpa dyrare och mer kraftfulla nätagg än vad som är nödvändigt i många fall. Mitt system maxar runt 400w vad jag har sett som max med all OC och hårddiskar. Så säg att det då kanske peakar upp mot 450w som max, så 650w skulle förmodligen driva mitt system med god marginal

God Jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av AMDBoy:

Jadå, meddelar dig imorgon.

Hur var nätagget då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

kolla in detta 5års garanti och helt platta kablar https://www.inet.se/produkt/6909628/fsp-aurum-750w-80-gold-mo... FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär
Video unpacking : http://www.dailymotion.com/video/xoeirj_fsp-aurum-cm-750w-80p...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P