Kanske ska köpa nytt headset, möjligtvis surround, kan behöva lite hjälp och tips :)!

Permalänk
Medlem

Kanske ska köpa nytt headset, möjligtvis surround, kan behöva lite hjälp och tips :)!

God jul till alla i förskott först och främst !

Ja, sneglat lite på headset som tidigare varit hyfsat dyra men som nu ramlar ner närmare i en lite bättre prisklass för mig

Spelar en bra del, går över till vänner för LAN, men lyssnar även på blandad musik och ser film ibland på laptopen, annars på tvn.

Läst på med recensioner och vissa har varit lite blandade gällande kvalite vid stereo, ni som har erfarenhet av surroundheadsets får gärna säga hur ni tycker era känns

Först upp är Corsair, med 7.1 virtuellt ljud och trådlös anslutning via USB:
http://www.dustinhome.se/product/5010636776/corsair-vengeance...

Sedan Razer Megalodon 7.1 virtuellt ljud och USB anslutning via externt ljudkort:
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/comp/gamingheadset/ra...

Jag har en Asus G53JW laptop som hittills har ljudet inte gjort mig besviken ( ännu ) , och med Carcharias headset har det varit frid och fröjd, men känns att nästa steg ( tills SSD blir lite billigare ) för datorn blir att piffa upp ljudet en del

Tidigare sneglat på Megalodon pga det externa virtuella 7.1 ljudkortet, dock såklart är den inte trådlös och en del har klagat på bra surround men dålig stereo, och såklart det lite högre priset.

Corsair Vengeance däremot är trådlösa och vann över Megalodon på ett bra antal tester, dock är utan ljudkort, vilket då jag varken kan utnyttja 7.1 riktigt väl och att laptopens 5.1 ljud kanske är mycket sämre jämfört med Megalodons ljudkort.

Någon som har/testat dessa och kan säga vad dem tycker, eller andra som kan tipsa vad som kanske vore bästa köpet ?

Andra surround headset är även av intresse om ni kan tipsa och varför, budget ligger på cirka 1500 kr max.

Elgiganten har ju sitt öppet köp där man tydligen får ´´ pröva ´´ och lämna tillbaka i befintligt skick , så om dem har nån av lurarna eller liknande så ska jag testa på riktigt innan såklart jag bestämmer mig vilket jag ska behålla baserat på era svar

Tackar för hjälpen i förväg !

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Kan rekomendera logitech G35

Hur upplever du stereo och surround på den ? Anda för och nackdelar du har upplevt ?

Sedan ligger Vengeance ´´ bara ´´ 129 kr över G35, vad tycker du skulle motivera för G35 mer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Hur upplever du stereo och surround på den ? Anda för och nackdelar du har upplevt ?

Sedan ligger Vengeance ´´ bara ´´ 129 kr över G35, vad tycker du skulle motivera för G35 mer ?

kolla reviews på youtube så är det nog lättare att förstå hur dom är

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Jag fick mina g930 (g35 fast trådlösa) för 920kr inkl. frakt från cdon med 25% expo koden, kan inte testa de förens 24:e (present ) men är sjukt nöjd över priset när jag får höra vilka grymma lurar g35 för nästan samma pris är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

kolla reviews på youtube så är det nog lättare att förstå hur dom är

Även gjort det också Är mer ute efter vad som man bäst ska välja för egenskaper bäst och vad man bör prioritera :

Wireless är ett plus, men hur skulle det funka när man har wifi på tex , då Corsair tydligen går på 2,4 bandet ?

Och hur skulle wireless vs wired koppling vara i skillnad, kvalitetsmässigt.

Litar mer på Swec-folk här som använt och pillat med headsets än dem som gör korta reviews på YT och inte riktigt använt dem fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag fick mina g930 (g35 fast trådlösa) för 920kr inkl. frakt från cdon med 25% expo koden, kan inte testa de förens 24:e (present ) men är sjukt nöjd över priset när jag får höra vilka grymma lurar g35 för nästan samma pris är.

Ja Logitech kanske kan vara, har ett Logitech tangengtbord som jag är supernöjd med och extra G-knappar på nytt headset skulle inte vara illa

G35 kom på fjärde plats i ett stortest jag läste så G930 lär säkert nog vara minst lika bra Mellan Logitech och Corsair är G-knapparna ett stort plus nog.

Om jag beställer efter 24 December så får du gärna återkomma med vad du tycker om dina nya lurar !

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Ja Logitech kanske kan vara, har ett Logitech tangengtbord som jag är supernöjd med och extra G-knappar på nytt headset skulle inte vara illa

G35 kom på fjärde plats i ett stortest jag läste så G930 lär säkert nog vara minst lika bra Mellan Logitech och Corsair är G-knapparna ett stort plus nog.

Om jag beställer efter 24 December så får du gärna återkomma med vad du tycker om dina nya lurar !

Kul att höra, jag körde med Logitech mx518 innan jag bytte till R.A.T 9 och jag hade inga som helst problem med den, blev bara sugen på en bättre mus.
(Bättre enligt mig så inget flamewar, tack )

Absolut! Jag är ju dock nöjd med ljudkvaliten och ergonomin i Siberia v2 så du borde inte lita blint på mig angående ljud

Permalänk
Medlem

Kul att höra, jag körde med Logitech mx518 innan jag bytte till R.A.T 9 och jag hade inga som helst problem med den, blev bara sugen på en bättre mus.

Absolut! Jag är ju dock nöjd med ljudkvaliten och ergonomin i Siberia v2 så du borde inte lita blint på mig angående ljud

Kan nämna att jag gick in idag till Elgiganten, dem hade bara några headsets av intresse i lager, i detta fall, G930

Ville först testa PS3 wireless headset men det hade dem tyvärr inte i lager, så fick bli G930. Dock när jag nämnde att jag ska testa ett par surround headsets för att bestämma mig vilken som passar och ger mest för pengarna, så tyckte försäljaren att det skulle vara oschysst att jag köper och sedan returnerar så många, som att jag skulle ta alla headsetsorter dem hade i butik XD

Aja. testa dem hyfsat mycket och utförligt, lär skriva om det imorn så får du en ide om vad du kan förvänta dig , hittils iallafall, funkat bra

Imorn ska lämna tillbaka Logitechen och försöka fixa PS3 Wireless 7.1 headset i annan Elgiganten butik, ska tydligen funka till PS3 OCH PC , vilket är ju ett stort plus Håller alla uppdaterade här

Permalänk
Medlem

Här är lite korta intryck av hörlurarna jag testat, blev lite av en mini recension XD :

Logitech G930

Pris 1495 kr ( Elgiganten )

Glidet i hörlurarna vid sidan lite för starkt

Känns robust och hög kvalite

Känns inte speciellt tunga

Stänger ut ljud utanför ( nackdel ? ), ´´ skön tryckkänsla ´´ om man gillar det.

Känns anpassad efter huvudet.

USB-adaptern i paket sitter i mycket hårt i plasten, risk att gå sönder när man tar ut den !

Musik: Bra kraftig bass, klar röst , 7.1 gav det mer intrycket av att ´´ vara där ´´. 8/10

Testat: Jlo On The Floor

Lugn musik piano

spelmusik

Jlo follow the leader

Sega Genesis music

Spel:

AVP: Bra ljud och bas, 7.1 kunde lokalisera aliens enbart med hörsel, 8/10

Diablo 3: Kunde höra omgivningsljud i olika riktningar, även fiender som ibland kom ´´ riktigt nära ´´. Stereo saknade det med kombinerad med lite kraftigare bas samt lagom mycket ljud. 8/10

Battlefield 3: Bra ljud och bas, prövade olika inställningar dock tills jag fick en ok 7.1 känsla, 7/10

Dark Knight Rises: Tydligt bra ljud, mycket kraftig bas ( Första ´´ The Bat ´´ scenen fick skallen att vibrera tjoho ^^ ! ) , 7.1 fungerade väldigt bra. 9/10

SC2 Cinematic: Mycket bra ljud och bas, 7.1 kunde lokalisera hyfsat bra enbart med hörsel. 8/10

Allmänt: Surround förstärker ibland bas, ibland ändras röstposition ( röst på höger öra, musik på vänster öra) 7/10

Läcker mycket ljud !

Avrundat: 8/10

Razer Megalodon

Pris: 1400 kr

Känns som Carcharias ( identiska i form ) , mycket bekväma

Lång kabel, bra för dem med stationära , mindre bra för dem med laptops ( mer att trassla ur )

Medföljande väska kändes av bra kvalite, utmärkt att frakta lurarna vid LAN mm.

Mycket lätta och trycker inte mot huvudet.

Läcker inte lika mycket ljud.

Externa ljudkortet håller bra kvalite i material och design, dock cirkeln för volym kräver en del tryck.

Enkel att installera, med ny firmware blev det bättre ljud !

Musik: Ok bass, klar röst , med 7.1 kändes det lite personligare dock kan bugga ibland vilket leder till att bara ena sidan av hörlurarna hörs. 6/10

Testat:

Jlo On The Floor

Lugn musik piano Youtube

Jlo follow the leader

Genesis music, ( både stereo och 7.1 lätt HEMSKT DÅLIGT )

Spel:

AVP: Bra ljud vid stereo, 7.1 kunde lokalisera aliens enbart med hörsel, även vid stereo. 8 /10

Diablo 3: Prövade alla möjliga inställningar inne i spelet och med externa kortet, blev inget bra stereo ljud och 7.1 lätt som att vara inne i en tom tank. Kunde lokalisera via ljud men ljudet var dåligt. 4/10

Battlefield 3: Samma som ovan, försökte olika inställningar med 7.1 men blev inte bra, stereo var mycket bättre dock trots lite ´´ tom tank ´´ känsla. 7/10

Film:

SC2 Cinematic: Bra ljud men klen bas jämfört med G930, 7.1 kunde lokalisera väldigt svagt.

TDKR: Bra stereoljud men klen bas, 7.1 gjorde ljudet så starkt att man knapp kunde skilja dem åt.

Avrundat: 6/10

Alla headsets hittils har lämnats tillbaka utan problem, mitt nästa mål blir PS3 wireless headset 7.1 ( Verjar vara MYCKET prisvärt om den håller samma eller bättre kvalite som Logitech, då den utöver PS3 tydligen funkar även till PC, för 800 riksdaler ^^ ! )

Något annat ni undrar så är det bara säga till

Permalänk
Medlem

Lagt upp mitt intryck av headseten hittills, kan säga att du lär nog inte bli besviken på G930

Permalänk
Medlem

Blev till slut en G930, fick det för 500 kr så ska inte se givne häst i mun ( eller hur man brukar säga XD )

Ja, tråden kan låsas

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Blev till slut en G930, fick det för 500 kr så ska inte se givne häst i mun ( eller hur man brukar säga XD )

Ja, tråden kan låsas

För 500kr?!
Begagnat eller magi?

Permalänk
Medlem

Jag har ett par g930. Kompisar säger att micen är grym och har aldrig några problem med de. Ljudet är väl inget o hänga i granen. Har ett par högtalare som jag spelar musik på om man inte sitter på skype. G930 är rekommenderade för de priset.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

För 500kr?!
Begagnat eller magi?

Begagnade är dem inte... så är väl magi... ^^

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att g930 (ägt mina i snart ett år) är guld och avföring. Hårdvaran är bra, mjukvaran är förfärlig. Ibland får jag konstiga biljud som låter hela tiden, oavsett volym. Ibland klickar ljudet till varje gång jag gör något som endast låter en kort sekund för att sedan sluta. Ibland blir ljudet helt åt helvete dåligt, burkigt, brusigt, låter nästan som om lurarna är sprängda. För att en liten stund senare låta helt underbara. Sök själv efter g930 driver problem på google och se att det är fler än jag som har problem.

Det trådlösa är makalöst skönt, även fast man sitter med sladden inne ganska ofta, vilket gör att man t.ex. ska gå och hämta en grej (och vant sig vid trådlöst) vilket resulterar i att man river omkull allt på skrivbordet om man glömmer att dra ut sladden.

7.1 ljudet...nja. Det är inte ju inte riktigt 7.1 ljud. Annorlunda låter det, i vissa spel funkar det jätte bra, i andra spel blir det katastrofalt. Knapparna på sidan är inte särskilt användbara (förutom mic-off knappen) då dom ofta slutar att fungera och när man då trycker på valfri knapp så sänks endast ljudet, trots att man ställt in dom på andra grejer.

G930 med 7.1 ljud VS ett par riktigt bra vanliga stereo lurar...ta den senare.