Är Windows 8 användbart?

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Även om Windows 8 skulle sparka röven ur Windows 7, så skulle de ändå släppa nytt om 6 månader.

Hahahaha visst, och Windows 8:s projektledare Steven Sinofsky fick inte kicken.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag gav ett teoretiskt exempel, vill inte uttala mig om Windows 8 är bra eller dåligt längre. Poängen var att vad det än är så var det planerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagle:

Ok. Min erfarenhet som utvecklare är de 3 systemen inte har samma kärna, något har som bekräftats. Sedan vad de vill är en annans femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för att Windows Phone 7.5 byggde på Windows CE. Det finns dock fortfarande skillnader för utvecklare som du säger, men det är bland annat det man jobbar på.

Jaså, det går SÅ illa för Win8.

Bra.

Metro bygger på WindowsRT, den gemensamma kodbasen är hela poängen med Metro; utveckling av mjukvara för desktop ska ge lättportade apps och därmed draghjälp till Windows Phone, som kämpar i kraftig motvind.

Finns inget "förstås" med det alls, eftersom det sker på bekostnad av desktops användarvänlighet. Den enda anledningen till att Metro ser ut som det gör är för att det är avsett att köras på små displays med vek hårdvara, det är helt enkelt inte lämpligt för desktop. GUI-experten Nielsen har gått igenom det här ganska bra.

Då är det tur för Microsoft att det knappt säljs några desktopdatorer längre..

Han var inte bara projektledare, han var chef för hela Windowsdivisionen. Han var dessutom ansvarig för Windows 7 och vi vet ju hur misslyckat det blev? Den nuvarande Windowschefen var den som enligt egen utsago designade gränssnittet för Windows 8 så vi lär får se mer av den varan. I vilket fall som helst är det en stor förlust att Steven lämnade (orsak förmogligen att han hade svårt att samarbeta), äntligen hände det något i Windowsvärlden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Då är det tur för Microsoft att det knappt säljs några desktopdatorer längre..

Jag vill nog se lite siffor på att desktop "knappt säljs" längre eftersom det inte stämmer särskilt väl överens med vad jag sett. Tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte folk som tycker att det är helt oanvändbart och jag skulle verkligen vilja sitta brevid någon som tycker det och se hur de använder windows. Själv så gillar jag windows 8 även om det inte är helt perfekt men jag tror nog att microsoft fixar till det så det blir ännu bättre.

Framförallt är det skönt att man slipper installera så många säkerhetsuppdateringar varje gång man formaterar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azodan:

Jag förstår inte folk som tycker att det är helt oanvändbart och jag skulle verkligen vilja sitta brevid någon som tycker det och se hur de använder windows. Själv så gillar jag windows 8 även om det inte är helt perfekt men jag tror nog att microsoft fixar till det så det blir ännu bättre.

Framförallt är det skönt att man slipper installera så många säkerhetsuppdateringar varje gång man formaterar

Det finns alltid få uppdateringar till ett nytt os, det lär bli en dröse för 8an också vad tiden lider och sen samlar man ihop dem i ett servicepaket som dessutom kan integreras direkt i installationen för de som vill det.
Jag tror inte 8an kommer att skilja sig särskilt mycket på den punkten mot tidigare os, installerar man den nu och drar ner alla uppdates så verkar den ha ungefär samma mängd uppdateringar som 7an hade vid motsvarande tidpunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag vill nog se lite siffor på att desktop "knappt säljs" längre eftersom det inte stämmer särskilt väl överens med vad jag sett. Tack.

Ok, "knappt" kanske var att överdriva en smula Men att det går åt det hållet är det ingen tvekan om.

2009 var marknaden 44% desktops och laptops 56%. Tre år senare är det mer än 61% laptops och trenden accelererar. Detta är alltså globalt. Tittar man på marknaden i USA ligger laptopförsäljningen på 76% och antalet desktops som säljs kommer vara färre än antalet tablets 2012!

Detta är drygt ett halvår gammal data så det ser nog lite annorlunda ut nu, till fördel för tablets och laptops förstås.

Källa:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/18/creating-the-wi...

Skrivet av mrqaffe:

Det finns alltid få uppdateringar till ett nytt os, det lär bli en dröse för 8an också vad tiden lider och sen samlar man ihop dem i ett servicepaket som dessutom kan integreras direkt i installationen för de som vill det.
Jag tror inte 8an kommer att skilja sig särskilt mycket på den punkten mot tidigare os, installerar man den nu och drar ner alla uppdates så verkar den ha ungefär samma mängd uppdateringar som 7an hade vid motsvarande tidpunkt.

Jag har för mig att Windows 7 har en lägre säkerhetsuppdateringsfrekvens än vad Windows XP har, så man hoppas ju att ett nytt operativsystem innebär bättre säkerhet och säkrare skriven kod som inte behöver uppdateras lika ofta. Hur Windows 8 och Windows 7 jämför sig på den punkten får vi nog avvakta ett tag till med att utvärdera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är fullt användbart. Har själv inte haft några problem alls med det, förutom att det är jobbigt att ta två minuter på sig att avinstallera alla metro-appar vid installation. När väl det är klart så har det bara varit att tuta och köra för min del. Jag tog mig en kvart eller så efter första installationen (RC) för att inse att det nya appsystemet sög getpung på en desktopdator, men det är ju inget som man på något sätt är bunden till (ännu i vart fall).
Att jag snart efter release gick över till att köra Linux som primärt operativsystem (med Windows 8 liggande för spel) hade dock inget med Win8 att göra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ok, "knappt" kanske var att överdriva en smula Men att det går åt det hållet är det ingen tvekan om.
2009 var marknaden 44% desktops och laptops 56%. Tre år senare är det mer än 61% laptops och trenden accelererar.

Fast försäljningen av stationära datorer har inte minskat, utan det är försäljningen av bärbara datorer som ökat kraftigt. Å andra sidan är bärbara datorer också det segment som förlorar marknadsandelar när tablets ökar, så vi får väl se hur det går för de bärbara när tablets sjunker i pris.

Och för att återgå till ämnet är Metro inte gjort för bärbara datorer heller, utan för mobiler och tablets. Det är irrelevant om huvuddelen av PC är stationära eller bärbara eftersom metro är lika felplacerat på en konventionell bärbar som på en stationär dator.

Skrivet av Crazy Ferret:

Jag tog mig en kvart eller så efter första installationen (RC) för att inse att det nya appsystemet sög getpung på en desktopdator, men det är ju inget som man på något sätt är bunden till (ännu i vart fall).

Det kommer. Jag har ryktesvägen fått höra att från och med nästa år måste program gå att köra i Metro för att få windows certifiering, och program skrivna för Metro måste säljas via Windows Store. Enligt samma källa måste nya program redan 2014 gå att köra på Windows Phone för att få säljas via Windows Store, så om allt går vägen för Microsoft kommer Windows desktop och Windows Phone att vara helt integrerade och OS'et lika låst som iOS redan om tre år.
Inte undra på att oberoende utvecklare och distributörer är upprörda och försöker hitta utvägar.

Citat:

Att jag snart efter release gick över till att köra Linux som primärt operativsystem (med Windows 8 liggande för spel) hade dock inget med Win8 att göra.

Eftersom jag så starkt ogillar det håll Windows utvecklas mot har jag börjat titta på Linux, och det är fantastiskt bra för allt som har med nätverk att göra, men mjukvaru-utbudet i övrigt räcker fortfarande inte till för att jag ska byta helt. Om Microsofts plan att göra om Windows till ett låst mobiltelefon-OS går i lås blir det dock Linux för hela slanten, och jag kommer att propagera för att alla nya datorer som köps in till vårt företag ska köra Linux. Jag räknar med att tillräckligt många utvecklare kommer att fly till Linux för att mjukvarusituationen då ska vara acceptabel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fast försäljningen av stationära datorer har inte minskat, utan det är försäljningen av bärbara datorer som ökat kraftigt. Å andra sidan är bärbara datorer också det segment som förlorar marknadsandelar när tablets ökar, så vi får väl se hur det går för de bärbara när tablets sjunker i pris.

Fast för att återgå till ämnet är Metro inte gjort för bärbara datorer heller, utan för mobiler och tablets. Det är irrelevant om huvuddelen av PC är stationära eller bärbara eftersom metro är lika felplacerat på en konventionell bärbar som på en stationär dator.

Jo försäljningen av stationära+bärbara datorer har minskat med 7% sedan förra året så där har du fel.

Metro är enligt Microsoft designat för stationära, bärbara, tablets och mobiler. Varför tror du annorlunda?

Det finns enligt mig ingen gräns längre för vad som är en laptop och vad som är en tablet. En laptop är en tablet med ett fysiskt tangentbord. En tablet är en laptop utan fysiskt tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Metro är enligt Microsoft designat för stationära, bärbara, tablets och mobiler. Varför tror du annorlunda?

För att det uppenbart är lögn - Metro är designat för att köras på en liten display och navigeras med touch. Det är så uppenbart att jag inte förstår varför du ens låtsas inte ha märkt det. Som Nielsen uttryckte det: "The underlying problem is the idea of recycling a single software UI for two very different classes of hardware devices. It would have been much better to have two different designs: one for mobile and tablets, and one for the PC."

Citat:

Det finns enligt mig ingen gräns längre för vad som är en laptop och vad som är en tablet. En laptop är en tablet med ett fysiskt tangentbord. En tablet är en laptop utan fysiskt tangentbord.

Det är som att säga att ett serverrack och en miniräknare bägge två är samma sak eftersom bägge är datorer. En tablet har svagare hårdvara, helt annat interface, och helt annan användning - och bör därför ha ett annat användargränssnitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och för att återgå till ämnet är Metro inte gjort för bärbara datorer heller, utan för mobiler och tablets. Det är irrelevant om huvuddelen av PC är stationära eller bärbara eftersom metro är lika felplacerat på en konventionell bärbar som på en stationär dator.

Nja, jag skulle säga att Metro ändå är något mer försvarbart på en laptop jämfört mot en stationär, touchskärm är mer förståeligt på en laptop i och med att de flesta inte kommer köra med en riktig mus till dessa.

Eftersom jag så starkt ogillar det håll Windows utvecklas mot har jag börjat titta på Linux, och det är fantastiskt bra för allt som har med nätverk att göra, men mjukvaru-utbudet i övrigt räcker fortfarande inte till för att jag ska byta helt. Om Microsofts plan att göra om Windows till ett låst mobiltelefon-OS går i lås blir det dock Linux för hela slanten, och jag kommer att propagera för att alla nya datorer som köps in till vårt företag ska köra Linux. Jag räknar med att tillräckligt många utvecklare kommer att fly till Linux för att mjukvarusituationen då ska vara acceptabel.

Vad är det för program du tycker att du saknar? Just nu känns det bara som det är X.org som håller mig kvar i Windows, men förhoppningsvis kommer jag kunna överge Windows som primärt OS om något år tack vare Wayland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

2009 var marknaden 44% desktops och laptops 56%. Tre år senare är det mer än 61% laptops och trenden accelererar. Detta är alltså globalt. Tittar man på marknaden i USA ligger laptopförsäljningen på 76% och antalet desktops som säljs kommer vara färre än antalet tablets 2012!

En kommentar till detta är att det förvisso säljs relativt fler laptops nu än för tre år sedan men hur används de?
Jag tror framförallt att det är en viss skillnad mellan hemdatoranvändare & kontorsdatoranvändare.
Min firma jobbar med IT-support mot ett antal stora & små kunder, vi ser en klar ökning av antalet laptops men inte en så stor förändring av själva datoranvändandet.
De allra flesta som skaffar en bärbar dator har också en 24" bildskärm + tangentbord & mus anslutet via docka eller liknande. I allt väsentligt jobbar slutanvändaren på samma sätt oavsett om datorn är bärbar eller inte. Fördelen är naturligtvis att man kan ta med kontorsdatorn på t.ex. resor men i huvudsak används de ungefär som stationära datorer.

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk
Avstängd

Det kommer. Jag har ryktesvägen fått höra att från och med nästa år måste program gå att köra i Metro för att få windows certifiering, och program skrivna för Metro måste säljas via Windows Store. Enligt samma källa måste nya program redan 2014 gå att köra på Windows Phone för att få säljas via Windows Store, så om allt går vägen för Microsoft kommer Windows desktop och Windows Phone att vara helt integrerade och OS'et lika låst som iOS redan om tre år.
Inte undra på att oberoende utvecklare och distributörer är upprörda och försöker hitta utvägar.

Jag har använt GNU/Linux på skrivbordet sedan 2007 och jag tycker utvecklingen där har stagnerat tyvärr.
http://blog.eogn.com/eastmans_online_genealogy/2012/06/deskto...
http://www.pcworld.com/article/207999/desktop_linux_dream_is_...

Så därför tror jag inte utvecklarna kommer dit heller (om vi talar om desktop/laptop). Ogillar man Windows 8 är det i så fall bättre att hålla sig kvar vid Windows 7 helt enkelt. Eller satsa på Mac OS:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Till skillnad mot på smartphones är desktop/laptop fortfarande ett race mellan två aktörer i högsta grad och lär så förbi i en rätt lång tid framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jo försäljningen av stationära+bärbara datorer har minskat med 7% sedan förra året så där har du fel.

Jag tror inte användandet av vanliga datorer minskar bara för att nyförsäljningen minskar.

Vissa kanske väntar längre med att köpa ny dator för att ha råd att köpa en tablet, men detta betyder inte att dom slutar använda sin gamla vanliga dator.

Dessutom har det blivit vanligare att köpa begagnade datorer; finns flera företag som säljer begagnat online; inregodirekt.se och greentech.se etc... Greentechs omsättning är 220 miljoner enligt deras hemsida… Folk är mera miljömedvetna och vill i större grad återanvända istället för att köpa nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaya:

De allra flesta som skaffar en bärbar dator har också en 24" bildskärm + tangentbord & mus anslutet via docka eller liknande. I allt väsentligt jobbar slutanvändaren på samma sätt oavsett om datorn är bärbar eller inte. Fördelen är naturligtvis att man kan ta med kontorsdatorn på t.ex. resor men i huvudsak används de ungefär som stationära datorer.

Precis! Förut var laptops dyrare, men nu när laptops har blivit lika billiga som stationära köper folk hellre en kompakt och strömsnål laptop och använder den på samma sätt som en stationär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Höstregn:

Verkar ju snarast som att de som hatar på W8 är en högljudd minoritet, se t.ex. den (visserligen lilla) undersökning i denna tråd.

En tredjedel, 33% är ju knappast en minoritet. Det representerar en rejäl del av marknaden, vilket man borde ta mycket allvarligt på.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

En tredjedel, 33% är ju knappast en minoritet. Det representerar en rejäl del av marknaden, vilket man borde ta mycket allvarligt på.

Men det är oavsett en minoritet, då majoriteten anser att det är fullt dugligt

Vi kanske börjar närma oss off-topic nu dock, så god fortsättning på dig

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Höstregn:

Men det är oavsett en minoritet, då majoriteten anser att det är fullt dugligt

Vi kanske börjar närma oss off-topic nu dock, så god fortsättning på dig

Tycker inte alls det var off topic eftersom det är just detta röstningen går ut på. Ja tekniskt sett är ju 33% en minoritet, per definition av ordet. Men skulle man göra en KPI eller kundnöjdhetsundersökning så är 33% missnöjda kunder en katastrof för en produkt och ett företag. Man brukar acceptera 2-5% missnöjda kunder i en undersökning som acceptabelt. Allt över det bör ses som ett problem och åtgärdas. Så jobbar i alla fall större delen av företagen i världen.

Permalänk
Medlem

funkar kung om du köper start8

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt! Det fungerar även utmärkt på äldre datorer har fått fart på många gamla för-installerade laptops med windows7 på med 8an, sjuk skillnad (jag vet det är skillnad efter all bloatware som tas bort också)

Men är grymt nöjjd hoppas på att få installera många 8or under året då många kommuner samt företag tar steget ifrån XP detta år

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Fungerar utmärkt! Det fungerar även utmärkt på äldre datorer har fått fart på många gamla för-installerade laptops med windows7 på med 8an, sjuk skillnad (jag vet det är skillnad efter all bloatware som tas bort också)

Men är grymt nöjjd hoppas på att få installera många 8or under året då många kommuner samt företag tar steget ifrån XP detta år

Rätt säker på att inga eller väldigt få kommuner av betydande storlek kommer rulla ut windows 8.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Tycker inte alls det var off topic eftersom det är just detta röstningen går ut på. Ja tekniskt sett är ju 33% en minoritet, per definition av ordet. Men skulle man göra en KPI eller kundnöjdhetsundersökning så är 33% missnöjda kunder en katastrof för en produkt och ett företag. Man brukar acceptera 2-5% missnöjda kunder i en undersökning som acceptabelt. Allt över det bör ses som ett problem och åtgärdas. Så jobbar i alla fall större delen av företagen i världen.

Syftar på själva diskussionen kring meningen av minoritet som OT
Visst, 33% missnöjda kunder är ett misslyckande. (Jag tror dock inte att alla som svarat på denna enkät de facto använt/använder W8. Jag själv var negativ i början, men man vänjer sig och börjar gilla det)
Folk har dock en tendens att sparka bakut och klaga högljutt så fort något förändras. Sen kan kritiken vara mer eller mindre välformulerad - och grundad. Vi ska inte glömma att av dem som söker sig till forum för att argumentera är antagligen de som inte bytt till W8 ännu, då de är mest intresserade av skillnaderna. Så jag tror att vi ser en bias åt det negativa hållet i dessa diskussioner.
Men jag skulle gärna se att MS gör någon liknande undersökning, men där är problemet såklart åt andra hållet, att de kanske slipar lite på siffrorna...

God fortsättning!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Rätt säker på att inga eller väldigt få kommuner av betydande storlek kommer rulla ut windows 8.

http://mobil.idg.se/2.1085/1.479044?st=true&sts=http%3A%2F%2Fwww.idg.se%2F2.1085%2F1.479044%2Fkommuner-storsatsar-pa-windows-8

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3 kommuner med sammanlagt knappt 35 000 invånare? Jag tror han har rätt att inga kommuner av betydande storlek kommer bry sig om Windows 8. Sen säger dom ju också att dom ska ha Windows 7 och 8 på klienterna, så inte ens när man väljer att ligga i framkant med MS-produkter kör man helt på Windows 8.

Permalänk
Medlem

Jag fick (ofrivilligt) min nya dator förinstallerad med W8. Nu har jag kört W8 dagligen i snart två veckor. Förut använde jag mest min MacBook till jobb, surf och nytta när jag satt vid skrivbordet och PC:n spelade jag på. Nu har jag dock gett mig den på att använda PC:n till allt.

Här är mina synpunkter (finns säkert bättre sätt att lösa vissa av dessa saker som jag inte har hittar än):
-Jag tycker att fönsterhanteringen är lite jobbig när man går mellan full screen appar och desktop appar. Hade gärna sett något exposé eller mission control liknande.
-Skype i metro-variant är väldigt begränsad
-Bing ekonomi och väder är väldigt snygga, men det känns som att innehållet är lite tunt
-Charms-menyn fungerar som ersättare till startmenyn
-Explorer fungerar bättre än i XP och W7 t.ex. vid kopiering
-Lite surt att omstartstimern är så pass kort som 15 minuter och inte går att skjuta upp i fyra timmar som i W7

Permalänk
Inaktiv

Hehe, kommuner av betydande storlek som gärna har mer än fem datorer

Permalänk
Medlem

Inte undra på att oberoende utvecklare och distributörer är upprörda och försöker hitta utvägar

Blev lite orolig där att det klassiska manéret att installera på skulle försvinna till förmån för metro-skrotet. Men det får vi alla hoppas inte sker oavsett om man älskar Win 8 eller inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Dell själva säger att det finns en stor efterfrågan på datorer/Windows 8:
http://www.idg.se/2.1085/1.482499/dell-vi-ser-ett-starkt-intr...

Jag tror även mycket på de så kallade "allt i ett" datorerna också där Windows har varit dåliga förut.
Snygga med stor bildskärm men inte en massa kablar att dra. Lite av iMac konceptet:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/desktops
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/all-in-one

Även de dyrare ultrabooksen med touchscreen verkar sälja bra:
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57557191-75/windows-8-touch...

Angående att allt ska installeras via Windows Store har väl mycket med säkerheten att göra och det har en poäng.
Svårare att få trojaner, virus och annan skit.
Det är i princip precis samma sak som på Ubuntu/Linux där samtliga program som är certifierade ska installeras via deras Ubuntu Software Center:
http://www.ubuntu.com/ubuntu/features/find-more-apps
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Software_Center

Jag ser det som en fördel för Windows 8 och inte en nackdel.
Windows 8 app/programförrådet växer så snabbt så det kommer inte bli ett problem:
http://www.zdnet.com/microsoft-sales-exec-promises-100000-win...

Det blir visserligen mer "låst" men det är jag beredd att köpa för Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredl:

Jag fick (ofrivilligt) min nya dator förinstallerad med W8. Nu har jag kört W8 dagligen i snart två veckor. Förut använde jag mest min MacBook till jobb, surf och nytta när jag satt vid skrivbordet och PC:n spelade jag på. Nu har jag dock gett mig den på att använda PC:n till allt.

Här är mina synpunkter (finns säkert bättre sätt att lösa vissa av dessa saker som jag inte har hittar än):
-Jag tycker att fönsterhanteringen är lite jobbig när man går mellan full screen appar och desktop appar. Hade gärna sett något exposé eller mission control liknande.
-Skype i metro-variant är väldigt begränsad
-Bing ekonomi och väder är väldigt snygga, men det känns som att innehållet är lite tunt
-Charms-menyn fungerar som ersättare till startmenyn
-Explorer fungerar bättre än i XP och W7 t.ex. vid kopiering
-Lite surt att omstartstimern är så pass kort som 15 minuter och inte går att skjuta upp i fyra timmar som i W7

Windows 8 ger dig faktiskt 3 dagar att installera uppdateringar, men dessa meddelanden ligger i inloggningsskärmen och i Stäng av/Starta om datorn. Gör du inget på 3 dagar får du den där noteringen som säger att du har 15 minuter på dig att starta om datorn.

Visa signatur