Jag satt i din sits för drygt ett år sedan. Tidigare pluggade jag kommunikation och marknadsföring, och på fritiden lärde jag mig skriva markup och stylesheets, att hantera olika CMS, bildbearbetning, SEO och dylikt. Mitt drömjobb var (och är) att arbeta med andra företagare och hjälpa dem planera och genomföra stora projekt.
Medans jag läste besökte jag andra webbutvecklares webbplatser och gick genom deras genomförda projekt för att få insikt i hur de gjorde - för att förstå vilken nivå företag som faktiskt gick runt låg på. Efter några månader började jag känna att jag kunde skriva minst lika bra eller bättre HTML/CSS än en stor majoritet av de webbutvecklare jag jämförde mig mot. Detsamma gällde för optimering av prestanda och mot sökmotorer.
Vid den punkten började jag söka efter potentiella företag för mig att arbeta på. Det kändes orealistiskt att jag skulle kunna arbeta med mitt drömjobb direkt utan att vara nämnvärt duktig på något förutom front end, så jag började söka efter företag som behövde front end-utvecklare på heltid.
Sedan hade jag nog lite tur, för ett av de första företagen jag kontaktade sökte två nya front end-utvecklare och de tog in mig på intervju och gav mig därefter en heltidstjänst. Företaget i fråga utvecklar hemsidor åt mindre företag som vill ha en egen, unik hemsida men som inte vill eller kan betala mer än några tusenlappar för den. Budgethemsidor, kan man kanske säga.
Hittills är jag mycket nöjd med jobbet, även om jag inte har nämnvärt mycket högre teknisk kompetens nu så har arbetslivserfarenheten jag fått har gjort mig till en mycket bättre, effektivare webbutvecklare. Jag vet inte om jag kommer vilja vara kvar här i mer än något år eller två, men det har gett mig en mycket bättre grund att stå på för att någon gång nå mitt drömjobb.
Kort och gott: Kontakta företag - förmodligen relativt stora - som säljer billiga hemsidor. Deras kunder behöver sällan invecklade system så, företagens största behov är att ta in folk som är duktiga på de mest simpla grejerna.