Permalänk
Medlem

Samsung <3 Linux = Heeeell no!

Var iväg och köpte mig en ny laptop av märket Samsung härom veckan. Eftersom jag inte är någon stor supporter av Windows / Microsoft så ville jag installera Linux. Jag provade tre olika distar (openSusE, Ubuntu ochj Slackware) men ingen fungerade pga det låg en dold GPT-partition på disken. Försökte klura fram och tillbaka, googlade, postade forum osv, dock resultatlöst.
Använder mig då av GParted från en USB som rensade disken fullständigt. Därefter fungerar ingenting! När jag startar om burken så startas den om igen efter ca 2 sekunder. Därefter kommer det upp en ruta där jag får välja varifrån jag vill starta, från hdd eller USB. Ingenting fungerar. Resetat BIOS och ändrat inställningarna till de rätta, fortfarande utan resultat.
Så idag gav jag mig in på Samsungs support-chat. Där fick jag veta att "Windows är förinstallerat på datorn och det är inte meningen att du ska ha nånting annat". Lagom sur, då jag anser att om jag slänger ut 12 lakan på en dator så är det väl upp till mig att avgöra vad jag vill ha för operativsystem?!
Därefter blev jag hänvisad till telefon-supporten. Fick där reda på att jag måste lämna in datorn på service, att det inte finns nånting jag kan göra själv. Men seriöst?

/

Permalänk
Avstängd

Exakt vad vill du komma fram till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Exakt vad vill du komma fram till?

Jag skulle tro att Lagom sur, då jag anser att om jag slänger ut 12 lakan på en dator så är det väl upp till mig att avgöra vad jag vill ha för operativsystem?! är den springande punkten i TS inlägg.

Jag håller med honom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag skulle tro att Lagom sur, då jag anser att om jag slänger ut 12 lakan på en dator så är det väl upp till mig att avgöra vad jag vill ha för operativsystem?! är den springande punkten i TS inlägg.

Jag håller med honom.

Exakt. Kan vara så att det var lite otydligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Var iväg och köpte mig en ny laptop av märket Samsung härom veckan. Eftersom jag inte är någon stor supporter av Windows / Microsoft så ville jag installera Linux. Jag provade tre olika distar (openSusE, Ubuntu ochj Slackware) men ingen fungerade pga det låg en dold GPT-partition på disken. Försökte klura fram och tillbaka, googlade, postade forum osv, dock resultatlöst.
Använder mig då av GParted från en USB som rensade disken fullständigt. Därefter fungerar ingenting! När jag startar om burken så startas den om igen efter ca 2 sekunder. Därefter kommer det upp en ruta där jag får välja varifrån jag vill starta, från hdd eller USB. Ingenting fungerar. Resetat BIOS och ändrat inställningarna till de rätta, fortfarande utan resultat.
Så idag gav jag mig in på Samsungs support-chat. Där fick jag veta att "Windows är förinstallerat på datorn och det är inte meningen att du ska ha nånting annat". Lagom sur, då jag anser att om jag slänger ut 12 lakan på en dator så är det väl upp till mig att avgöra vad jag vill ha för operativsystem?!
Därefter blev jag hänvisad till telefon-supporten. Fick där reda på att jag måste lämna in datorn på service, att det inte finns nånting jag kan göra själv. Men seriöst?

/

Går det inte att stoppa i en ren disk och installera linux på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Går det inte att stoppa i en ren disk och installera linux på den?

Det är mycket möjligt att det skulle fungera, dock är det ingenting jag övervägt ännu.

Permalänk
Medlem

Var det Windows 8 installerat på den?

Går det inte att ta bort alla partitioner i typ Partition Magic eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Var det Windows 8 installerat på den?

Går det inte att ta bort alla partitioner i typ Partition Magic eller liknande?

Jo, Win8 stämmer bra. Plockade bort alla partitioner med hjälp av GParted.

Permalänk
Medlem

Du kan alltså inte boota från ett usbminne med tex installationsfilerna för Ubuntu 12.04 på?

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av Samsung

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kort och koncist:
Vad i helvete?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. Säger du att när du försöker boota från live CD så startar bara datorn om?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Var iväg och köpte mig en ny laptop av märket Samsung härom veckan. Eftersom jag inte är någon stor supporter av Windows / Microsoft så ville jag installera Linux. Jag provade tre olika distar (openSusE, Ubuntu ochj Slackware) men ingen fungerade pga det låg en dold GPT-partition på disken. Försökte klura fram och tillbaka, googlade, postade forum osv, dock resultatlöst.
Använder mig då av GParted från en USB som rensade disken fullständigt. Därefter fungerar ingenting! När jag startar om burken så startas den om igen efter ca 2 sekunder. Därefter kommer det upp en ruta där jag får välja varifrån jag vill starta, från hdd eller USB. Ingenting fungerar. Resetat BIOS och ändrat inställningarna till de rätta, fortfarande utan resultat.
Så idag gav jag mig in på Samsungs support-chat. Där fick jag veta att "Windows är förinstallerat på datorn och det är inte meningen att du ska ha nånting annat". Lagom sur, då jag anser att om jag slänger ut 12 lakan på en dator så är det väl upp till mig att avgöra vad jag vill ha för operativsystem?!
Därefter blev jag hänvisad till telefon-supporten. Fick där reda på att jag måste lämna in datorn på service, att det inte finns nånting jag kan göra själv. Men seriöst?

/

Testat att lågnivåformatera disken? Rensa MBR? Är det SSD kanske det inte är såbra att lågnivåformatera ifs...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Du kan alltså inte boota från ett usbminne med tex installationsfilerna för Ubuntu 12.04 på?

Precis. Har ingen CD-ROM, så USB it is. Det fungerar inte med någon av de tre distarna jag testat. Jag kommer inte åt installationsprogrammet överhuvudtaget.

Skrivet av muppens:

Jag förstår inte riktigt. Säger du att när du försöker boota från live CD så startar bara datorn om?

Datorn startas om ca 2 sekunder efter att jag sätter på den / startar om den. Den startas alltså om 2 ggr sammanlagt, oavsett om jag kör med eller utan USB-sticka.

Skrivet av Jilted82:

Testat att lågnivåformatera disken? Rensa MBR? Är det SSD kanske det inte är såbra att lågnivåformatera ifs...

Hur går det till att lågformatera? Tyvärr dålig koll på det..

Permalänk
Medlem

Verkar extremt skumt att de ska ha låst den så extremt har du modell nummer och liknande på den?

När du kör med USB sticka, kör du då med att välja boot manuellt? eller har du ställt in i BIOS att den ska boota från USB?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Precis. Har ingen CD-ROM, så USB it is. Det fungerar inte med någon av de tre distarna jag testat. Jag kommer inte åt installationsprogrammet överhuvudtaget.

Datorn startas om ca 2 sekunder efter att jag sätter på den / startar om den. Den startas alltså om 2 ggr sammanlagt, oavsett om jag kör med eller utan USB-sticka.

Hur går det till att lågformatera? Tyvärr dålig koll på det..

Lågnivåformatera INTE. Iallafall inte om det är en SSD. LLformat skall ses som en absolut sista utväg tycker jag.

En liten grej. Många automatiska program för att skapa ett startbart USBminne med Linux eller Windows installation på stödjer inte EFI-boot. Ställ in datorn på "legacy boot" eller liknande i BIOS/EFI-inställningarna så skulel jag inte bli förvånad om det lirar sedan.
När du sedan har ett OS installerat så kan du mecka igång en ny USBsticka som stödjer EFI-boot om du så skulle önska...

Permalänk
Medlem

Men boota från CD, testat det?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av SecureBoot? borde finnas i uefi, den blockerar alla os som inte är ceritfierade

Permalänk
Medlem

Jävligt basic, men jag utgår från att du satt boot-ordningen så att USB-minnet läses före hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Verkar extremt skumt att de ska ha låst den så extremt har du modell nummer och liknande på den?

När du kör med USB sticka, kör du då med att välja boot manuellt? eller har du ställt in i BIOS att den ska boota från USB?

Ja, jag har ställt in Boot Device Priority på rätt sätt, Fast BIOS Mode är på Disabled och Secure Boot är på Disabled, UEFI and CSM OS.

Skrivet av Gabrioth:

Lågnivåformatera INTE. Iallafall inte om det är en SSD. LLformat skall ses som en absolut sista utväg tycker jag.

En liten grej. Många automatiska program för att skapa ett startbart USBminne med Linux eller Windows installation på stödjer inte EFI-boot. Ställ in datorn på "legacy boot" eller liknande i BIOS/EFI-inställningarna så skulel jag inte bli förvånad om det lirar sedan.
När du sedan har ett OS installerat så kan du mecka igång en ny USBsticka som stödjer EFI-boot om du så skulle önska...

Provade precis att ställa in den på Legacy Only, fortfarande utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Men boota från CD, testat det?

Har tyvärr ingen CD-ROM på burken.

Skrivet av Zendrim:

Har du stängt av SecureBoot? borde finnas i uefi, den blockerar alla os som inte är ceritfierade

Ja, det är avstängt.

Skrivet av EBTS:

Jävligt basic, men jag utgår från att du satt boot-ordningen så att USB-minnet läses före hårddisken?

Absolut, det är det första man tittar på.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det är var ju både helt sjukt och intressant. Kom den med Windows 8 eller Windows 7? Det är inte "secure boot" som spökar?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att iaf kolla in detta
https://help.ubuntu.com/community/SamsungSeries9

jag skulle även vända mig till ubuntuforums och liknande, se om någon kan komma på problemet.

Har du testat att cleara CMOS?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

har du testat formatera den med partioner i gprated. och sen installera ubuntu på dom partionerna, och om du inte redan har gjort det se till att du har senaste releasen av distarna.

Kan vara installations programmen som har problem med gpt dom borde klara det dock. Men eftersom du kan formatera i gparted så verkar den kunna hantera det bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Det är var ju både helt sjukt och intressant. Kom den med Windows 8 eller Windows 7? Det är inte "secure boot" som spökar?

Win 8 var förinstallerat. Tror inte det är Secure Boot som är problemet så sett, har provat både på och av.

Skrivet av Ferrat:

Kan ju vara värt att iaf kolla in detta
https://help.ubuntu.com/community/SamsungSeries9

jag skulle även vända mig till ubuntuforums och liknande, se om någon kan komma på problemet.

Har du testat att cleara CMOS?

Det ska jag definitivt kolla upp!

Cleara CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

har du testat formatera den med partioner i gprated. och sen installera ubuntu på dom partionerna, och om du inte redan har gjort det se till att du har senaste releasen av distarna.

Kan vara installations programmen som har problem med gpt dom borde klara det dock. Men eftersom du kan formatera i gparted så verkar den kunna hantera det bäst

Jag provade att göra en USB-sticka med GParted igår faktiskt. Det är väl det mest lyckade försöket hittills, där kom jag faktiskt åt själva installationen. Dock, när jag skulle in i X så blev det error, error, error och sen hängde sig datorn.

Permalänk
Medlem

EDit redan avhandlat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Cleara CMOS?

Rensa bios, plocka ur bios batteriet och låt vara i typ 15 minuter. Självklart får inte dator ha ström så ut med batteriet först.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Rensa bios, plocka ur bios batteriet och låt vara i typ 15 minuter. Självklart får inte dator ha ström så ut med batteriet först.

Svårt med laptop utan att förlora garanti...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.