Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Skrivet av Chris_W:

Jag har beställt nästan samma grejor som du, förutom moderkort och ram. Listan ser bra ut 4-8 pin adapter behövs ej till det moderkortet. Jag har Arctic Silver 5 pasta hemma som jag kommer använda, jag skulle nog rekommendera att köpa en liten tub så man har tillräckligt.
Minnena vågar jag inte svara 100% på, jag skulle tro att de får plats. Har själv ram utan heatspreaders.

Ok. Tack för synpunkterna. Minnena är low profile om nu det gör någon skillnad. Har man någon användning alls av den integrerade grafiken i spelsammanhang? Blir lite sugen att använda steam big picture. Finns det någon möjlighet att sätta in ett grafikkort i datorn? Är det utrymmesbrist, värmeutveckling eller nätaggregatet som är största hindret?

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har följt den här tråden ett tag. Jag byggde ihop min nya dator igår. Det blev dessa delar:
Streacom FC8B EVO Svart
Streacom ST-NANO150
Gigabyte GA-Z77N-WIFI
Intel Core i3-3225
Corsair 8GB DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE

Nu håller jag på att bli galen. Jag får inget ljud via HDMI till min Onkyo förstärkare.
Det intressanta är att jag hade ljud en stund i går. Det kan ha varit när jag uppgraderade till de senaste drivrutinerna som det slutade fungera, men jag är inte säker.

Jag har provat allt. Installera de gamla drivrutinerna, ändra inställningar i datorn och i förstärkaren.
Inställningarna bör vara korrekta:
Intel Display Audio som standardenhet i datorn.
Ta emot ljud via HDMI är inställt i förstärkaren.

Är det någon som känner igen det här problemet?

Permalänk
Medlem

Nu har jag felsökt lite till.
Jag testade att koppla HDMI direkt till TV:n, då får jag ljud. Det är alltså inget fel på datorn.

Frågan är då hur jag ska ställa in min Onkyo TX-NR616 för att det ska fungera. Jag fattar inte vad jag gjorde annorlunda när det fungerade.
Någon som är bra på Onkyos förstärkare? radx, jag har för mig att du har en Onkyo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickman:

Hej, jag har följt den här tråden ett tag. Jag byggde ihop min nya dator igår. Det blev dessa delar:
Streacom FC8B EVO Svart
Streacom ST-NANO150
Gigabyte GA-Z77N-WIFI
Intel Core i3-3225
Corsair 8GB DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE

Nu håller jag på att bli galen. Jag får inget ljud via HDMI till min Onkyo förstärkare.
Det intressanta är att jag hade ljud en stund i går. Det kan ha varit när jag uppgraderade till de senaste drivrutinerna som det slutade fungera, men jag är inte säker.

Jag har provat allt. Installera de gamla drivrutinerna, ändra inställningar i datorn och i förstärkaren.
Inställningarna bör vara korrekta:
Intel Display Audio som standardenhet i datorn.
Ta emot ljud via HDMI är inställt i förstärkaren.

Är det någon som känner igen det här problemet?

Jag har också en onkyo förstärkare å de funkar prima.
Min enhet heter: Intel Display Audio
grafikdrivrutin: 9.17.10.2867
Ljudrivrutin: 6.14.0.3097
Min drivrutiner zip heter win64_15287.zip

När jag tittar på min dator och uppspelningenheter så ser jag namnet på min förstärkare också. Gör du också de?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickman:

Nu har jag felsökt lite till.
Jag testade att koppla HDMI direkt till TV:n, då får jag ljud. Det är alltså inget fel på datorn.

Frågan är då hur jag ska ställa in min Onkyo TX-NR616 för att det ska fungera. Jag fattar inte vad jag gjorde annorlunda när det fungerade.
Någon som är bra på Onkyos förstärkare? radx, jag har för mig att du har en Onkyo?

Får du bilden igenom förstärkaren?
Vilken modell har du? Den borde heta nr-txXXX där xxx är modellen.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har också en onkyo förstärkare å de funkar prima.
Min enhet heter: Intel Display Audio
grafikdrivrutin: 9.17.10.2867
Min drivrutiner zip heter win64_15287.zip

När jag tittar på min dator och uppspelningenheter så ser jag namnet på min förstärkare också. Gör du också de?

Jag har:
grafikdrivrutin: 9.17.10.2932
Min drivrutiner zip heter win64_152812.zip

Ja, ljudenheten heter TX-NR616 i Windows

Skrivet av radx:

Får du bilden igenom förstärkaren?
Vilken modell har du? Den borde heta nr-txXXX där xxx är modellen.

Ja, bild får jag hela tiden.

Jag gjorde ett test till. Jag kopplade tillbaka HDMI-kabeln till förstärkaren och ställde in i förstärkaren att den ska skicka vidare ljudet till TV:n. Detta fungerar. Förstärkaren kan alltså skicka vidare ljudet, men inte spela upp det. Hur är detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Jag testade att byta HDMI-ingång på förstärkaren, då får jag ljud. Då tänker jag att det måste vara någon skillnad i källinställningarna, men det finns inga skillnader.

Men sedan testade jag att byta tillbaka till den ursprungliga HDMI-ingången. Nu får jag helt plötsligt ljud där. Problemet är alltså löst.
Att jag bytte ingång verkar på något sätt ha "triggat" igång den igen. Jag förstår mig inte på det här, är det någon som gör det? (jag har alltså inte rört inställningarna i förstärkaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickman:

Jag testade att byta HDMI-ingång på förstärkaren, då får jag ljud. Då tänker jag att det måste vara någon skillnad i källinställningarna, men det finns inga skillnader.

Men sedan testade jag att byta tillbaka till den ursprungliga HDMI-ingången. Nu får jag helt plötsligt ljud där. Problemet är alltså löst.
Att jag bytte ingång verkar på något sätt ha "triggat" igång den igen. Jag förstår mig inte på det här, är det någon som gör det? (jag har alltså inte rört inställningarna i förstärkaren)

Skumt problem. Jag har en 616 och en 509 av onkyo och ingen av dem har gjort något sånt mot mig tidigare. Om du vill kan du ju kolla om de inte finns en systemuppdatering för din förstärkare. Det är ju rätt mycket mjukvara som snurrar runt i dagens förstärkare. Kan ju kanske vara vettigt. Bägge mina kör senaste firmwares. Man uppdaterar dem genom ansluta en nätverkskabel där bak och sedan går in i inställningar och väljer menyn för uppdateringarna.

Skönt att de verkar löst nu iaf för dig.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hallå allihop!, jag ville bara skriva några rader!
Jag har precis köpt hus, varpå man är mitt i mellan två bostäder, renoveringar osv osv. därav jag mer eller mindre inte skrivit något alls.

Det är riktigt kul att se hur denna tråd fullkomligt exploderar med intresset för ljudlösa HTPC-byggen!

Keep up the good work everyone, and watch out for them trolls!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hallå allihop!, jag ville bara skriva några rader!
Jag har precis köpt hus, varpå man är mitt i mellan två bostäder, renoveringar osv osv. därav jag mer eller mindre inte skrivit något alls.

Det är riktigt kul att se hur denna tråd fullkomligt exploderar med intresset för ljudlösa HTPC-byggen!

Keep up the good work everyone, and watch out for them trolls!

Åhh, Husköp! Har du vunnit på lotto?
Ta lite bilder på din "hörna" sen när du har kommit på plats

Själv har jag precis gått och köpt mig en TV till vardagsrummet. Folk som besöker mig förväntar sig att de ska hänga en jävel där inne så jag åkte iväg å fixade det. Jag har min Samsung i mitt sovrum. Jag gillar ligga ner å slappa när jag kollar film. Men men.. Nu har jag en i vardagsrummet också. Eftersom jag inte kollar så ofta på TV där (typ aldrig! förutom vid besök!) så blev de en Andersson 55" Andersson LED5581FDC PVR. Faktiskt helt okej TV.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Åhh, Husköp! Har du vunnit på lotto?
Ta lite bilder på din "hörna" sen när du har kommit på plats

Själv har jag precis gått och köpt mig en TV till vardagsrummet. Folk som besöker mig förväntar sig att de ska hänga en jävel där inne så jag åkte iväg å fixade det. Jag har min Samsung i mitt sovrum. Jag gillar ligga ner å slappa när jag kollar film. Men men.. Nu har jag en i vardagsrummet också. Eftersom jag inte kollar så ofta på TV där (typ aldrig! förutom vid besök!) så blev de en Andersson 55" Andersson LED5581FDC PVR. Faktiskt helt okej TV.

Inte direkt
Tagit ett större lån hos banken... så nu skall man betala räntor och amortering så länge man lever!

Datahörnan är inte det mest prioriterade just nu... även om det är kul.
Viktiga saker som isolering och omdragning av el går före, hehe

Kollade in tv'n - helt ok pris för ytan!, men Andersson... mja. är lite skeptisk till märket.
Även om jag precis inhandlade en utomhus antenn av samma märke
Enda nackdelen är väl att kontakterna baktill sticker... tja, rakt ut? - dumt om man skall hänga på väggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Inte direkt
Tagit ett större lån hos banken... så nu skall man betala räntor och amortering så länge man lever!

Datahörnan är inte det mest prioriterade just nu... även om det är kul.
Viktiga saker som isolering och omdragning av el går före, hehe

Kollade in tv'n - helt ok pris för ytan!, men Andersson... mja. är lite skeptisk till märket.
Även om jag precis inhandlade en utomhus antenn av samma märke
Enda nackdelen är väl att kontakterna baktill sticker... tja, rakt ut? - dumt om man skall hänga på väggen.

Det sitter flera hdmi-uttag på baksidan på TV:n. Det finns en port som är vinklad och går "längst med"-sidan så att säga. Vilket räcker för mig, då jag har en hdmi kabel ifrån TV:n kopplad till min THX förstärkare som sedan allt "bös" ansluts till istället. Dessutom har min THX förstärkare signalkonvertering så även lågupplöst och komponent (blanda hur du vill) går över hdmi-kabeln. Så de är inga problem.

Faktum är att min svindyra Samsung TV har bara två stycken HDMI kontakter vinklade på samma sätt. Så visst Samsung TV:n är väl på de planet "dubbelt så bra" men så kostade Samsung TV:n över 20 lax och denna kostar 8 lax
Ingen 3D heller på Andersson tv:n men jag gillar inte 3D. Bara jobbigt. Har väl kollat på de ett tiotal gånger på min samsung men jag gillar de inte. Den dagen då de kommer skärmar med 3D utan glasögon så ska jag överväga de igen.

Tycker ändå man får ordentligt mycket mer för sina pengar med en Andersson än Samsungs ditto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även här en defekt FSP 90W PicoPSU. :/ Jag testade systemet med ett vanligt ATX-agg och det fungerade utan problem och gick på låga 30W i BIOS.

Skrivet av Svedenblad:

Har man lite datavana och tålamod så är detta inge problem alls.

Jag sneglade på denna:

https://www.youtube.com/watch?v=RC_xM5ecq5w

Mängden kylpasta som den där karln använder är minst sagt skrämmande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Skumt problem. Jag har en 616 och en 509 av onkyo och ingen av dem har gjort något sånt mot mig tidigare. Om du vill kan du ju kolla om de inte finns en systemuppdatering för din förstärkare. Det är ju rätt mycket mjukvara som snurrar runt i dagens förstärkare. Kan ju kanske vara vettigt. Bägge mina kör senaste firmwares. Man uppdaterar dem genom ansluta en nätverkskabel där bak och sedan går in i inställningar och väljer menyn för uppdateringarna.

Skönt att de verkar löst nu iaf för dig.

Ja, det var verkligen ett skumt problem, men nu verkar allt fungera.
Har uppgraderat firmware tidigare och det finns ingen nyare version.

Jag är i alla fall grymt nöjd med datorn. När man trycker på power-knappen märker man inte att datorn startar, den är verkligen helt tyst. Underbart att slippa lyssna på mina gamla dator.

Jag var lite orolig för temperaturerna i början, men nu verkar de ha stabiliserat sig lite.
I början pendlade temperaturen i idle på processorn mellan 40-60 grader. När jag startade Prime95 stack temperaturen upp till 80 på några sekunder.
Nu ligger den omkring 40 grader i idle och det tar 5 minuters Prime95 att komma upp i 70 grader.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nickman:

Jag är i alla fall grymt nöjd med datorn. När man trycker på power-knappen märker man inte att datorn startar, den är verkligen helt tyst. Underbart att slippa lyssna på mina gamla dator.

Jag var lite orolig för temperaturerna i början, men nu verkar de ha stabiliserat sig lite.
I början pendlade temperaturen i idle på processorn mellan 40-60 grader. När jag startade Prime95 stack temperaturen upp till 80 på några sekunder.
Nu ligger den omkring 40 grader i idle och det tar 5 minuters Prime95 att komma upp i 70 grader.

Tror att de allra flesta känner på det här viset, jag är en utav dem.

Slippa alla former av "tekniskt ljud" såsom fläktar, hårddiskar eller annat surr, är obeskrivligt skönt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickman:

Ja, det var verkligen ett skumt problem, men nu verkar allt fungera.
Har uppgraderat firmware tidigare och det finns ingen nyare version.

Skrivet av andreas_dock:

Tror att de allra flesta känner på det här viset, jag är en utav dem.

Slippa alla former av "tekniskt ljud" såsom fläktar, hårddiskar eller annat surr, är obeskrivligt skönt!

Exakt, de va detta som gav mig inspiration till att skriva hela denna guiden
Idag är de som stör mig mest brummet ifrån nätagget i min onkyo förstärkare i sovrummet. Aldrig blir man 100% nöjd

Jag är lite sugen på att bygga ihop en ny HTPC för mitt vardagsrum också. Fast jag vet inte riktigt vad jag vill bygga än. Jag vill helst ha 100% ljudlöshet men samtidigt vill jag kunna spela på den. Vill kunna köra Steam Big Picture och använda min xbox kontroller och xbox usb-dosa. Spontant känns de som de går att lösa så länge man inte ska ha ett externt grafikkort..fast då blir spelutbudet sjukt begränsat och tråkigt. så jag vet inte riktigt vad man ska sätta ihop för något kul. Egentligen så är burken jag har idag rätt okej, de är bara ljudnivåerna som stör mig. Kanske ska börja med att byta ut hårddisken till en SSD och se hur ljudet blir. Hör man de inte så mycket så störs man kanske inte..

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Exakt, de va detta som gav mig inspiration till att skriva hela denna guiden
Idag är de som stör mig mest brummet ifrån nätagget i min onkyo förstärkare i sovrummet. Aldrig blir man 100% nöjd

Jag är lite sugen på att bygga ihop en ny HTPC för mitt vardagsrum också. Fast jag vet inte riktigt vad jag vill bygga än. Jag vill helst ha 100% ljudlöshet men samtidigt vill jag kunna spela på den. Vill kunna köra Steam Big Picture och använda min xbox kontroller och xbox usb-dosa. Spontant känns de som de går att lösa så länge man inte ska ha ett externt grafikkort..fast då blir spelutbudet sjukt begränsat och tråkigt. så jag vet inte riktigt vad man ska sätta ihop för något kul. Egentligen så är burken jag har idag rätt okej, de är bara ljudnivåerna som stör mig. Kanske ska börja med att byta ut hårddisken till en SSD och se hur ljudet blir. Hör man de inte så mycket så störs man kanske inte..

Du får köpa extra långa kablar till mus/tgb/bild och sätta datorn på andra sidan väggen...
Ljudlöst. Typ

Du är ju kingen av ghetto-mods, skulle älska att se dig dra en 30mm borr rakt genom betongväggen för att dra kablage till datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du får köpa extra långa kablar till mus/tgb/bild och sätta datorn på andra sidan väggen...
Ljudlöst. Typ

Du är ju kingen av ghetto-mods, skulle älska att se dig dra en 30mm borr rakt genom betongväggen för att dra kablage till datorn

Behövs inte egentligen. Datorn står i vardagsrummet. Bor i en liten lägenhet på 54kvm bara
Fast jag skulle nog behöva dra en 10m - 15m HDMI kabel iofs.. för burken står inte granne med TV:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går denna dator att ställa på högkand/sidan hyffsat stabilt? Tänkte ställa den bakom TVn på samma vis som XBOX 360?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Går denna dator att ställa på högkand/sidan hyffsat stabilt? Tänkte ställa den bakom TVn på samma vis som XBOX 360?

Tveksamt. Den går säkert att få den att stå om man ställer den på ena sidan men inget jag skulle rekommendera. Om du kollar på lådan så ser du att den har rundade hörnen runt om. Den kommer inte stå jätte stabilt. Möjligen om du vänder den så de rundade hörnet är mot någon vägg kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tveksamt. Den går säkert att få den att stå om man ställer den på ena sidan men inget jag skulle rekommendera. Om du kollar på lådan så ser du att den har rundade hörnen runt om. Den kommer inte stå jätte stabilt. Möjligen om du vänder den så de rundade hörnet är mot någon vägg kanske.

http://s3.pji.nu/product/standard/800/963826.jpg

Förstår, problemet är helt klart formatet, den passar inte in att ligga under ex en förstärkare eller liknande och den får tyvärr dåligt med plats på TV bänken då TVn står där.

Får nog fundera på detta.

Tack för svaret.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör denna bättre än ex Intel NUC?

Intel Nuc är helt klart billigare men jag misstänker att det man är villig att betala för är möjligheten att sätta in fler kort och ev en blu-ray spelare? Är det något mer som gör skillnaden stor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad är det som gör denna bättre än ex Intel NUC?

Intel Nuc är helt klart billigare men jag misstänker att det man är villig att betala för är möjligheten att sätta in fler kort och ev en blu-ray spelare? Är det något mer som gör skillnaden stor?

Lite som du själv skriver. Men jag kan väl summera hur jag tänker:

Intel Nuc:
+ Extremt liten
+ Skaplig prestanda
+ Drar löjligt lite ström (max 20 watt under tung belastning)
- Osäkert om det finns USB3 stöd. Hittar inget om detta!
- Aktiv kylning, det sitter en fläkt.
+/- Inte lika snabb som HTPC:n i denna tråden. Men duger för HTPC bruk och surfning i princip. Nucen kör med ultra low power varianter av i5/i3 CPU:erna. Så de är inte samma prestanda på prylarna. Exempelvis de vanligaste NUC:arna ligger på 1.8ghz.

Nuc är inte gratis heller. De kostar cirka 4000kr för en vettig uppsättning hos Inet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2847021/intel-nuc-exempel-ra...

HTPC:n i denna tråden:
+ 100% tyst. (Nuc har en cpufläkt)
+ Lätt att uppgradera
+ Bluray/DVD i fall man vill ha detta.
- Dyrare i inköp men du kan själv fritt välja exakt vad för CPU, Minne, hårddisk, typ av låda du vill ha. Du kan få pressat priset en hel del. Kolla tråden.

Nuc:en är jävligt intressant dock. Om inget av detta här ovan är något som man bryr sig om så är NUC:en faktiskt helt faktastisk. Mitt största problem med den är fläkten och jag tror inte CPU:n räcker till helt och hållet för allt jag vill kunna göra. 1.8ghz gör mig tveksam. Men just aktiv fläkt gillar jag som sagt inte. Fattar inte varför man inte lika gärna kunde byggt de passivt och gjort lådan någon cm större bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedan finns det ju dom som smällt ihop en HTPC utifrån denna guide för runt samma pengar kom jag på nu. 4000kr dvs. Fast du får kolla vad folk har köpt och se vad du har för behov och jämföra fördelarna mot nackdelarna. Fast i ditt fall kanske de är solklart med NUC då du inte har platsen som en låda tar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Lite som du själv skriver. Men jag kan väl summera hur jag tänker:

Intel Nuc:
+ Extremt liten
+ Skaplig prestanda
+ Drar löjligt lite ström (max 20 watt under tung belastning)
- Osäkert om det finns USB3 stöd. Hittar inget om detta!
- Aktiv kylning, det sitter en fläkt.
+/- Inte lika snabb som HTPC:n i denna tråden. Men duger för HTPC bruk och surfning i princip. Nucen kör med ultra low power varianter av i5/i3 CPU:erna. Så de är inte samma prestanda på prylarna. Exempelvis de vanligaste NUC:arna ligger på 1.8ghz.

Nuc är inte gratis heller. De kostar cirka 4000kr för en vettig uppsättning hos Inet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2847021/intel-nuc-exempel-ra...

HTPC:n i denna tråden:
+ 100% tyst. (Nuc har en cpufläkt)
+ Lätt att uppgradera
+ Bluray/DVD i fall man vill ha detta.
- Dyrare i inköp men du kan själv fritt välja exakt vad för CPU, Minne, hårddisk, typ av låda du vill ha. Du kan få pressat priset en hel del. Kolla tråden.

Nuc:en är jävligt intressant dock. Om inget av detta här ovan är något som man bryr sig om så är NUC:en faktiskt helt faktastisk. Mitt största problem med den är fläkten och jag tror inte CPU:n räcker till helt och hållet för allt jag vill kunna göra. 1.8ghz gör mig tveksam. Men just aktiv fläkt gillar jag som sagt inte. Fattar inte varför man inte lika gärna kunde byggt de passivt och gjort lådan någon cm större bara.

Bra summering, Intel NUC har inte USB 3. Fläkten låter endast om du sitter in till den och du pressar den hårt. Borta från soffan hörs den defenetivt inte.

I mitt fall är det endast XBMC och vanlig surf som gäller och då tror jag inte det märks så stor skillnad.

Stora nackdelen med builden i denna tråden är som sagt formfaktorn, den passar inte in i en normal bänk utan måste stå för sig antingen i bänken(om man nu har plats) eller ovanpå och efter som den är snäppet större än en XBOX som redan den är ganska stor så känns den lite otymplig tyvärr.

Här känns det som att man köper en sjukt flexibel HTPC men tänker man inte stoppa i en Blu-ray spelare för 800 kr extra eller dra in TV kort för 1000 kr så börjar det kännas som att man sitter med en onödigt stor låda. Och om man skulle dra in de två sakerna så pratar vi genast om ett bra mycket högre pris totalt.

Med det sagt kan jag ändå säga att jag har sjukt svårt att välja mellan dessa två!! Har velat ett par dagar nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Sedan finns det ju dom som smällt ihop en HTPC utifrån denna guide för runt samma pengar kom jag på nu. 4000kr dvs. Fast du får kolla vad folk har köpt och se vad du har för behov och jämföra fördelarna mot nackdelarna. Fast i ditt fall kanske de är solklart med NUC då du inte har platsen som en låda tar.

Ja man kan säkert få ner priset men då blir troligen funktionaliteten lidande på ett eller annat vis och man närmar sig mer Intel NUC.

Jag håller med om att Intel NUC är ganska dyr när den är färdig byggd men här betalar man helt enkelt för formfaktorn som absolut inte går att klaga på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Bra summering, Intel NUC har inte USB 3. Fläkten låter endast om du sitter in till den och du pressar den hårt. Borta från soffan hörs den defenetivt inte.

I mitt fall är det endast XBMC och vanlig surf som gäller och då tror jag inte det märks så stor skillnad.

Stora nackdelen med builden i denna tråden är som sagt formfaktorn, den passar inte in i en normal bänk utan måste stå för sig antingen i bänken(om man nu har plats) eller ovanpå och efter som den är snäppet större än en XBOX som redan den är ganska stor så känns den lite otymplig tyvärr.

Här känns det som att man köper en sjukt flexibel HTPC men tänker man inte stoppa i en Blu-ray spelare för 800 kr extra eller dra in TV kort för 1000 kr så börjar det kännas som att man sitter med en onödigt stor låda. Och om man skulle dra in de två sakerna så pratar vi genast om ett bra mycket högre pris totalt.

Med det sagt kan jag ändå säga att jag har sjukt svårt att välja mellan dessa två!! Har velat ett par dagar nu

hehe, jo, jag förstår ditt problem. Tyvärr har jag inget bra svar heller. Allt detta är så personligt. Vad som är perfekt för mig är ju inte de för min granne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev en 15meters HDMI kabel köpt idag. Smällde igång steam och startade upp xbox kontrollern. Funkade perfa! En liten skum detalj bara. När man flyttar runt muspekare i Windows så märker jag en delay på muspekaren. Den laggar liksom lite halvskumt. Men när jag sitter i soffan med handkontrollern så märker jag inget lagg öht.

Trodde de kunde vara TV:n men enligt Netonnets specifikation så är TV:n 8ms. Jag har iofs kopplat HDMI-kabeln till förstärkaren. Undra om de är någon inställning eller nåt man bör göra. Fast egentligen är de skit samma. De är bara muspekaren. Jag har inte tänkt sitta lira spel som kräver mus i soffan utan då är det handkontroller och bärs som gäller

Rekommenderas varmt för de som gillar PC-spel som går styra med handkontroller!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått Wake-On-LAN att fungera med Gigabyte GA-Z77N-WIFI?
Har gjort allt som står i denna guiden utan framgång:
http://windows7-issues.blogspot.se/2011/03/wake-on-lan-wol-fo...

Här är någon som verkar ha samma problem:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=11339.0

Alternativt väcka datorn med Bluetooth tangentbord/mus?
När jag använder Logitechs Bluetooth-usb-sticka kan jag väcka datorn + att jag kan använda tangentbord/mus i BIOS. (Jag antar att stickan även kan kommunicera på något annat sätt än Bluetooth).
Men jag vill ju så klart klara mig utan USB-stickan, vilket funkar bra i övrigt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nickman:

Är det någon som har fått Wake-On-LAN att fungera med Gigabyte GA-Z77N-WIFI?
Har gjort allt som står i denna guiden utan framgång:
http://windows7-issues.blogspot.se/2011/03/wake-on-lan-wol-fo...

Här är någon som verkar ha samma problem:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=11339.0

Alternativt väcka datorn med Bluetooth tangentbord/mus?
När jag använder Logitechs Bluetooth-usb-sticka kan jag väcka datorn + att jag kan använda tangentbord/mus i BIOS. (Jag antar att stickan även kan kommunicera på något annat sätt än Bluetooth).
Men jag vill ju så klart klara mig utan USB-stickan, vilket funkar bra i övrigt.

Sorry vännen, kan inte svara för det men hoppas att kanske någon annan kan.
Tror dessvärre att detta är en relativt oanvänd funktion - eller så är det bara så jag själv och mina vänner tycker

Visa signatur