Skriva lektions-anteckningar på tablet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av chaos_maniac:

Jag tror att en ultrabook eller liknande är ett flexiblare alternativ som förmodligen kommer vara användbar fler år framöver. Upplever att skrivandet går mycket enklare och snabbare på fysiskt tangentbord, färre felstavningar och bättre feedback i fingrarna. Själv skulle jag i ditt fall välja mellan en ultrabook eller enbart köra papper och penna. Alternativt då kanske tangentbord med dockning för en tablet, men ser inte den stora nyttan med det framför en fullfjädrad dator. Kanske är jag bara lite old fashioned ibland.

Du är inte den enda:)

Permalänk

Lånar tråden.

Är inne på samma spår, att skaffa en surfplatta för att läsa .pdf och göra anteckningar i dessa då alla våra föreläsningar läggs ut i .pdf format.
Mitt enda krav är egentligen 10 tum och att den skall vara någorlunda vettig och klara av ovan nämnda uppgift. I klassen är det lite apple-inflation och jag undviker apple, så jag vänder mig till er istället.

De jag främst har tittat på är Nexus 10 och Galaxy Note 10.1.
Fördel Nexus verkar vara att man kan ansluta USB-modem och då jag redan sitter på ett mobilt bredband så är uppkopplingen fixad. Ytterliggare fördel är ju uppdateringar.

Fördel Samsung är ju självklart pennan, men helt ärligt vet jag inte hur mycket nytta jag egentligen skulle ha av den. Föredrar nog att anteckningarna görs med tangentbord (qwerty) så att man kan läsa efteråt ;). Och vad jag har förstått så kan man inte ansluta ett USB-modem till Samsungen.

Nackdel för båda är priset. 4000kr repsektive 4300kr.

Finns det något billigare alternativ som fixar det jag behöver den till?
Vilken bör jag välja annars? Motivera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av weebl_1985:

Lånar tråden.

Är inne på samma spår, att skaffa en surfplatta för att läsa .pdf och göra anteckningar i dessa då alla våra föreläsningar läggs ut i .pdf format.
Mitt enda krav är egentligen 10 tum och att den skall vara någorlunda vettig och klara av ovan nämnda uppgift. I klassen är det lite apple-inflation och jag undviker apple, så jag vänder mig till er istället.

De jag främst har tittat på är Nexus 10 och Galaxy Note 10.1.
Fördel Nexus verkar vara att man kan ansluta USB-modem och då jag redan sitter på ett mobilt bredband så är uppkopplingen fixad. Ytterliggare fördel är ju uppdateringar.

Fördel Samsung är ju självklart pennan, men helt ärligt vet jag inte hur mycket nytta jag egentligen skulle ha av den. Föredrar nog att anteckningarna görs med tangentbord (qwerty) så att man kan läsa efteråt ;). Och vad jag har förstått så kan man inte ansluta ett USB-modem till Samsungen.

Nackdel för båda är priset. 4000kr repsektive 4300kr.

Finns det något billigare alternativ som fixar det jag behöver den till?
Vilken bör jag välja annars? Motivera.

Vet inte hur pass bra detta stämmer:

http://www.vgizmo.com/how-to-connect-usb-modem-to-google-nexu...

Citat:

It should be noted that you can connect your 3G/EVDO modem/dongle not only to Google Nexus 7 but any Android tablet with Android Os 2.2 and up with root access and USB host to access the internet even if it is wifi-only.

Permalänk

Hmm... så man måste roota.