Permalänk

Gedigen kontorsstol.

Hejsan.

Har kikat igenom en massa trådar här på Sweclockers men ej hittat en ordentlig stol som inte kostar en förmögenhet.
Är ute efter en gedigen kontorsstol som inte kostar skjortan och inget lågkvalitets billig skit från Jysk eller liknande lågpris varuhus.

Har en budget på ca 3500:- och tänker skaffa mig en ORDENTLIG en som man kan sitta i all från 8 timmar till 24 timmar om dygnet utan att få ont i svanken, eller någon annanstans i kroppen. Så kvalitet är ett måste inom min budget.

Tyg eller läder spelar ingen roll så länge den har komfort och är bra för en person som har taskig rygg och väger 120+.
Har provat med stolar fram och tillbaks men inget duger eller är av speciellt bra kvalitet och pajar allt eftersom.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan rekommendera är någon bra begagnad Kinnarpsstol eller liknande bra riktig kontorsstol, som både har bättre ergonomi och extremt bättre hållbarhet jämfört med alla Jysk/Ikea stolar och liknande.

För 3K får du en i nyskick, och de håller i minst 10 år så att den är använd är inget man behöver oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Det enda tips jag kan ge är att ränna runt hos alla återförsäljare du kan hitta (Ullman, IKEA, Kinnarps m.fl.) och testa så många stolar som möjligt.

Personligen avskyr jag Kinnarps - har i jobbet använt flera olika modeller i prisklass mellan 5 och 10 men ingen har någonsin varit bra på något som helst sätt. Obekväm fördömd skit, enligt mig.

Själv sitter jag på en sketen IKEA-stol för under tusenlappen faktiskt, som hittills är det absolut bästa jag någonsin testat. Mina ryggproblem försvann med den. Den säljs dock inte längre, och håller tyvärr successivt på att ge upp; inte världens bästa materialval i stommen direkt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det enda tips jag kan ge är att ränna runt hos alla återförsäljare du kan hitta (Ullman, IKEA, Kinnarps m.fl.) och testa så många stolar som möjligt.

Personligen avskyr jag Kinnarps - har i jobbet använt flera olika modeller i prisklass mellan 5 och 10 men ingen har någonsin varit bra på något som helst sätt. Obekväm fördömd skit, enligt mig.

Själv sitter jag på en sketen IKEA-stol för under tusenlappen faktiskt, som hittills är det absolut bästa jag någonsin testat. Mina ryggproblem försvann med den. Den säljs dock inte längre, och håller tyvärr successivt på att ge upp; inte världens bästa materialval i stommen direkt...

Nog tror jag en Kinnarps har bra mycket bättre ergonomi än en sketen billig Ikea stol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Nog tror jag en Kinnarps har bra mycket bättre ergonomi än en sketen billig Ikea stol.

Behöver verkligen inte vara så. För nån kan en ikea stol vara betydligt bekvämare än en flera gånger dyrare Kinnarps. Det enda som du säkert får med en Kinnarps är byggkvalité, bekvämlighet är subjektivt.

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det enda tips jag kan ge är att ränna runt hos alla återförsäljare du kan hitta (Ullman, IKEA, Kinnarps m.fl.) och testa så många stolar som möjligt.

Personligen avskyr jag Kinnarps - har i jobbet använt flera olika modeller i prisklass mellan 5 och 10 men ingen har någonsin varit bra på något som helst sätt. Obekväm fördömd skit, enligt mig.

Själv sitter jag på en sketen IKEA-stol för under tusenlappen faktiskt, som hittills är det absolut bästa jag någonsin testat. Mina ryggproblem försvann med den. Den säljs dock inte längre, och håller tyvärr successivt på att ge upp; inte världens bästa materialval i stommen direkt...

Tycker också att Kinnarps har långt ifrån optimal komfort, tycker väl dock inte att de är direkt obekväma men den modellen jag har (syncrone 8000 tror jag) kunde varit mycket bättre. Den är lite för hård och oflexibel på något sätt, man får lätt lite "träsmak" samt ryggstödet är skevt utformat, lutar alldeles för mycket bakåt upptill (där skuldrorna är). Om jag ställer stolen i helt tillbakalutat läge och lutar hela ryggen och nacke mot stolen, så kollar jag upp i taket. Funkar liksom inte, övre delen på ryggstödet borde vara lite mindre bakåtsvängt samt nackstödet borde gå att justera mer framåt (nackstödet kan jag inte få i rätt läge oavsett hur jag lutar stolen, måste ha en kudde mellan huvud och nackstöd för att få stöd).

Den är ju bättre än majoriteten av budgetstolar men med tanke på priset väntar man sig mer, visst allas kroppar är olika och vissa kanske gillar den, men jag tycker att den borde gå att ställa in bättre. Har provat malmstolen som jag tycker är betydligt skönare. Tycker också RH ser ut att ha bättre utformning än Kinnarps, blir nog en sån jag satsar på nästa gång jag orkar jaga ny stol

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Tvivlar på komforten i en "nätstol" utan en väl byggd dyna som ger stöd. Men det är bara min gissning, kan inte säga något säkert alls då jag inte provat den och inte heller är någon expert på ergonomi Skulle dock aldrig lägga så mycket pengar på något utan möjlighet att provsitta först, det är för dyrt för att köra grisen i säcken så att säga.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

För RH; Leta efter xl-dyna för bred häck eller extra vadderad dyna för benig.
+ Klädd rygg och kromat fotkryss förhöjer utseendet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

Tvivlar på komforten i en "nätstol" utan en väl byggd dyna som ger stöd. Men det är bara min gissning, kan inte säga något säkert alls då jag inte provat den och inte heller är någon expert på ergonomi Skulle dock aldrig lägga så mycket pengar på något utan möjlighet att provsitta först, det är för dyrt för att köra grisen i säcken så att säga.

Tipsade om stolen för att den har superbt bra svankstöd, ryggstöd och så var den inte så "dyr". Vilket "MusicWisard" ville ha.
(finns värre, Herman Miller's Aeron stor för ett exempet http://sortiment.se/sv/herman-miller/106-herman-miller-aeron-...).

Nätet gör så man inte blir så varm vid långsittande stunder + att det är bekvämt och så slipper man massa konstiga fläckar på dynan.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Behöver verkligen inte vara så. För nån kan en ikea stol vara betydligt bekvämare än en flera gånger dyrare Kinnarps. Det enda som du säkert får med en Kinnarps är byggkvalité, bekvämlighet är subjektivt.

En till sak som du definitivt får med Kinnarps men inte nödvändigtvis Ikea är ergonomi. En bra stol behöver inte vara "bevkäm". (Då skulle företag använda fåtöljer.)

Permalänk
Medlem

Det är hopplöst att hitta en bra stol idag tycker jag. Hade en underbar stol (Markus, Ikea) som katten slaktade. Får inte köpa en ny för frun då den inte "passar in" Jag måste hitta nåt skönt skit i vitt eller ljust om jag ska få till ett nytt köp. Kan ju iofs hålla med... man vill ju inte alltid se skiten.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av LightForz:

Tipsade om stolen för att den har superbt bra svankstöd, ryggstöd och så var den inte så "dyr". Vilket "MusicWisard" ville ha.
(finns värre, Herman Miller's Aeron stor för ett exempet http://sortiment.se/sv/herman-miller/106-herman-miller-aeron-...).

Nätet gör så man inte blir så varm vid långsittande stunder + att det är bekvämt och så slipper man massa konstiga fläckar på dynan.

Aha, sorry jag förstod inte att det var ett tips till TS utan trodde du frågade för egen räkning Visst har man begränsad budget och verkligen vill ha en fabriksny stol kanske det kan vara ett alternativ, men fortfarande att köpa en så dyr stol utan att först kunna prova den känns vanskligt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400