Nu ska du betala tv-avgift för din dator!

Permalänk
Medlem

Nu ska du betala tv-avgift för din dator!

Nu får dem väl ta o ge sig!

detta finns att läsa på DN just nu, blir tokig av såna här rubriker.... finns ju en anledning till att jag sätter mig vid datorn... orkar inte med skiten som sänds på TV alla gånger.

"När SVT börjar sända sina kanaler på nätet kommer Radiotjänst i Kiruna att börja ta ut tv-avgift för datorer och surfplattor, skriver Computer Sweden.

Anledningen till detta grundar sig i att lagen om finansiering av radio och tv sedan 2007 är teknikneutral, vilket innebär att det är själva tittandet som ska kosta, oberoende av vilken utrustning man använder för att se programmen.

Mobiltelefoner med internetuppkoppling kommer dock inte att omfattas av avgiften, enligt uppgifter till Computer Sweden. Någon större skillnader i intäkter blir det inte enligt Radiotjänsts bedömning eftersom nio av tio hushåll redan betalar. Avgiften täcker obegränsat antal mottagande apparater."

Ber om ursäkt om detta ligger i fel tråd, lite konstigt ämne att placera känner jag.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. De får gärna införa ngn form av konto också som bara de som betalar licensen kan använda. Snyltare ska inte kunna få tillgång gratis.

Permalänk
Medlem

Men jag kollar inte på TV, på min dator..ska jag fortfarande betala..eller uppfattar jag fel?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju småpengar, knappast något att lägga ner energi att bli arg på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Enligt lagen så säger den enhet som är AVSEDD för TV, t.ex. TV med mottagare.

Min dator är knappast AVSEDD för SVT.

Och hur är det med servrar? Har ju knappast en skärm till mina servrar.

Så urbotat korkat.

"Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det är principen jag stör mig på, vill inte betala för nåt oavsett om det är 5 kr på nåt jag inte använder. Välgörenhet i all ära men då lägger jag pengarna på nåt jag tror på.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Dom kommer ändra lagen, så att det även gäller datorer med aktiv nätverksanslutning.
Man kan väl be sin internet leverantör att spärra svt. För då kan dom ju inte ta betalt?

Är rätt less på dom....

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Enligt lagen så säger den enhet som är AVSEDD för TV, t.ex. TV med mottagare.

Min dator är knappast AVSEDD för SVT.

Och hur är det med servrar? Har ju knappast en skärm till mina servrar.

Så urbotat korkat.

"Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Precis! så har det alltid varit men det ska tydligen bli ändring på det. Ingen som kör på tv-mottagare i datorn då allt streamas via internet. Och nu när SVT ska börja sända allt samtidigt via internet som i det vanliga nätet så ska man betala för det.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det var på tiden. De får gärna införa ngn form av konto också som bara de som betalar licensen kan använda. Snyltare ska inte kunna få tillgång gratis.

Jag hoppas du är väldigt väldigt sarkastisk med din kommentar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ser inte vad detta skulle göra för skillnad? Jag har både dator och TV men betalar inte nu och kommer inte göra i framtiden heller. Frågar de om du har dator eller TV så säg bara nej och så är problemet ur världen.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Det är ju småpengar, knappast något att lägga ner energi att bli arg på.

Räknar du det som småpengar så har du det aningen jävligt bra ekonomisk ställt, eller ett rätt kasst ekonomiskt sinne.
För dom flesta lär TV-licensen ligga på 0,5-1% av en årsbudget, och tja, tycker du det är småpengar så är det väl kul för dig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag hoppas du är väldigt väldigt sarkastisk med din kommentar.

Nej. Det bästa är om de kräver inloggning så kan de också kontrollera vem som får titta på SVTplay.
Annars kommer det inte göra ngn som helst skillnad från idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är ju småpengar, knappast något att lägga ner energi att bli arg på.

Drygt 2000 om året är en hel del.

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Nu får dem väl ta o ge sig!

detta finns att läsa på DN just nu, blir tokig av såna här rubriker.... finns ju en anledning till att jag sätter mig vid datorn... orkar inte med skiten som sänds på TV alla gånger.

"När SVT börjar sända sina kanaler på nätet kommer Radiotjänst i Kiruna att börja ta ut tv-avgift för datorer och surfplattor, skriver Computer Sweden.

Anledningen till detta grundar sig i att lagen om finansiering av radio och tv sedan 2007 är teknikneutral, vilket innebär att det är själva tittandet som ska kosta, oberoende av vilken utrustning man använder för att se programmen.

Mobiltelefoner med internetuppkoppling kommer dock inte att omfattas av avgiften, enligt uppgifter till Computer Sweden. Någon större skillnader i intäkter blir det inte enligt Radiotjänsts bedömning eftersom nio av tio hushåll redan betalar. Avgiften täcker obegränsat antal mottagande apparater."

Ber om ursäkt om detta ligger i fel tråd, lite konstigt ämne att placera känner jag.

Känns som det blir svårt att motivera att det ska vara så om man utesluter telefoner med kommentaren att de inte primärt använda för att titta på TV på. Vem tittar primärt på TV på sin dator, dvs gör inte saker som att arbeta eller spela spel oftare på den...? Vill jag titta på TV sätter jag mig vid TV:n, men visst redan idag tittar jag 15 min om dagen på SVT Play så jag kan se nyheterna när jag tycker jag har tid med det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Betalar man redan sin tv-avgift så är det ju inte så att du måste betala för datorn också, en avgift/hushåll oavsett hur många apparater vill jag minnas att det är. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Betalar man redan sin tv-avgift så är det ju inte så att du måste betala för datorn också, en avgift/hushåll oavsett hur många apparater vill jag minnas att det är. Rätta mig gärna om jag har fel.

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nej. Det bästa är om de kräver inloggning så kan de också kontrollera vem som får titta på SVTplay.
Annars kommer det inte göra ngn som helst skillnad från idag.

På vilket sätt skulle det inte göra skillnad?
Det verkar nästan som att du hör till den skaran som faktiskt tror på att samtliga svenska medborgare nyttjar SVT. Heter du möjligtvis Eva Hamilton? jag trodde hon var ensam om den befängda idén.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är ju småpengar, knappast något att lägga ner energi att bli arg på.

Är det småpengar kan du gärna langa hit de dryga 2000:- det här är om året. Jag lägger gärna det på resor eller något annat vettigt.

SVT/SR är ett slöseri med tid och det har dem varit hela 2000-talet. De fyller ingen funktion i dagens samhälle så det är bortkastad tid och pengar att hålla dem igång bara för att de lägger ut sin dynga på nätet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

På vilket sätt skulle det inte göra skillnad?
Det verkar nästan som att du hör till den skaran som faktiskt tror på att samtliga svenska medborgare nyttjar SVT. Heter du möjligtvis Eva Hamilton? jag trodde hon var ensam om den befängda idén.

Jag tror knappast att fler börjar betala licensen nästa månad pga det här. Enda sättet att få bort fuskarna är att begränsa utbudet till de som faktiskt betalar licensen. Hade gärna sett att man gjort samma sak med tvkanalerna. Kryptera det.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Jag tror knappast att fler börjar betala licensen nästa månad pga det här. Enda sättet att få bort fuskarna är att begränsa utbudet till de som faktiskt betalar licensen. Hade gärna sett att man gjort samma sak med tvkanalerna. Kryptera det.

Inte? Väldigt få jag känner i min ålder har en faktiskt TV hemma. Samtliga har dator/surfplatta hemma. Bara delar av dom förespråkar aktivt civil olydnad, eller vad man nu klassar licenssmitande som.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

fan gör som diverse betalkanaler - spärra.
dom som inte betalar kan inte se något.

Samma visa nätsändningar , konto med månads kostnad, dom som inte betalar kan inte se.

Vad hände med den fri alternativen?
Behöver SR/SVT pengar pga höjda utgifter.

Se över löner och vad ni spenderar pengar på, ansök till lyxfällan annars om dom inte kan hålla i pengarna.
Tycker alla borde få välja om dom vill betala och få tillgång eller inte betala och inte få tillgång.

...diktatur?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Vaknat på fel sida?
Vi som i dagsläget aktivt har valt bort TVn för att slippa denna avgift (för att vi inte är intresserade!), men nu (eventuellt) tvingas betala för att våra datorer kan tänkas användas för detta ändamål? Nej du tänkte inte på dem. Tokigt.

Sätt det på skatten om alla ska vara med och betala, att komma med tradiga undanflykter för att göra detsamma är löjligt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Knippast! Blir uppriktigt sagt förbannad av din kommentar. Jag betalar som sagt för mig men jag vill inte betala för nåt jag inte använder!
vill inte betala 2079:- per år för SVT. Jag betalar gärna 948:- till netflix som jag faktiskt använder. Snylta har inget med saken att göra.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Men jag kollar inte på TV, på min dator..ska jag fortfarande betala..eller uppfattar jag fel?

Själva avgiften gäller inte riktigt TV:n som namnet kan få dig att tro, utan snarare kringutrustningen (fick jag "förklarat" av någon anställd där uppe)

Det jag tycker är SJUKT är att jag betalar massa pengar för C-More, internet, Love-film, Netflix och ändock måste jag beta denna "#¤#!#"#¤ Radio&TV avgift!

Jag menar om jag redan betalar för Internet, jag har betalt för min dator, programmet jag använder och skärmen jag använder, vart F-N finns deras avgift?!

Samma sak med C-More som enl. reklam har egen satellit, jag har egen mottagare och utrustning, vart kommer avgiften in?!

Lovefilm, ja ni fattar vart jag vill komma...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Är det småpengar kan du gärna langa hit de dryga 2000:- det här är om året. Jag lägger gärna det på resor eller något annat vettigt.

SVT/SR är ett slöseri med tid och det har dem varit hela 2000-talet. De fyller ingen funktion i dagens samhälle så det är bortkastad tid och pengar att hålla dem igång bara för att de lägger ut sin dynga på nätet.

Varför skulle jag ge bort pengar bara för att jag tycker det är en okej avgift? Konstig logik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Räknar du det som småpengar så har du det aningen jävligt bra ekonomisk ställt, eller ett rätt kasst ekonomiskt sinne.
För dom flesta lär TV-licensen ligga på 0,5-1% av en årsbudget, och tja, tycker du det är småpengar så är det väl kul för dig.

Jag tyckte TV-avgiften var småpengar när jag var student...

Permalänk

Lägg ner hela public service. Jag vill inte betala för att andra ska se sina nischade, skitprogram rent ut sagt.
Ser aldrig på dessa kanaler och lyssnar INTE på radion.
Varför ska man då tvingas betala. Det är ju inte så det är sjukvård eller skola precis.
Går det inte runt när endast de som VILL se betalar?
Lägg ner då.
Finns inget självberättigande till existens utav Sveriges Television bara för att det "alltid funnits" typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Själva avgiften gäller inte riktigt TV:n som namnet kan få dig att tro, utan snarare kringutrustningen (fick jag "förklarat" av någon anställd där uppe)

Det jag tycker är SJUKT är att jag betalar massa pengar för C-More, internet, Love-film, Netflix och ändock måste jag beta denna "#¤#!#"#¤ Radio&TV avgift!

Jag menar om jag redan betalar för Internet, jag har betalt för min dator, programmet jag använder och skärmen jag använder, vart F-N finns deras avgift?!

Samma sak med C-More som enl. reklam har egen satellit, jag har egen mottagare och utrustning, vart kommer avgiften in?!

Lovefilm, ja ni fattar vart jag vill komma...

Du betalar för att få en mångfald som inte hade varit möjlig utan "Radiotjänst". Jag tycker att SVT har överlag bäst produktioner i svensk tv. Dom köper in bra och kritikerrosade serier (fast alltid en säsong för sent). Dessutom betalar du för oberoende media.

Som med allt annat passar inte alla program varenda person i Sverige. Jag hatar t.ex. melodifestivalen över allt annat, men älskar att se på VM/EM i fotboll i SVT's kanaler eftersom man slipper sitta och kolla på reklam i pausen.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har längre förespråkat kryptering av tvkanalerna samt login på SVT så kan de som vill se SVT betala för det. De andra slipper.
Det hade varit det mest rättvisa sättet att hantera det på.