Permalänk
Medlem

Om du har flera sådana tangentbord så har du en guldgruva! Lägg upp dem på annons på SweC och kör bud i tråden så lär du få rätt bra money för dem! Runt 500 lappen kanske. Är väldigt eftertraktade och sett endel leta efter sådana tangentbort här. IBM tangentbord är retro och kan säljas hyffsat dyrt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

ska kila iväg till kjell & co och handla denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... och prova

Permalänk
Medlem

Nä, detdär är bara skräp! Ge dem till mig så slipper du se dem!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Många gamla tagenbord ifrån typ 286 eran är mekaniska och klickar något fruktandsvärt.
Hade ett sådant jag kodade på när jag hade en 286:A. Jag vande mig, men morsan kom in och var helt tokig av klickandet

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

.______________________________________________.
1. bara för att tangentbord är vitt och gammalt, så är det inte mekaniskt för det...
2.För att veta om det är mekaniska brytare, ta bort en av tangenterna?
3."woho för mig" Gillar du det mer bara för att det är mekaniskt?:P om jag hittar ett membratangentbord och gillar det, skriva spela etc. så skulle jag ju inte bli ledsen för att det inte är mekaniskt. Det är ju bara väldigt konstigt och sjukt...

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

1. bara för att tangentbord är vitt och gammalt, så är det inte mekaniskt för det...
3."woho för mig" Gillar du det mer bara för att det är mekaniskt?:P om jag hittar ett membratangentbord och gillar det, skriva spela etc. så skulle jag ju inte bli ledsen för att det inte är mekaniskt. Det är ju bara väldigt konstigt och sjukt...

1. De har ju tagit reda på att det är mekaniskt nu
3. Om han vill tjäna en hacka så spelar det faktiskt ingen roll hurvida han gillar dem eller inte

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

Det finns bra membrantangentbord. Keytronic ergoforce är riktigt bra och sen finns ibm kb28? minns inte siffrorna men det är också bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj_aleks:

Se där ja, grattis till mig isf nästa fråga, funkar detta med en ps2 -> usb adapter?

En adapter bör fungera, men kanske behöver du DIN till ps/2 först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

nope, de är en ps2a...har precis fått igång det förövrigt också
Skaffade denna...http://www.clasohlson.com/se/USB-till-PS-2-adapter/Pr32402400...
Funkar som en dröm, och känns som en också! vilken jäkla skillnad mot ett "vanligt" tangentbord:D

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du har något över så köper jag gärna ett av dig ts, har en hel del pryttlar jag kan ge dig också om det är så att du är sugen på att testa lite Cherry grejer..

Skrivet av Elgot:

De nyare Model M (Vilket detta verkar vara) är väl ändå PS/2?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Wikipedia säger att ps/2 kom år 1987 och det där var väl från 1985?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

940302 enligt vad som står på det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om du har något över så köper jag gärna ett av dig ts, har en hel del pryttlar jag kan ge dig också om det är så att du är sugen på att testa lite Cherry grejer..

Jag ska först se om ja hittar fler, gör ja det så skriver jag det här så får vi snacka om det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj_aleks:

940302 enligt vad som står på det iaf

Ah, det datumet var större.

Permalänk
Medlem

Mycket fint tangentbord. Skulle välja det framför alla Razor COBRA-NINJA-ACTION-HERO-X10000000 tangentbord i världen.

Dagens ungdomar förutsätter att svarta överprissatta prylar som avger blå lysande sken är överlägsna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Mycket fint tangentbord. Skulle välja det framför alla Razor COBRA-NINJA-ACTION-HERO-X10000000 tangentbord i världen.

Dagens ungdomar förutsätter att svarta överprissatta prylar som avger blå lysande sken är överlägsna....

Off T: Nu är jag iofs ingen ungdom.. Men snacka inte skit om mitt Ducky Shine II med vackra gröna LEDs!!!! Grrr...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Samtliga tangenter bortplockade och hela bordet öppnat för rengöring..postar en ny bild när ja e klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Så till själva kärnfrågan, hur får ja igång detta med min nya, moderna, ps/2 fria dator? verkar som att det inte alltid lirar med adapters?

plugga i det med adapter och starta om datorn.
Har fått gjort det själv

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dj_aleks:

Samtliga tangenter bortplockade och hela bordet öppnat för rengöring..postar en ny bild när ja e klar

Var försiktig när du monterar tillbaka switcharna bara, fjädern måste hamna rätt för att switchen ska fungera som den ska.
Fast man märker ganska snabbt om det är felmonterat då switcharna inte klickar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Har en, vad som kanske kan uppfattas som en korkad, fråga som jag ändå känner att ja måste ställa..
Ponera att ja har ett par tangetbord anno 1998 på vinden, är dessa mekaniska? och om så är fallet, vad är det isåfall för skillnad på dessa och dagens mekaniska?

Den enda riktigt stora skillnaden förutom design är antalet tangenter man kan trycka ner på samma gång. Och enda gången det har betydelse är när du spelar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det var i stort sätt bara IBM. Som använde ps/2 före 91

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av robbankentor:

Den enda riktigt stora skillnaden förutom design är antalet tangenter man kan trycka ner på samma gång. Och enda gången det har betydelse är när du spelar.

På de äldre tangentborden kan man oftast trycka in alla knappar samtidigt (NKRO) så det stämmer ju inte riktigt det heller.
Sitter med mitt G80-1000 nu bara för att leka runt lite och det är från -80 talet och har NKRO.

Model M däremot har inte NKRO då det fungerar ungefär som ett membrantangentbord.

Permalänk
Medlem

Testade det innan ja plockade ner det och det klarar 6 simultana knappar, dock inte dubbelskift och X

Permalänk
Medlem

På tangentbord utan NKRO så brukar det vara olika kombinationer av tangenter som funkar bättre än andra kombinationer, inte att ett visst antal tangenter funkar generellt.
USB-enheter brukar ha en begränsning på 6 simultana knappar + 4 modifiers, vilket är i adaptern i det här fallet.

Speltangentbord utan NKRO brukar vara optimerade för kombinationer med WASD-tangenter resp. piltangenterna, och sämre på kombinationer med andra tangenter.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Lägger gärna vantarna på ett isf, hör av dig om det blir aktuellt!

Goa göbbar:

http://pckeyboard.com/

Nytillverkade grejjer.

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är Model M 2KRO, så i värsta fall fungerar det bara att hålla inne två tangenter samtidigt. Men det är förstås bara vissa kombinationer av tangenter som det gäller för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace xx:

Goa göbbar:

http://pckeyboard.com/

Nytillverkade grejjer.

Ojdå dom hadde ganska bra priser, såg dock att frakten blir ganska dyr

Permalänk
Medlem

Hitta ett model-m till så har du ytterliggare än köpare:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Så! nu har ja gjort rent hela tangentbordet...plockade ner hela, dammsök, topsade och skrubbade varje tangent..och resultatet är ett väldigt snyggt tangentbord:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Testade det innan ja plockade ner det och det klarar 6 simultana knappar, dock inte dubbelskift och X

Du kör ju med USB-adapter, USB har en limit på 6 simultana nedtryckningar, det kan förklara saken

Nu vill vi se bilder på ett par knappar bortplockade

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux