Vatten kylning? något man borde testa? svårt och installera?

Permalänk
Medlem

Vatten kylning? något man borde testa? svårt och installera?

Hej , jag har en dator som jag byggde förra året och ville göra några ändringar och så, jag vill testa vattenkylning men har inte en aning om hur man gör? är det svårt? ( skulle nån kunna säga vad man behöver för att installera vattenkylning? )

Kan inte super mycket om datorer datorn jag byggde vart den första jag byggt och har inte byggt någon mer sedan dess.
Vill testa vattenkylning , tyckte det verkade oehört häftigt och verkar kyla bra också. undrar också hur mycket det skulle kosta ungefär?

om det har nån betydelse så har jag

MSI A75MA-P35
AMD Athlon II 4X 631 Quad-Core processor 2,6 GHz
Behöver jag byta nått av dem ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Du behöver inte byta nåt av det för att vattenkyla.
Vattenkylning behöver inte bli så dyrt, eller så kan det bli rejält dyrt om man så vill, finns en uppsjö av grejer att skaffa, billiga och dyrare.

Vad du har för chassi är ganska bra att veta,
Vattenkylning består av radiator, vattenblock till CPU och/eller grafikkort, tank samt pump. tank och pump kan vara separata eller hopbyggda.
Ytterligare som behövs är slang, och kopplingar/nipplar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En "färdig" vattenkylning kostar drygt 800kr med fläktar men
En som man bygger själv kostar ju mer ju mer man vill kyla och ju bättre grejer man vill ha. jag har för mej att vatten kyla mitt system skulle gå på drygt 5000Kr (kan ha varit + nån komponent) när jag kolla, Då blev det färdigt istället
Du behöver hur som helst inte byta delar för att köra vatten men ett väl ventilerat chassi rekommenderas

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har Fractal design R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

Jag har Fractal design R3

Bra chassi, men inte så bra för custom vattenkylning

Skrivet av simon253:

En "färdig" vattenkylning kostar drygt 800kr med fläktar men
En som man bygger själv kostar ju mer ju mer man vill kyla och ju bättre grejer man vill ha. jag har för mej att vatten kyla mitt system skulle gå på drygt 5000Kr (kan ha varit + nån komponent) när jag kolla, Då blev det färdigt istället
Du behöver hur som helst inte byta delar för att köra vatten men ett väl ventilerat chassi rekommenderas

OK men då var det nog dubbla grafikkort också i den budgeten.
Ett billigt vattenkylningspaket behöver inte bli mycket över 1000

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Är det verkligen värt att vattenkyla din/hans/hennes system? Du har ju inte direkt top notch komponenter? Kanske är värt att uppgradera lite?
Mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

Är det verkligen värt att vattenkyla din/hans/hennes system? Du har ju inte direkt top notch komponenter? Kanske är värt att uppgradera lite?
Mvh

Har du nog rätt i , har ju inte super bra grejer det är de att om jag ska byta min processor måste jag byta mitt moderkort också oh vill inte att allt ska bli för dyrt vill ju kunna göra annat också för mina pengar , jag har

MSI A75MA-P35
AMD Athlon (tm) X4 631 Quad-Core Processor 2,60ghz
8GB RAM
Corsair GS600
Gigabyte Radeon 6570 1GB
Western Digital 1TB black caviar
(det viktigaste antagligen)
klarar ju BF3 på High utan några laggs alls .

vettefan alltså^^

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga att det kommer kosta dig cirka 3000-4000 kr.
• Lämpligt chassi ~1000kr
• CPU block 500-1000kr
• Radiator ~800kr
• Pump 400-800kr
• Reservoar ~300kr
+ Slangar och nipplar och grejer

+ minst 1000kr om du vill kyla grafikkortet också

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av simon253:

En "färdig" vattenkylning kostar drygt 800kr med fläktar men
En som man bygger själv kostar ju mer ju mer man vill kyla och ju bättre grejer man vill ha. jag har för mej att vatten kyla mitt system skulle gå på drygt 5000Kr (kan ha varit + nån komponent) när jag kolla, Då blev det färdigt istället
Du behöver hur som helst inte byta delar för att köra vatten men ett väl ventilerat chassi rekommenderas

Jag undrar var ville du köpa en system för 5000kr som jämförs med lite sämre sluten system för 800kr?
5000kr betalar man för en top end system med dubbla grafikkort och ofta med vattenkyld moderkort också

@TS
redig vattenkylning kan man köpa för 1200-1500kr och sen bygga ut från detta men ibland blir det bättre med nyare komponenter
de som kyler med vatten antingen vill testa något nytt, öka överklockningsmöjligheter eller få temperatur och ljudnivå ner (rejält ner)

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

Har du nog rätt i , har ju inte super bra grejer det är de att om jag ska byta min processor måste jag byta mitt moderkort också oh vill inte att allt ska bli för dyrt vill ju kunna göra annat också för mina pengar , jag har

MSI A75MA-P35
AMD Athlon (tm) X4 631 Quad-Core Processor 2,60ghz
8GB RAM
Corsair GS600
Gigabyte Radeon 6570 1GB
Western Digital 1TB black caviar
(det viktigaste antagligen)
klarar ju BF3 på High utan några laggs alls .

vettefan alltså^^

Ska man köra custom vattenkylning bör man väl minst ha en 240 radiator 4 till 6 cm tjock, en fördel med egna paket som man sätter ihop är att man kan köra fläktar på låga och tysta varv, och ändå få bättre kylt än vilken färdig kompakt lösning som helst.
Men i en R3 chassi blir det inte lätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

Har du nog rätt i , har ju inte super bra grejer det är de att om jag ska byta min processor måste jag byta mitt moderkort också oh vill inte att allt ska bli för dyrt vill ju kunna göra annat också för mina pengar , jag har

MSI A75MA-P35
AMD Athlon (tm) X4 631 Quad-Core Processor 2,60ghz
8GB RAM
Corsair GS600
Gigabyte Radeon 6570 1GB
Western Digital 1TB black caviar
(det viktigaste antagligen)
klarar ju BF3 på High utan några laggs alls .

vettefan alltså^^

.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig är den hårdvaran är inte värd att kosta på någon customkylning.
Spara dina slantar och satsa allt på nytt moderbord, processor och minnen och kanske en billig SSD, för 3000-4000 sek får du ett betydande lyft prestandamässigt.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bra chassi, men inte så bra för custom vattenkylning

OK men då var det nog dubbla grafikkort också i den budgeten.
Ett billigt vattenkylningspaket behöver inte bli mycket över 1000

Skrivet av Cooling_Stuff:

Jag undrar var ville du köpa en system för 5000kr som jämförs med lite sämre sluten system för 800kr?
5000kr betalar man för en top end system med dubbla grafikkort och ofta med vattenkyld moderkort också

Kan stämma jag minns inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Ska jag vara ärlig är den hårdvaran är inte värd att kosta på någon customkylning.
Spara dina slantar och satsa allt på nytt moderbord, processor och minnen och kanske en billig SSD, för 3000-4000 sek får du ett betydande lyft prestandamässigt.

Hmm tänker då en FX-4100 3,6 GHz, Gigabyte GA-970A-UD3 och kanske ett XFX Radeon HD 7870?

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt dålig på AMD's sortiment men så mycket vet jag att så länge du köper ett AM3+ moderbord har du fina framtida möjligheter för uppgraderingar.
Ställ samma fråga i köpråd så kommer du få fin hjälp på vägen.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Såg just att det finns en AMD X4 965 BE + mobo till salu här på forumet, det kanske kunde vara en bra uppgradering + klocka skiten ur den och sedan leta fram ett till 6570 och köra CF?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Såg just att det finns en AMD X4 965 BE + mobo till salu här på forumet, det kanske kunde vara en bra uppgradering + klocka skiten ur den och sedan leta fram ett till 6570 och köra CF?

som sagt inte så datorkunnig? kan du förklara mer? t.ex vad är CF? mobo?
ska jag köpa den processorn kan du inte skicka ett Moderkort du rekommenderar för detta?

Permalänk
Medlem

Ja hur som helst ska du inte lägga pengar på att överklocka det du har, du kommer tyvärr inte så jättelångt att det är värt det. Bättre att köpa nytt som överklockar bättre.

Permalänk

Jag byggde vattenkylning i ett Define R3 härom veckan och det är något jag inte kan rekommendera. Chassiet har ju två st 140 mm platser i toppen och två 120 mm i fronten, men de stämmer inte överens med de standardmått som radiatorer använder sig av.

Tex. är det 20 mm mellan inre skruvhålen i toppen istället för 16 mm som det är på 280 mm radiatorer, så man får borra nya hål. Radiatorn får heller inte plats i lådan utan måste placeras ovanpå, och då behöver man dra ut slangarna igenom de hål som finns på baksidan. Men det går inte att få igenom en slang där oavsett hur tunn den är om man har en fläkt på platsen bak, så då får man sätta den fläkten på utsidan. Och då får man inte på sidoplåten, och tvingas kapa en massa plåt. Och så vidare. Plåten är dessutom så pass tunn att taket sviktar med en radiator ovanpå.

Platsen fram kan du glömma om du inte vill kapa bort hela hårddiskburen som är popnitad på plats.

Annars är vattenkylning suveränt. Men det första jag hade köpt om jag vore dig är ett nytt chassi.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

som sagt inte så datorkunnig? kan du förklara mer? t.ex vad är CF? mobo?
ska jag köpa den processorn kan du inte skicka ett Moderkort du rekommenderar för detta?

CF är crossfire (amds multikort lösning (fungerar med t ex två st hd 6570) för en billig och någorlunda prestanda uppgradering i grafikväg samtidigt ^^)

https://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli ungefär som mitt moderkort dock så stöder inte mitt sli (fler kort med nvidia t ex två gtx 650)
och sen en bättre kylare t ex
https://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13
så ökar du volten med ett steg och drar upp multipliern till 3.8 till och börja med. Sen stresstestar du med t ex prime 95 eller occt medans du håller koll på temperaturer med hw monitor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

räkna med minst 5000kr för en vattenkylning på cpu + gpu och kanske MB och då köper du inte det dyraste..
*edit.
börja lite smått för skojs skull för det är ju en rolig hobby.. kanske att börja med kyla din cpu enbart sen om det känns rätt så kan du brassa på med lite roligare saker..

radiator + pump och reservoar samt ett block för cpu.. nipplar slang och ett par fina ljudlösa fläktar till din radiator.. det borde du kunna få runt 3000kr

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

CF är crossfire (amds multikort lösning (fungerar med t ex två st hd 6570) för en billig och någorlunda prestanda uppgradering i grafikväg samtidigt ^^)

https://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli ungefär som mitt moderkort dock så stöder inte mitt sli (fler kort med nvidia t ex två gtx 650)
och sen en bättre kylare t ex
https://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13
så ökar du volten med ett steg och drar upp multipliern till 3.8 till och börja med. Sen stresstestar du med t ex prime 95 eller occt medans du håller koll på temperaturer med hw monitor.

Oj förlåt , hade visst ett http://www.inet.se/produkt/5409226/gigabyte-radeon-hd6750-102...
(Gigabyte Radeon HD6750) Funkar det iallafall? , tänkte isåfall http://www.inet.se/kundvagn/visa/2868223/2013-01-19?
går det hitta 6750 att köpa någonstans?

Permalänk
Medlem

Om du inte pallar bygga ihop det själv kan du ju köpa ett färdigt, t.ex Antec Kühler H2O 620 eller 920... Väldigt bra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

Jag undrar var ville du köpa en system för 5000kr som jämförs med lite sämre sluten system för 800kr?
5000kr betalar man för en top end system med dubbla grafikkort och ofta med vattenkyld moderkort också

@TS
redig vattenkylning kan man köpa för 1200-1500kr och sen bygga ut från detta men ibland blir det bättre med nyare komponenter
de som kyler med vatten antingen vill testa något nytt, öka överklockningsmöjligheter eller få temperatur och ljudnivå ner (rejält ner)

5000 kr för dubbla grafikkort, CPU, moderkort? Top end ? Öh nej! Dubbla grafikkort, mb, CPU och top end saker får du räkna minst 7-8000 kr

Permalänk
Skrivet av jakke567:

Har du nog rätt i , har ju inte super bra grejer det är de att om jag ska byta min processor måste jag byta mitt moderkort också oh vill inte att allt ska bli för dyrt vill ju kunna göra annat också för mina pengar , jag har

MSI A75MA-P35
AMD Athlon (tm) X4 631 Quad-Core Processor 2,60ghz
8GB RAM
Corsair GS600
Gigabyte Radeon 6570 1GB
Western Digital 1TB black caviar
(det viktigaste antagligen)
klarar ju BF3 på High utan några laggs alls .

vettefan alltså^^

Kör du bf3 på high? I vilken upplösning då? har lite svårt att tro att ett 6570 kan klara bf3 i high..
Titta på marknaden finns mycket fina och billiga grejer där!
Mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

Kör du bf3 på high? I vilken upplösning då? har lite svårt att tro att ett 6570 kan klara bf3 i high..
Titta på marknaden finns mycket fina och billiga grejer där!
Mvh

klarar High enkelt , kan gå över till Ultra fast får lite laggs då jag kör på 1920x1080

som sagt hade inte ett 6570 har ett Gigabyte Radeon HD6750

Permalänk
Medlem

Hej Ts.
Lyssna inte så mycket på alla så kallade proffs som tror att dom vet allt.
Det behöver INTE kosta så mycket med vattenkylning, Du kan börja med ett start kitt för att kyla din CPU och tycker du sen att det funka bra och tycker att det är kul att bygga så kan du utöka med kylning till tex ditt grafik kort.

Ett bra nybörjarkitt som du kan köpa och senare bygga vidare på är detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2892616/2013-01-25
Det enda som jag tycker behöver bytas ut är fläktarna som låter lite för mycket. Lycka till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Hej Ts.
Lyssna inte så mycket på alla så kallade proffs som tror att dom vet allt.
Det behöver INTE kosta så mycket med vattenkylning, Du kan börja med ett start kitt för att kyla din CPU och tycker du sen att det funka bra och tycker att det är kul att bygga så kan du utöka med kylning till tex ditt grafik kort.

Ett bra nybörjarkitt som du kan köpa och senare bygga vidare på är detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2892616/2013-01-25
Det enda som jag tycker behöver bytas ut är fläktarna som låter lite för mycket. Lycka till...

Är det svårt att bygga in vattenkylning?

Permalänk
Medlem

en fråga om jag skulle köpa vanlig processor kylning inte vatten då , finns de Processor fläkt me neon? skulle ju va as häftigt