Fråga om brandvägg/kontroll av internet trafik

Permalänk
Medlem

Fråga om brandvägg/kontroll av internet trafik

Hej alla!

Jag har en fråga gällande kontroll av internet trafik, scenariot gäller en bostad där det bor ca 10 personer och samtliga delar internet.
Miljön som nuvarande är väldigt enkel, en trådlös router med wep lösenord på det trådlösa.

Jag har nu fått frågan av min far att kunna kontrollera internet trafik så ingen surfar på otillåtna sidor (porr och dyligt)
Och min tanke är att en brandvägg skulle kunna vara lösningen (har dock inte någon direkt kunskap gällande brandväggar)
Skulle vilja ha hjälp med en brandvägg med ett enkelt gränssnitt som min far helst ska kunna logga in på och kontrollera internet trafiken, om det finns någon export funktion tex över veckans besökta sidor.

Alternativt om det finns något program som kan göra detta.

Pris ide för detta helst inte över 5000 om det är möjligt!

Trevlig helg

Permalänk
Medlem

Tillägg: Det som skall övervakas är vanliga bärbara PC samt HTC telefoner som är kopplade till det trådlösa nätverket.

Permalänk
Medlem

För det första, byt till WPA! Kör inte WEP, det är samma säkerhet som en papperspåse för att skydda alla dina pengar.

Många routrar har en inbyggd brandvägg och framförallt inbyggd möjlighet att blocka sidor. Har du kollat om den routern ni har nu har sånt? Nackdelen är att man oftast måste blocka enstaka sidor manuellt, det är inte jättevanligt med en checkruta för "porr", men det finns. Gränssnitt finns då förstås genom webgränssnittet för routern.

Är det något som kan vara en möjlig lösning för er?

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar

Jag vet inte riktigt vad dom har för utrustning där!
Troligen så är det ett "standard" Telia router!
Jag drog till med Wep bara (men vet inte vad de kör). Ska dit nästa helg och kontrollera vad de har för utrustning!

Just att blockera porr är inte ett måste.

Men om det finns någon utrustning (brandvägg/program) som har export funktion av webbtrafik för veckan/månad) som har varit är det viktigaste!
Då just övervakning är prio så vissa personer inte går in på vissa sidor (barn porr, olagliga sidor osv)

Permalänk
Medlem

Ytligare en fråga: Är det någon som har prövat BrowserReport
Nackdelen med ett program är väl att det är svårt att övervaka telefonerna.

Funderar om någon form av Proxy skulle fungera, någon som kan rekommendera någon bra proxy som jag kan installera på windows server 2002/2008?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draco45:

Ytligare en fråga: Är det någon som har prövat BrowserReport
Nackdelen med ett program är väl att det är svårt att övervaka telefonerna.

Funderar om någon form av Proxy skulle fungera, någon som kan rekommendera någon bra proxy som jag kan installera på windows server 2002/2008?

Windows 2003 menar jag så klart

Permalänk
Medlem

Hum... Ja det finns ju lite olika produkter som kan användas för det. Ett sätt skulle t ex vara att tvinga alla enheter att köra genom en proxy och ha loggning där.
Jag tror dock det kan vara lättare att göra via DNS, skapa ett konto på OpenDNS, där kan man filtrera trafik och jag tror man kan logga den också.

opendns.com

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket! Då har jag något att kolla på i helgen

Trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av draco45:

Hej alla!

Jag har en fråga gällande kontroll av internet trafik, scenariot gäller en bostad där det bor ca 10 personer och samtliga delar internet.
Miljön som nuvarande är väldigt enkel, en trådlös router med wep lösenord på det trådlösa.

Jag har nu fått frågan av min far att kunna kontrollera internet trafik så ingen surfar på otillåtna sidor (porr och dyligt)
Och min tanke är att en brandvägg skulle kunna vara lösningen (har dock inte någon direkt kunskap gällande brandväggar)
Skulle vilja ha hjälp med en brandvägg med ett enkelt gränssnitt som min far helst ska kunna logga in på och kontrollera internet trafiken, om det finns någon export funktion tex över veckans besökta sidor.

Alternativt om det finns något program som kan göra detta.

Pris ide för detta helst inte över 5000 om det är möjligt!

Trevlig helg

Blev lite rädd ett tag där! trodde du tänkte köra WEP. Det går ju och knäcka på några minuter

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Vet att med min asus router (n56u) så kan man ställa in sidor inne i dess interface att blockera adresser. Lär ju inte behöva kosta 5000 menar jag för att få den funktionen..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ska dock inte uttala mig om de kör WEP nu, skulle inte förvåna mig om det är min käre far som har satt upp det så är det säkert helt oskyddat
Men ska kolla detta vid genomgången

Kollade lite på OpenDNS och det verkar vara precis det jag söker, att både kunna blocka sidor och att kunna ta ut statistik på besökta sidor.
En fråga till: om jag lägger in OpenDNS i router som DNS, måste jag även blockera en port i routern så att inte klienterna skall kunna byta till tex Googles DNS?

Permalänk
Avstängd

Det låter som att vi inte vet vilken utrustning som sitter där i dagsläget och det låter som om vi måste enbart använda denna utrustning. Mitt tips är att Du slår ett öga på Squid proxy och om anser att den uppfyller Era krav så ställer du in den som Du vill, importerar spärrfilter, lägger till egna spärrfilter vid behov, kanske t.o.m egna inloggningar för folk för att de skall kunna komma vidare ut på nätet(de måste dock anropa först via en webbläsare i detta fall) och till slut så ställer Du in den så att den körs i transparent läge, dvs inga proxy inställningar behöver anges i några klienter. Sedan så kan Ni vid behov exportera loggarna och importera in dem i en grafisk vy för att se trender, besökta sajter, nekade sajter m.m för att få känn på vad som behöver "justeras" bort lite :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.