Katt stryker sig mot chassi = ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Det är nästintill omöjligt att få katten att sluta beröra datorn. De mystiska omstarterna är såvitt jag kan se enbart associerade till ESD-laddade usb-stickor.

Vad är en "ESD-laddad" usb-sticka?

Skrivet av Baxtex:

Så länge komponenterna inte har direkt kontakt med chassit (något ts borde märkt) spelar det ingen roll.

Har aldrig sett nån dator som har svävande komponenter men ja - det finns ju alltid en första gång för allt.

Komponenterna har kontakt med chassit. Inte alltid direkt men indirekt genom ledande material. Allt ifrån skruvar som sitter mellan bakpanelen och moderkortet till diverse utgångar som sitter på I/O-plåten och frontpanelen, är ledande. Det enda som räddar hans dator är UPS enheten och det jordade uttaget. Dessutom kan kattens päls lätt komma åt vitala delar på baksidan av chassit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Har aldrig sett nån dator som har svävande komponenter men ja - det finns ju alltid en första gång för allt.

Komponenterna har kontakt med chassit. Inte alltid direkt men indirekt genom ledande material. Allt ifrån skruvar som sitter mellan bakpanelen och moderkortet till diverse utgångar som sitter på I/O-plåten och frontpanelen, är ledande. Det enda som räddar hans dator är UPS enheten och det jordade uttaget. Dessutom kan kattens päls lätt komma åt vitala delar på baksidan av chassit.

Uttryckte mig klumpigt. Jag menar förstås att när jag går omkring med crocstofflor och bär på en usb-sticka, bildas det
nog statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Det som räddar hans dator är att chassit är jordat om det är rätt kopplat och monterat, jorden är gemensam för chassi, komponenter och jorden i uttaget, denna vägen tar en eventuell statisk laddning när den söker sig mot jord.

Även om han inte haft UPS eller jordat uttag så skulle den statiska laddningen försvinna ut på elnätet via nätfilterkondensatorerna i nätagget.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hej alla datorvetare!

Jag har en långhårig katt hemma som gärna stryker sig mot datorchassit, speciellt sidorna, när den är i gång och man kan riktigt se hur den statiska elektriciteten laddas ur från hans päls (ståpäls). Är detta ok?

Som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit brevet.

Skämt och sido, det är inga problem så länge katt-fan inte kommer åt änden av någon kabel som går in i datorn. Chassiet agerar faradays bur och hindrar urladdningar från att komma in i datorn.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Har en dator utan sido skydd och min katt ligger och sover i botten på den,Stort chassi.

Har rullat på i 2år utan problem..
Tror kissen gillar värmen hehe

obs datorn är jordad

Pic or it didn't happen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för utförlig felsökning. Jag har inte kollat noga på färgen på skruvarna, det är mycket möjligt att färgen inte flagnat av! Jag har dessutom ett vagt minne av att jag monterat silikonbitar mellan chassi och nätagg för att ta bort ev. vibrationer.

Det jag har lagt märke till dock, är att själva grillen på nätagget är svart så även om färgen på skruvarna har flagnat bort så sitter färgen på nätaggregatets grill envist kvar.

Vad gäller usb-pinnen, så händer det att jag promenerar i mina crocs-tofflor bort från datorn för att hämta den och när jag är framme vid datorn igen, så är alltså både jag och usb-minnet härligt uppladdad... usb-porten har ju en annan potential än mig men detta är något som inte borde orsaka elektriska urladdningar som orsakar problem? Dvs, chassit borde ta hand om urladdningen?

Om du vill vara säker på att nätagget är direkt jordat mot chassit så kan du skrapa av lite färg under en skruv vid chassit, och sedan bara skruva in den. Nätagget behöver inte färg tas bort på, gängorna är eller blir ledande så fort något skruvas i.

Angående USB-minner så rekommenderar jag att du tar på chassit med handen innan du tänker koppla in något, det utjämnar strömpotentialen ganska effektivt trots färg och liknande i vägen.

Permalänk
Hedersmedlem

eller varför inte

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hm ok. Jag kanske oroar mig lite för mycket i onödan. Men jag ska kolla upp hur /om nätagget ligger mot chassit.

Nätaggets skal är också jordat. Det är lugnt. Finns inte en elektroingenjör i världen som designar en produkt där skalet inte är jordat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Men i en dator har komponenterna i chassit kontakt med chassit? Till skillnad från i videon

Permalänk

Testa att ta en summer(på en multimeter) och ta mellan jorden på ett vägguttag och på chassit(där det inte sitter någon färg.. skrapa bort lite färg under chassit eller något..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iSw3de:

Men i en dator har komponenterna i chassit kontakt med chassit? Till skillnad från i videon

Hmm, det har du ju rätt i. Var kanske lite snabb där.

Då är nog ordentlig jordning det enda raka så att strömmen tar lättaste vägen bort (som säkert många skrivit före mig). Har själv tre katter, men givetvis jordat, aldrig några problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det spelar ingen roll för det är fortarande komponenternas jord, om jordpotentialen skiljer sig 500 000 volt från den verkliga jord så är det fortfarande komponenternas jord, resterande spänningar i datorn utgår från jordpotentialen i chassit.

Som när du har en dator utan jordat uttag, då har ofta chassit en jordpotentialskillnad från verklig jord på drygt hundra volt. Detta är ofarligt för komponenterna..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Nätaggets skal är också jordat. Det är lugnt. Finns inte en elektroingenjör i världen som designar en produkt där skalet inte är jordat.

Jodå. De flesta produkter i hemmet är dubbelisolerade och har ingen jord. Tex TV lampor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det spelar ingen roll för det är fortarande komponenternas jord, om jordpotentialen skiljer sig 500 000 volt från den verkliga jord så är det fortfarande komponenternas jord, resterande spänningar i datorn utgår från jordpotentialen i chassit.

Som när du har en dator utan jordat uttag, då har ofta chassit en jordpotentialskillnad från verklig jord på drygt hundra volt. Detta är ofarligt för komponenterna..

Skrev aldrig att det inte var komponenternas jord Skrev bara att ett datorchassi skiljer sig från videon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Hmm, du är säker på att det inte kan bli tråkiga överslag vid de transienter som uppstår vid urladdningarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du menar de statiska laddningarna från en katt ?

Nä, jag är rätt säker på att det är ofarligt, det är såpass lite energi som frigörs att det försvinner synnerligen omgående..

Men hade inte velat lägga min bärbara dator på jobbet där vi suger plastgranulat ur plåtbehållare på hjul, det blir så statiskt att det knastrar konstant när strömmen hoppar mot närmaste jordföremål, har man slang som inte har ansluten jordfläta och en plastbehållare som man suger ur kan blixtarna bli ett antal centimeter och se ut som en mindre svetslåga i fullt dagsljus, det kan jag lova att man vaknar av........ men man anar oråd när man närmar sig något och armhåren börjar resa sig och kittla..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jorda katten = Problem solved.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LupX:

Jorda katten = Problem solved.

Dej ska jag inte ha som kattvakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Menar ni att om datorn är jordad så kan katten gosa med komponenterna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du vill vara säker på att nätagget är direkt jordat mot chassit så kan du skrapa av lite färg under en skruv vid chassit, och sedan bara skruva in den. Nätagget behöver inte färg tas bort på, gängorna är eller blir ledande så fort något skruvas i.

Angående USB-minner så rekommenderar jag att du tar på chassit med handen innan du tänker koppla in något, det utjämnar strömpotentialen ganska effektivt trots färg och liknande i vägen.

Jag ska kolla upp detta. Tack.

Angående usb-minne och statisk elektricitet, jag har (fråga mig inte varför) börjat att ta direkt på själva metalldelen på usb-stickan innan jag monterar den i datorns usb-port och har inte haft några problem med statiska urladdningar sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har en dator utan sido skydd och min katt ligger och sover i botten på den,Stort chassi.

Har rullat på i 2år utan problem..
Tror kissen gillar värmen hehe

obs datorn är jordad

Du tror inte katten kan få cancer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du menar de statiska laddningarna från en katt ?

Nä, jag är rätt säker på att det är ofarligt, det är såpass lite energi som frigörs att det försvinner synnerligen omgående..

Men hade inte velat lägga min bärbara dator på jobbet där vi suger plastgranulat ur plåtbehållare på hjul, det blir så statiskt att det knastrar konstant när strömmen hoppar mot närmaste jordföremål, har man slang som inte har ansluten jordfläta och en plastbehållare som man suger ur kan blixtarna bli ett antal centimeter och se ut som en mindre svetslåga i fullt dagsljus, det kan jag lova att man vaknar av........ men man anar oråd när man närmar sig något och armhåren börjar resa sig och kittla..

Jag använder bl a en bärbar på jobbet och plastgolvet tillsammans med mjukistofflor gör att jag får en stöt rätt ofta när jag sätter mig och börjar jobba med laptopen. Kan inte tänka mig att esd-skyddet skulle vara sämre i en stationär dator (om man har byggt den korrekt vill säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det som räddar hans dator är att chassit är jordat om det är rätt kopplat och monterat, jorden är gemensam för chassi, komponenter och jorden i uttaget, denna vägen tar en eventuell statisk laddning när den söker sig mot jord.

Även om han inte haft UPS eller jordat uttag så skulle den statiska laddningen försvinna ut på elnätet via nätfilterkondensatorerna i nätagget.

Det känns tryggt att veta. Tack.
En kort följdfråga - det största fel som kan hända under monteringsprocessen är att man glömmer distanserna? Finns det andra fällor? Ska väl även tilläggas att vissa moderkort från Gigabyte har fler hål för distanser än vad datorlådan (min frus) kom utrustad med, så 1-2 hål är distanslösa.

Permalänk

Vilka konstiga svar i denna tråd. Att katter, människor och USB-minnen laddas ur mot ett chassi, som är kopplat till jordat vägguttag, betyder ju bara att allt fungerar som det ska.

Det är när saker inte laddas ur till chassit som man ska undersöka om jorden får bra kontakt osv.

Så länge katten håller sig utanför datorn är det ingen fara. När jag byggde min nuvarande dator passade dock ena katten på att hoppa ner på moderkortet då chassit låg öppet på sidan, då vart jag lite orolig. Och lite glad över den löjliga plastkåpan på moderkortet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit brevet.

Skämt och sido, det är inga problem så länge katt-fan inte kommer åt änden av någon kabel som går in i datorn. Chassiet agerar faradays bur och hindrar urladdningar från att komma in i datorn.

Hehe, mitt nick var stundens ingivelse, använder en ninja mini för processorn.

Ok, så en datorlåda ska fungera som en gigantisk esd-påse. Ska inte schasa bort katten nästa gång han får för sig att stryka sig mot burken.

Min dator innehåller rätt mycket ljuddämpande material, om dessa kan påverka faraday-burens egenskaper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vilka konstiga svar i denna tråd. Att katter, människor och USB-minnen laddas ur mot ett chassi, som är kopplat till jordat vägguttag, betyder ju bara att allt fungerar som det ska.

Det är när saker inte laddas ur till chassit som man ska undersöka om jorden får bra kontakt osv.

Så länge katten håller sig utanför datorn är det ingen fara. När jag byggde min nuvarande dator passade dock ena katten på att hoppa ner på moderkortet då chassit låg öppet på sidan, då vart jag lite orolig. Och lite glad över den löjliga plastkåpan på moderkortet.

Hur vet man om det inte laddas ur till chassit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Jodå. De flesta produkter i hemmet är dubbelisolerade och har ingen jord. Tex TV lampor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en tv lampa? Iallafall så menar jag produkter som faktiskt kräver en eektroingenjör

Permalänk
Medlem

Ingen fara. Brukar också gnugga mig mot datorn då och då. Gillar ju min lilla pärla.

Permalänk

men hur fan blir det när ni rensar datorn ? dammfilterna måste ju vara igenproppade med katthår !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →