Skydrive eller dropbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tack för alla svar!

För mig är det viktigt att tjänsten är välkänd och att man kan vara säker på att tjänsten kommer finnas kvar ett bra tag. Därför är skydrive och dropbox mest intressanta.

Vad jag förstår så upplever ni som provat dessa två tjäner inte någon skillnad i upp och ner hastighet?

Tycker fortfarande att du ska testa cubby
Kan nästan lova att du kommer gilla det (förutsatt att du inte är för trångsynt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Nu har jag jämfört att tanka upp 2 GB till både dropbox och skydrive.

Dropbox tog 1 timme medan skydrive tog 50 min men jag tolkar dem som lika snabba. Enligt Dropbox var hastigheten runt 750-800 kb/s när jag tittade men jag antar att detta flurerade ganska mycket upp och ner.

Det jag skickade upp var blandat stora och små filer.

Linan jag sitter på är 100 Mbit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Provade att stänga av både skydrive och dropbox, sen radera de filer som jag har lokalt i dessa filer. Förhoppningen var att när jag drog igång programmen igen så skulle de synka ner filerna på nytt men istället raderades de från molnet? Jag antar att det ska vara meningen efter som både fungerade på samma vis.

Men vad händer då om jag skulle bli av med sakerna i katalogen av en olykshändelse och sen kopplar upp mig, det skulle betyda att jag förlorar allt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen backuplösning på det viset, jag antar att bägge tjänsterna helt enkelt tittar på vart du gjort en ändring senast och sedan genomför ändringen på alla andra platser. Dvs, de utgår från att alla ändringar är medvetna.

Vill man ha säker backup får man titta på någon lösning som inte synkar, utan genomför en ensidig kopiering till molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det är ju ingen backuplösning på det viset, jag antar att bägge tjänsterna helt enkelt tittar på vart du gjort en ändring senast och sedan genomför ändringen på alla andra platser. Dvs, de utgår från att alla ändringar är medvetna.

Vill man ha säker backup får man titta på någon lösning som inte synkar, utan genomför en ensidig kopiering till molnet.

Detta tål nog att kontrolleras. Känns ju verkligen våghalsigt att lägga alla sina viktiga saker där med tanke på det beter sig. Jag bryr mig inte om att komma åt det överrallt jag vill bara ha en säker backup vilket jag trode molntjänsterna gav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Provade att stänga av både skydrive och dropbox, sen radera de filer som jag har lokalt i dessa filer. Förhoppningen var att när jag drog igång programmen igen så skulle de synka ner filerna på nytt men istället raderades de från molnet? Jag antar att det ska vara meningen efter som både fungerade på samma vis.

Men vad händer då om jag skulle bli av med sakerna i katalogen av en olykshändelse och sen kopplar upp mig, det skulle betyda att jag förlorar allt?

Skulle tro att det krävs att filen raderas (aktivt kommando), görs inte det men filen ändå inte finns i mappen så synkas den från molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Detta tål nog att kontrolleras. Känns ju verkligen våghalsigt att lägga alla sina viktiga saker där med tanke på det beter sig. Jag bryr mig inte om att komma åt det överrallt jag vill bara ha en säker backup vilket jag trode molntjänsterna gav.

Ett tips då är att kolla på andra typer av molntjänster, t.ex. Amazon Glacier.

Edit: Har för mig att de tar 1,1 c per GB och månad, dvs drygt 13 USD om året för 100 GB, men det kostar pengar om man vill ta ned större mängder data på en gång, men det vill man ju sällan med en backup. Att lägga upp data kostar inte, däremot.