Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte lyckat hitta nått program som gör att jag slipper se allt metroanknutet, kan väl ev acceptera inloggskärmen, men inget mer, efter den få endast desktop finnas, jag vill inte ha hotcorners eller charmbars som ställer till det med multimonitor.
Finns det ?

Har inte provat multi-monitor lösningar så där vet jag inte hur det funkar men det är samtidigt inte något som drabbar speciellt många utan snarare en mycket liten andel användare. Men är hot corners och charmbars något som inte funkar i multi-monitor lösningar så skall man givetvis tänka sig för innan man uppgraderar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte lyckat hitta nått program som gör att jag slipper se allt metroanknutet, kan väl ev acceptera inloggskärmen, men inget mer, efter den få endast desktop finnas, jag vill inte ha hotcorners eller charmbars som ställer till det med multimonitor.
Finns det ?

Classic shell gör det. Öppna inställningar (Höger klicka på orben), välj "all settings" längst ner, gå in på fliken "windows 8 settings", Sätt "disable active corners" till "all", bocka även i "skip metro sceen".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av havoc:

Har inte provat multi-monitor lösningar så där vet jag inte hur det funkar men det är samtidigt inte något som drabbar speciellt många utan snarare en mycket liten andel användare. Men är hot corners och charmbars något som inte funkar i multi-monitor lösningar så skall man givetvis tänka sig för innan man uppgraderar.

Har inte de flesta mutimonitor på desktop idag ? Jag har haft det i princip sedan det blev möjligt när win 98 och det första nvidiakortet, GeForce2 MX kom med det på singelkort, Matrox var också tidiga, men strulet som blev när de inte kunde leverera kort pga ett kontokortsbedrägeri banade ju vägen för Nvidia och Ati.

Skrivet av Dahle86:

Classic shell gör det. Öppna inställningar (Höger klicka på orben), välj "all settings" längst ner, gå in på fliken "windows 8 settings", Sätt "disable active corners" till "all", bocka även i "skip metro sceen".

Ok har nog bommat den, hursomhelst så har ju tom win 98 bättre multimonitorstöd om man bara ser till den funktionen än win 8, det är utveckling det
(men i ärlighetens namn så är inte win 98 bättre än win 8 totalt sett)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zofty:

En annan grej jag inte gillar med win8 är att man måste logga in med sin mejl, de har gjort ungefär som Google gjorde med sin Linuxbaserade Android där man "måste" ha ett konto för att få tillgång till "appar" etc. Tur att det finns prg på svarta börsen så man slipper ge sin privata info till alla dessa storföretag som tjänar storkovan på människors vanor och intressen (de samlar data, som tex. Facebook, Google plus etc gör) Det finns fler anledningar till varför det är så oerhört viktigt för dem att plocka all denna info från folk. Det är värdefull info då de kan förutspå vad företagen ska satsa på i framtiden, de vet alltså vad folk vill ha och är intresserade av. De ser oxo om man har udda intressen och kan då ge ut info till myndigheter och dyl. Dvs ännu ett hårt slag mot den personliga integriteten. Folk som vill va privatare ska inte köra win8 men de ska inte heller använda Android eller sociala medier. Microsoft måste ju hoppa på tåget eftersom de upptäckt hur mycket Facebook och Google tjänar på informationshanteringen.

Det måste man väl dock inte: http://www.groovypost.com/howto/windows-8-login-without-inter...

Permalänk

Tänker inte ens på att jag har Win8. Det enda som suger är Skype-appen, men man kan fortfarande använda skrivbordsprogrammet så det gör inget.
Annars funkar det mycket bra och jag ser mest fördelar.

Permalänk
Skrivet av zofty:

Folk som vill ha full kontroll över sin PC stannar kvar på 7an.
Folk som inte vet mkt om datorer och opsystem kommer att välja 8an då det är enklare att ha "metro" startmenyn. Många äldre personer och ovana dataanvändare kommer säkert att tycka om win8.
Win8 bygger på 7an och har samma kärna... Det är utvecklat för tablets och novisa personer. Dock så bygger win7 på den misslyckade Vista-kärnan från början, de klippte av och drog om trådarna i den och fick ett mycket responsivare system.

Jag gillar inte win8 pga olika anledningar, genvägar som man anv via tgb funkar inte länge som de ska (de har funkat sedan win95/98 tider) Nu måste man istället klicka sig fram och göra fler moment än nödvändigt. Det tar helt enkelt för lång tid att hålla på med win8. Win8 är win7 med en facelift där man lagt till en massa onödigt tjafs. Dock så tror jag det funkar bra om mormor eller farmor ska lära sig att hantera en dator, de tycker nog att det är mycket enklare med Metro.

En annan grej jag inte gillar med win8 är att man måste logga in med sin mejl, de har gjort ungefär som Google gjorde med sin Linuxbaserade Android där man "måste" ha ett konto för att få tillgång till "appar" etc. Tur att det finns prg på svarta börsen så man slipper ge sin privata info till alla dessa storföretag som tjänar storkovan på människors vanor och intressen (de samlar data, som tex. Facebook, Google plus etc gör) Det finns fler anledningar till varför det är så oerhört viktigt för dem att plocka all denna info från folk. Det är värdefull info då de kan förutspå vad företagen ska satsa på i framtiden, de vet alltså vad folk vill ha och är intresserade av. De ser oxo om man har udda intressen och kan då ge ut info till myndigheter och dyl. Dvs ännu ett hårt slag mot den personliga integriteten. Folk som vill va privatare ska inte köra win8 men de ska inte heller använda Android eller sociala medier. Microsoft måste ju hoppa på tåget eftersom de upptäckt hur mycket Facebook och Google tjänar på informationshanteringen.

Microsoft hittar alltid på olika sätt att få användarna till sitt nya operativsystem. Exempelvis så kommer många spelare att tvingas till win8 pga DX stödet (de kommer inte att släppa nya versioner till win7, men tur är att 8an bygger på 7an så nya DX versioner lär finnas tillgängligt ändå (från 3e part) till 7an. De kommer nog att hitta på fler grejor och frågan är vad Microsoft kommer att göra för att tvinga dig att köpa win8 eftersom de vill att alla ska uppgradera till varje pris. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om de släpper win8 fritt då det finns så mycket pengar att tjäna på alla appar och all personlig info de kan sälja.

Jag har win 8 på andra datorn och skipat live konto. Man kan använda gmail, Yahoo eller vad man vill. Dock funkar inte skärmlåset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofty:

Folk som inte vet mkt om datorer och opsystem kommer att välja 8an då det är enklare att ha "metro" startmenyn. Många äldre personer och ovana dataanvändare kommer säkert att tycka om win8.

Jag tillhör typen avancerad datoranvändare, och jag är dessutom väldigt kräsen vad gäller de system jag jobbar med. Jag anser att Windows 8 är mycket trevligare att jobba med än gamla Windows 7, så jag tror inte att man ska kalla folk för ovana bara för att de föredrar Windows 8. Det är som att säga att alla som föredrar Windows 7 är tröga bakåtsträvare - vilket inte heller är sant. Jag har förresten full kontroll över min Windows 8 dator

Skrivet av zofty:

Microsoft hittar alltid på olika sätt att få användarna till sitt nya operativsystem. Exempelvis så kommer många spelare att tvingas till win8 pga DX stödet (de kommer inte att släppa nya versioner till win7, men tur är att 8an bygger på 7an så nya DX versioner lär finnas tillgängligt ändå (från 3e part) till 7an. De kommer nog att hitta på fler grejor och frågan är vad Microsoft kommer att göra för att tvinga dig att köpa win8 eftersom de vill att alla ska uppgradera till varje pris. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om de släpper win8 fritt då det finns så mycket pengar att tjäna på alla appar och all personlig info de kan sälja.

Att Microsoft vill tjäna pengar är helt rätt - det ligger i alla företags natur. Jag håller med dig om analysen att Microsoft kommer släppa många nyheter (ny DirectX exempelvis) enbart för Windows 8. Det finns säkert flera skäl till det. Ett skäl är att det är enklare (dvs billigare) för dem att bara behöva utveckla och testa DirectX för ett OS. Sedan finns det förstås en poäng i att släppa produkter som kräver senaste versionen av deras OS, så att fler användare vill uppgradera.

Motsvarande såg ut att gälla för Internet Explorer 10 också, men där verkar det som att man kommer släppa den för Windows 7 också.

Sedan ska det bli intressant att se vad som händer när nya XBOX kommer. Något Windows 8-liknande system kommer den sannolikt att köra. Kommer Microsoft att lyckas övertyga med sin strategi att köra samma/liknande system på spelkonsollen, stationära datorn, laptopen, surfplattan och mobilen? Det borde öppna upp för väldigt bra integration och samspel mellan alla dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

Jag har problem med det faktum att Windows har haft ett fönster baserat gränssnitt, därav namnet "Windows" sedan 3.0 som kom 1990. Jag har använt Windows sedan 3.11, därav förväntat mig att Windows alltid skulle använda samma fönster baserade gränssnit. I ärlighetens namn, jag kommer endast byta till Windows 8 när man har möjligheten att stänga av Metro. Jag vet att man kan kringå Metro men skiten är fortfarande kvar! Jag tycker att det bör finnas 2 alternativ när man installerar Windows 8. Classic som har samma stil som Windows 7. Modern UI som har dagens Windows 8 utseende.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag har problem med det faktum att Windows har haft ett fönster baserat gränssnitt, därav namnet "Windows" sedan 3.0 som kom 1990. Jag har använt Windows sedan 3.11, därav förväntat mig att Windows alltid skulle använda samma fönster baserade gränssnit. I ärlighetens namn, jag kommer endast byta till Windows 8 när man har möjligheten att stänga av Metro. Jag vet att man kan kringå Metro men skiten är fortfarande kvar! Jag tycker att det bör finnas 2 alternativ när man installerar Windows 8. Classic som har samma stil som Windows 7. Modern UI som har dagens Windows 8 utseende.

Men desktopen i Windows 8 är ju i princip identisk med den du har i Windows 7, förutom att startmenyn har blivit en startskärm som utnyttjar hela skärmytan. Det är inte sååå svårt att lära sig använda den.

Inloggningsrutan i Windows 7 är ju också fullskärm. Är det skit då? För i gamla Windows NT/2000 var det ju ett fönster.

Permalänk
Medlem

Windows 7 FTW. Jag kommer att änvända detta OS lika länge som jag använde XP, det är jag helt säker på. Jag köper inte nytt bara för att köpa något nytt, så enkelt är det. Det finns tillreckligt med konsumtions djur som köper något helt enkelt enkom för att det är nytt, sånt tröttnade jag på för länge sedan. Om jag inte tycker att det nya tillför något, så ger låter jag bli att köpa och istället kopplar av och njuter av det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

Och vem vill ha Touchskärm på en stationär dator??? Det är ju 100 gånger smidigare med en mus för det första, man grisar ner skärmen nått otroligt för det andra. Nä, man undrar verkligen hur MS tänkte där.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Och vem vill ha Touchskärm på en stationär dator??? Det är ju 100 gånger smidigare med en mus för det första, man grisar ner skärmen nått otroligt för det andra. Nä, man undrar verkligen hur MS tänkte där.

Jag köpte en stationär all-in-one PC med touch. Funkar bra och är enkelt för min 4åring att logga in med sitt bildlösenord och spela spel. Det är som en jättestor surfplatta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Men desktopen i Windows 8 är ju i princip identisk med den du har i Windows 7, förutom att startmenyn har blivit en startskärm som utnyttjar hela skärmytan. Det är inte sååå svårt att lära sig använda den.

Inloggningsrutan i Windows 7 är ju också fullskärm. Är det skit då? För i gamla Windows NT/2000 var det ju ett fönster.

Modern UI är inte svårt att använda, jag ser bara inte varför det ska ligga som ett onödigt mobiltelefons tema ovanför vanliga skrivbordet. Jag vill som jag skrev i förra inlägget alternativet att kunna stänga av Modern UI helt utan att det ligger och tuggar i bakgrunden. Jag menar ska det verkligen vara så svårt att lägga in en funktion så man stänger av Modern UI helt så man får tillgång till vanliga start menyn istället?

Vad menar du med inloggningsrutan?Aldrig använt mig av inloggningsrutor förutom som du skrev, i just Windows 2000. Aldrig påstått att inloggningsrutan är skit, men det faktum att man måste använda inloggningsrutan som en mobiltelefon är komiskt! Allt jag säger är att vi ska få alternativet att kunna stänga av det, utan att behöva ladda ner program som tar fram den klassika startmenyn! Även om du tar fram den klassiska startmenyn med diverse program så finns fortfarande Modern UI kvar och rullar i bakgrunden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Modern UI är inte svårt att använda, jag ser bara inte varför det ska ligga som ett onödigt mobiltelefons tema ovanför vanliga skrivbordet. Jag vill som jag skrev i förra inlägget alternativet att kunna stänga av Modern UI helt utan att det ligger och tuggar i bakgrunden. Jag menar ska det verkligen vara så svårt att lägga in en funktion så man stänger av Modern UI helt så man får tillgång till vanliga start menyn istället?

Vad menar du med inloggningsrutan?Aldrig använt mig av inloggningsrutor förutom som du skrev, i just Windows 2000. Aldrig påstått att inloggningsrutan är skit, men det faktum att man måste använda inloggningsrutan som en mobiltelefon är komiskt! Allt jag säger är att vi ska få alternativet att kunna stänga av det, utan att behöva ladda ner program som tar fram den klassika startmenyn! Även om du tar fram den klassiska startmenyn med diverse program så finns fortfarande Modern UI kvar och rullar i bakgrunden.

Vad är problemet med att den finns kvar? Det kan inte handla om resurser för W8 tar upp mindre resurser än W7 oavsett startmeny-ersättare eller ej. Du kan med tredjepartsprogram helt slippa att se den nya startmenyn, avaktivera hot-corners osv. så igen, vad är problemet?

Man kunde inte avaktivera startmenyn när den var ny och alla hatade den heller trots att all funktionalitet egentligen hade gått att återskapa med exempelvis genvägar på skrivbordet, genom att gå direkt till programmet i filsystemet eller via kommandopropten. Det är inget konstigt att ta bort gammal funktionalitet när man ersätter den med ny, att det skapar irritation hos en del användare är också normalt. Alla förändringar av Windows, från det grafiska gränssnittet via startmenyn till det färggranna temat hos XP (möjligtvis utom W7) har fått utstå samma snack, att de är riktade mot noviser eller dagis, att "power users" aldrig skulle använda det, att det skulle innebära slutet för Windows och genombrottet för Linux för hemmamarknaden osv. Och hur ser det ut idag? Windows har fortfarande runt 90% av datormarknaden trots att den har ökat kraftigt sedan exempelvis releasen av XP, Linux har fortarande runt 1-2% och Mac ligger fortfarande runt 10%.

MS har insett att de är i princip ohotade på hemma-PC-marknaden. Däremot hotas hela den marknaden av smartphones och tablets då de erbjuder mycket av funktionaliteten hos en PC i ett billigt och litet paket och många klarar sig med de begränsade funktionerna dessa enheter erbjuder. MS visste också att de inte hade något att erbjuda på denna marknaden då deras telefon-OS inte kunde matcha IOS eller Android och att deras försök till tablets med riktigt Windows hade missat hela poängen. Så den enda utvägen för dem om de inte ville tappa hela "casual-marknaden" till Apple/Android var att komma på ett sätt att erbjuda mer datorfunktionalitet på surfplattor och telefoner, att sammanfoga gränssnitten så att de som är vana vid Windows från exempelvis jobbet också känner igen sig i, och därmed köper, plattor och telefoner med Windows, att erbjuda enkel funktionalitet för att installera och köpa (säkra) program osv.

Självklart är de också medvetna om att en del användare skulle irritera sig på detta, kanske inte riktigt till den grad som nu har hänt dock. Det har, som sagt, hänt varje gång de har förändrat Windows och de vet att kritiken lägger sig så fort användarna har fått chansen att lära sig det nya. Det hände med Ribbon i Office, temat i XP, startmenyn i W95, det grafiska gränssnittet i Windows 1 och det lär hända med den nya startmenyn i W8. Det har mycket att göra med psykologi, att människor har ett inbyggt motstånd mot förändring oavsett hur mycket bättre den gör det osv.

/Rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är problemet med att den finns kvar? Det kan inte handla om resurser för W8 tar upp mindre resurser än W7 oavsett startmeny-ersättare eller ej. Du kan med tredjepartsprogram helt slippa att se den nya startmenyn, avaktivera hot-corners osv. så igen, vad är problemet?

Man kunde inte avaktivera startmenyn när den var ny och alla hatade den heller trots att all funktionalitet egentligen hade gått att återskapa med exempelvis genvägar på skrivbordet, genom att gå direkt till programmet i filsystemet eller via kommandopropten. Det är inget konstigt att ta bort gammal funktionalitet när man ersätter den med ny, att det skapar irritation hos en del användare är också normalt. Alla förändringar av Windows, från det grafiska gränssnittet via startmenyn till det färggranna temat hos XP (möjligtvis utom W7) har fått utstå samma snack, att de är riktade mot noviser eller dagis, att "power users" aldrig skulle använda det, att det skulle innebära slutet för Windows och genombrottet för Linux för hemmamarknaden osv. Och hur ser det ut idag? Windows har fortfarande runt 90% av datormarknaden trots att den har ökat kraftigt sedan exempelvis releasen av XP, Linux har fortarande runt 1-2% och Mac ligger fortfarande runt 10%.

MS har insett att de är i princip ohotade på hemma-PC-marknaden. Däremot hotas hela den marknaden av smartphones och tablets då de erbjuder mycket av funktionaliteten hos en PC i ett billigt och litet paket och många klarar sig med de begränsade funktionerna dessa enheter erbjuder. MS visste också att de inte hade något att erbjuda på denna marknaden då deras telefon-OS inte kunde matcha IOS eller Android och att deras försök till tablets med riktigt Windows hade missat hela poängen. Så den enda utvägen för dem om de inte ville tappa hela "casual-marknaden" till Apple/Android var att komma på ett sätt att erbjuda mer datorfunktionalitet på surfplattor och telefoner, att sammanfoga gränssnitten så att de som är vana vid Windows från exempelvis jobbet också känner igen sig i, och därmed köper, plattor och telefoner med Windows, att erbjuda enkel funktionalitet för att installera och köpa (säkra) program osv.

Självklart är de också medvetna om att en del användare skulle irritera sig på detta, kanske inte riktigt till den grad som nu har hänt dock. Det har, som sagt, hänt varje gång de har förändrat Windows och de vet att kritiken lägger sig så fort användarna har fått chansen att lära sig det nya. Det hände med Ribbon i Office, temat i XP, startmenyn i W95, det grafiska gränssnittet i Windows 1 och det lär hända med den nya startmenyn i W8. Det har mycket att göra med psykologi, att människor har ett inbyggt motstånd mot förändring oavsett hur mycket bättre den gör det osv.

/Rant

Förstår mycket väl att Microsoft måste ha ett bra os för plattor och telefoner för framtiden, och där funkar win 8 ganska väl, även om det inte är nått jag kommer använda.

Men varför ska dom tvinga på användare av desktop och laptop datorer samma ej fungerande os till dessa datorer, det funkar inte, köper inte för en sekund argumentet att alla enheter behöver samma OS som också fungerar på samma sätt på alla enheter, Apple har insett detta, så varför inte Microsoft gör detta är en gåta.

Följden blir bara att väldigt många blir avogt inställda till allt vad Microsoft OS heter

Det tål att upprepas både 2 och hundra gånger, ett surfplatte OS samt toutch funktion funkar inte på en desktop och laptop dator, tål också upprepas lika mycket en surfplatta eller smartphones kommer bara bli ett kompliment till vanliga datorer ingen ersättare.

Som det är nu är Microsoft ute på hal is, och om inte dom hittar på nått radikalt till nästa version gräver dom sin egen grav i rekordfart, och fortsätter dom på inslagen linje kommer jag inte sakna dom heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag köpte en stationär all-in-one PC med touch. Funkar bra och är enkelt för min 4åring att logga in med sitt bildlösenord och spela spel. Det är som en jättestor surfplatta.

En fyra åring skall inte hålla på och spela spel, lika lite som en TV skall användas som barnvakt. Köp han ett pussel istället, eller lego (stora bitar) Vad får han när han är fem? En mobil telefon? Fixa en sandlåda med en grävskopa, han hinner med att spela spel när han är äldre.

Herregud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

En fyra åring skall inte hålla på och spela spel, lika lite som en TV skall användas som barnvakt. Köp han ett pussel istället, eller lego (stora bitar) Vad får han när han är fem? En mobil telefon? Fixa en sandlåda med en grävskopa, han hinner med att spela spel när han är äldre.

Herregud!

Varför lägga sig i folks barnuppfostran? Det är väl bara bra att barn kommer i kontakt med datorer och liknande så tidigt som möjligt, med tanke på hur stor betydelse det har för vårat samhälle idag. Dessutom utesluter inte det ena det andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför lägga sig i folks barnuppfostran? Det är väl bara bra att barn kommer i kontakt med datorer och liknande så tidigt som möjligt, med tanke på hur stor betydelse det har för vårat samhälle idag. Dessutom utesluter inte det ena det andra.

Vilken barnuppfostran? Och som jag sa, finns gott om tid för datorer senare, när man är liten så skall man få vara kreativ och använda sin fantasi. Dator spel tar död på den biten.

Motiveringen för Windows 8 köpet var inget vettigt heller, "min 4 åring kan enkelt logga in och spela spel"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Vilken barnuppfostran? Och som jag sa, finns gott om tid för datorer senare, när man är liten så skall man få vara kreativ och använda sin fantasi. Dator spel tar död på den biten.

Datorspel (inte dator spel) kan mycket väl vara positiva för kreativitet och en massa andra saker. Jag tror inte det handlar om att sätta en fyraåring framför GTA direkt...

Edit: Lite passande läsning: http://www.ekerlids.com/epages/Ekerlids.sf/sv_SE/?ObjectPath=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Datorspel (inte dator spel) kan mycket väl vara positiva för kreativitet och en massa andra saker. Jag tror inte det handlar om att sätta en fyraåring framför GTA direkt...

Det handlar om att ha en "barnvakt", precis som med att sätta ungen framför TVn. Allt annat är ursäkter, ursäkter som vi har hört miljontals gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:
  • Hade en och samma installation av Windows 2000 från 1999 till 2007. Inte en enda omformatering. Inga problem. Inga antivirusskydd eller nåt.

• Körde en och samma installation av Vista 64-bit från 2007 till för några veckor sedan. Uppdateringarna har inte fungerat som de ska på över ett år... Inga antivirusskydd eller nåt.

• Kommer köra Windows 7 så länge det går.

• Önskar jag hade en Volvo Amazon från 1964 också, trots nicket...

Min farfar har en Amazon från 1964.

Folk gnäller på konsolportar av spel på grund av grafiken men även för att gränssnittet ofta är dåligt anpassat för PC.
Gränssnittet på konsoler begränsas av kontrollen vilket gör att det hela anpassas för att "bläddras" igenom, då det inte finns någon möjlighet att snabbt förflytta sig över bildytan. Detta resulterar ofta i skrymmande ikoner/visuell bloating. Ändra utrustning i battlefield 3 kräver en hel del bläddrande...
På en PC däremot där musen är tillgänglig finns det ingen anledning att bygga upp gränssnittet på det sättet. Det går snabbt att förflytta sig över bildytan och därför är kategorier och synliga listor mer effektivt.
Det enda modern ui är bra på är att visa så lite information som möjligt på en så stor yta som möjligt...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Det handlar om att ha en "barnvakt", precis som med att sätta ungen framför TVn. Allt annat är ursäkter, ursäkter som vi har hört miljontals gånger.

Igen: http://www.ekerlids.com/epages/Ekerlids.sf/sv_SE/?ObjectPath=...

Permalänk
Medlem

Skitsnack, lol

Och återigen, datorn och Tvn används som "barnvakt". Du presenterade en länk till en av de ursäkterna, inte förvånande.

Nu fattas bara en liknande länk vad avser datorer samt Windows 8 XD

Det är betydligt nyttigare för barn att spendera tid utomhus i verkligheten än framför TVn, de lär sig betydligt mer, växer betydligt mer, lär sig tänka individuellt osv osv osv.

TVn gör barn passiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofty:

Win8 bygger på 7an och har samma kärna... Det är utvecklat för tablets och novisa personer. Dock så bygger win7 på den misslyckade Vista-kärnan från början, de klippte av och drog om trådarna i den och fick ett mycket responsivare system.

Jag gillar inte win8 pga olika anledningar, genvägar som man anv via tgb funkar inte länge som de ska (de har funkat sedan win95/98 tider) Nu måste man istället klicka sig fram och göra fler moment än nödvändigt. Det tar helt enkelt för lång tid att hålla på med win8. Win8 är win7 med en facelift där man lagt till en massa onödigt tjafs. Dock så tror jag det funkar bra om mormor eller farmor ska lära sig att hantera en dator, de tycker nog att det är mycket enklare med Metro.

Har du ens använt Win8? Jag har hållt på med datorer i 25 år nu och tycker 8:an funkar fint och tycker inte det är någon större skillnad från 7an till 8an förutom "metro" som jag skippar genom ett klick, det jag stört mig mest på är nog att det var omständigt att starta om/stänga av men inget man inte fattade efter 10 sekunder om man hållt på med datorer ett tag.

Du är inte tvungen att ha ett konto hos Microsoft heller, du får ju t.o.m välja att skapa ett lokalt konto.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag säger bara:

Citat:

" Margareta Rönnberg är också nämndeman för vänsterpartiet i Uppsala."

Enough said.

Tack för ordet!

Permalänk
Medlem

Den enda erfarenhet jag har av Windows 8 är på syrrans bärbara. Det är ett helt annat gränssnitt än vad man har blivit van vid dom senaste 17 åren, men efter en timmes ut forskande så kunde man allt precis lika bra som man kan i Windows 7.

Enda anledningen till att jag själv inte uppdaterar är eftersom Windows 7 fortfarande fungerar utmärkt, men skulle jag av någon anledning köpa en färdig dator med Windows 8 så skulle jag troligtvis lämna Windows 7 bakom mig.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofty:

Detta var riktigt lustigt. Först försöker du hävda din egen kunnighet, och att alla som inte tycker som du är okunniga, med detta stycke. Resten av ditt inlägg visar dock att du varken är duktig på att förklara något, eller på att lära dig hur saker fungerar eftersom du inkluderar rena faktafel.

Ett utmärkt exempel av kritik mot Windows 8 som bara underminerar de som ogillar systemet (vilket är helt okej att göra). Hade du haft en mognare inställning, samt lite bättre koll på vad du kan och inte kan, hade du kunnat framföra något mer konstruktivt för ditt eget synsätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det hände med Ribbon i Office, temat i XP, startmenyn i W95, det grafiska gränssnittet i Windows 1 och det lär hända med den nya startmenyn i W8. Det har mycket att göra med psykologi, att människor har ett inbyggt motstånd mot förändring oavsett hur mycket bättre den gör det osv.

/Rant

Men om man jämför första generationen av "officeribbon" med den andra så är utseendet i princip lika, men de är som natt o dag att använda, det har hänt otroligt mycket under skalet och liknande saker skulle kunna hända med 8an, MS skulle kunna behålla designen men programmera om saker under skalet så att den flyter på desktop, de har ju visat det med office, där de först mest släppte nån publik beta som introducerade designen men som var otroligt stönig att använda för att i nästa version släppa nått som ser i stort sett likadant ut men där sakerna "bara flyter"
8an kanske är en "designstudie" och de fixar problemen till 9an ?

Dessutom så bör de vara rädda på allvar nu för att tappa sitt mono/oligopol, eftersom det nu för första gången verkligen finns konkurrenter och desktop och företag som har varit deras största marknad faktiskt minskar och en win 8 platta/tele är kanske inte det första man överväger om man lämnar desktop, utan man byter bort MS mot annat, på spelsidan så kommer linux och det verkar ju även som det kommer att släppas linuxkonsoler eller kanske hybrider, en dator som kan botas som konsol eller desktop vore närmast perfekt för många spelare och även om man skulle ha helt separat hårdvara så kostar en "surfdator" inte många kronor idag, man kan alltså i princip leverera en spelkonsol och en surfdator med bitvis olika hårdvara men där de delar vissa dyra bitar som tex lagring för en väldigt liten prisökning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Skitsnack, lol

Och återigen, datorn och Tvn används som "barnvakt". Du presenterade en länk till en av de ursäkterna, inte förvånande.

Nu fattas bara en liknande länk vad avser datorer samt Windows 8 XD

Det är betydligt nyttigare för barn att spendera tid utomhus i verkligheten än framför TVn, de lär sig betydligt mer, växer betydligt mer, lär sig tänka individuellt osv osv osv.

TVn gör barn passiva.

Men det där bygger ju du inte på något. Du är, uppenbarligen, ingen expert på området så varför ska någon lyssna på dig? Boken i fråga pekar på allt det positiva som kommer av att barn tittar på teve. Att de lär sig sociala färdigheter, samhälleliga värderingar och liknande mycket snabbare och lättare än tidigare generationer utan teve. Vem är du att säga att det är fel?

Skrivet av iMatter:

Jag säger bara:

Citat:

" Margareta Rönnberg är också nämndeman för vänsterpartiet i Uppsala."

Enough said.

Tack för ordet!

Hennes ståndpunkt i detta fall är dock ganska tvärtemot vad vänsterpartiet anser, inte för att jag förstår vad partitillhörighet har med saken att göra, hon är en erkänd forskare och docent i filmvetenskap vid högskolan i Gävle.

Skrivet av mrqaffe:

Men om man jämför första generationen av "officeribbon" med den andra så är utseendet i princip lika, men de är som natt o dag att använda, det har hänt otroligt mycket under skalet och liknande saker skulle kunna hända med 8an, MS skulle kunna behålla designen men programmera om saker under skalet så att den flyter på desktop, de har ju visat det med office, där de först mest släppte nån publik beta som introducerade designen men som var otroligt stönig att använda för att i nästa version släppa nått som ser i stort sett likadant ut men där sakerna "bara flyter"
8an kanske är en "designstudie" och de fixar problemen till 9an ?

Jag har hört detta argument några gånger men faktum är att Ribbon i nästan allt ser likadan ut i Office 2013 som den gjorde i 2007 och 2010. Problemet var inte att Ribbon var dåligt utan att folk behövde tid för att vänja sig. Precis som med grafiska gränssnitt, startmenyn eller kylskåp istället för isboxar.

Citat:

Dessutom så bör de vara rädda på allvar nu för att tappa sitt mono/oligopol, eftersom det nu för första gången verkligen finns konkurrenter och desktop och företag som har varit deras största marknad faktiskt minskar och en win 8 platta/tele är kanske inte det första man överväger om man lämnar desktop, utan man byter bort MS mot annat, på spelsidan så kommer linux och det verkar ju även som det kommer att släppas linuxkonsoler eller kanske hybrider, en dator som kan botas som konsol eller desktop vore närmast perfekt för många spelare och även om man skulle ha helt separat hårdvara så kostar en "surfdator" inte många kronor idag, man kan alltså i princip leverera en spelkonsol och en surfdator med bitvis olika hårdvara men där de delar vissa dyra bitar som tex lagring för en väldigt liten prisökning.

Jo absolut. I år är säkert året för Linux på desktopen, precis som varje år de senaste decenniet har spåtts vara av "experter" på forum och liknande.

Jag tycker utvecklingen med steambox och liknande är intressant och det kan säkert gå vägen, dock tror jag att det inte hade gått alls om inte steamboxen hade varit kompatibel med Windows. Jag tycker det är ytterst konstigt att ingen har kommit på detta förrän nu, att bygga in uppgraderbara laptopkomponenter med ett bra grafikkort i en liten men välventilerad låda anser jag vara ett ganska självklart steg efter ATX, mATX och ITX. Detta har dock inget med Windows eller Linux att göra utan är strikt en lösning för hårdvara.

Newell blev upprörd då han insåg att Windows Store skulle kunna komma att konkurrera med hans butik och det är ju tråkigt för honom men är bara positivt för oss konsumenter. Mer konkurrens ger (i alla fall i detta fall) säkerligen lägre priser och större utbud. Att MS tar 30% kan ses som diaboliskt men det är standard bland surfplattor/telefoner och inte särskilt mycket för allt man får som utvecklare, såsom distribuering, marknadsföring, betalningar osv. Steam må erbjuda detta billigare men då begränsar man ju sin målgrupp till de med Steam installerat.

Hårdvara som kan agera spelkonsoll och samtidigt surfdator är inget nytt utan det kallas en PC, den perfekta enheten att ha kopplad till teven. Klarar alla videoformat, har mängder med spel och kan emulera alla tidigare konsoller, man kan installera valfritt mediacenter och styra med en uppsjö fjärr- eller spelkontroller, man kan också använda den till allt annat såsom bildredigering, Office osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag har hört detta argument några gånger men faktum är att Ribbon i nästan allt ser likadan ut i Office 2013 som den gjorde i 2007 och 2010. Problemet var inte att Ribbon var dåligt utan att folk behövde tid för att vänja sig. Precis som med grafiska gränssnitt, startmenyn eller kylskåp istället för isboxar.

Jag tror inte det har med det att göra, det är bara att installera flera office samtidigt, ribbon ser väldigt lika ut, men det är en enorm skillnad när man jobbar i dem, så det kan inte ha med den grafiska designen att göra, de måste gjort nått under skalet som verkligen gör skillnad i "flytet", första generationen med ribbon var (och är fortfarande) mycket mer ansträngande än andra generationen eller de föregående versionerna att jobba i.
Det kan vara samma sak med 8an, de kommer på hur de ska göra tills nästa version, designen är kvar men fungerar bra.

Och jag tror inte att vi som ogillar 8an är "tröga" ribbonoffice är ett bra exempel på det, första versionen är hemsk, medans nyare inte ger några problem för oss "tröga" så det handlar inte enbart om att vänja sig vid ett interface, för i så fall så skulle man ju inte märka så stor skillnad på ribbonoffice som man gör än idag om man jämför dem fastän de ser väldigt lika ut grafiskt.

Visa signatur