Permalänk

Datorn får blue screen vid uppstart

Datorn får blue screen vid uppstart! Här är en video på hur det ser ut samt var jag ändra osv i BIOS
http://www.youtube.com/watch?v=j3Jz84AC1gk

Väldigt tacksam för hjälp!, Då det inte ens är min egna dator!

//Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Specs tack! Har du gjort några upgrades på hårdvaru respektive mjukvarusida inom den senaste månaden?

Mvh.Joel

Permalänk

680 ÖVERKLOCKADE VERSIONEN
I5 ,3,6Ghz tror jag,
16GB RAM

Nej

Inlägg sammanfogade, använd Citera flera eller Redigera.
Permalänk
Medlem

Är ominstallera Windows ett alternativ?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Är på min laptop nu. , Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Var menar du ?

Tror han menar att ominstallera Windows.

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Tror han menar att ominstallera Windows.

Det finns inte som alternativ i datorn men jag har kvar skivan kan det funka?

Väldigt tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

680
I5
16Gb
650w

vad snällt att ge mig så mycket information! Det finns tusentals olika setuper med olika modeller av dedät komponenterna! Kan du inte precisera lite mer? Typ mobo och vilken i5 och vilket 680 och vilka minne etc..

Mvh.Joel

Permalänk

GRAFIKKORT: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=GTX680-DC2-2GD5 - ASUS GeForce GTX 680 2GB GDDR5 DirectCU II
PROCESSOR: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=BX80637I53570K - Intel Core i5 3570K - Unlocked - Ivy Bridge
RAMMINNE: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=sc&T2=CML8GX3M2A1600C9 ( Altså 4 st på 4GB ) Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
MODERKORT: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=sc&T2=P8H77-V%20LE - ASUS P8H77-V LE - Ivy Bridge
SDD: OCZ Vertex 4 Series SATA III 2,5" SSD - 128GB
NÄTTAGG: Corsair CX 600W V3 80+ Bronze

SAMT EN VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=j3Jz84AC1gk

Skrivet av Puttefnasket:

Grattis, du har lyckats montera 6 minnen i ett moderkort för endast 4... Inte undra på att du får blåskärm

Datorn har fungerat sen julafton!, Jag har 4 minnen på 4gb totalt 16gb. ( Jag har altså 2 av produkten jag länkade = 4 st på 4 gb totalt som jag skrev.

Permalänk
Medlem

Kan du starta datorn i felsäkertläge så du kan stänga automatiskt omstart för att sedan se vad du får får bluescreen kod eller kan du kanske få fram det via att pausa filmen? sök sedan om du har någon annan dator på nätet efter koden. Detta ger säkert rätt mycket information om vart du skall börja söka felet.

Skrivet av Puttefnasket:

Grattis, du har lyckats montera 6 minnen i ett moderkort för endast 4... Inte undra på att du får blåskärm

Hur fick du det till 6st minnen?
1. Gör dig inte rolig på andras bekostnad. Det straffar sig ibland ganska omedelbart :=)
2. Vad tillför det tråden att posta skräp?

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Kan du starta datorn i felsäkertläge så du kan stänga automatiskt omstart för att sedan se vad du får får bluescreen kod eller kan du kanske få fram det via att pausa filmen? sök sedan om du har någon annan dator på nätet efter koden. Detta ger säkert rätt mycket information om vart du skall börja söka felet.

Hur fick du det till 6st minnen?
1. Gör dig inte rolig på andras bekostnad. Det straffar sig ibland ganska omedelbart :=)
2. Vad tillför det tråden att posta skräp?

hej!, du kan se på videon där uppe hur det ser ut, ska prova att kryssa som du sa återkommer med svar.

Permalänk
Medlem

För att svara lite mer seriöst... Jag tippar på att det är nätagget som har gett upp om du har försökt att klocka processorn samtidigt som du använder ett överklockat grafikkort, har du 4 pinnar eller har du 8 pinnar anslutet till processorn?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

För att svara lite mer seriöst... Jag tippar på att det är nätagget som har gett upp om du har försökt att klocka processorn samtidigt som du använder ett överklockat grafikkort, har du 4 pinnar eller har du 8 pinnar anslutet till processorn?

hur kan jag kolla om nätagget är trasigt?, och hur vet jag om jag har 8 eller 4?, ( det är alina systems som har byggt datorn)

Permalänk
Medlem

Börja med uteslutningsmetoden, dvs ta bort all kringutrustning så som, externa hårdiskar,optiska enheter etc som ej behövs för att datorn ska bootas. Teata även med att ta bort gpu:n och kör med den integrerade grafiken från din 3570k.

Kör även med en ramsticka i taget för att utesluta minnesfel.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Börja med uteslutningsmetoden, dvs ta bort all kringutrustning så som, externa hårdiskar,optiska enheter etc som ej behövs för att datorn ska bootas.

Kör även med en ramsticka i taget för att utesluta minnesfel.

måste jag plocka bort hårddisken?..., Har bara haft isär skit datorer förut så inte säker på om jag klarar det,
edit:, Förlåt läste inte externa...., Aja provar det återkommer snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

måste jag plocka bort hårddisken?..., Har bara haft isär skit datorer förut så inte säker på om jag klarar det

Nej inte din systemdisk, bara om du har övriga mekaniska diskar för lagring tex. Börja iaf att ta bort alla ramstickor förutom en, kolla i din moderkorts manual vilken slot som är optimal när man enbart kör med en sticka med. Det brukar vara den näst längst till vänster men kolla för säkerhets skull.

Koppla även bort grafikkortet med och kör med den integrerade grafiken på din 3570k.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Nej inte din systemdisk, bara om du har övriga mekaniska diskar för lagring tex.

jag tog ur musen,tangentbord,headset,wifi sak, men när jag startar så händer exakt samma sak?,

vad är det för mening att göra det?, den ska ju klara 4 st? på 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

jag tog ur musen,tangentbord,headset,wifi sak, men när jag startar så händer exakt samma sak?,

vad är det för mening att göra det?, den ska ju klara 4 st? på 4gb

Vilken frekvens (Mhz) kör du dina ram minnen på?

Permalänk
Skrivet av Marreez:

Vilken frekvens (Mhz) kör du dina ram minnen på?

orginalet. 1600mhz

Skrivet av wankeer:

Nej inte din systemdisk, bara om du har övriga mekaniska diskar för lagring tex. Börja iaf att ta bort alla ramstickor förutom en, kolla i din moderkorts manual vilken slot som är optimal när man enbart kör med en sticka med. Det brukar vara den näst längst till vänster men kolla för säkerhets skull.

Koppla även bort grafikkortet med och kör med den integrerade grafiken på din 3570k.

jag är inte bra på det här!, tycker du jag ska försöka endå?. ramminnen kan jag ta bort men inte säker på om jag kan koppla ur grafikkortet , och vad hjälper det om jag gör det här?

sifforna jag får fram från bluescreen är :

STOP 0(gångertecken)0000007B ( 0(gångertecken)FFFFF880009Ay

Permalänk
Medlem

Har du varit och pillat på AHCI i bios eller registret i windows innan detta började hända?

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av AlexTheGamer:

Datorn får blue screen vid uppstart! Här är en video på hur det ser ut samt var jag ändra osv i BIOS
http://www.youtube.com/watch?v=j3Jz84AC1gk

Väldigt tacksam för hjälp!, Då det inte ens är min egna dator!

//Alex

Lämna in min dator hos Inet idag för typ exakt samma problem. Min datorn kom iallafall upp på Windows startsida sedan blue screena min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

orginalet. 1600mhz

Vilka alternativ har du som ram frekvens att välja i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

sifforna jag får fram från bluescreen är :

STOP 0(gångertecken)0000007B ( 0(gångertecken)FFFFF880009Ay

Alltså, varför är du så orolig? Har du gjort något med datorn som gör att den nu inte fungerar? Om inte, har du garanti? Finns garanti så ska du skicka in den till återförsäljaren, greja INTE i datorn om du inte vet vad du håller på med, har du sönder något mer på det sättet får du inget på garantin, samt att vissa garantier går ut om du så mycket som börjar pilla i den.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av Marreez:

Vilka alternativ har du som ram frekvens att välja i BIOS?

har inte ändrat några saker i bios utom dom där modes som jag visa i videon

Skrivet av Poppu-chan:

Har du varit och pillat på AHCI i bios eller registret i windows innan detta började hända?

vad är det?

Skrivet av jerseph:

Alltså, varför är du så orolig? Har du gjort något med datorn som gör att den nu inte fungerar? Om inte, har du garanti? Finns garanti så ska du skicka in den till återförsäljaren, greja INTE i datorn om du inte vet vad du håller på med, har du sönder något mer på det sättet får du inget på garantin, samt att vissa garantier går ut om du så mycket som börjar pilla i den.

Men alina har byggt min dator och jag har valt delarna ,det finns bara garanti på alla delar inte själva datorn.

Permalänk
Medlem

Det finns ett alternativ som gör att bluescreen pausas så att man kan läsa felmeddelandet. Det gör det lite enklare att förstå vad det är som är fel. Kommer dock inte riktigt ihåg hur man pausar en bluescreen, har för mig att det är en option om man trycker på F8 men inte helt 100 på det.

Permalänk
Medlem

Det är inget farligt med att plocka bort alla ramminnen förutom ett eller att ta bort sitt grafikkort, tar du det bara försiktigt är det ingen som kan hända och du bryter ingen garanti.

Om du inte vill göra detta så är det ju bara att du lämnar in den på alina så får de felsöka istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://forum.mintywhite.com/viewtopic.php?f=7&t=6179
Låter som minnes fel också. Men kan ha fel. Dock så verkar det vara sata-drivers enligt länken. Hoppas det hjälper.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Det är inget farligt med att plocka bort alla ramminnen förutom ett eller att ta bort sitt grafikkort, tar du det bara försiktigt är det ingen som kan hända och du bryter ingen garanti.

Om du inte vill göra detta så är det ju bara att du lämnar in den på alina så får de felsöka istället.

okej kan nog göra det!,:), men vad är det som jag kan kolla upp om jag gör det?( anledning till att göra det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

vad är det?

Kort sagt - om du installerat Windows med AHCI avslaget och sedan slår på det, så startar inte Windows längre. Brukar heta något i stil med SATA mode inne i bios och gå att välja mellan AHCI, Raid, IDE eller liknande. Men om du inte varit inne och pillat under de avancerade inställningarna har jag svårt att tro att det har med det att göra.
(Om inte de olika inställningarna under EZ mode även ändrar SATA mode, men det vore så urbota dumt så jag tror att vi kan utesluta det)

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

okej kan nog göra det!,:), men vad är det som jag kan kolla upp om jag gör det?( anledning till att göra det?)

Anledningen till att du ska göra detta är ju för att lokalisera vart problem sitter, alltså utesluta hårdvarufel.

Visa signatur