Permalänk
Medlem

MSI Mpower Vs Asus Maximus v gene

Hej, jag håller på att välja mellan 2 moderkort. Läst om en del funktioner som de båda moderkorten har, och har lite svårt att välja.

Datorn ska användas huvudsakligen till gaming.

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/MAXIMUS_V_G... <------------ Asus

http://www.msi.com/product/mb/Z77-MPOWER.html <----------------------- MSI

Tack på förhand

Permalänk

Jag förespråkar mammakortet från msi sitter själv på ett och det fungerar mycket tillfredställande. Dock har jag inte testat asus moderkortet men detta är ju ett Micro ATX och det är jag allergisk mot om man har plats för ett ATX. Vad kommer du ha för övriga komponenter?

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

Ta Asus, då kan du överklocka med offset värden vilken är att föredra framför fast spänning.
Msi moderkorten har ej offset. Mycket dåligt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ta Asus, då kan du överklocka med offset värden vilken är att föredra framför fast spänning.
Msi moderkorten har ej offset. Mycket dåligt.

Du har inte lust att förklara det dära lite mer? Eller länka till en förklaring

Skrivet av Jimmy3000:

Jag förespråkar mammakortet från msi sitter själv på ett och det fungerar mycket tillfredställande. Dock har jag inte testat asus moderkortet men detta är ju ett Micro ATX och det är jag allergisk mot om man har plats för ett ATX. Vad kommer du ha för övriga komponenter?

Mina övriga är ett 5850 som också ska bytas ut till ett 680. Har ett corsair 750w och ett ruttet gammalt antec ninehundred som också ska bytas ut nästa månad.

Jasså missade nog den delen med att det var ett micro atx...

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst genom det mesta angående dessa moderkort så bestämde jag mig för ett MSI mpower tillslut.

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Efter att ha läst genom det mesta angående dessa moderkort så bestämde jag mig för ett MSI mpower tillslut.

Dåligt val i mina ögon. ASrock och Asus är de bästa moderkorten i dagsläget tycker jag..

Du bad om en förklaring angående det här med offset: När du överklockar med offset så har du kvar chippets energisparinställningar och den matar inte ut full spänning hela tiden eller har en fast frekvens.

Med Mpower kortet har du endast möjlighet att överklocka med fast spänning om du inte har en väldans tur med hur mycket chippet klarar av.

Överklockade med Mpower och det var lite krångligt först, men det finns en sorts "automatisk" offset man kan använda sig av, fast då begränsas man av hur högt den själv kommer dra upp volten. Då måste man lämna Vcore på auto och gå in i en annan flik och sätta "Vcore drop"(eller något liknande) på 100% - Det är det enda sättet att klocka och behålla energisparfunktionerna på.. Fast som sagt då begränsas man av hur högt den själv kommer dra vcore per automatik och egen finjustering finns inte :/ För att överklocka turbo boosten måste du även leta dig fram till "CPU Features" och välja turbo nivån för varje enskild kärna.

En tråd som diskuterar ämnet:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=161966.0

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Dåligt val i mina ögon. ASrock och Asus är de bästa moderkorten i dagsläget tycker jag..

Du bad om en förklaring angående det här med offset: När du överklockar med offset så har du kvar chippets energisparinställningar och den matar inte ut full spänning hela tiden eller har en fast frekvens.

En tråd som diskuterar ämnet:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=161966.0

Tack för din info.. Läste genom tråden du länka och verkar finnas en möjlighet att dom ska trycka in off set i framtida bios uppdateringar.
Jag väljer nog att förbise det denna gång, och hoppas på att dom fixar detta i framtiden. Gillar verkligen att det finns wifi på kortet. hehe

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Tack för din info.. Läste genom tråden du länka och verkar finnas en möjlighet att dom ska trycka in off set i framtida bios uppdateringar.
Jag väljer nog att förbise det denna gång, och hoppas på att dom fixar detta i framtiden. Gillar verkligen att det finns wifi på kortet. hehe

Jo, men dongeln är liten och ser ful ut x)
Köp ett wi-fi kort bara så haru en bra antenn som är där bak och inte behöver hänga utanför datorn

kom ihåg, man kan alltid returnera och plocka något nytt, hehe.
Men annars så ere ett bra kort, jajamensan.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk