Macbook pro seg som sirap, 3 minuter att starta den.

Permalänk
Medlem

Macbook pro seg som sirap, 3 minuter att starta den.

Hallå Sweclockers!

Min Macbook Pro 2012 års modell har börjat krångla, det tar över tre minuter att starta den. Programmen tar också lite längre tid än vanligt att starta. Jag har laddat ned ett disk-benchmarkingprogram som hette blackmagic design eller liknande och fick 60 MB/s i både läs och skrivhastighet.

Är inte 60 för lågt? Mekaniska ska väl åtminstone få 100 MB/s tycker man. Är det fel på disken eller vad bör jag göra för att eventuellt lösa problemet?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Äh, köp nytt

Ja, 60 låter lågt. Tyvärr är d ju mac, svårt o ge råd då..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är inte 60 för lågt? Mekaniska ska väl åtminstone få 100 MB/s tycker man. Är det fel på disken eller vad bör jag göra för att eventuellt lösa problemet?

Ifall det är en 5400 rpm disk får du inte ut mycket mer än 60-65 MB/s. 7200 rpm brukar ge kring 80 MB/s som bäst. Vill du få ut bättre läs skriv gäller SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Hallå Sweclockers!

Min Macbook Pro 2012 års modell har börjat krångla, det tar över tre minuter att starta den. Programmen tar också lite längre tid än vanligt att starta. Jag har laddat ned ett disk-benchmarkingprogram som hette blackmagic design eller liknande och fick 60 MB/s i både läs och skrivhastighet.

Det känns som du måste ha ändrat på något, kanske installerat något konstigt. Testat ominstallera OSX ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReverenD:

Äh, köp nytt

Ja, 60 låter lågt. Tyvärr är d ju mac, svårt o ge råd då..

Det kanske är svårt att ge råd om Mac ifall man inte kan något om mac, och då bör man kanske inte svara på mac-trådar heller. Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Skaffa SSD och installera om operativ, fick nytt liv i min 2010 macbook med SSD och 8GB Ram.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd

Kanske för full hårddisk? När min SSD kommer ner under 10GB kvar blir den fete seg....Från 7,6 till 5,0 på index prestandan..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Ifall det är en 5400 rpm disk får du inte ut mycket mer än 60-65 MB/s. 7200 rpm brukar ge kring 80 MB/s som bäst. Vill du få ut bättre läs skriv gäller SSD.

Och nästan alla Macs kör med 5400rpm för att sänka ljudnivån lite.
TS funderat på att byta ut hårddisken mot en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Kanske för full hårddisk? När min SSD kommer ner under 10GB kvar blir den fete seg....Från 7,6 till 5,0 på index prestandan..

Har bara lite dokument och bilder på den, har den som skoldator, jag har 403GB av 499 ledigt.

Skrivet av Friterad:

Och nästan alla Macs kör med 5400rpm för att sänka ljudnivån lite.
TS funderat på att byta ut hårddisken mot en SSD?

Glömde säga att det är en skoldator som vi får låna från skolan under perioden vi går där, sedan måste vi lämna tillbaka dem, så att sätta i en ssd vill jag helst inte göra.

Skrivet av ejma:

Segt som attan, kanske är bortskämd med ssd på stationära då. Tycker ändå det är lite konstigt att den tar över tre minuter att starta när andras tar under en. Vad kan det bero på?

Skrivet av e-lite:

Det känns som du måste ha ändrat på något, kanske installerat något konstigt. Testat ominstallera OSX ?

Har ingen installationsskiva, men det går väl att göra skapligt lätt, får bli sista utvägen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Glömde säga att det är en skoldator som vi får låna från skolan under perioden vi går där, sedan måste vi lämna tillbaka dem, så att sätta i en ssd vill jag helst inte göra.

Jaså. Men gör såhär att du gör en backup på dina viktiga dokument och filer och kör en ominstallation av OS X.

Permalänk
Medlem

Om det är skoldator är det väl bara att knalla in hos dom som sköter om sånt på skolan och säga att den beter sig mysko. En OSX installation går ju skitfort till skillnad från Windows med 4 veckors konstanta små fixar som poppar upp hela tiden .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Datavetare

Öppna "activity monitor" (sv aktivitetshanteraren?), kolla om du har en process som heter mds som äter massor med CPU.

Om du har det så har endera Spotlight-databasen havererat eller så har du (eller något program) skapa cirkulära referenser i filsystemet, något som kan få mds att spåra ur.

Är det alternativ 2 så kan det bli väldigt svårt att hitta.

Är det alternativ 1 så finns lite olika möjliga fixar
http://support.apple.com/kb/HT2409?viewlocale=en_US&locale=en...
http://xentek.net/articles/475/is-mds-thrashing-your-os-x/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det sitter en 5400rpm disk i din dator och det är rätt så långsamt för att ha som systemdisk. Synd att det är sån skit i en dator för de pengarna men det är för att sänka ljudnivån.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det kanske är svårt att ge råd om Mac ifall man inte kan något om mac, och då bör man kanske inte svara på mac-trådar heller. Bara en tanke.

jahopp, tack för input

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

bytt till SSD så ska dina problem försvinna

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Har bara lite dokument och bilder på den, har den som skoldator, jag har 403GB av 499 ledigt.

Segt som attan, kanske är bortskämd med ssd på stationära då. Tycker ändå det är lite konstigt att den tar över tre minuter att starta när andras tar under en. Vad kan det bero på?

Har ingen installationsskiva, men det går väl att göra skapligt lätt, får bli sista utvägen.

Man använder inte skiva till Mac OSX nu för tiden, det var några år sedan man slutade med det. Nu använder du "Internet install/recovery" genom att trycka ner CMD+R när du startar datorn ( http://support.apple.com/kb/HT4718 ) Allt hämtas ifrån internet, du behöver inga skivor eller något alls.