Permalänk
Medlem

Safariproblem på ipad.

Kollade precis på en webbsida jag håller på med, i Safari på en ipad och upptäckte en märklig sak...Sidan har min-width:100% på allt annat än contentdelen (alltså header, navigation och footer ska sträcka sig över hela bredden), men det blir ett glapp på högersidan på ca 70pixlar. alltså, det blir inte 100% width, utan kanske 95%...varför...?
Funkar som det ska på mina 2 Windowsburkar, med olika upplösning, och funkar på en Androidplatta. Fattar inte ipads Safari 100%?!

html,body{margin:0;padding:0;} html { overflow-y: scroll; } img {border:0;} /* No border around linked images */ header,footer,nav,article,section,aside,figure,figcaption,output{display:block;} body { min-width: 100%; } .logo { min-width: 100%; } div#content {margin:0 auto;width:950px; overflow: auto;} #footer { min-width: 100%; height:80px; } #header { min-width: 100%; }

edit, av någon märklig anledning funkar det om jag tar bort all min-width som ska vara 100%, och sätter min-width: 1124px på body, men det känns inte som helt rätt väg att gå...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är jag skapligt rostig på CSS men händer något om du kör "width" istället för "min-width"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Nu är jag skapligt rostig på CSS men händer något om du kör "width" istället för "min-width"?

Ingen skillnad..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hittade detta, ingen lösning förvisso men en förklaring:
http://stackoverflow.com/questions/6695676/100-width-css-issu...

Aha, en förklaring alltså. Dumma ipad! Då funkar det som jag gjorde att sätta min-width till 1124px....och lägre upplösning på andra skärmar (skiter i mobiltelefoner...) har man väl knappast?
Lite konstigt att det inte funkar att sätta min-width till 1024px, det är ju ipadens upplösning, men ändå blir det glapp, om än ett mindre. Jag får prova mig fram :).
Tack!
1060px verkar räcka..

edit, jag provade den andra lösningen, att sätta skalningen genom att lägga till <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" /> i <head>, den funkar också, och den känns som ett vettigare sätt att lösa problemet på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad händer om du sätter margin: 0px; på bodyn ?
edit: nvm såg att du redan hade det...