Permalänk
Medlem

För att inte få helt stopp i loggen så kommer det lite mer smaskiga bilder! Om ni tycker att jag ska börja med spoilers så säg till. Då blir det iaf lättare att bläddra igenom tråden men kanske svårare att gå tillbaka och leta efter någon specifik bild. Annars kör jag bara på som hittills.

Nu över till en presentation av vattenkylningskomponenterna som inte visats förut:

Först en hög med påsar...

Här har vi en bra sammanfattning över vad som ska in i bygget. Det som saknas på bilden är i stort sett bara Kylmediet MAYHEM UV PASTEL WHITE och Masterkleerslangen. Annars är nog allt med här. Överdrivet många böjjar? Jo tjena, jag tog i lite i överkant vid beställningen mest utifallatt några böjjar skulle läcka. Dock kommer många böjjar att användas för att få ett stilrent utseende och öka på the shiny stuff;)

Förkromat är så snyggt!

GPUblocket, notera att det är ett 680-block. Det ska vara det till gigabytes 670kort pga att dom kör med samma design på både 680 och 670.

Såhär kommer jag att lösa in- och ut-gång till GPUblocket för att få plats under radiatorn. Man får ju med en vinkeladapter i lådan till blocket men den gör att hela konstruktionen bygger i höjdled vilket jag förmodligen inte kommer ha plats med. Iomed att min radiator är 140mm (totalt144mm)bred så kommer den alltså ligga över GPU och inte innanför som en vanlig 120mm rad hade gjort. Självklart är det även för att öka på mängden krom!

Byte av top och reservoir. Jag diggar verkligen kombinationen av top+res! Så gött att slippa en extra bit kort slang eller crossfirelänk mellan top och res som jag hade i förra bygget.

Inspektion av pumpen.

Kollar att O-ringen är fräsh. Jag beställde faktiskt en ny fin O-ring men när jag kontrollmätte den så visade den sig vara tunnare än originalet. DYNGA! Känner mej faktiskt lurad av shoppen jag köpte den och några andra komponenter ur. Aja, småsaker som kan lösas i vart fall.

Som en ostkrok, fast bättre.

Sista bilden för idag. Här har jag kopplat ihop alla böjjar med radiator och pump+top+res för att testa för läckage. Inget 24h test men under de 40 minuter jag körde så var det helt tätt. Tillochmed helt tätt i den böjjen som gick lättast att rotera och som känns helt jinglig och dålig och med lite glapp i. Helt klart ett plus till EKWB!! Nu fick jag även lite koll på hur reservoiren beter sig med virvlar och kan bara meddela att det snurrar ordentligt i denna lilla behållare. Mellanväggen är nog snudd på obligatorisk i denna. Jag har inte testat med filtersvampen i än men kommer nog inte använda den sen heller. Att fylla på så mycket destilerat vatten man bara kunde var dock en bra lösning.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ska följa detta!

Jag beställer vattenkylning till mitt Prodigy idag då Swedbank äntligen har avslutat mitt konto och fört över allt till Icabanken så jag kan betala.
Ska du ha kvar din HDD-bur eller hur hade du tänkt? Jag kommer köra med samma sorts pump och res för att kunna ha HDD-buren kvar.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Jag kommer slänga ut HDDburen inom kort och göra en egen lösning i samband med det nya golvet som jag ska tillverka. Pumpen kommer sitta över hårddiskarna så som du förmodligen kommer ha din med. Just nu är det lite stilla med byggandet pga massa annat roligt som kommer före på dagarna men jag hoppas att snart få tid över för lite pillande. Fortfarande en hel del ritande designmässigt som är kvar men så fort jag har nått färdigt att visa upp så kommer det bilder.

Letar fortfarande efter kabel. Är det verkligen ingen som vet vart man köper 18awg kabel i sverige=)?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

Ebay är din kompis;-) nu har jag kollat runt lite mer och faktiskt hittat en kabel till okej pris.
Vanlig standard kabel som används i datorer är av typen 1007 vilket innebär pvc skydd och max 300v. Sen har jag kikat på 3239 standarden vilket innebär hölje av silikon och max 10 000v. Återstår att hitta en kabel med lagom ytterdiameter dock.

Denna har jag hittat hittills:
http://www.ebay.com/itm/10M-Meter-1000CM-Black-18-AWG-3KV-DC-...

Sen vet jag att andra har använt kabel från fabrikatet Turnigy och gillat dom men jag hittat inte det till vettigt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Ebay är din kompis;-) nu har jag kollat runt lite mer och faktiskt hittat en kabel till okej pris.
Vanlig standard kabel som används i datorer är av typen 1007 vilket innebär pvc skydd och max 300v. Sen har jag kikat på 3239 standarden vilket innebär hölje av silikon och max 10 000v. Återstår att hitta en kabel med lagom ytterdiameter dock.

Denna har jag hittat hittills:
http://www.ebay.com/itm/10M-Meter-1000CM-Black-18-AWG-3KV-DC-...

Sen vet jag att andra har använt kabel från fabrikatet Turnigy och gillat dom men jag hittat inte det till vettigt pris.

Har också tänkt att köpa Silikon kabel till mitt helmodulära nät agg. Mycket snyggare och mycket mer lätthanterligt.... Inte fått tummen ur dock ( såg ett bygge med just Prodigy och Turnigy kablar.. var så snyggt att han inte ens behövde sleeva ..)

Mitt tips är att söka efter affärer som jobbar med Hobby tillbehör till modell helkoptrar och liknande .. De brukar ha silikon Kabel. Och många av dem säljer Turnigy.

Sverige
http://tlk.se/webshop/index.php?route=product/manufacturer/pr...
http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=sok&soktext=s...
http://www.rchobby.se/sv/kablar/1123-turnigy-pure-silicone-wi...
Usa.. http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/index.rc?gclid=CMeLv...
Sverige
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20158&orderB...

Permalänk
Medlem

Här är bygget... kolla skillnaden med Vanliga kablar och Turnigy ..:)

http://www.overclock.net/t/1277806/project-i-prodigy-for-i-wi...

Permalänk
Medlem

Åh! superbra länkar ju. Verkar som att det får bli en beställning från TLK i helgen då=)

Skrivet av mikee1:

Här är bygget... kolla skillnaden med Vanliga kablar och Turnigy ..:)

http://www.overclock.net/t/1277806/project-i-prodigy-for-i-wi...

Denna har jag lusläst för ett tag sedan. Helt otroligt vad flexibla dom kablarna verkar vara. Dock har väl han kört med 20AWG med filosofin att de faktiskt klarar högre belastning iomed att de har ett tätare tvärsnitt, alltså mindre och fler kardeller vilket ger mindre luft i tvärsnittet jämfört med standard UL1007 kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Åh! superbra länkar ju. Verkar som att det får bli en beställning från TLK i helgen då=)

Denna har jag lusläst för ett tag sedan. Helt otroligt vad flexibla dom kablarna verkar vara. Dock har väl han kört med 20AWG med filosofin att de faktiskt klarar högre belastning iomed att de har ett tätare tvärsnitt, alltså mindre och fler kardeller vilket ger mindre luft i tvärsnittet jämfört med standard UL1007 kabel.

Fick äntligen ur min egen tumme efter jag läst din tråd. Var på Elfa i GBG och köpte 25M (16AWG och 18AWG) Svart Högflexibel Silikon kabel, krimp kontakter och Krimptång för Mini-Fit JR.... nu skall det bli klart:)

Lycka till med ditt eget bygge och posta mer bilder när du har ...

Permalänk
Medlem

Har du lust att dela med dej av artikelnummer på 18awg kabeln? Har du dessutom möjlighet att mäta ytterdiametern på den? Det kanske står i specen på elfa föresten.

Vid närmare eftertanke och lite snabbt testande här hemma så blir det svårt och snarare omöjligt att få in en kabel på 3-4mm i diameter med paracord på i en ATX-kontakt. Ne, nu lutar det åt vanligt PVCmantel återigen och så måste det nog bli om jag ska kunna köra på mitt koncept med paracord sleeving.

Här hittade jag ett prisvärt alternativ https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-799-00&t...
-Finns i vit
-Ledararea 1,0mm2 (17awg)
-Ytterdiameter 2,1mm
-100m för 242kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Har du lust att dela med dej av artikelnummer på 18awg kabeln? Har du dessutom möjlighet att mäta ytterdiametern på den? Det kanske står i specen på elfa föresten.

Vid närmare eftertanke och lite snabbt testande här hemma så blir det svårt och snarare omöjligt att få in en kabel på 3-4mm i diameter med paracord på i en ATX-kontakt. Ne, nu lutar det åt vanligt PVCmantel återigen och så måste det nog bli om jag ska kunna köra på mitt koncept med paracord sleeving.

Här hittade jag ett prisvärt alternativ https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-799-00&t...
-Finns i vit
-Ledararea 1,0mm2 (17awg)
-Ytterdiameter 2,1mm
-100m för 242kr

Hej.

Skall kolla art nr och se om jag kan mäta.. har inget bra mätverktyg just nu!. Iofs så var den lite tjock faktiskt.. om man jämför med standard kablarna på mitt nättagg.

Jag har bestämt mig att köpa hem Turingy också

Har fått tag i en kontakt på Turingy 18AWG 0ch 20AWG, för samma priser som TK har dem ( blir iofs ändå dyrare än PVC kabel) och han skall ha mycket kvantitet. Jag tror inte att Turingy 20AWG skall var några problem att få in i Paracord. Jag kommer dock köra uttan sleeve. Kan när jag fått hem allt återkoppla med tjocklek och priser.

Mvh Mikeeeee

Permalänk
Medlem

Du behöver inte mäta kablarna längre om du inte redan gjort det=) Jag har nu lagt en beställning på lite kabel som behövs och även lite "bra att ha-kabel"

55-462-54 Koppl tråd vit 2,0mm2 1 m 21.20 kr 21.20 kr
55-263-79 Koppl tr UL1007 vit AWG26 20 m 3.82 kr 76.40 kr
55-230-97 Koppl tr UL1007 vit AWG18 11 m 9.49 kr 104.39 kr
55-228-91 Koppl tr UL1007 vit AWG22 11 m 5.68 kr 62.48 kr

Allt jag behövde fanns på ett ställe och då föll det på ELFA till slut ändå. Det enda jag fortfarande är lite bekymrad över är den 2,0mm2 kabeln jag beställde för den ska nämligen få ersätta en pin till 24-pins kontakten som i dagsläget har två kablar till samma pin, 10+20AWG vilket blir totalt 1,829mm2. Att jag är bekymrad är ifall att det finns en orsak till att det i nuläget sitter en tjock och en smal kabel och inte en grov från början? MEN, eftersom de sluter samman till samma punkt i kontakten så kan det ju inte göra något att jag sluter dom samman redan i början innan de kommit ut ur PSUn ju.

Det kommer bli tajt att få in denna kabel med paracord på i 24-pins ATXkontakten, men det kommer gå med lite trix, hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Woho! Idag har jag äntligen fått tag i mina kablar och det ser ut att bli en lugn helg. Det betyder Sleeving för hela slanten!! Först ut blir ATX 8-pin, sen ATX 24-pin och efter det PCI-e 6+8pin kablarna. Om jag hinner längre så ska jag även göra stömkabeln till HDD. Det kan bli lite svårt iomed att deras nya fäste inte är designat än så vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt bra ut! Kommer bli kalas! Är helt övertygad!

Om jag får ge lite kritik så är väggen du tar fotografierna mot (vita tapeten med svarta mönster) distraherande och tar lite fokus från produkterna/komponenterna. Annars är det riktigt bra foton!

Denna var mumma!
https://dl.dropbox.com/u/39367418/Dator%20Bitfenix%20Prodigy%...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Bra poäng där med fotobakgrunden och jag håller med dej. Jag ska se vad jag kan hitta på för lösning i fortsättningen=)

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem

Helt OT, men vad är det för tapet? Blev sugen på något liknande

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700X, 32 GB DDR4 3200 MHz, GeForce RTX 3080 10 GB, 2 TB M2 Drive, 34" Samsung
Laptop: Ryzen 5 7640HS, 16 GB DDR5 5600 MHz, GeForce RTX 4060 8 GB, 1 TB M2 Drive, 1920x1200

Permalänk
Medlem

Sleeving-dag, asskönt för fingrarna! Resultatet växer fram sakta men säkert och snyggt blir det!

Skrivet av Dinos:

Helt OT, men vad är det för tapet? Blev sugen på något liknande

Tapeten är från Borås tapet om jag inte minns helt fel, den fanns med i de basic kataloger som man får välja ur på bostadsbolaget där vi bor. Har den i heeela hallen och gillat den skarpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Sleeving-dag, asskönt för fingrarna! Resultatet växer fram sakta men säkert och snyggt blir det!

Tapeten är från Borås tapet om jag inte minns helt fel, den fanns med i de basic kataloger som man får välja ur på bostadsbolaget där vi bor. Har den i heeela hallen och gillat den skarpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar också! Vill ha

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700X, 32 GB DDR4 3200 MHz, GeForce RTX 3080 10 GB, 2 TB M2 Drive, 34" Samsung
Laptop: Ryzen 5 7640HS, 16 GB DDR5 5600 MHz, GeForce RTX 4060 8 GB, 1 TB M2 Drive, 1920x1200

Permalänk
Medlem

Hehe, det blev sleeving från 10-02 igår. Altså 16h totalt men då även inräknat all förberedelse med att plocka fram verktyg och leta fram saker och sen den ofta återkommande halvtimman av att bara sitta och titta på saker och ting i olika vinklar för att komma på hur saker och ting ska göras=) Bilder kommer när jag fått ihop datorn igen!
Det jag han med igår var moderkortets 8pin samt 24pin och pci-e 6pin och 8-pins kablarna. Jag har även gjort mätningar på alla pins så att allt stämmer och 12/3/5volt osv kommer där de ska. Endast ett litet problem återstår att fixa och jag ska nog hinna med det ikväll är förhoppningen.

Problemet ser ni på bilder här under:

Jord är altså inte jord utan +12V!!! Så bra då? Eller? Bra recept för att säkerligen steka ett grafikkort? Jag förstår nu i efterhand att dom menar pinnarna i andra änden av 8pins kabeln men det framgår ju inte speciellt bra med en sticker på PSUn.

Hur som helst så ser deras kabel ut som så att i PSUänden har man inte anslutit pin4 (12v och inte jord-pinnen) och istället dragit två ledare från pin 5 som i PGUänden går till pin 5 och pin 4. För att lösa detta snyggt ska jag nu göra en y-kabel från PSU-pin5 som går till PGU-pin4+5 så att det blir kopplat lika.

Meda andra ord är detta nättagget inte det bästa för ett sleevingprojekt. Det var även rätt tajt att få igen locket på PSUn efter att alla paracordsleeves blivit fastsatta med kattstrypare a.k.a. buntband. Men om vi ska på den ljusa sidan så har jag nu ett sleevat nätagg och ett stort moment i bygget är avklarat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Next upp blir lite målning av PSU och Radiator och sen ska nog datorn sättas ihop för bruk igen så att jag kan ta itu med bilderna jag tagit.
Efter det så hoppas jag ju på att mina plåtar kan bli klara någon gång så att jag kan börja göra om chassit där jag ska såga upp hål i fronten och på toppen. Även om det känns som att det är mycket kvar att göra så är det mesta under kontroll och väl jag får mina plåtar skurna och målade så kommer det gå rätt fort i slutändan att montera allt.

Kvar att lösa är dock hur jag ska styra alla fläktar i chassit, dessa är:
-Frontfläkt intag
-Radiatorfläktar utsug 2st
Kan hända att det bara blir dessa och då kommer jag nog lösa det med en molexkontakt och ett lagom stort motstånd. Men, om det blir flera så funderar jag på en fläktkontroller och om jag nu redan funderar på det så är det ju lika bra att installera en direkt, påtänkta fläktar är dessa:
-HDDfläkt intag (kanske, isf senare projekt)
-baksidefläkt intag (kanske, beror på om det behövs eller inte, fronten bör räcka)
-pushfläktar till radiatorn, 2st tunna.

Så, någon som har tips på en liten fläktkontroller? Gärna 3,5" för att inte ta så stor plats? En aquaero känns lite väl dyr så dit tittar jag inte;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PSU och fläktar isärplockade för målning.
Termalright TY-150 fläktarna var superenkla att montera isär och allt hölls samman med en liten liten spårring. Hade det inte vart för klistermärket som revs sönder så hade det gått att återställa skicket helt och hållet på dom vid montering utan minsta skråma från isärplockning. Grymt! Återstår att se om jag hinner måla något idag, det finns andra saker på schemat som väger lite tyngre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jorda inte i kontakten när du mäter, jorda på nätaggets chassi, annars kan det lätt bli fel

Tro mig jag gör det väldigt ofta :P!

Permalänk
Medlem

Bra input! Jag lär göra om mätningen efter att jag har målat om PSUchassit så då ska jag passa på att göra på rätt sätt=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Bra input! Jag lär göra om mätningen efter att jag har målat om PSUchassit så då ska jag passa på att göra på rätt sätt=)

Gött gött

Permalänk
Medlem

Första lagren färg på PSU lagd! Det kommer bli kanonsnyggt i vitt! Några tunna sprayar till förhoppningsvis på söndag kväll och sen låta det torka några dagar så ska jag köra lite rubbing och wax-polering innan jag sätter ihop det. Top notch!

Under kommande vecka ska jag även börja grunda och måla fläktarna och se om jag hinner med att slipa och måla lite på radiatorn. Prio 1 är ändå att få klart PSUn för jag behöver köra igång datorn för att ge er lite bilder samt designa klart min front och fläktgaller;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes! Nätagget är nu klart=). Ska härnäst försäka få upp lite bilder på allt jag gjort nu så det inte blir ett för stort gap i bygget.
Jag har gjort en snabb mätning av alla pins i kontakterna och alla spänningar och jord stämmer. Dock så hör jag ett coilwhine som jag inte är säker på att jag hade förut, förmodligen hade jag men tänkte inte på det. Nu har jag ju bara kört igång nätagget obelastat med en jumper för att starta det och ljudet skulle ju kunna bero på att det är just obelastat? Som tur är så är ljudet lågt och kommer nog inte höras alls när det sitter på plats i chassit sen, i varje fall så är det inget jag har hört från nätagget förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Härligt!! ser fram emot bilder!!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Bilder på gång! Sitter just nu och importerar från kameran och ska bara sammanfatta lite vad jag hållt på med det senaste så kommer det väldigt strax ett lass med bilder!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om du får till radiatorn i toppen bra

Snygga bilder hittils också!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Då har vi kommit till den första och största omgången med sleeving. Jag har ju tidigare gjort en omgång av mobots 8pins kontakt men bestämmde mig för att göra om denna pga. att kontakteringen vart precis värdelös med tången jag hade först. Alla pins blev mosade och vikta och några föll tillomed av sladden vilket gjorde att jag inte vågade lite på denna tidigare omgång.

Så vad gör man då? Jo, som man lärde sig i lumpen. GÖR OM GÖR RÄTT!
Sagt å gjort ett dygn senare så hade jag både ATX 8pin och ATX 24pin redo samt Pci-e 6pin och PCI-e 6+2 pin klara att användas. Bra hobby för den envisa och målmedvetna måste jag säga! Det tog grymt lång tid och slet en del på fingrarna och resultatet blir verkligen skitbra! Anpassade längde och estetiskt tilltalande kabelstrumpor är verkligen nått satsa på om man ska göra ett snyggt datorbygge.

Här har vi utgångsläget. Det enda jag har gjort vid detta fotot är att såga upp mobo-hyllan så att jag får mer plats för kablar.

För övrigt ett enkelt ingrepp som endast berör att borra upp de nitar som håller fast hyllan med ca 2,5-3mm borr och sedan kapa upp önskat hål. För att fästa hyllan igen har jag använt försänkta M3x8 skruv och bricka+mutter. Detta är dock min tillfälliga lösning. Fetare lösning för mobohållare är på gång=)

Vi börjar med att öppna upp PSU för att se vad vi har att göra med. Damm!!!

För litet hål, detta kommer att göras något större.

Överflödigt kapas bort! Detta var ATX 4pin kontakten förut.

Tillfällig montering för att kunna mäta kabellängder (japp, alla är olika långa...på gott och ont)

Här slutade jag första omgången med enbart ATX 8pin kontakten sleevad. Anledningen till att jag stannade här var för att jag var otroligt missnöjd med nuvarande tång som lätt klämde sönder många pinnar. Jag var heller inte helt nöjd med valet av paracord.

Fortsättning följer i nästa inlägg!

Visa signatur