Permalänk

Tid för uppstart?

Jag undrar vad som är normal tid för att starta upp windows i en laptop med följande förutsättningar.

Processor: AMD Sempron (tm) M100 2.00 GHz
RAM-minne 4,00 GB
Systemtyp 64-bitar
Operativsystem Windows 7 Home Premium

Jag har en dator som ovan och det tar mellan tre till tre och en halv minut innan den är färdig så det går att arbeta på den. Är detta normalt. Jag har plockat bort allt onödigt i autostart och jag har haft proffesionell hjälp med att skanna efter virus och malware. Datorn är ren. Det är inte där problemet ligger. Jag bara undrar om detta är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillberga:

Jag undrar vad som är normal tid för att starta upp windows i en laptop med följande förutsättningar.

Processor: AMD Sempron (tm) M100 2.00 GHz
RAM-minne 4,00 GB
Systemtyp 64-bitar
Operativsystem Windows 7 Home Premium

Jag har en dator som ovan och det tar mellan tre till tre och en halv minut innan den är färdig så det går att arbeta på den. Är detta normalt. Jag har plockat bort allt onödigt i autostart och jag har haft proffesionell hjälp med att skanna efter virus och malware. Datorn är ren. Det är inte där problemet ligger. Jag bara undrar om detta är normalt.

Hårddisken kanske? Jag vet inte själv men den som vet skulle nog uppskatta info om hårddisken

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Det låter ganska slött men jag blir absolut inte förvånad. Prova att formatera den så borde det gå någon minut snabbare men det kommer fortfarande ta lång tid. Kanske läge att köpa en SSD?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Hårddisken ser ut så här.......

Beskrivning Diskenhet
Tillverkare (Standarddiskenheter)
Modell Hitachi HTS545032B9A300 SATA Disk Device
Byte per sektor 512
Medium inmatat Ja
Medietyp Fixed hard disk
Partitioner 3
SCSI-buss 1
Logisk SCSI-enhet 0
SCSI-port 0
SCSI-mål-ID 0
Sektorer per spår 63
Storlek 298,09 GB (320 070 320 640 byte)
Antal cylindrar 38 913
Antal sektorer 625 137 345
Antal spår 9 922 815
Spår per cylinder 255
Partition Disk #0, Partition #0
Partitionsstorlek 11,72 GB (12 582 912 000 byte)
Partitionen börjar vid 1 048 576 byte
Partition Disk #0, Partition #1
Partitionsstorlek 100,00 MB (104 857 600 byte)
Partitionen börjar vid 12 583 960 576 byte
Partition Disk #0, Partition #2
Partitionsstorlek 286,27 GB (307 383 066 624 byte)
Partitionen börjar vid 12 688 818 176 byte

Jag har kört en defragmentering men utan påtaglig skillnad på uppstarttiden.

Permalänk

Ja det låter ju ganska slöt, Har du kollat bios och stängt ner funktioner du inte använder även där?
Aktivera AHCI mode eller raid, kolla även om hdd skriv catch är aktiverad.
Kolla också på energi alternativen så allt står på maximal prestanda

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för antivirusprogram? Vissa antivirus kan sega ner en dator något enormt. Kommer ihåg när mina föräldrar körde f-secure och hade precis det problemet du beskriver, och datorn blev mycket snabbare när jag bytte till ett bättre program.

Annars är formatering alltid att rekommendera.

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Vad har du för antivirusprogram? Vissa antivirus kan sega ner en dator något enormt. Kommer ihåg när mina föräldrar körde f-secure och hade precis det problemet du beskriver, och datorn blev mycket snabbare när jag bytte till ett bättre program.

Annars är formatering alltid att rekommendera.

Virusprogrammet är Kapersky.