Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Köpråd accesspunkt/repeater

Hej!
Behöver lite hjälp/köpråd vad gäller repeater. Är fullständigt värdelös på allt vad nätverk heter, så all hjälp tas tacksamt emot.

Ska flytta till nytt hus på måndag och har förberett för att sätta ADSL-modemet i en garderob på bv. Jag har även skapat en kanal genom golvet så att jag kan dra en nätverkskabel ner till källaren. Det jag skulle behöva där är en repeater från vilken jag kan dra en nätverkskabel till datorn som kommer stå precis bredvid samt som kan förstärka signalen till TV, playstation etc i källaren. Skulle även behöva en repeater till ovanvåningen, men där räcker det med bara trådlöst.

Någon som har några tips? Helst inte en svindyr, för husköpet har ansträngt vår budget en del :/

Permalänk
Medlem

Det låter som du behöver en router som kopplas till ADSL-modemet här så att du får flera IP-adresser till dina enheter eftersom varje enhet måste ha en egen adress. Jag har lite svårt för att förstå hur ditt nätverk ser ut om man vill ha en förlängning med nätverkskabel och flera portar så köper man en switch. Vill man ha en dosa som man kopplar in i ett kabelanslutet nätverk för att få trådlöst nätverk så är det en accesspunkt man behöver. Kanske det hjälper dig att förtydliga lite vad det är du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det låter som du behöver en router som kopplas till ADSL-modemet här så att du får flera IP-adresser till dina enheter eftersom varje enhet måste ha en egen adress. Jag har lite svårt för att förstå hur ditt nätverk ser ut om man vill ha en förlängning med nätverkskabel och flera portar så köper man en switch. Vill man ha en dosa som man kopplar in i ett kabelanslutet nätverk för att få trådlöst nätverk så är det en accesspunkt man behöver. Kanske det hjälper dig att förtydliga lite vad det är du är ute efter.

Kanske var lite otydlig. Har inbyggd router i modemet och behöver inte fler IP-adresser. Det jag behöver göra är att förstärka signalen från bv till ov och källare. Eftersom jag har möjlighet att dra en kabel från modemet till källaren så tänkte jag att det var smart att göra så och sen installera en repeater i källaren som skickar ut signalen till enheterna där via wifi. Datorn kommer dock stå bredvid denna repeater och då borde väl hastigheten till datorn bli snabbare om jag kunde dra en lina vidare från repeatern direkt till datorn? (förutom dator kommer jag även ha bl a PS3:a och mediaspelare i källaren)

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater arbetar bara trådlöst, undvik det om du inte tvingas till det.
Sätt en kombinerad switch/accesspunkt i källaren, det går ofta att ställa om routrar så de fungerar så, men kolla i manualen först, men alla enheter som kör dd wrt/tomato kan gör det utan problem.
Vad menar du med övervåningen, är det 3 plan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det jag tror du är ute efter är en accesspunkt. Jag har ett stort hus och liknande situation som din. Köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529365 och är riktigt nöjd. Enda nackdelen är väl att den inte har 5 Ghz-bandet. Har inte mätt men jag har en Linksys 4200, D-Link DIR-655 som accesspunkt oxå och denna. Upplever den TP-linken som rappast när jag surfar på mobiler od.

Enkel å dra igång, inte startat om den eller bråkat med den sedan jag drog igång den för typ två år sedan...

Den här verkar ju fått fin kritik om du vill ha en nyare och med 5ghz http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1163664