Göra tecknad film - Vad för program krävs?

Permalänk
Medlem

Göra tecknad film - Vad för program krävs?

Har länge funderat på hur man gör en tecknad film hyfsat smidigt.
Förstår att det går att göra en gubbe i Illustrator eller Photoshop. Men hur gör man om karaktärerna ska röra på sig (exempelvis springa runt ett träd)? Inte ritar man väl om gubben så att olika kroppsdelar har en annan position/vinkel?

Analoga alternativ så som att filma och köra stopmotion är inte något jag vill göra till just det här.

Frågan:
Hur gör man en tecknad film? Vilka program används. Hur är processen?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

För simplare filmer är nog flash bäst.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Processen är detsamma som stopmotion tror jag, var gällande program så vet jag ett som heter pivot som är väldigt gammalt stickfigur som det går att animera rätt smidigt

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

många använder nog adobe flash och ritar bild för bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

För simplare filmer är nog flash bäst.

Har du hållt på med Flash något? Hörde något om att dom tagit bort en funktion som gör att inte är lika lätt att göra tecknad film längre. Kan iof ha fel

Skrivet av Obolla:

Processen är detsamma som stopmotion tror jag, var gällande program så vet jag ett som heter pivot som är väldigt gammalt stickfigur som det går att animera rätt smidigt

Hur menar du när du säger att processen är densamma? När du gör stopmotion i exempelvis lera kan du hur lätt som helst ändra riktning på gubben (så man ser mer av t.ex bakdelen) utan att behöva göra om i princip HELA bilden. Om "kameravinkeln" ändras lite så ändras varenda linje på gubben.

Därför jag undrar om svaret verkligen är så lätt som stopmotion. Om vi tar The Simpsons som exempel. Närt bart åker bräda i början. Det är en massa "frames" som ska göras om eftersom brädan ändra vinkel hela tiden.

Gärna en förklaring på hur du menade Hoppas du förstår vad jag menar.

Ska jag kolla närmare på. Vet du om det är ett kompetent program eller lite mer "lek och släng"-program?

Skrivet av Dr33mcrusher:

många använder nog adobe flash och ritar bild för bild

Som jag skrev till Blupparen så har jag hört att dom tagit bort en viktigt funktion i dom nyare versionerna. Alltså en funktion som gör processen mycket längre. Som sagt.. Kan ha fel

Har du testat att göra film i Flash?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.

Permalänk

Har inte direkt gjort någon långfilm i flash men jag gjorde ett kort klipp i en kurs jag läste. Kan nog inte hjälpa till så mycket hur det går till men det finns säkert gott om guider på nätet.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Har du hållt på med Flash något? Hörde något om att dom tagit bort en funktion som gör att inte är lika lätt att göra tecknad film längre. Kan iof ha fel

Hur menar du när du säger att processen är densamma? När du gör stopmotion i exempelvis lera kan du hur lätt som helst ändra riktning på gubben (så man ser mer av t.ex bakdelen) utan att behöva göra om i princip HELA bilden. Om "kameravinkeln" ändras lite så ändras varenda linje på gubben.

Därför jag undrar om svaret verkligen är så lätt som stopmotion. Om vi tar The Simpsons som exempel. Närt bart åker bräda i början. Det är en massa "frames" som ska göras om eftersom brädan ändra vinkel hela tiden.

Gärna en förklaring på hur du menade Hoppas du förstår vad jag menar.

Ska jag kolla närmare på. Vet du om det är ett kompetent program eller lite mer "lek och släng"-program?

Som jag skrev till Blupparen så har jag hört att dom tagit bort en viktigt funktion i dom nyare versionerna. Alltså en funktion som gör processen mycket längre. Som sagt.. Kan ha fel

Har du testat att göra film i Flash?

I pivot vill jag komma ihåg att man flyttar en rörelsepunkt på gubben/objektet och då rör sig figurens del sen trycker man enter för att skapa en frame och sen flyttar man lite till, enter, lite till och enter osv. Du kan ju pröva själv. Jag har inte lekt på åratal men bror min gjorde lite roligt material.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Inte ritar man väl om gubben så att olika kroppsdelar har en annan position/vinkel?

Tyvärr men ja. Det finns inget program i världen som magiskt ritar frame-by-frame åt dig Det finns dock något som kallas tweening, enkla objekt kan ändra form eller riktning genom att låta programmet gissa. Finns bland annat i Adobe Flash som jag pysslat med sedan 2008.

Men Flash håller på att dö ut, vill du slippa rita om samma gubbar hela tiden kan du lika gärna köra 3D. Stop motion i digital miljö Du kan ju börja med att modella i SketchUp för att förstå grunderna och sedan flytta över till Blender som har en brantare inlärningskurva. Grejer som Pivot är för pixlerade animationer med sträckgubbar.

Permalänk
Medlem

Tror många gått över till 3D-program fast serien är i 2D-format. South Park görs ju i Autodesk Maya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Tyvärr men ja. Det finns inget program i världen som magiskt ritar frame-by-frame åt dig Det finns dock något som kallas tweening, enkla objekt kan ändra form eller riktning genom att låta programmet gissa. Finns bland annat i Adobe Flash som jag pysslat med sedan 2008.

Men Flash håller på att dö ut, vill du slippa rita om samma gubbar hela tiden kan du lika gärna köra 3D. Stop motion i digital miljö Du kan ju börja med att modella i SketchUp för att förstå grunderna och sedan flytta över till Blender som har en brantare inlärningskurva. Grejer som Pivot är för pixlerade animationer med sträckgubbar.

Låter faktiskt som att det är den ända smidiga lösningen. Eftersom att man har gubben i 3D så är det bara att vrida på den MEN inte låta den skuggas för att få 2D-effekt.

Skrivet av agentq15:

Tror många gått över till 3D-program fast serien är i 2D-format. South Park görs ju i Autodesk Maya.

Jo som jag skrev ovan så låter det som den bästa lösningen om man vill jobba hyfsat smidigt. Blir väl att försöka sig på Maya. Men Maya eller Max? o.O Den eviga frågan

Visa signatur