Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Ni som haft datorn ett tag hur upplever ni att ljud nivån är då man exempelvis spelar ett krävande spel. Låter det mycket från fläktarna ?

"Vilken ljudnivå?" (Den är tyst/låg ljudnivå. Det är ju en subjektiv upplevelse men jag tycker då den är tystgående)

Permalänk
Medlem

Alltså 310.90?

Nvidias hemsida säger att det rekommenderas att göra en backup på min nuvarande system konfiguration. Har använt mac de senaste åren och inte lärt mig Windows 8 helt än, hur gör jag detta på smidigast sätt? Det enda jag hittar är att säkerhetskopiera hårddisken men det tar ju helvete mycket plats och den vill endast kopiera min 16 gb ssd och inte 1tb sata. Är återställningspunkt lättast? Och hur gör jag då en sån?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grarre:

Alltså 310.90?

Nvidias hemsida säger att det rekommenderas att göra en backup på min nuvarande system konfiguration. Har använt mac de senaste åren och inte lärt mig Windows 8 helt än, hur gör jag detta på smidigast sätt? Det enda jag hittar är att säkerhetskopiera hårddisken men det tar ju helvete mycket plats och den vill endast kopiera min 16 gb ssd och inte 1tb sata. Är återställningspunkt lättast? Och hur gör jag då en sån?

Tacksam för svar

Windowsknappen+W (inställningar) -> skriv "återställningspunkt" -> välj "skapa återställningspunkt" -> sedan är det rätt uppenbart

En återställningspunkt säkerhetskopierar inte allt du har på hårddisken, utan det är själva ändringen av systemfilerna som blir "ogjort".

Så när du har skapat en återställningspunkt så kan du utnyttja den genom att gå in på samma sätt och istället välja "Systemåterställning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grarre:

Alltså 310.90?

Tacksam för svar

Jag har aldrig gjort backup för att uppdatera nvidias drivers det ända som är smart att göra är väll att avinstallera och köra en driversweep innan du installerar dom nya så du inte har massa gamla filer kvar från dom äldre drivrutinerna.

Jag tänkte fråga om någon har haft samma problem som mig, min ultrabay sitter fast, har aldrig öppnat den datorn är 1 vecka gammal.
Tänkte pröva ta bort den på skoj eftersom det ska ju gå.
Jag gör som man ska tror jag låser upp under batteriet och trycker ner knappen i mitten av luftintaget då ska den hoppa ut en bit direkt ? Även om jag tar i med lite kraft medan jag håller ner knappen så rör det sig inte vill ju inte ta i med våld, vill inte förstöra mitt 650m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angli:

Jag har aldrig gjort backup för att uppdatera nvidias drivers det ända som är smart att göra är väll att avinstallera och köra en driversweep innan du installerar dom nya så du inte har massa gamla filer kvar från dom äldre drivrutinerna.

Jag tänkte fråga om något har haft samma problem som mig, min ultrabay sitter fast, har aldrig öppnat den datorn är 1 vecka gammal, tänkte pröva ta bort den på skoj eftersom det ska ju gå, gör som man ska låser upp låset under batteriet och trycker ner knappen i mitten av luftintaget inget händer om jag har förståt det rätt så ska den väll hoppa ut en liten bit direkt ? Även om jag tar i med lite kraft medan jag håller ner knappen så rör det sig inte vill ju inte ta i med våld, vill ju inte förstöra mitt 650m

Du kommer förstöra grafikkortet om du drar hårdare!
Det finns en skruv i mitten av baksidan, precis under ventilationen, den håller ultra-bayen fast. Så du får ut grafikkortet om du skruvar loss skruven och lyfter spaken som innan

Permalänk
Medlem

Okej jo det kändes fel att börja slita och skrika Så ventilationen är bara att dra bort ? Tack för svar märkligt att jag inte såg något om en skruv i manualen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angli:

Okej jo det kändes fel att börja slita och skrika Så ventilationen är bara att dra bort ? Tack för svar märkligt att jag inte såg något om en skruv i manualen...

Dra bort ventilationen? menar du ventilationen på baksidan eller själva grafikkortet...?

Permalänk
Medlem

Oj jag läste/förstod fel håller på skriver på arbetsdatorn också så tankarna var på andra håll. Tack för lösningen

Permalänk

Vill fabriksåterställa min y500 för jag ska skicka tillbaka den till affären. Hur gör jag så att den blir som ny och installationsguiden dyker upp vid uppstart?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vill fabriksåterställa min y500 för jag ska skicka tillbaka den till affären. Hur gör jag så att den blir som ny och installationsguiden dyker upp vid uppstart?

Använd Onekey recovery-knappen. Du stänger av datorn och trycker på knappen som ligger precis vid AC-uttaget på datorn, sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen.

Har inte testat funktionen själv, så säg till hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Använd Onekey recovery-knappen. Du stänger av datorn och trycker på knappen som ligger precis vid AC-uttaget på datorn, sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen.

One key recovery funkar mkt bra, dock funkar ändå inte min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

One key recovery funkar mkt bra, dock funkar ändå inte min dator

Lämna in den för reparation, i värsta fall får du iallfall pekplattan fixad. För du är väl en november-kund om jag inte har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Lämna in den för reparation, i värsta fall får du iallfall pekplattan fixad. För du är väl en november-kund om jag inte har fel?

Japp, ska lämna in den för pekplatteproblem, tangentbordsproblem, datorn startar inte och vill klaga lite på min backlight bleeding

Ska lämna in den så fort jag får tid, folk verkar få vänta över en månad på sina datorer dock :/

Permalänk
Skrivet av cklein:

Japp, ska lämna in den för pekplatteproblem, tangentbordsproblem, datorn startar inte och vill klaga lite på min backlight bleeding

Ska lämna in den så fort jag får tid, folk verkar få vänta över en månad på sina datorer dock :/

Inte lite problem du har på din Y500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Inte lite problem du har på din Y500.

Kan tillägga att jag har en lysande röd pixel också men det fick jag 1000:- tillbaka för

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Det gick hur smidigt som helst! Väldigt lättanvänd och bra funktion.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av cklein:

Japp! Det tar lång tid. Är snart på fem veckor för reparation.
Webhallen bryr sig inte ens om att svara på mitt mail om vad som händer heller. Skrev det i början av veckan men icke att dem svarar. Riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Japp! Det tar lång tid. Är snart på fem veckor för reparation.
Webhallen bryr sig inte ens om att svara på mitt mail om vad som händer heller. Skrev det i början av veckan men icke att dem svarar. Riktigt dåligt.

Helt sjukt! Hur länge är skälig reparationstid innan man får ny dator eller reklamera?

Permalänk
Skrivet av cklein:

Helt sjukt! Hur länge är skälig reparationstid innan man får ny dator eller reklamera?

Du får endast en ny dator om det gäller DOA som du rapporterar in inom en vecka sen köpet. Reklamera är väl upp till dem men om de inte kan reparera antar jag dem sätter det som användarens fel eftersom den ska gå att laga. Tror sannolikheten till att dem reklamerar en dator under reparation är sjukt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Du får endast en ny dator om det gäller DOA som du rapporterar in inom en vecka sen köpet. Reklamera är väl upp till dem men om de inte kan reparera antar jag dem sätter det som användarens fel eftersom den ska gå att laga. Tror sannolikheten till att dem reklamerar en dator under reparation är sjukt låg.

Nån form av ersättning borde utdelas, har du provat att pma webhallen här på swec? Om va som händer osv.

Permalänk
Medlem

Så har någon som haft problem med musplattan skickat på reparation och fått den tillbaka fixad?

Permalänk
Medlem

Lämnat in datorn idag, tar väl 5-6 veckor enligt vad man har läst.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Lämnat in datorn idag, tar väl 5-6 veckor enligt vad man har läst.

Gjorde faktiskt som du sa och skrev ett PM till webhallen (trots att dem säger att de inte kan svara på dem). Fick svar imorse om att deras butikschef skulle meddelas för att kunna göra en omedelbar lösning. Senare på kvällen fick jag ett mail om att datorn var klar för att hämtas.
I alla fall låter det som att lenovo håller på och modifierar deras reparations rutiner och därför "fastnade datorn i någon slags limbo" enligt webhallens ord.
Får hoppas nu att den är reparerad och att det inte bara blev att jag får en ny med möjligen ytterligare en dålig trackpad.
Skall hämtas imorgon efter skolan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Gjorde faktiskt som du sa och skrev ett PM till webhallen (trots att dem säger att de inte kan svara på dem). Fick svar imorse om att deras butikschef skulle meddelas för att kunna göra en omedelbar lösning. Senare på kvällen fick jag ett mail om att datorn var klar för att hämtas.
I alla fall låter det som att lenovo håller på och modifierar deras reparations rutiner och därför "fastnade datorn i någon slags limbo" enligt webhallens ord.
Får hoppas nu att den är reparerad och att det inte bara blev att jag får en ny med möjligen ytterligare en dålig trackpad.
Skall hämtas imorgon efter skolan!

Väntar otåligt på din respons, håller tummarna för att det är fixat
Kan du även kolla om Lenovo har bytt ut Elantech touchpaden mot en från Synaptics?

Permalänk

Hej

Jag lider av grafikdrivrutinsfel som jag såg att många andra led av med. Får blackscreen på spel som jag läste att en annan fick. Nu har det gått så långt att jag inte kan använda Netflix innan det pajar. Var det någon som fann en lösning till problemet, eller är det bara att skicka in den på reperation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakkspets:

Hej

Jag lider av grafikdrivrutinsfel som jag såg att många andra led av med. Får blackscreen på spel som jag läste att en annan fick. Nu har det gått så långt att jag inte kan använda Netflix innan det pajar. Var det någon som fann en lösning till problemet, eller är det bara att skicka in den på reperation?

Tjena, jag hade samma problem.

Jag avinstallerade alla grafikdrivrutiner och sedan körde jag driver sweeper, efter det installerade jag 310.90 drivrutinen och det funkade hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Tjena, jag hade samma problem.

Jag avinstallerade alla grafikdrivrutiner och sedan körde jag driver sweeper, efter det installerade jag 310.90 drivrutinen och det funkade hur bra som helst.

Tack för hjälpen! Ska testa och se om det fungerar bättre. Skulle någon kunna länka till download av 310.90, verkar som den senaste är 314.07 stämmer det?

Permalänk

köpte denna laptop idag, sjukt nöjd hittills, detta är vad jag fick på 3dmark11 http://www.3dmark.com/3dm11/5960923

det är rätt bra score enligt mig, men undrar om det finns andra drivrutiner till GPUn som ger bättre prestanda??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

köpte denna laptop idag, sjukt nöjd hittills, detta är vad jag fick på 3dmark11 http://www.3dmark.com/3dm11/5960923

det är rätt bra score enligt mig, men undrar om det finns andra drivrutiner till GPUn som ger bättre prestanda??

Överklocka

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Väntar otåligt på din respons, håller tummarna för att det är fixat
Kan du även kolla om Lenovo har bytt ut Elantech touchpaden mot en från Synaptics?

Okej. Har fått min dator och den verkar fungera.
Det är en synaptics clickpad vilket självklart gör en ganska glad att veta eftersom det antagligen fixar problemet.
Det är även så att "two-finger tap" fungerar nu så man behöver inte klicka in plattan längre vilket gör att den känns lite bättre än tidigare. Däremot är den som någon tidigare nämn lite väl lös i nederkant men det verkar normalt. I mitten nederkant sitter den fast men ut mot hörnen blir den lösare (lösare än elan plattan var).

Gillar lenovos metod att tejpa/plasta in i princip hela datorn för att undvika repor med mera under reparationen!

Även "trevligt" att lenovo tog sig tiden att installera fel drivrutiner för plattan (Thinkpad ultraNav vilket inte allt fungerade eftersom jag inte hade en trackpoint på min dator) samt glömde installera det trådlösa nätverkskortet. De istallerade även all bloatware igen! Perfekt!

Märkte nu även att det inte var lenovo som reparerade datorn utan det var medion! Roligt att deras konkurrenter reparerar deras datorer.