Permalänk
Medlem

Varför Windows?

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Windows över Linux eller OS X.

Windows på en sprillans ny speldator är förståeligt, men låt säga att jag inte spelar BF3 eller liknande och vill maximera min produktivitet genom att använda ett fritt operativsystem anpassat för just mig, utan virus, NTFS och bluescreens. Varför skulle jag välja Windows över Linux eller OS X?

Visa signatur

pls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Windows över Linux eller OS X.

Windows på en sprillans ny speldator är förståeligt, men låt säga att jag inte spelar BF3 eller liknande och vill maximera min produktivitet genom att använda ett fritt operativsystem anpassat för just mig, utan virus, NTFS och bluescreens. Varför skulle jag välja Windows över Linux eller OS X?

Windows har drygt 90% av marknaden och det växer faktiskt just nu. Att använda det som är standard på marknaden kan och bör innebära minst problem. Folk vill inte ha problem med sina datorer och kunna använda de program som de är vana vid.

Linux och OSX är säkert jättebra operativsystem men ännu har de inte lyckats avsätta Windows dominans.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För att jag inte orkar lära mig ett nytt operativsystem? För att jag är lat? För att det är jobbigt att fixa linux om man är okunnig? För att Linux inte är bättre för average svensson?

Det finns måna anledningar till varför jag inte skulle vilja ha Linux. Själv kör jag Linux på min skoldator, där håller jag på med HTML, PHP, Java, och nätverk. Men så fort jag vill göra något som har med ordbehandling eller något annat så är Windows ett lättare alternativ tycker jag.

Sen tycker inte jag att Linux är så stabilt som folk får det att låta som :/ Jag har upplevt en hel del krasher av olika program samt att systemet bara fryser sig, visst Linux fungerar underbart för en mer avancerad användare, men skulle jag dra in Linux på mammas arbetsdator. Nä.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

För att jag är uppväxt med det.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Tycker att phz svar från din andra tråd även svarar på den här frågan

Du kan gå tillbaka och kolla det svaret
#13237686

Permalänk
Medlem

För vi helt enkelt trivs med Windows och har kört det de senaste 20 åren.. Vad finns det att diskutera?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

För att virus finns på alla operativsystem och blåskärmar är till för att säga vad som gick fel med datorn och man får inte det ofta nuförtiden. Var mycket mer förr. Och tycker det är ett underbart operativsystem, har testat linux och osx men de 'r inte lika bra enligt mig. De fungerar konstigt och tar bort konstiga funktioner och ändrar knappar bara för att jäklas känns det som. Har en skoldator som är mac och används dagligen i skolan. Den funkar att använda men föredrar absolut windows.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Många familjer har introducerats till datorvärlden med Windows, både i hemmet, i skolan och på jobbet. Programutbudet är stort och stabilt, man kan fråga grannen efter hjälp om något knasar och främst av allt så känner sig nog de flesta trygga i att köra på med samma OS de börjat med.

Ser en uppgång främst på Mac-sidan, mycket tack vare iPhone som lockar till sig nya Mac-användare och även att skolor och företag har börjat öppna upp ögonen för mer alternativa system. Linux förtjänar sin plats i samhället också tycker jag och då inte bara bakom stängda dörrar i en serverhallarna, t.ex. så som de gjort i en bekants universitet i södra Spanien där skolans datorer uteslutet kör Ubuntu - det är billigt och räcker till. Känner att IT-nissarna på myndigheter och verksamheter bör se över alternativ i marknaden för att främja konkurrensen och även se efter sina egna plånböcker.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Tyckte det var en helt legit fråga. Du därimot är otrevlig.

Jag förstår inte alls hur ni kan påstå att trådskaparen är otrevlig för att han ber er hålla er till ämnet?
Det är väl inget otrevligt med det? Bara ett påpekande.

Jaja, back on topic...

Jag kör Windows enbart för spelens skull, annars hade jag lagt in Ubuntu på direkten.

Att det skulle vara lättare att ordbehandla och köra kalkylprogram stämmer inte för mig, jag kör ju OpenOffice oavsett om det är Windows eller Linux både hemma och på jobbet, så alla de programmen ser ju likadana ut. Samma sak med webläsarna, det är ju Chromium/Chrome och Firefox på bägge liksom, ingen skillnad.

Det som skiljer är stödet för spel och på jobbet är det vissa mjukvaror som inte finns till Linux, mest till gamla maskiner.

Vad gäller spel så går det ju att mickla med WINE och Play-on-Linux, men det innebär en del krångel, plus att i vissa spel som Diablo 3 har man hört skräckhistorier om folk som blivit Bannade av deras Sentinel-mjukvara för att de kört Linux. Oavsett om det var sant eller inte (dvs att de inte körde andra hack/botprogram) så gör det ju att man tar det säkra före det osäkra och håller sig till Windows för spelande.

Jag kör för övrigt en Pegasos PPC-dator (Amiga-kompatibel) som jag använder när jag ska chatta på IRC eller kolla min mail. Just mailen skulle jag aldrig i livet kolla på en windows-dator pga virusrisken, där är SimpleMail till Amiga att föredra

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

För att... jag kan windows?

Att få ett operativsystem anpassat efter sig är få förunnat av de som inte kan programmera själva... De flesta kör på det som fungerar och som är enkelt.

Lite konstiga krav med. NTFS vet jag inte varför man ska vara emot, finns säkert en anledning. Men bluescreen är bara ett annat namn på en crash, som händer på alla OS i olika former.

Windows efter 7an är väldigt stabilt, och att få virus känns som en gammal företeelse. http://xkcd.com/694/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Harblax:

... låt säga att jag inte spelar BF3 eller liknande och vill maximera min produktivitet genom att använda ett fritt operativsystem anpassat för just mig, utan virus, NTFS och bluescreens. Varför skulle jag välja Windows över Linux eller OS X?

Här låter det som att du redan från början har valt en negativ syn på Windows. Jag tycker att du ska ställa frågan mer objektivt, utan att inkludera [enligt dig] dåliga egenskaper hos Windows.

Vill du ha ett fritt, anpassat OS utan NTFS och BSOD är det klart att du inte ska välja Windows.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harblax:

Legit fråga, legit svar. Tyckte det saknades en tråd om en vanlig frågeställning i dessa delar av forumet och skapade därför trådarna. Ska du äta här eller på påse?

Absolut, frågeställningen har ju aldrig kommit upp på detta forum tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Här låter det som att du redan från början har valt en negativ syn på Windows. Jag tycker att du ska ställa frågan mer objektivt, utan att inkludera [enligt dig] dåliga egenskaper hos Windows.

Vill du ha ett fritt, anpassat OS utan NTFS och BSOD är det klart att du inte ska välja Windows.

Frågorna är ställda för att skapa diskussion ifall de positiva sidorna överväger de negativa som nämnda i förstaposten i respektive ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

pls

Permalänk
Avstängd

För att flest spel är optimerade för Windows ; )

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Harblax:

Frågorna är ställda för att skapa diskussion ifall de positiva sidorna överväger de negativa som nämnda i förstaposten i respektive ämne.

Som sagt, du skrev:

Skrivet av Harblax:

... låt säga att jag inte spelar BF3 eller liknande och vill maximera min produktivitet genom att använda ett fritt operativsystem anpassat för just mig, utan virus, NTFS och bluescreens. Varför skulle jag välja Windows över Linux eller OS X?

Om vi antar det du skriver ovan och att du därmed har de kraven jag har fetmarkerat, så borde du inte välja Windows.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns bara en anledning för mig, och det är spel.

Permalänk
Medlem

Jag har en följdfråga till er alla. Hur ofta får ni BSOD på Windows? Senast jag fick det var när jag lirade med Vista och hade extremt överklockad CPU? Ingen jag känner har problem med BS sålänge man inte gör något konstigt som överklocka eller liknande.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Tycker det är en lite konstig frågeställning, i alla fall om windows och om du nu gjort en tråd om det också OSX, på linux är det en bra frågeställning. För mig så är det inte ett val jag gjort utan windows är tyvärr störst och då blir det så att man följer det och "alla" kör det.

Det känns som att fråga "varför handlar du din sprit på systembolaget", jo kanske för att det är det enda som finns, förutom vissa hemsidor. Det är helt enkelt att windows tyvärr vart störst och med råge, tycker det är lustigt hur halva swec grinar när det kommer om nyheter om att AMD går dåligt och dom då säger "nvidia kommer få monopol", det är exakt vad windows har.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har en följdfråga till er alla. Hur ofta får ni BSOD på Windows? Senast jag fick det var när jag lirade med Vista och hade extremt överklockad CPU? Ingen jag känner har problem med BS sålänge man inte gör något konstigt som överklocka eller liknande.

Över två år sedan. Minns inte exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Över två år sedan. Minns inte exakt.

Jo men precis, det är lite det som jag menar. Windows just nu är ett extremt stabilt operativsystem som alla kan och alla program finns till. Jag har svårt att se varför medelsvensson i nuläget skulle vilja gå över till Linux. Förutom att det är gratis då.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen också bara spel som anledningen till att jag kör windows.

Permalänk
Medlem

Spel, Microsoft Office, uppvuxen med det, anser att Mac är pain in the butt, linux verkar trevligt men jag håller mig till Windows, ska inte vara några könstigheter, vill inte köra nåt annat på min kära, jag också orkar inte lära mig nytt, etablerat och marknadsanpassat (nästan allt är ju för Windows), för att jag kan Windows rätt bra och rätt lite krångel enligt mig.

Jag kan tänka mig kör linux eftersom att det mycket att välja och vraka mellan och att det verkar vara fin frihet. Arch linux skulle jag absolut inte köra i nuläget.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har en följdfråga till er alla. Hur ofta får ni BSOD på Windows? Senast jag fick det var när jag lirade med Vista och hade extremt överklockad CPU? Ingen jag känner har problem med BS sålänge man inte gör något konstigt som överklocka eller liknande.

Jag fick BSOD (Blue Smiley of Death ) för några dagar sedan. Då foldar jag dock, och det verkar vara lite instablilt när jag pausar/startar folding på grafikkortet. Dessutom går en överklockad CPU på 100% hela tiden, så det kan säkert påverka negativt i vissa situationer.

Min erfarenhet är annars, vilket jag även skrev ovan, att windows 7-8 är extremt stabila OS.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad på off-topic.*

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har en följdfråga till er alla. Hur ofta får ni BSOD på Windows? Senast jag fick det var när jag lirade med Vista och hade extremt överklockad CPU? Ingen jag känner har problem med BS sålänge man inte gör något konstigt som överklocka eller liknande.

Fick nyligen BSOD väldigt ofta på en burk men det var bara för att Windows 8 RP gått ut, då blåskärmar den varannan timme.

Annars är det ganska sällan här. Det finns dock mycket konflikter både i hård- och mjukvara som kan orsaka BSOD även vid vanligt bruk, utan dessa "konstigheter" som överklockning och dylikt.
Tycker generellt som inlägget ovan, det har blivit ganska stora förbättringar på området i och med Windows 7 och framåt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Spel..bara spel..

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rappe Rodent:

Det är helt enkelt att windows tyvärr vart störst och med råge, tycker det är lustigt hur halva swec grinar när det kommer om nyheter om att AMD går dåligt och dom då säger "nvidia kommer få monopol", det är exakt vad windows har.

Det beror på att Windows dominans inte spelar i närheten av lika stor roll. Om AMD konkursar (och inga konkurrenslagar eller liknande kickar in) finns det bara Nvidia och Intel. Dessa har då ingen anledning att spendera en massa pengar på att utveckla nya produkter eller pressa priser. Problemet är att det krävs så extremt mycket resurser och kunskap för att slå sig in som tillverkare av CPU:er eller GPU:er. Inom OS kommer det däremot alltid att finnas alternativ som man kan välja om man inte vill ha Windows, men försvinner AMD finns det bara ett alternativ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För att i Windows finns funktionen "Save As" och "CTRL X"

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Jag fick BSOD ständigt i min gamla Vistaburk, vid slutet av dess livstid. Den höll 5 år och BSOD:arna berodde på HDD:n. Har fått BSOD en gång med Win7 på ett och ett halvt år. P.g.a stenhård överklockning.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Varför Windows?

Högerklick.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo