Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Dell's skärmar är lite av ett lotteri och har så varit i några år nu. Jag rekommenderar att undvika dem, men är du inte för kräsen när det gäller BLB och färguniformitet så kanske det är något för dig. Annars skulle jag rekommendera något annat, för att sitta och byta ut skärmar är inget roligt.

Önskar att jag läst denna tråd tidigare.
Har beställd en skärm redan. Men den verkar inte vara skickad ännu... så har begärd att av-boka mitt ex. Hoppas det går!
Läste recensionen på tftcentral och den verkade ju perfekt. Men kvalitén verkar inte hålla måttet och orkar inte vara med om ett lotteri.
Lite trist onekligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Önskar att jag läst denna tråd tidigare.
Har beställd en skärm redan. Men den verkar inte vara skickad ännu... så har begärd att av-boka mitt ex. Hoppas det går!
Läste recensionen på tftcentral och den verkade ju perfekt. Men kvalitén verkar inte hålla måttet och orkar inte vara med om ett lotteri.
Lite trist onekligen.

Recensionsexemplar ;)? Extra noga kontrollerat för att undvika att ge en bild av ev. problem (Eller så är det bara så att Sverige inte får de bra skärmarna)...

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Recensionsexemplar ;)? Extra noga kontrollerat för att undvika att ge en bild av ev. problem (Eller så är det bara så att Sverige inte får de bra skärmarna)...

Ja, och ja på dina påståenden skulle jag säga! Efter 7 eller 8 (tappat räkningen) bytta skärmar........

EDIT: Olika modeller. U2713HM, U2711, U2913WM. Ingen med tillräckligt "BRA" kvalitet.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Mjo, dom måste juh ha gått igenom ett helt gäng på sitt lager för att välja ut dom bästa. Eftersom flera här och på hardforum(Problemen verkar inte bara vara i sverige) har fått byta ut sina 4-5 ggr utan att få att bra ex. Min skärm gick iaf inte att avbeställa då den var skickad och lär komma nästa vecka.
Jag brukar sällan ha tur i lotto. Så jag har inte några höga förväntningar. Men det känns ju iaf lite tryggt att Karina från dellcare är så himla hjälpsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Mjo, dom måste juh ha gått igenom ett helt gäng på sitt lager för att välja ut dom bästa. Eftersom flera här och på hardforum(Problemen verkar inte bara vara i sverige) har fått byta ut sina 4-5 ggr utan att få att bra ex. Min skärm gick iaf inte att avbeställa då den var skickad och lär komma nästa vecka.
Jag brukar sällan ha tur i lotto. Så jag har inte några höga förväntningar. Men det känns ju iaf lite tryggt att Karina från dellcare är så himla hjälpsam.

Mjo, deras support är enda anledningen till att jag fortfarande hänger kvar i den här tråden och ännu funderar på att köpa en skärm när de slutligen lyckas fixa sina kvalitetsproblem. Men när de fixat sina kvalitetsproblem så är man inte ens garanterad att få en bra skärm från ÅF då de säkerligen kommer ha kvar några dåliga ex. i lager från gamla revisioner, så får se hur länge man väntar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DunderHoken:

Ja, och ja på dina påståenden skulle jag säga! Efter 7 eller 8 (tappat räkningen) bytta skärmar........

EDIT: Olika modeller. U2713HM, U2711, U2913WM. Ingen med tillräckligt "BRA" kvalitet.

Oj vad jag är glad att jag köpte en Eizo EV2736W istället för denna skärm när jag läser det där.
Såhär ser det första exet jag fick ut, och det ser inte så illa ut i verkligheten som det gör på bilden. Man ser bara läckaget till höger om man har helt släckt i rummet, vilket jag aldrig har.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min senaste skärm (min 5:e) i någon vecka nu och den är skapligt ok vad gäller blb och diagonala strecken.. Men tyvärr surrar den betydligt mer än de gamla (som är tillbakaskickade).. Den surrar lite hela tiden och det störs man väl inte massor av, men vid vissa bakgrunder eller innehåll på skärmen så börjar den väsnas väldigt mycket mer.. Irriterande surrande som uppstår som är lätt att höra och störa sig på även någon halvmeter bort (vanlig sittposition).

Alltså vad ska man göra åt detta? Måste väl kontakta supporten igen och fråga vad det går att göra.. Jag har ledsnat ordentligt på denna modell nu.. Men nu lär jag väl vara fast vid denna skärm antar jag

Jag är glad att Karina varit hjälpsam och bytt ut skärm efter skärm, men lär nog inte få byta ut den igen p.g.a. surrandet ?

Surt tycker jag.. Jag har i övrigt väldigt tysta datorkomponenter, så en surrande skärm är väl det minsta man vill har

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av huttala:

Oj vad jag är glad att jag köpte en Eizo EV2736W istället för denna skärm när jag läser det där.
Såhär ser det första exet jag fick ut, och det ser inte så illa ut i verkligheten som det gör på bilden. Man ser bara läckaget till höger om man har helt släckt i rummet, vilket jag aldrig har.

http://i.imgur.com/Oe2LaPH.jpg

Verkar vara ett mycket bra köp. Grattis! Så ser en riktig kvalitets-skärm ut.

Konstigt nog har jag inte sett några recensioner av den. Har någon annan gjort det? Jag frågar eftersom jag själv har den som en tänkbar kandidat.

Men jag kan fortfarande tänka mig U2713HM också. Men då får dom styra upp kvalitetskontrollen först och komma med REV 01. Den skulle vara prisvärd om man bara slapp alla dessa problem kunder vittnar om.

Permalänk

Funderar också på eizoskärmen, finns en recension på 2436w som är 24 tum med 1920x1200 här http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-eizo-ev2436... vet inte om det går att jämföra, men finns ingen recension på 27 tummaren. 2736w är ju dyrare än Dell u2713hm men är kvaliteten bättre kan det vara värt det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tony Clifton:

Verkar vara ett mycket bra köp. Grattis! Så ser en riktig kvalitets-skärm ut.

Konstigt nog har jag inte sett några recensioner av den. Har någon annan gjort det? Jag frågar eftersom jag själv har den som en tänkbar kandidat.

Men jag kan fortfarande tänka mig U2713HM också. Men då får dom styra upp kvalitetskontrollen först och komma med REV 01. Den skulle vara prisvärd om man bara slapp alla dessa problem kunder vittnar om.

Skrivet av Redmosquito:

Funderar också på eizoskärmen, finns en recension på 2436w som är 24 tum med 1920x1200 här http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-eizo-ev2436... vet inte om det går att jämföra, men finns ingen recension på 27 tummaren. 2736w är ju dyrare än Dell u2713hm men är kvaliteten bättre kan det vara värt det.

Är det något ni undrar över så är det bara att PMa mig. Jag har hårdvarukalibrerat den så jag vet vad den går för. Kan på en gång säga att den visar rätt färger även utan profiliering även om det blir bättre enligt kalibratorn när jag profilierat den. Med andra ord slipper man ladda in ICC profiler för att få färgerna rätt, vilket jag aldrig behövt göra med en annan skärm. Så är inte annat än jävligt nöjd med den.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Är det något ni undrar över så är det bara att PMa mig. Jag har hårdvarukalibrerat den så jag vet vad den går för. Kan på en gång säga att den visar rätt färger även utan profiliering även om det blir bättre enligt kalibratorn när jag profilierat den. Med andra ord slipper man ladda in ICC profiler för att få färgerna rätt, vilket jag aldrig behövt göra med en annan skärm. Så är inte annat än jävligt nöjd med den.

Skulle vara kul å höra hur du upplever Eizo skärmen i spel, inputlag, pixel respons, bygg kvalitè, Anti-Glare Coating, ja allt du kan komma på

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Anti-Glare Coating,

Den har PLS panel så AG är nog bra, alltså ingen gammal IPS coating som typ u2711.

Permalänk
Skrivet av highspeed:

Den har PLS panel så AG är nog bra, alltså ingen gammal IPS coating som typ u2711.

på Eizo's hemsida står det att den har IPS .. men har du länk till något test som de säger att den har PLS så posta gärna
Eizo FlexScan EV2736W

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skulle vara kul å höra hur du upplever Eizo skärmen i spel, inputlag, pixel respons, bygg kvalitè, Anti-Glare Coating, ja allt du kan komma på

Tar väl och skriver upp lite saker då, men tror inte jag ska ta det i denna tråd då det inte är speciellt passande. Gör en recension på skärmen och postar den i detta subforum.

på Eizo's hemsida står det att den har IPS .. men har du länk till något test som de säger att den har PLS så posta gärna
Eizo FlexScan EV2736W

Det är enligt Eizo själva en "IPS" med den "nya" "PLS" tekniken. Med andra ord sitter samsungs panel i skärmen. Men det är ingenting jag kan garantera då jag inte är speciellt sugen på att plocka isär skärmen.

Anti glaren är semiglossy iaf, med andra ord perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Tänkte höra vilken inställning (Contrast och Brightness) du hade när du tog bilden på skärmen. Hade jag haft en sådan skärm med det du har på en U2713H hade jag varit meganöjd.

Tror jag körde där med mina inställningar jag har även idag, alltså ljuset på 29 och kontrasten på 72.
Och jag är helt klart nöjd

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Jaha, då hämtade jag ut skärmen idag och det blev tyvärr ingen glad överraskning.
Alla fel som rabblats upp har jag drabbats utav. Rutmönster som syns tydligt(crosshatching). Högfrekvent tjutande ljud på flera sidor bla wikipedia. Samt en rejäl backlightbleeding.

Backlightbleeding ljusstyrka 75

syns även tydligt i windows, nedre vänstra hörnet

Brevid min 7 år gamla hp 2465 som inte har någon backlight bleeding.

Backlightbleedingen var ju illa nog. Men jag stör mig mest på rutmönstret och det högfrekventa ljudet.

Tillverkad okt 2012 rev00

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riderx:

Jaha, då hämtade jag ut skärmen idag och det blev tyvärr ingen glad överraskning.
Alla fel som rabblats upp har jag drabbats utav. Rutmönster som syns tydligt(crosshatching). Högfrekvent tjutande ljud på flera sidor bla wikipedia. Samt en rejäl backlightbleeding.

Backlightbleeding ljusstyrka 75

syns även tydligt i windows, nedre vänstra hörnet

Brevid min 7 år gamla hp 2465 som inte har någon backlight bleeding.

Backlightbleedingen var ju illa nog. Men jag stör mig mest på rutmönstret och det högfrekventa ljudet.

Tillverkad okt 2012 rev00

Ser nog inte alltför farligt ut. Var ser man rutmönstret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag antar att det inte är så illa motför vad endel i den här tråden har visat upp.
Rutmönstret är anti-glare skydded skulle jag tro? Men det syns ganska tydligt mot ljusa bakgrunder.
Hmm, undra om jag ska leva med problemen och vänta tills rev01 kommer och se om dessa är bättre.

Bortser man från de här problemen så är skärmen ett stort lyft motför min gamla. Färgerna mycket mer naturliga och anti-glare skyddet inte lika kraftigt. Vit är vit på denna skärm. Jag är dock förvånda över hur liten skillanad det var mellan 27 och 24 tum. Trodde att jag skulle uppleva den som mkt större. Men den är lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Rutmönstret syns över nedre halvan av skärmen och syns från över en armlängds avstånd. Tyvärr vet jag inte om jag kan leva med det.
Backlightbleeding kan jag kanske leva med, tjutande ljud som uppstår på vissa sidor med. Men rutmönstret är väldigt uppenbart. Tex på hudtoner ser det ut som personerna har fullt med jättesmå bristningar i huden. Alltså som om dom legat för länge på ett ojämnt underlag.

Jag undrar om det här problemet finns på alla u2713hm? Eller har jag fått ett dåligt ex?

Permalänk
Skrivet av riderx:

Rutmönstret syns över nedre halvan av skärmen och syns från över en armlängds avstånd. Tyvärr vet jag inte om jag kan leva med det.
Backlightbleeding kan jag kanske leva med, tjutande ljud som uppstår på vissa sidor med. Men rutmönstret är väldigt uppenbart. Tex på hudtoner ser det ut som personerna har fullt med jättesmå bristningar i huden. Alltså som om dom legat för länge på ett ojämnt underlag.

Jag undrar om det här problemet finns på alla u2713hm? Eller har jag fått ett dåligt ex?

Hej

Jeg har ikke hørt om dette problem før, og vil derfor råde dig til, at ringe til vores tekniske support, på telefon 0859005199.

Håber I finder en løsning på sagen hurtigt

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Rutmönstret, eller som jag kallar det diagonala/crisscross-streck har funnits mer eller mindre på alla mina 5 ex jag haft. Precis som du säger så syns dom på ljusa bakgrunder under mittendelen av skärmen och neråt. Min senaste skärm (tillverkad December 2012) har dock väldigt lindriga sympton vad gälller dessa streck. Man märker inte av dom särskilt mycket, mer än nån gång ibland.
Jag tror det är en karaktär hos skärmen som man tyvärr inte kommer helt ifrån. Jag har sett strecken på alla u2713hm jag sett, i varierande skala. (Har två kollegor här på jobbet som har varsin u2713hm, även dom har dessa streck. Dock ganska lindringa trots att dom är tillverkade i juli 2012)

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Rutmönstret, eller som jag kallar det diagonala/crisscross-streck har funnits mer eller mindre på alla mina 5 ex jag haft. Precis som du säger så syns dom på ljusa bakgrunder under mittendelen av skärmen och neråt. Min senaste skärm (tillverkad December 2012) har dock väldigt lindriga sympton vad gälller dessa streck. Man märker inte av dom särskilt mycket, mer än nån gång ibland.
Jag tror det är en karaktär hos skärmen som man tyvärr inte kommer helt ifrån. Jag har sett strecken på alla u2713hm jag sett, i varierande skala. (Har två kollegor här på jobbet som har varsin u2713hm, även dom har dessa streck. Dock ganska lindringa trots att dom är tillverkade i juli 2012)

Det verkar vanligt det här problemet. Läste att dell hade fixat det här felet på u2713h.
Hade jag vetat att det var ett specifikt fel med den här modellen hade jag beställt den eller en eizio istället.

Taget ur tftcentral:
"As a side note, some users reported a "cross hatching" appearance on the original U2713HM screen, where on very close inspection you could detect a small grid like effect as part of the coating. This didn't affect everyone of course but it was something some people complained about or became sensitive to. Having seen this so-called cross hatching on the U2713HM we're pleased to report that the U2713H is free from this and does not show any sign of it, even when looking very closely for it."

Jag har iaf en ny skärm påväg och får hoppas den har mindre störande cross hatching samt backlightbleeding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Det verkar vanligt det här problemet. Läste att dell hade fixat det här felet på u2713h.
Hade jag vetat att det var ett specifikt fel med den här modellen hade jag beställt den eller en eizio istället.

Taget ur tftcentral:
"As a side note, some users reported a "cross hatching" appearance on the original U2713HM screen, where on very close inspection you could detect a small grid like effect as part of the coating. This didn't affect everyone of course but it was something some people complained about or became sensitive to. Having seen this so-called cross hatching on the U2713HM we're pleased to report that the U2713H is free from this and does not show any sign of it, even when looking very closely for it."

Jag har iaf en ny skärm påväg och får hoppas den har mindre störande cross hatching samt backlightbleeding.

Jag har valt att ta hem en U2711 istället. Känns som en robustare skärm. Att det inte är led på den ser jag nästan som ett plus, då de flesta led (bildskärmar och tv-apparater) verkar lida mer eller mindre av blb och clouding..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har valt att ta hem en U2711 istället. Känns som en robustare skärm. Att det inte är led på den ser jag nästan som ett plus, då de flesta led (bildskärmar och tv-apparater) verkar lida mer eller mindre av blb och clouding..

U2711 har dock fått kritik för fet anti-glare coating som gör att den ser grynig ut precis som till exempel U2412M.
Anti-glare coatingen avtagen från U2412M och upptryckt mot kameran:

Så illa ser det ju inte alls ut när den sitter på skärmen men inte ser det bra ut heller vilket gör att en del har försökt ta av den själva som på bilden här. Det är dock inte att rekommendera eftersom man kan skada skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

U2711 har dock fått kritik för fet anti-glare coating som gör att den ser grynig ut precis som till exempel U2412M.
Anti-glare coatingen avtagen från U2412M och upptryckt mot kameran:
http://forumbilder.se/CDCSV/t3ojb.jpg

Så illa ser det ju inte alls ut när den sitter på skärmen men inte ser det bra ut heller vilket gör att en del har försökt ta av den själva som på bilden här. Det är dock inte att rekommendera eftersom man kan skada skärmen.

Känner till coatingen och har även kollat på u2711 i verkligheten. Störs inte nämnvärt av coatingen.
Har även en 2209WA med ganska aggressiv coating och tycker den är bra

EDIT: Har även läst någonstans att den senaste revisionen av skärm har en mildare coating än tidigare. Har dock ingen källa på det just nu, så är inte helt hundra på att det stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gällande AG'n på u2711-modellen skall Ni nog kolla upp om de senare batcherna har den senaste AG'n som bl a u2713HM använder sig av. Vill minnas att några kommenterade detta i denna tråd och denna AG är mycket trevlig.

UPDATE! Hittade länken till en annan tråd på detta forum:

Kanske kan någon nybliven ägare av u2711-modellen bekräfta AG-styrkan genom att ange datum och RevXX.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Känner till coatingen och har även kollat på u2711 i verkligheten. Störs inte nämnvärt av coatingen.
Har även en 2209WA med ganska aggressiv coating och tycker den är bra

EDIT: Har även läst någonstans att den senaste revisionen av skärm har en mildare coating än tidigare. Har dock ingen källa på det just nu, så är inte helt hundra på att det stämmer.

Okej ja det verkar ju som dom ändrat anti-glare coatingen på U2711 i senare versioner när man läser tråden som potlach länkar till. Har du sett skärmen, vet vad du får och tycker att det är bra så lär du ju inte bli missnöjd med den.

Permalänk
Medlem

tillverksningsdatum: december 2012 REV A00

http://i46.tinypic.com/33aqm9k.jpg

Vad tycker ni om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan:

Vad tycker ni om denna?

Kort och gott - Skandal, Dell att efter 6 mån fortfarande levererar dåliga skärmar!

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Skrivet av Brallan:

Vad tycker ni om denna?

Hej

Udfra billedet har denne bestemt en del mere BLB end hvad man kan kalde acceptabelt. Hvilke settings har du skærmen på?

Send mig gerne en privat besked med servicetag, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.