Permalänk

Köpråd grafikkort

Hej.

Jag har en son som kör en hel del League of Legends och en del andra spel. Har för närvarande integrerad grafik och klagar nu en del på att det "laggar" i grafiken. Kan jag mycket väl förstå i och med det är integrerad grafik.
Vilka kort kan ni rekommendera för normalt användning? Vi pratar inte tung gaming här, och behöver inte grafikkort med 4 fläktar och nätdelar m.m. Kort sagt, ett välbalanserat grafikkort.

Datorn är en Athlon X2 250, 4 GB, 60 GB SSD.

Prisklass runt tusenlappen.

Tacksam för tips.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

skulle vara bra om du sa hur många watt nättagget har.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Om du har nätaggregat som klarar 2x6 pins så rekommenderas begagnatmarknaden.
HD 5850, 5870, 6950, 6970.
Eller 560 TI.
Dom borde gå för runt 500 kr och uppåt.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Tack för snabba svar, radeon eller nvidia ?

Permalänk
Skrivet av Rufus0102:

Tack för snabba svar, radeon eller nvidia ?

Det är en smaksak. jag tycker inte det spelar någon roll.
Jag har kört mest radeon och det har funkat.
Vad är det för nätaggregat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bursecarl:

Det är en smaksak. jag tycker inte det spelar någon roll.
Jag har kört mest radeon och det har funkat.
Vad är det för nätaggregat?

Ok. Nätagget är ett standard, tror ca 300 w, inget fancy

Permalänk
Skrivet av Rufus0102:

När du har bestämt vilket kort du ska ha. Se till att du har tillräckligt med pci-e kontakter från nätagget till kortet. Har sett nätagg i den storleksklassen som inte haft några pci-e whatsoever.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Rufus0102:

Det räcker tyvärr inte så långt.
Är väl på gränsen för 7770 som rekommenderades och man behöver lite marginal.
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1182701-bra-grafikk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufus0102:

'

Tänk som sagt på Nätdelen ska ha tillräckligt med molex misstänker jag och omvandla till Pci-e 6 pins.

Tror som en annan sa att nättagget helt saknar PCI-E kontakter när det enbart är 300 watt.

Behövs 4 molex till 2 st 6 pins adaptrar. (2 Molex till 1st 6st pins Pci.e)

När jag satt i ett GTX460 1 GB kort i syrrans pojks dator , Gigabyte 775 bräda + Pentium dual core E6500 2.93 Ghz fabriksklock
så flaskar processorn grafikkortet i tyngre spel och grafikkortet används till 55-60 % max så tänk på detta också, ganska
onödigt att köpa aldeles för grymt om processorn flaskar.

Så rekommenderar detta kort till din pojk också och gav 400 kr begagnat lokalt och vet ej priset på dessa kort på marknaden här.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jadu... Hur du än vrider o vänder på detta så lär du nog ha ett nytt nätagg men detta kan vara billigt o bra allternativ.

http://www.inet.se/produkt/6901487/antec-vp450p-450w
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1408220

Som du ser så kan du få både grafikkort samt nätagg för 1148 och du sa ju runt 1000kr för grafikkortet så detta är nästan budget bättre får du nog inte ihop för den summan blir 1248 om du bestämmer grafikkort från samma ställe som nätagget

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Nu blir jag helt villrådig, så ni menar att det är nätdelen som begränsar, hur kan man se detta ? Tror nätdelen är ca 3 år gammal. Som jag sade, grabben sitter med intern grafik idag och vi behöver inte 60 fps i 3000x1400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufus0102:

Nu blir jag helt villrådig, så ni menar att det är nätdelen som begränsar, hur kan man se detta ? Tror nätdelen är ca 3 år gammal. Som jag sade, grabben sitter med intern grafik idag och vi behöver inte 60 fps i 3000x1400.

om den är 3 år gammal och 300W så generar den med största sannolikhet för lite atröm för ett kraftigare kort. Dessutom som nån sa så har den antagligen inte PCI-E kontakter, visst molex finns säkert men det är inte heller nån jätte bra idé. I det stora hela vinner du på nytt agg, för senare kommer han ändå vilja byta ut nåt annat etc..

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufus0102:

Kolla mitt inlägg ovanför dig där har du billigaste allternativet jag kan hitta på och jag kan säga dig som så att 3000x1400 kommer du inte kunna spela på de grafikkortet eftersom de är begränsat till 2560 dessutom om du sitter o kollar på olika grafikkort på t.ex INETs hemsida så står det rekommenderat vad nätagget behöver ha för watt och man ska helst ligga lite över det så med tanke på att dem rekommenderar mellan 400-450watt för low end grafikkort så kommer du inte långt med 300watt Och att köpa ett grafikkort för t.ex 500kr istället för 800kr är bara inte ett bra val för det är rätt mycket sämre. Hoppas du förstår vad jag menar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Ge ett bud på detta http://www.sweclockers.com/annons/77095-msi-geforce-gtx-650-1...

Så kan du få ett nätagg av mig för 300:- (AXP 750W) med frakt

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Ge ett bud på detta http://www.sweclockers.com/annons/77095-msi-geforce-gtx-650-1...

Så kan du få ett nätagg av mig för 300:- (AXP 750W) med frakt

Tack, jag provar detta, verkar rimligt. Vi får se hur det går.

Tack för alla tips. Brukar bara att när man väl sätter igång med en grej så blir det fler framöver - det är så dataindustrin lever på oss stackars konsumenter. Gör det så svårt och invecklat som möjligt och gör teknik snabbt omodern.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7750_2gb_ddr3_...

detta + sweclockers 5% rabatt i kassan blir billigt och prisvärt och det klarar sig utan problem på 300w nätagg och kräver ingen extern ström.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

eller ska man ta ett 650 ifrån Asus som tar ström ifrån moderkortet

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7750_2gb_ddr3_...

detta + sweclockers 5% rabatt i kassan blir billigt och prisvärt och det klarar sig utan problem på 300w nätagg och kräver ingen extern ström.

7750 verkar modernt och prisvärt och framför allt, svalt och energisnålt. Jag kollade på moderkortsmanualen och där står det PCI Express 2.0 x16 slot. Fungerar dessa korten i ett sådant slot ? Får man ut all kraft ur kortet eller blir det en flaskhals ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufus0102:

7750 verkar modernt och prisvärt och framför allt, svalt och energisnålt. Jag kollade på moderkortsmanualen och där står det PCI Express 2.0 x16 slot. Fungerar dessa korten i ett sådant slot ? Får man ut all kraft ur kortet eller blir det en flaskhals ?

ja, processorn kommer nog flaska i en del spel men det gör inget, kortet blir inte sämre för det så kör på det och pci-e 3.0 är bakåtkompitabelt ända till pci-e 1.0 så det är lugnt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Är det någon som har ett 7750 igång och kan berätta hur ljudnivån ligger ? Enligt vad kortet drar så borde det vara rejält tyst och det är en stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufus0102:

Är det någon som har ett 7750 igång och kan berätta hur ljudnivån ligger ? Enligt vad kortet drar så borde det vara rejält tyst och det är en stor fördel.

läste runt lite reviews och det gör ifrån sig~ 60db. 54 i idle och 60 i Furmark. Ganska tyst då, men om man tänker att en jumbojet på 100m avståns låter 122db~ så är det ändå ganska mycket. Kanske lite orelevnt jämförelse men men

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rufus0102:

Förutsatt att luftströmmarna i lådan är ok kan du ju satsa på ett passivt kort som detta Club 3D

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Om vi nu tar League of Legends som exempel så är det inte världens mest krävande spel.
Det kan du "maxa" enkelt med ett hyfsat billigt kort, men vad är dom andra spelen han spelar?
Beroende på vad det är och vad han skulle vilja ha så kanske inte enbart nytt grafikkort räcker,
i alla fall inte i längden

Permalänk

Jag blir själv sugen på ett passivt 7750 till min dator, har idag ett 9600GT, är det stor skillnad mellan de korten ? Finns det någon sida man kan se bench ?

Permalänk
Skrivet av Rufus0102:

Jag blir själv sugen på ett passivt 7750 till min dator, har idag ett 9600GT, är det stor skillnad mellan de korten ? Finns det någon sida man kan se bench ?

nu kan jag minnas fel men när jag letade runt lite för några månader sedan så har jag för mig att jag slutligen kom fram till att prestandan är strax under GTX 460 vilket borde vara lättare att hitta jämförelser med.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

7770 då, är det stor skillnad.. noob på detta ;P

Permalänk

Hej igen.
Har nu höjt marginalen en bit och funderar på 7850 alt gtx650. Hur är dessa i ljudnivå? Är dom bullriga eller finns det olika versioner från tillverkare som är bättre? För så vitt jag vet är de båda 28 nm vilket borgar för svala och snåla kort ?