Spela in VHS-band till datorn m.m

Permalänk

Spela in VHS-band till datorn m.m

Har 30-40 timmar med pokémon avsnitt + lite annat som jag vill ha över till datorn (helst utan förlust i kvalité) för att redigera det där. Men när jag började kolla på nätet efter information om vad som funkar bäst såg jag att det är en hel vetenskap att hitta rätt prylar.

Denna sidan går ju igenom lite om vad man ska tänka på osv.

Inspelningsprogram, maskinen som spelar upp filmerna, vad för signaler den skickar ut, etc.

Källor

Denna länk går igenom infångst-källor och hur de är uppbyggda osv.

Denna går igenom VHS-spelare och deras funktioner. Ser att JVC ska vara väldigt bra.

Jag behöver lite hjälp av nån mer kunnig med vad jag ska införskaffa eftersom jag känner att jag blir överväldigad av all information. Jag har en LG V9800 DVD/VHS-spelare men jag har ingen aning om hur bra den är.

Att skicka in alla mina video-band för att få dem överförda till DVD eller en hårddisk professionellt skulle kosta över 6,000:- för bäst resultat. Och vad ska jag spela in det med? Kan några av prylarna (VHS-spelare + infångst-enhet som jag listat) funka för allt jag behöver?

Har dessutom lite problem med färger som läcker igenom konturer och så.

Exempel 1
Exempel 2

Hur...eh, går det få bort sånt?

Och sen var det det här med videogame-capturing som jag också funderat på men inte vet hur mycket jag kommer använda. Här är några exempel på prylar jag tittat lite på.

Roxio Game Capture HD pro

Blackmagic Intensity Pro/Shuttle

AVerMedia Game Capture HD

Redigerar filmer i Sony Vegas Pro 8.0 så det vore en fördel om film-filerna är kompatibla med det.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Avstängd

Kjell & Co har ganska billiga saker inom detta område. Exempelvis denna eller denna eller detta paket som inkluderar bandspelare och allt. Tänk dock på att det inte fungerar om det är köpta kassetter med kopieringsskydd, till det krävs en gammal video som är tillräckligt okänslig för att inte skicka med macrovision-störningen som utgör kopieringsskyddet till mottagande enhet.

Permalänk

Har du tittat på dom gamla VHS banden? 320p på youtube slår det flera gånger om i regel

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Eller så tittar du på VHS-banden då det inte finns någon fränare filmkänsla än att trycka i ett VHS-band och kolla! Glöm inte att spola tillbaka bandet innan du ställer det i hyllan

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

enda jag har på gammalt band som man skulle behöva fiza är från min student o lite annat egen filmat^^ filmer mm kan man som sagt få tag på endå idag.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kjell & Co har ganska billiga saker inom detta område. Exempelvis denna eller denna eller detta paket som inkluderar bandspelare och allt. Tänk dock på att det inte fungerar om det är köpta kassetter med kopieringsskydd, till det krävs en gammal video som är tillräckligt okänslig för att inte skicka med macrovision-störningen som utgör kopieringsskyddet till mottagande enhet.

Ska kolla på det. Banden i fråga är gamla vanliga Fujifilm/TDK HS/TDK E-HG/Sony och nåt enstaka Memorex band. Hm, Pinnacle. Misstänker att det är ett sånt paket där det följer med en Dazzle? Har en Dazzle DVC100 som ligger och skräpar här. Testade att spela in med den när jag spelade på mitt Wii men var inte alls nöjd med resultatet eller funktionerna i den. Om jag ska vara ärlig så avskyr jag apparaten.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Eller så tittar du på VHS-banden då det inte finns någon fränare filmkänsla än att trycka i ett VHS-band och kolla! Glöm inte att spola tillbaka bandet innan du ställer det i hyllan

Förvisso har banden riktigt bra bild för att vara så gamla men det lär ju knappast bli bättre med tiden.

Skrivet av Inveramsay:

Har du tittat på dom gamla VHS banden? 320p på youtube slår det flera gånger om i regel

Jo, jag har plöjt igenom alla banden. Men även på youtube är svenska avsnitt ovanliga. Funderade nästan på att spela in allt till datorn, redigera det lite där och sen upp med det på tuben. Det dumma är bara att youtube har en ovana att plocka ner såna filmer.

Ingen som hade några åsikter om det jag länkade då? Är faktiskt beredd att betala lite då det rör sig som 35-40 timmar.

Citering av § 7 borttagen.
Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Förvisso har banden riktigt bra bild för att vara så gamla men det lär ju knappast bli bättre med tiden.

Ännu mer anledning att njuta medans det varar

Man kan ju ta en backup på datorn för säkerhets skull, men ändå kolla på VHS:en

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Farsan köppte en office one "koppla vhs till dator pryl", men det är att det blir viss förlust på kvaliten,.
Den spelar in 1GB på 45min tror jag, jag kan lägga ut en kort snutt på tuben av någon film jag fört över så kan du se kvaliten

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kjell & Co har ganska billiga saker inom detta område. Exempelvis denna eller denna eller detta paket som inkluderar bandspelare och allt. Tänk dock på att det inte fungerar om det är köpta kassetter med kopieringsskydd, till det krävs en gammal video som är tillräckligt okänslig för att inte skicka med macrovision-störningen som utgör kopieringsskyddet till mottagande enhet.

Hur funkar "Plexgear Moviesaver 500"? Spelas det direkt in på USB:n utan att koppla ihop det med datan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoliani:

Hur funkar "Plexgear Moviesaver 500"? Spelas det direkt in på USB:n utan att koppla ihop det med datan?

Nej.

Permalänk
Medlem

Är VHS banden i hyffsat skick så jag kan tipsa om Grass Valley ( Canopus) ADVC 110. Kanske även den något billigare ADVC 55 fungera för dina ändamål.
Googla och läs på ang dessa produkter.

Jag har själv kört över en mängd video 8 och VHS till datorn med ADVC 300 och det har alltid fungerat klockrent.

Fördelen jag ser det med dessa produkter är:

Enkelheten
Ljudet alltid i sync
Bra bildkvalitet
Den fångade filen svälj och kan enkelt redigeras av i princip alla redigeringsprogram.

Analog källa in i enheten sedan firewire in i datorn. Formatet blir dv avi alltså samma format som användes av konsument videokameror innan lagringen på minneskort och hårdisk började användas på allvar.

I datorn så fångar du upp videoströmmen med programmet Win DV. Filen blir ca 12 gb / timme.

Eftersom jag tolkar att du har en massa köpta VHS band så är det förmodligen kopieringsskyddade. Grass Valley ( Canopus) har ett inbyggt kopieringsskydd. För att lösa detta. Googla på tex "advc 110 bypass macrovision"

Permalänk
Skrivet av Lepus:

Är VHS banden i hyffsat skick så jag kan tipsa om Grass Valley ( Canopus) ADVC 110. Kanske även den något billigare ADVC 55 fungera för dina ändamål.
Googla och läs på ang dessa produkter.

Eftersom jag tolkar att du har en massa köpta VHS band så är det förmodligen kopieringsskyddade. Grass Valley ( Canopus) har ett inbyggt kopieringsskydd. För att lösa detta. Googla på tex "advc 110 bypass macrovision"

Skulle vilja påstå att de är i mycket bra skick. Dock finns det störningar på vissa ställen på en par av dem.

Hmm. Jag behöver alltså inte skaffa en "ny" hyfsad VHS-spelare då? Har läst lite om en Canopus ADVC 300 men killen som hade frågat på nåt annat forum skriver att det är en "AD converter". Här.

Jag gissar på att det betyder Analog/Digital. Och att den han använder är lite nyare/mer avancerad. Stod också i den tråden att VHS-spelare i mellan-segmentet kan vara bättre eftersom de inte lägger på en massa filter utan behåller signalen/bilden naturlig.

Men tack för tipsen. Det var exakt denna typ av hjälp som jag behövde.

Edit: Skumt? DV In/Ut ser olika ut på Canopus ADVC 110 & 300? ADVC 110. ADVC 300.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Edit: Skumt? DV In/Ut ser olika ut på Canopus ADVC 110 & 300? ADVC 110. ADVC 300.

Firewire.

--

Det enda du behöver för att föra över VHS till datorn är en VCR och någon form av fångstenhet plus lämplig programvara, men det brukar följa med eller finnas att hämta på tillverkarens hemsida. Du säger att du har en "Dazzle DVC100", vad jag kan se har den S-video, skickar din VCR ut s-video är det ju bara att koppla in och köra.

Annars rekommenderar jag något gammalt tv-kort, har spelat av massor av gammal video med wintv-kort + wintv 7, funkar klockrent.

Skickar inte din VCR ut s-video så funkar oftast RF eller i värsta fall komposit istället, ingen större förlust när det gäller VHS.

Ex: http://www.tradera.com/hauppauge-wintv-hvr1300-hybrid-card-au...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Skulle vilja påstå att de är i mycket bra skick. Dock finns det störningar på vissa ställen på en par av dem.

Hmm. Jag behöver alltså inte skaffa en "ny" hyfsad VHS-spelare då? Har läst lite om en Canopus ADVC 300 men killen som hade frågat på nåt annat forum skriver att det är en "AD converter". Här.

Jag gissar på att det betyder Analog/Digital. Och att den han använder är lite nyare/mer avancerad. Stod också i den tråden att VHS-spelare i mellan-segmentet kan vara bättre eftersom de inte lägger på en massa filter utan behåller signalen/bilden naturlig.

Men tack för tipsen. Det var exakt denna typ av hjälp som jag behövde.

Edit: Skumt? DV In/Ut ser olika ut på Canopus ADVC 110 & 300? ADVC 110. ADVC 300.

Ja, Canopus grejerna jag tipsade om är AD converters.

Har du bara en hyfsad VHS spelare, gärna med S-video ut signal (inget måste, fungerar bra med composit ut också, man ser knappast eller ingen skillnad i bildkvalitet ) så kommer det att fungera bra. Tror inte du ska vara alltför petig och jaga den där absolut 100% optimala bildkvalitèn.

VHS är inte från början någon högupplöst källa. En digitalisering gör inga underverk.

Skräp in skräp ut.

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Du säger att du har en "Dazzle DVC100", vad jag kan se har den S-video, skickar din VCR ut s-video är det ju bara att koppla in och köra.

Ex: http://www.tradera.com/hauppauge-wintv-hvr1300-hybrid-card-au...

Jo, alltså...detta är resultatet av ett test jag gjorde med min Dazzle. Kvalitén är väl hyfsad men jag hatar att jag inte fick bort de svarta kanterna i övre och nedre delen av bilden. Sen dess har den bara legat och skräpat.

Skrivet av Lepus:

Ja, Canopus grejerna jag tipsade om är AD converters.

Har du bara en hyfsad VHS spelare, gärna med S-video ut signal (inget måste, fungerar bra med composit ut också, man ser knappast eller ingen skillnad i bildkvalitet ) så kommer det att fungera bra. Tror inte du ska vara alltför petig och jaga den där absolut 100% optimala bildkvalitèn.

Har en VHS/DVD combo. LG V9800. I länken där står det att den har 4 huvuden men ändå står det 6HD på min spelare. Vet inte vad det spelar för roll, dock. Inbyggd TBC skulle väl vara att föredra men det verkar den inte ha. S-Video ut har den, dock.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

VHS lider av sådana där färgförskjutningar som i exemplen i första posten. Det blir värre och värre för varje generation (alltså en VHS-kopia av en originalinspelning på VHS har mer förskjutning än originalet). Klart man kan fixa detta, t.ex. i VirtualDub.
http://www.engon.de/audio/vhs4_en.htm

Principen är att man flyttar tillbaka färginformationen så att den passar ihop med den svartvita bilden. Tänk dig det är två lager, ett svartvitt lager och ett färglager (typ som att färgen ligger på en overheadfilm ovanpå den svartvita bilden). Genom att flytta runt färglagret oftast i vertikal led men kan även behövas lite horisontellt ibland så kan man passa ihop det igen.

Att det blir svarta kanter i fallet med capture av TV-spelet är inte konstigt. Gamla TV-apparater (även nya ibland) har översampling, alltså det som syns i rutan är inzoomat för att dölja störningar i kanterna av bilden (särskilt de störningar som finns på VHS ibland men även andra analoga videoformat). Så TV-spelet har kompenserat för detta genom att minska bilden lite med svarta kanter runtom. När man ansluter det till en gammal bildrörs-TV är det bara det innanför de svarta kanterna som syns ändå (kanske en liten svart kant möjligen). Men detta kan man ju fixa med att croppa bilden lite när man gjort capture om man vill det.

Permalänk
Medlem

Att de blir störningar i bildens nedre eller övre fält är precis som ronnylov skriver och mycket bra förklarar det, inget större problem.

I samtliga video8 band jag digitaliserat så är det störningar längst ner i bildfältet. Blir osynligt sedan när jag konverterat filen till tex DVD format.

Googla på overscan och läs på, så ser du vad det handlar om.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

VHS lider av sådana där färgförskjutningar som i exemplen i första posten. Det blir värre och värre för varje generation (alltså en VHS-kopia av en originalinspelning på VHS har mer förskjutning än originalet). Klart man kan fixa detta, t.ex. i VirtualDub.
http://www.engon.de/audio/vhs4_en.htm

Skrivet av Lepus:

Att de blir störningar i bildens nedre eller övre fält är precis som ronnylov skriver och mycket bra förklarar det, inget större problem.

Overscan har jag redan läst om lite men trodde inte att ett spel som spelas på Wii skulle lida av det. Trodde det var Dazzle-apparatens fel.

Ingen mer som har nåt tips på en bra mellan-segments VHS-spelare som har samma egenskaper som t.ex. Panasonic NV FS200 och JVC HR-S7965EK?

Fast å andra sidan beror det ju från maskin till maskin hur bilden blir.

Edit: *** vad dyra Canopus apparaterna var.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

ladda ner pokemon bara...? :S

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av makkesk8:

ladda ner pokemon bara...? :S

Det gick jag väl över i original posten? Det är i princip omöjligt att hitta svenska avsnitt och råkar man nu hitta nån torrent med svenska avsnitt är det nästan aldrig nån som seedar. Tro mig, jag har letat förut.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min JVC HR-S7700 men det var sisådär 12 år sedan jag köpte den. Har inte kollat nyligen men för ett par år sedan fanns det hyfsade videobandspelare på ebay i Tyskland. Jag har nog några pokémon-band förresten som jag cappat.

En videoruta från pokemon 3 på VHS:

Pokemon - samurajens utmaning

Har inte gjort några korrektioner för färgblödning, nivåer eller något överhuvudtaget. TBC var påslaget på bandspelaren.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag är nöjd med min JVC HR-S7700 men det var sisådär 12 år sedan jag köpte den. Har inte kollat nyligen men för ett par år sedan fanns det hyfsade videobandspelare på ebay i Tyskland. Jag har nog några pokémon-band förresten som jag cappat.

En videoruta från pokemon 3 på VHS:
http://dl.dropbox.com/u/8526537/pokemon3.png

Pokemon - samurajens utmaning
http://dl.dropbox.com/u/8526537/pokemon%20samurajens%20utmani...

Har inte gjort några korrektioner för färgblödning, nivåer eller något överhuvudtaget. TBC var påslaget på bandspelaren.

Det var ju bra bild på dem. Men första var märkbart skarpare. Vad har du för videofångst-enhet?

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

Köp dom på Dvd/Blu-ray rätt av istället! Det kostar billigare!

Och du slipper tiden och allt strul. Gör något roligt istället, det du vill göra är rent ut sagt bortkastade pengar och tid, och framförallt, det blir inte lika bra som att köpa dom.

Du skriver att det skulle kosta över 6,000:- för att få det fixat professionellt.

Har du kollat upp vad hela serien kostar att köpa

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Det var ju bra bild på dem. Men första var märkbart skarpare. Vad har du för videofångst-enhet?

Den första filmen är antagligen en biofilm medans den andra kommer från något TV-program som släppts på video tror jag. Så den första hade ett skarpare original, men båda är från VHS-band. Min captureenhet är ett gammalt PCI TV-kort - Terratec Cinergy 400 TV innehållandes en Philips SAA7134.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Det gick jag väl över i original posten? Det är i princip omöjligt att hitta svenska avsnitt och råkar man nu hitta nån torrent med svenska avsnitt är det nästan aldrig nån som seedar. Tro mig, jag har letat förut.

På TV4Play kan du se samtliga(tror jag) svenska pokemon avsnitt helt gratis. Tidigare kunde man bara se den senaste säsongen, men för ett par månader sedan lade de upp alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av zacksen:

På TV4Play kan du se samtliga(tror jag) svenska pokemon avsnitt helt gratis. Tidigare kunde man bara se den senaste säsongen, men för ett par månader sedan lade de upp alla

Fanns något program som hette Huggpunkt VHS som var till för att spara filer från liknande streaming sidor.
vet inte om det funkade superbra men värt att prova om det är enda sättet att få tag på svenska versioner av avsnitten.

Permalänk
Medlem

Fast sönderkomprimerad webbvideo blir ju aldrig lika bra kvalitet som VHS...

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Har du kollat upp vad hela serien kostar att köpa

Nej. Och jag vet inte var man kan köpa hela heller.

Skrivet av ronnylov:

Den första filmen är antagligen en biofilm medans den andra kommer från något TV-program som släppts på video tror jag. Så den första hade ett skarpare original, men båda är från VHS-band. Min captureenhet är ett gammalt PCI TV-kort - Terratec Cinergy 400 TV innehållandes en Philips SAA7134.

Hmm. Terratec, säger du? Får väl kolla upp det. Men så har du ju en bra VHS-spelare också.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Nej. Och jag vet inte var man kan köpa hela heller.

Hmm. Terratec, säger du? Får väl kolla upp det. Men så har du ju en bra VHS-spelare också.

Det är intressantare att söka på vilken capturekrets kortet innehåller än att kolla på tillverkarens namn. Jag tycker Philips capturekrets funkar bra för mig. Men det viktigaste är att justera nivåer rätt, helst kontrollera med hjälp av histogram så att bilden inte blir utfrätt eller grådaskig. Med en snabb blick på dina exempel ser det ut som att du har ställt kontrast och färgmättnad för högt (bilden ser överdriven ut). Detta brukar gå att justera i inställningarna för capturekortet.

Här är en bra (men gammal) guide för video capture:
http://www.doom9.org/index.html?/capture/start.html
Här är en annan mycket gammal guide (men ändå en del intressant fakta): http://neuron2.net/LVG/default.htm
Exempelvis det här med histogram: http://neuron2.net/LVG/videotuning.html

När jag körde Windows använde jag VirtualVCR för capture. Har numera gått över till Linux och använder mencoder (analog capture med min gamla hårdvara funkar inget vidare i nyare Windows än XP på grund av drivrutinerna, men i Linux funkar det bra fortfarande). Det finns histogram i VirtualVCR så man kan få bra nivåer på inspelningen. Färgmättnaden ser man med blotta ögat att den är för stark (rött och orange liksom glöder). Det är jättevanligt att folk får "dåligt" resultat och de tror det är fel på hårdvaran. I själva verket har de dålig koll på hur man bäst utnyttjar sin hårdvara för att få ett bra resultat. Visst hårvean påverkar en del men inte så mycket som folk tror. Det går också att i viss mån förbättra resultatet i datorn efter att man gjort captue. Exempelvis kan man filtrera bort brus, ta bort interlacing med mera. För att få ett riktigt bra resultat måste man alltså först fånga videon med rätt nivvåer, sedan efterbehandla videon i datorn innan man slutligen komprimerar den. En annan viktig grej är att se till att fånga videon med så bra kvalitet som möjligt, alltså helst utan någon förstörande komprimering. Komprimera kan man göra i slutfasen när man filtrerat och fixat allting.

Jag är också på gång att skriva en videocaptureguide på min hemsida, men har bara skrivit en början än så länge. Jag ska försöka sammanfatta den bättre, lägga in bilder samt ge exempel på hur man kan göra från start till mål. Se min signatur nedan.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Med en snabb blick på dina exempel ser det ut som att du har ställt kontrast och färgmättnad för högt (bilden ser överdriven ut). Detta brukar gå att justera i inställningarna för capturekortet.

Det där är inte från ett capture-kort. Det är taget med min mobilkamera. Har inte testat min Dazzle för sånt här än. Jag är rädd att den inte duger.

Visa signatur

Den som tar, han har.