Impactics C3LH - en passiv/fläktlösa dator
Detta är egentligen inget galleri, men jag är såpass nöjd med detta chassi att jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter ifall någon annan går i tankarna att köpa ett Impactics chassi.
Ursprungligen hade jag tänkt använda ett chassi från HFX. Men så hittade jag Impactics och det som gjorde att jag slutligen valde dem var bl.a. att de i sann tysk noggrann anda hade specificerade kylkapaciteten för chassiet: 35W vid 50°C omgivningstemperatur. Sedan levererar Impactics även kylblock framtagna till specifika moderkort, så man får inga obehagliga överraskningar att t.ex. någon komponent skulle vara ivägen för heatpipen. Resten av komponenterna valdes utifrån att de skulle ha en förhållandevis låg effekt, både för att minimera värmeutvecklingen samt elförbrukningen (samt givetvis inga rörliga delar).
Ingående komponenter
Chassi: Impactics C3LH-B
Kylset: Impactics Coolset IN-2 (anpassad för Intels moderkort)
Processor: Intel Core i3-2120T
Moderkort: Intel DH67CF-B3
Nätdel: picoPSU 150W
Minne: Corsair 2 x 4GB
SSD: Samsung 830
Bygget
Jag kunde inte finna någon återförsäljare i Sverige för Impactics, så det blev att beställa från Tyskland (Caseking). Caseking levererade snabbt och utan anmärkning, det enda problemet jag fick var att monteringsmanualen för kylblocken var på tyska och jag kan inte ett ord tyska - men 'Google Översätt' fungerar förvånansvärt bra. Efter att ha översatt texten så var monteringen inte speciellt svår, om även något tidsödande. Det var lite pyssel med montering av kylblock, heatpipes som skall justeras för att passa m.m. Men det går väl på någon timmes effektivt arbete. Enda nackdelen jag upplevde att det blir en del kladd med kylpastan, hur försiktig man än var....
Egentligen är Impactics C3LH-B en anpassning av Coolermaster TC-100, med vissa förändringar/förbättringar (bl.a kylblocken). Kvalitén på chassit samt dess kylblock är hög - mycket solid metall.
Temperaturtest, förutsättningar
Omgivningstemperatur: normaltempererat rum, omkring 20°C
Temperaturmätning: CPUID HWMonitor (max.värdet av mätningen anges)
Stresstestare: Prime95 (torture test/blend)
Effektmätning: systemets totala effekt uppmätt i vägguttaget
Inledande värmekontroll
Datorn lämnades på i BIOS under 24 timmar för att se att värmeöverföringen till chassits kylfläns fungerade. Kylflänsarna var riktigt varma när man kände på dem, vilket visade att värmeöverföringen från processor/chipset till kylflänsen fungerade bra.
Temperatur: 50°C (processor) samt 47°C (chipset). (temperaturen avlästes i BIOS, kylsetet jag valde hade kylblock både för processor samt chipset)
Effektförbrukning: 45W.
Temperaturkontroll, idle
Datorn lämnades stående i Windows under 1 timme innan temperaturavläsning gjordes.
Temperatur: 38°C (både processor och chipset).
Effektförbrukning: 25W.
Temperaturkontroll, last
Datorn exekverade Prime95 under 1 timme innan temperaturavläsning gjordes.
Temperatur: 59°C (processor) samt 60°C (chipset).
Effektförbrukning: 55W.
Summering
Så min upplevelse av Impactics C3LH med tillhörande kylset är att den håller en hög byggkvalité och har en god kylprestanda. Skulle jag bygga ett liknande system idag så skulle jag inte tveka att använda Impactics C3LH igen, så jag kan rekommendera den för någon som vill bygga ett passivt/fläktlöst datorsystem.