Permalänk
Medlem

Impactics C3LH - en passiv/fläktlösa dator

Detta är egentligen inget galleri, men jag är såpass nöjd med detta chassi att jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter ifall någon annan går i tankarna att köpa ett Impactics chassi.

Ursprungligen hade jag tänkt använda ett chassi från HFX. Men så hittade jag Impactics och det som gjorde att jag slutligen valde dem var bl.a. att de i sann tysk noggrann anda hade specificerade kylkapaciteten för chassiet: 35W vid 50°C omgivningstemperatur. Sedan levererar Impactics även kylblock framtagna till specifika moderkort, så man får inga obehagliga överraskningar att t.ex. någon komponent skulle vara ivägen för heatpipen. Resten av komponenterna valdes utifrån att de skulle ha en förhållandevis låg effekt, både för att minimera värmeutvecklingen samt elförbrukningen (samt givetvis inga rörliga delar).

Ingående komponenter
Chassi: Impactics C3LH-B
Kylset: Impactics Coolset IN-2 (anpassad för Intels moderkort)
Processor: Intel Core i3-2120T
Moderkort: Intel DH67CF-B3
Nätdel: picoPSU 150W
Minne: Corsair 2 x 4GB
SSD: Samsung 830

Bygget
Jag kunde inte finna någon återförsäljare i Sverige för Impactics, så det blev att beställa från Tyskland (Caseking). Caseking levererade snabbt och utan anmärkning, det enda problemet jag fick var att monteringsmanualen för kylblocken var på tyska och jag kan inte ett ord tyska - men 'Google Översätt' fungerar förvånansvärt bra. Efter att ha översatt texten så var monteringen inte speciellt svår, om även något tidsödande. Det var lite pyssel med montering av kylblock, heatpipes som skall justeras för att passa m.m. Men det går väl på någon timmes effektivt arbete. Enda nackdelen jag upplevde att det blir en del kladd med kylpastan, hur försiktig man än var....

Egentligen är Impactics C3LH-B en anpassning av Coolermaster TC-100, med vissa förändringar/förbättringar (bl.a kylblocken). Kvalitén på chassit samt dess kylblock är hög - mycket solid metall.

Temperaturtest, förutsättningar
Omgivningstemperatur: normaltempererat rum, omkring 20°C
Temperaturmätning: CPUID HWMonitor (max.värdet av mätningen anges)
Stresstestare: Prime95 (torture test/blend)
Effektmätning: systemets totala effekt uppmätt i vägguttaget

Inledande värmekontroll
Datorn lämnades på i BIOS under 24 timmar för att se att värmeöverföringen till chassits kylfläns fungerade. Kylflänsarna var riktigt varma när man kände på dem, vilket visade att värmeöverföringen från processor/chipset till kylflänsen fungerade bra.

• Temperatur: 50°C (processor) samt 47°C (chipset). (temperaturen avlästes i BIOS, kylsetet jag valde hade kylblock både för processor samt chipset)

• Effektförbrukning: 45W.

Temperaturkontroll, idle
Datorn lämnades stående i Windows under 1 timme innan temperaturavläsning gjordes.

• Temperatur: 38°C (både processor och chipset).

• Effektförbrukning: 25W.

Temperaturkontroll, last
Datorn exekverade Prime95 under 1 timme innan temperaturavläsning gjordes.

• Temperatur: 59°C (processor) samt 60°C (chipset).

• Effektförbrukning: 55W.

Summering
Så min upplevelse av Impactics C3LH med tillhörande kylset är att den håller en hög byggkvalité och har en god kylprestanda. Skulle jag bygga ett liknande system idag så skulle jag inte tveka att använda Impactics C3LH igen, så jag kan rekommendera den för någon som vill bygga ett passivt/fläktlöst datorsystem.

Impactics C3LH - en passiv/fläktlösa dator

Permalänk
Medlem

Vilket lustigt chassi^^

Permalänk
Entusiast

Ser trevligt ut men jag hade velat se fler bilder
Det hade nog gallerireglerna också velat ^^

Permalänk
Medlem

Funderar själv på ett system liknade ditt. Ett par frågor bara

1. Hur funkar 2120T cpu att surfa med och lite lättare kontors arbete.
2. Total summa för hela systemet.
3. Du har inte lite fler bilder att dela med dig.
4. Kör du 24/7, om så några problem med värme.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Funderar själv på ett system liknade ditt. Ett par frågor bara

1. Hur funkar 2120T cpu att surfa med och lite lättare kontors arbete.
2. Total summa för hela systemet.
3. Du har inte lite fler bilder att dela med dig.
4. Kör du 24/7, om så några problem med värme.

1. Använder datorn (2120T) som en fjärrstyrd server, så jag använder den inte som en "vanlig" dator... Men för att "surfa med och lite lättare kontors arbete" kan det inte vara några problem alls.

2. Kostnadssumma? Ingen aning, har inte räknat på det. Effektsumma? Se siffrorna i det första inlägget.

3. Fixade aldrig fram en bättre kamera, så det blev inga fler foton. Bilden jag publicerade var mer för att visa konstruktionsprincipen/layout på heatpipe:sen.

4. Inga temperaturproblem alls. Nu kör jag datorn som server, så belastningen är väl inte den högsta - men jag är ändå förvånad över hur svala kylflänsarna är (och jag vet att det att det är god termisk kontakt mellan processorn/chipsetet och kylflänsarna - det var det första jag kontrollerade)

X. Det finns några andra tillverkare av heatpipe-kylda lådor (typ Streacom och HFX), men jag kan verkligen rekommendera C3LH och Impactics.

XX. Om du är ute efter att bygga en dator som har låg effektförbrukning (i vägguttaget = låg elräkning) så är det viktigt att välja rätt komponenter/tillverkare. T.ex. moderkortet jag valde från Intel har erkänt låg effektförbrukning enligt tester på nätet, jag kan tänka mig att ett moderkort från Asus eller Zotec som har goda överklockningsmöjligheter (i ett passivt chassi? Nej...nej!), inbyggt WiFi m.m. konsumerar betydligt mer ström...

Är det något annat du undrar över är det bara att fråga och välkommen till den verkligt ljudlösa datorvärlden

Permalänk
Medlem

Jag tittade innan på Streacom FC8 men C3LH lådan ser helt klart mer intressant ut. Min burk ska även användas för en liten web server. Kör i dag på en AMD Athlon2 x3 445 3,1 Ghz som funkar rätt bra för mina behov men den är ju inte tyst.
Hur står sig en 2120T mot amdn tro?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om AMD, men kollar man på denna jämförelse så verkar inte Intel 21xx vara sämre än den AMD du nu har.

Jag hyser en viss "misstro" mot Streacom uppgifter om hur mycket effekt deras system klarar av att kyla bort jämfört med t.ex. HFX och Impactics. Jag skrev ett inlägg precis varför jag tycker så - det avsaknaden av information jag reagerar på, inte själva produkten.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, den verkar ju helt klart bättre.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Kommer bli rätt dyrt att byta ut mitt system till ett ljudlöst, får nog leva med mitt system ett tag till.

http://www.caseking.de/cart_load/72a337e1e9a0571b4a5b8042207fd0da

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Kommer bli rätt dyrt att byta ut mitt system till ett ljudlöst, får nog leva med mitt system ett tag till.

http://www.caseking.de/cart_load/72a337e1e9a0571b4a5b8042207fd0da

Japp, det är något dyrare att välja passivt - men ack så tyst

Kikade snabbt på det du länkade, det finns 100-lappar att spara på att köpa vissa grejer i Sverige istället. Om du istället t.ex. köper SSD:n från Inet som har gratis frakt för oss på SweClockers så skulle du spara med rådande valautakurs 132 kronor. Lådan och kylblocken "måste" du köpa från CaseKing, men det finns säker fler delar som det går att spara pengar på - om än kanske inte tillräckligt för att påverkar ditt beslut att vänta.

Lycka till med eventuella framtida passiva datorer och ha en trevlig sommar.

Permalänk
Medlem

Skoj! Byggde en liknande för två år sedan fast med HFX.
Du gjorde rätt som valde ett chassi och moderkort som samsas med TDPn.
Grattis!

//W