LG LW75 Express - Bytte till SSD, och förlorade ljudet?

Permalänk
Medlem

LG LW75 Express - Bytte till SSD, och förlorade ljudet?

Hej!
Nu börjat mitt tålamod tryta.

2006 köpte jag en LG LW75 Express, och den har funkat i ur och skur. Verkligen varit supernöjd med den. Har enbart gjort en ominstallation en gång under alla år, och detta var väl för ett år sedan kanske. Har kvar alla original-skivor och LG-update-skivor osv. Sist gick ominstallationen som på ett kick, och allt funkade klockrent.

Sen började vi snacka SSD på jobbet, och jag tänkte jag skulle uppgradera laptopen lite, då den är i väldigt gott skick, förutom lite trött.

Köpte en Samsung 840 Basic 120Gb, och monterade.

Laddade ner en Windows 7-version, men det går ju inte Boota från DVD på en så gammal dator, så det sket sig.

Aja, XP funkar bra för mig, och jag la i originalskivan.
Installationen gick felfritt av Windows XP Home Edition, tills jag kommer till drivrutinerna för ljudkortet.
"Device doesn't exist or maybe removed by manually. Please plug in device or reboot and try install again."

Självklart gjorde jag som han bad om, startade om, och samma sak igen.
Gjorde en reparations-installation av Windows XP Home Edition, med samma resultat.

Kopplade ur SSDn, och pluggade in original Hitachi som jag lämnat orörd. Startade datorn, och ljudet fungerar klockrent.
Jaha, kopplar in SSD i min stationära, och formarterar den. Tillbaka in i LGn, och börja om.
Nu har jag gjort så två gånger med samma resultat. Har testat mina båda Windows XP-original-skivor, jag har valt manuellt vilka drivrutiner jag vill ha, och även valt allt som går att klicka i. Inget funkar. Sammanlagt är jag uppe i 7 installationer på två dagar.

Jag börjar få panik, har tex gjort som killen i filmen, men inga drivrutiner finns!
http://www.youtube.com/watch?v=SbFX6LperCM

Vad ska jag göra? Har formaterat (snabb) och vanlig 3 gånger, inget hjälper...
Allt annat fungerar som det ska, bara ljudet som är borta när jag åker på SSDn, men inte när jag kör på den gamla vanliga.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du manellt installera drivrutiner från exempelvis följande sida:

http://www.notebook-driver.com/sv/lg/lg-notebook-lw65lw70-dri...

Dv, "[Ljud] LG Notebook CMedia Sound Driver Ver 5.12.01.0008.62(70.2)"

Om det var rätt modell jag hittade dvs.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Ska prova det omgående. Letade på LG's sida, men hittade inget. Det är ju trots allt en väldigt gammal laptop.
Dock märkligt att inte den medföljande drivern inte funkar, eller rättare sagt att den inte hittar kortet ens.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram

Permalänk
Medlem

Samma sak. Device not exist...
Rent fysiskt finns den ju, eftersom min gamla hårddisk funkar klockrent när jag flyttar in den istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick manuellt installera Windows XP ServicePack3, och då hittade den själv ljudkortet efter uppstart och installerade drivrutinen. Så nu funkar det!
Borde ha tänkt på det redan när jag märkte att Windows Update inte ville fungera.
Så jag felsökte varför inte windows update ville funka, och fick ljudet på köpet

Visa signatur