Växla pengar nu eller längre fram?

Permalänk

Växla pengar nu eller längre fram?

Hej,

jag åker till USA om ungefär en månad och tänkte då växla pengar innan.

Är inte så hajj på det där med valuta så jag tänkte fråga hur det ser ut med Dollar just nu.
Är det värt att växla pengar nu eller kommer den gå neråt så att det är mer värt att vänta en månad till?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Får jag gissa så tror jag inte kronan kommer tappa mot dollarn. Men det är ren spekulation, något som inte finns någon vidare vits att göra med småpengar. Jag vet inte hur mycket du ska växla, men med tanke på osäkerhetsfaktorer och resekostnader, osv. finns ingen anledning att grubbla över saken. Gå och växla när det passar.

Permalänk
Avstängd

HUr mycket pengar är det tal om? Personligen växlar jag aldrig längre eftersom man oftast får en taskig kurs och mycket pengar försvinner i avgifter. Kör all out visa/mastercard. PÅ de flesta banker är det nästan aldrig avgifter vid kortköp. Kan vara värt att ta ut 500 usd eller något i sverige för fickpengar man kan ha med sig för taxi osv, men eftersom det är en sån liten summa så kan du ta ut det i bankomat.

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Skrivet av Jare:

HUr mycket pengar är det tal om? Personligen växlar jag aldrig längre eftersom man oftast får en taskig kurs och mycket pengar försvinner i avgifter. Kör all out visa/mastercard. PÅ de flesta banker är det nästan aldrig avgifter vid kortköp. Kan vara värt att ta ut 500 usd eller något i sverige för fickpengar man kan ha med sig för taxi osv, men eftersom det är en sån liten summa så kan du ta ut det i bankomat.

Skrivet av Olegh:

Får jag gissa så tror jag inte kronan kommer tappa mot dollarn. Men det är ren spekulation, något som inte finns någon vidare vits att göra med småpengar. Jag vet inte hur mycket du ska växla, men med tanke på osäkerhetsfaktorer och resekostnader, osv. finns ingen anledning att grubbla över saken. Gå och växla när det passar.

Tack så mycket för svar! Jag tänkte väl ta ut ca 500 USD så jag får kolla vart det är bra växlingskurs nu och göra det när jag har tid!

Permalänk
Medlem

Växla hälften nu och hälften sen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jare:

. PÅ de flesta banker är det nästan aldrig avgifter vid kortköp. .

De flesta banker tar dock ut en avgift på runt 2% i "valutaavgift", blir hur som mycket billigare än att växla in pengar, samt man slipper bära med sig en massa kontanter.

Permalänk
Medlem

1. Skaffa ICA Bankens MC

2. Sätt över den deg du tror du behöver, plus lite till.

3. Använd det kortet till allt. Både uttag och köp. Att HANDLA UTLÄNDSKA KONTANTER I SVERIGE ÄR BARA BONDFÅNGERI. Säger ju sig självt.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

1. Skaffa ICA Bankens MC

2. Sätt över den deg du tror du behöver, plus lite till.

3. Använd det kortet till allt. Både uttag och köp. Att HANDLA UTLÄNDSKA KONTANTER I SVERIGE ÄR BARA BONDFÅNGERI. Säger ju sig självt.

Okej, vad är så bra med ICA Banken om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Använd VISA/Mastercard etc istället. Att köpa dollar från banken är ofta en ganska dålig deal medans att betala med kort är inga avgifter alls utan du debiteras dagskurs för dina köp

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Okej, vad är så bra med ICA Banken om jag får fråga?

Fria kontantuttag och nadazing valutapåslag. Du hittar inget kort från en svensk aktör som är billigare i drift utomlands än deras MC.

GE Money Bank har ett liknande. Men, de har en spärr på antal fria uttag vill jag minnas.

Dessa avgifter är totalt onödiga att betala. Dessutom är det trista pengar att lägga ut. T ex. Du omsätter 100k SEK på kortet under resan. 50k drar du vid POS (point of sales). Då betalar du dollarkursen plus 2.5%. Det är alltså 1250 SEK i någon löjlig avgift som bankerna försvarar genom att påstå att de måste hedga sig mot valutakursers volatilitet. Skitsnack.

Resterande 50k tar du ut i ATMs. Vi säger att du gör 15 uttag totalt. Varenda uttag kostar först och främst cirka 30-40 SEK att göra. Detta beror lite på vilken bank du har. Likaså kommer banken även att slänga på dig valutaväxlingsavgiften. Detta bör resultera i att göra dessa uttag i runda slängar bör kosta mellan 1700 och 1850 SEK.

Ser du vad dessa dolda avgifter egentligen kostar? Att omsätta t ex hundra lakan svenska i USA kostar alltså flertalet procent i avgifter. Snuskigt är vad det är. Därför --> ICAs MC.

EDIT: Väl värt att notera. Detta är alltså en jämförelse mellan ICAs MC och bland annat storbankernas dito. Går du och handlar USD på Forex t ex kan du räkna med att du betalar en premie om kanske 5-10% jämfört med ICA. Deras påslag på valutor varierar lite beroende på vilken säsong det är etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Instämmer vad gäller ICA Bankens kort.
Billigare än 0 i valutapåslag och uttagsavgift blir det inte...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?