Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, bortser man från Modern UI, appar, bundlade Microsoft program som i mitt tycke är konkurrenshämmande, och det faktum att allt nu är "platt" så att det inte längre är lika lätt att se vad som går att klicka på, så visst, det är bättre på alla övriga punkter.

På tal om Windows Server så fattar jag inte hur de har tänkt med Modern UI där... Planerar de att dem, eller deras partners så småningom kommer släppa surfplattor som är kraftiga nog att ha som servrar?

I övrigt verkar det bra, då man, om jag fattat det rätt, i princip kan konfigurera upp servern som man vill ha den och se'n göra om det till en Core-installation och köra. Väldigt bra för virtualisering, t. ex.

Du har mycket svårt att förstå hur de har tänkt med Modern UI på Windows Server. För mig är det mycket enkelt att förstå, det handlar ingenting om surfplattor som servrar. Det handlar helt enkelt om att startskärmen fungerar utmärkt med mus och tangentbord så det finns ingen anledning att köra olika på klient och server. Jag har inte hört någon från Microsoft säga något om hur de tänkt utan jag drar mina egna logiska slutsatser i det här fallet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har mycket svårt att förstå hur de har tänkt med Modern UI på Windows Server. För mig är det mycket enkelt att förstå, det handlar ingenting om surfplattor som servrar. Det handlar helt enkelt om att startskärmen fungerar utmärkt med mus och tangentbord så det finns ingen anledning att köra olika på klient och server. Jag har inte hört någon från Microsoft säga något om hur de tänkt utan jag drar mina egna logiska slutsatser i det här fallet.

Troligtvis gör de det för att allt annat vore att underkänna sitt eget gränssnitt. Gällande övriga funktioner har jag bara gott att säga om 2012. Likaså licensändringen. Att man nu får köra 2 instanser av Standard är kanon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Troligtvis gör de det för att allt annat vore att underkänna sitt eget gränssnitt. Gällande övriga funktioner har jag bara gott att säga om 2012. Likaså licensändringen. Att man nu får köra 2 instanser av Standard är kanon.

Ja 2012 har ju tagit ett minst lika stort kliv framåt som Windows 8 har.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja 2012 har ju tagit ett minst lika stort kliv framåt som Windows 8 har.

Öh... Nej.

2012 förutspådde IDC: http://techcrunch.com/2012/03/28/idc-by-2016-android-devices-...

Citat:

Nearly 1 billion “smart devices” were shipped in 2011, analysts at IDC are reporting this morning, to the tune of over $489 billion in revenue. It’s an odd category, which IDC defines as “connected” smartphones, tablets, and even PCs. Looking ahead, the firm expects shipments of these devices to grow to 1.1 billion this year, and to reach 1.84 billion units by 2016 – a number that’s more than double the 2011 figure.

och nu, 2013: http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23982813#.UTpn4...

Citat:

"According to the International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, vendors will ship 918.6 million smartphones this year"

och http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23903013#.UTpr1...

Citat:

Worldwide PC shipments totaled 89.8 million units in the fourth quarter of 2012 (4Q12), down 6.4% compared to the same quarter in 2011 and worse than the forecasted decline of 4.4%, according to the International Data Corporation (IDC)

Marknaden för Windows 8 är sämre än vad man förutspått, dvs den krymper snabbare än man trott. Alltså marknaden 2012 har ju tagit ett dubbelt så stort kliv bakåt som Windows 8 har ökat, räknat som marknadsandelar.

Smartfånarna ökar både på marknaden i absoluta tal samt tar över allt större marknadsandelar, sakta men säkert.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Öh... Nej.

2012 förutspådde IDC: http://techcrunch.com/2012/03/28/idc-by-2016-android-devices-...

och nu, 2013: http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23982813#.UTpn4...

och http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23903013#.UTpr1...

Marknaden för Windows 8 är sämre än vad man förutspått, dvs den krymper snabbare än man trott. Alltså marknaden 2012 har ju tagit ett dubbelt så stort kliv bakåt som Windows 8 har ökat, räknat som marknadsandelar.

Smartfånarna ökar både på marknaden i absoluta tal samt tar över allt större marknadsandelar, sakta men säkert.

Haha, läs vad jag svarade på så kanske det går upp ett ljus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Haha, läs vad jag svarade på så kanske det går upp ett ljus.

Skickades från m.sweclockers.com

Insåg vad jag gjort när jag skickat det... Men orkade inte radera för jag tyckte att det ändå var hyfsat intressanta data.

Men, förstår fortfarande inte vad 2012 syftar på. Vad menas med 2012?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Insåg vad jag gjort när jag skickat det... Men orkade inte radera för jag tyckte att det ändå var hyfsat intressanta data.

Men, förstår fortfarande inte vad 2012 syftar på. Vad menas med 2012?

Windows Server 2012.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Att påstå att ingen köper win8 är ju fel ..Jag köpte win8 under rabbat tiden

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows Server 2012.

Doh...

Hur svårt kunde det vara...

Tack.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Att påstå att ingen köper win8 är ju fel ..Jag köpte win8 under rabbat tiden

använder du det då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Om man räknar bort Metro, att startmenyn saknas på skrivbordet, att det bara går att köra appar i helskärmsläge, att allt är platt så att man inte ser vad man klickar på, att man inte längre kan välja färg på texten i rubrikfönstren, att man inte längre tillåts välja Aero med sina rundade fönster om man nu föredrar det och att Windows Update hänger sig vid 16 %.

Ja, då är Windows8 en succé !

Men jag har inte en enda bekant som uppgraderat från W7, annat än de som tvingats pga de fått en ny dator i julklapp.

Även om acceptansen för Metro är varierande - vissa bryr sig inte så mycket - så har jag aldrig hört en enda säga att det är snyggt. Inte en enda.

Själv avvaktar jag - jag tycker W7 är bättre på nästan alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Om man räknar bort Metro, att startmenyn saknas på skrivbordet, att det bara går att köra appar i helskärmsläge, att allt är platt så att man inte ser vad man klickar på, att man inte längre kan välja färg på texten i rubrikfönstren, att man inte längre tillåts välja Aero med sina rundade fönster om man nu föredrar det och att Windows Update hänger sig vid 16 %.

Ja, då är Windows8 en succé !

Men jag har inte en enda bekant som uppgraderat från W7, annat än de som tvingats pga de fått en ny dator i julklapp.

Även om acceptansen för Metro är varierande - vissa bryr sig inte så mycket - så har jag aldrig hört en enda säga att det är snyggt. Inte en enda.

Själv avvaktar jag - jag tycker W7 är bättre på nästan alla punkter.

Hos mig är det nog tvärtom. En stor del av den krets jag känner har bytt till Windows 8.

Och om du inte har hört någon som tycker Windows 8 är snyggt.

JAG tycker att Windows 8 är grymt snyggt. Mycket bättre än Windows 7 med dess extremt fula aero stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Om man räknar bort Metro, att startmenyn saknas på skrivbordet, att det bara går att köra appar i helskärmsläge, att allt är platt så att man inte ser vad man klickar på, att man inte längre kan välja färg på texten i rubrikfönstren, att man inte längre tillåts välja Aero med sina rundade fönster om man nu föredrar det och att Windows Update hänger sig vid 16 %.

Ja, då är Windows8 en succé !

Men jag har inte en enda bekant som uppgraderat från W7, annat än de som tvingats pga de fått en ny dator i julklapp.

Även om acceptansen för Metro är varierande - vissa bryr sig inte så mycket - så har jag aldrig hört en enda säga att det är snyggt. Inte en enda.

Själv avvaktar jag - jag tycker W7 är bättre på nästan alla punkter.

Håller helt med. Dock har Windows update "bara" ballar ur för mig en enda gång och en nedladdning av Microsoft fix it löste det då. Dock känns det som att uppdateringar tar längre tid att installera med Windows 8, av någon anledning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske är lite gammalt och OT men Microsoft klantar till det ännu mer för sig :/

Tillsammans med det andra som ofta tas upp så kan jag inte låta bli att undra över Microsofts totala arrogans. Det verkar ju som att de fått sig en ganska bra släng av hybris och det är ingen sak för konsumenterna. Apple har alltid varit ett företag som jag sett på som intressant ur flera perspektiv men äcklande sett ur många andra. Microsoft börjar tragiskt nog vandra samma väg som Apple nu. Men det kanske är deras strategi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Kanske är lite gammalt och OT men Microsoft klantar till det ännu mer för sig :/

Tillsammans med det andra som ofta tas upp så kan jag inte låta bli att undra över Microsofts totala arrogans. Det verkar ju som att de fått sig en ganska bra släng av hybris och det är ingen sak för konsumenterna. Apple har alltid varit ett företag som jag sett på som intressant ur flera perspektiv men äcklande sett ur många andra. Microsoft börjar tragiskt nog vandra samma väg som Apple nu. Men det kanske är deras strategi?

Med tanke på att microsoft börjar bli hårdvarutillverkare och vill åt samma marknad som Apple så.... Vi får se hur deras platta kommer utvecklas i framtiden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Kanske är lite gammalt och OT men Microsoft klantar till det ännu mer för sig :/

Tillsammans med det andra som ofta tas upp så kan jag inte låta bli att undra över Microsofts totala arrogans. Det verkar ju som att de fått sig en ganska bra släng av hybris och det är ingen sak för konsumenterna. Apple har alltid varit ett företag som jag sett på som intressant ur flera perspektiv men äcklande sett ur många andra. Microsoft börjar tragiskt nog vandra samma väg som Apple nu. Men det kanske är deras strategi?

Ja den är gammal. Dock ska de ha heder för att de tog boten utan att gnälla och erkännde att de gjorde fel. Det skulle Apple aldrig gjort.

I övrigt så håller jag med om att Microsoft försöker bli mer som apple, för att inte säga kopiera dem rakt av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja den är gammal. Dock ska de ha heder för att de tog boten utan att gnälla och erkännde att de gjorde fel. Det skulle Apple aldrig gjort.

I övrigt så håller jag med om att Microsoft försöker bli mer som apple, för att inte säga kopiera dem rakt av.

Artikeln är väl iofs knappt en vecka gammal men själva nyheten är, av vad jag förstår, mest bara en uppföljning från 2012.

Precis. På arrogansskalan dominerar ju apple totalt fortfarande

Skrivet av Commander:

Med tanke på att microsoft börjar bli hårdvarutillverkare och vill åt samma marknad som Apple så.... Vi får se hur deras platta kommer utvecklas i framtiden.

Jag väljer i nuläget Windows framför OSX pga de möjligheter som Microsoft nu håller på att arbeta bort. Om Microsoft goes Apple så kommer jag nog snarare emigrera till Linux. Självklart finns det en stor fördel med att "bli instängd" eftersom saker har en förmåga att "bara fungera" då.. Frågan är om det finns plats två stycken instängda system på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Kanske är lite gammalt och OT men Microsoft klantar till det ännu mer för sig :/

Tillsammans med det andra som ofta tas upp så kan jag inte låta bli att undra över Microsofts totala arrogans. Det verkar ju som att de fått sig en ganska bra släng av hybris och det är ingen sak för konsumenterna. Apple har alltid varit ett företag som jag sett på som intressant ur flera perspektiv men äcklande sett ur många andra. Microsoft börjar tragiskt nog vandra samma väg som Apple nu. Men det kanske är deras strategi?

Jag förstår inte EUs beskymmer. De får väl lära sig att använda google och bara söka på webbläsare.
Snart klagar det på Ubuntu för att firefox ligger förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför inte? Det visar väl att man är jordnära och nära kunden om man svarar på allt? Eller menar du att man måste formulera sig som Mario Vargas Llosa innan man är värd att få ett svar av den fine herr Balmer?

Jag tycker det är hur coolt som helst att han svarar. Det höjde den mannen många snäpp hos mig i alla fall. Att han dessutom lyckades pricka in vad det var som förmodligen var dåligt visar ju på att de i alla fall erkänner kritiken, även om de vägrar åtgärda bristerna.

Nej men jag menar att nivån på ett klagomål bör iaf sträcka sig till att men faktiskt försöker klargöra vad klagomålet gäller, inte bara att "er produkt är dålig".
Man ser ju också på svaret att vem det nu är som svarar på mail riktade till Ballmer är osäker på vad klagomålet egentligen gäller.

Men du har helt klart rätt i att det är kul att man kan få en "direktkontakt" även med högt placerade chefer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Artikeln är väl iofs knappt en vecka gammal men själva nyheten är, av vad jag förstår, mest bara en uppföljning från 2012.

Precis. På arrogansskalan dominerar ju apple totalt fortfarande

Jag väljer i nuläget Windows framför OSX pga de möjligheter som Microsoft nu håller på att arbeta bort. Om Microsoft goes Apple så kommer jag nog snarare emigrera till Linux. Självklart finns det en stor fördel med att "bli instängd" eftersom saker har en förmåga att "bara fungera" då.. Frågan är om det finns plats två stycken instängda system på marknaden.

Samma här. Datorer idag är så pass kraftfulla att man kan ha en virtuell maskin igång utan att det svider, så jag sitter med Kubuntu lite på kul och försöker lära mig så mycket som möjligt. Blir det till att överge Windows så småningom så blir det definitivt Linux för min del.

Skrivet av PerZerk:

Jag förstår inte EUs beskymmer. De får väl lära sig att använda google och bara söka på webbläsare.
Snart klagar det på Ubuntu för att firefox ligger förinstallerat.

Det är bättre att de sysslar med sådant här än att de sitter och bestämmer hur böjd en gurka får vara för att få kallas gurka. Det faktum att IE blev en standardwebläsare trotts att den i princip inte följde en enda standard från början har skadat webbens utveckling lika mycket som religion har skadat mänsklighetens utveckling, så jag tycker det är helrätt att de får betala.

Skrivet av havoc:

Nej men jag menar att nivån på ett klagomål bör iaf sträcka sig till att men faktiskt försöker klargöra vad klagomålet gäller, inte bara att "er produkt är dålig".
Man ser ju också på svaret att vem det nu är som svarar på mail riktade till Ballmer är osäker på vad klagomålet egentligen gäller.

Men du har helt klart rätt i att det är kul att man kan få en "direktkontakt" även med högt placerade chefer.

Jag skrev ett välformulerat mail och fick inget svar, så det gäller nog inte alla. I hans fall kanske det handlade om att mailet var kort, så han fick ett kort svar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag förstår inte EUs beskymmer. De får väl lära sig att använda google och bara söka på webbläsare.
Snart klagar det på Ubuntu för att firefox ligger förinstallerat.

Man kan ju tycka att det är lite märkligt resonerat av "EU".. Jag står själv lite kluven i frågan huruvida detta är rätt eller fel. Bara för att du (som förmodligen har kunskaper över medelnivå) kan googla fram andra webbläsare betyder det ju inte att alla andra har kunskaper (eller vettet(?)) att göra det.
Därför motverkar ett sådant här domslut Microsoft från att använda sin dominerande position till att ta ytterligare delar av marknaden, vilket är "hälsosamt" för marknaden ur flera perspektiv.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_competition_law

Eftersom Ubuntu inte är kommersialiserat (eller för den delen dominerande på marknaden) på samma sätt som Windows så är det nog ingen större risk att det börjas klagas på det. Du kan vara lugn

Permalänk
Medlem

Windwos 8 är bra enligt mig, dvs som ett surfplatta OS, fördelarna för en vanlig stationär eller en laptop utan touchscreen är väldigt få över Windows 7. Sen finns det även nackdelar mot Windows 7.

Så motivationen att uppgradera till Windows 8 finns knappt. Sen har de stor konkurens på surfplatta marknaden, där majoriteten vill bara spela spel och se mediarelaterat material. Där fungerar IOS och Android minst lika bra.

Så marknaden för fullfjädrat OS på en platta är inte så stor som man kan tro, jag har en, och tycker den är kanon smidig. Men på min stationära så känns windows 7 mer smidigt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag förstår inte EUs beskymmer. De får väl lära sig att använda google och bara söka på webbläsare.
Snart klagar det på Ubuntu för att firefox ligger förinstallerat.

Det är tyvärr inte så enkelt som det låter, detta fall har likheter med fallet där Intel blev dömt för att ha utövat påtryckningar för att försämra AMD's försäljning till förmån för sin egen. Microsoft skall även de ha utövat påtryckningar samt gett försämrade villkor för de partners som velat förinstallera konkurrerande webläsare så man kan nog säga att Microsoft förtjänat detta.

Men visst i nuläget är just denna fråga egentligen en icke fråga då man får säga att tiden då Microsoft var totalt dominerande faktiskt nu är över, bla då pga den explosionsartade utvecklingen för smarta mobiler och läsplattor där gränserna mellan områdena börjar suddas ut.
Frågan är dock om inte Android snart får anses vara minst lika dominerande som Windows varit.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Jag såg en intressant kommentar på IDG i http://www.idg.se/2.1085/1.495243/kom-igang-guide--spara-tuse... av en användare som kallar sig EtherMan:

Skrivet av EtherMan på IDG:

Umm... W8 säljer inte dåligt... Det säljer sämre än MS hoppats på, men det säljer fortfarande lika bra som W7... De artiklar som IDG tagit upp där de hävdar att försäljningen går så dåligt, baseras uteslutande på Net Applications statistik... ALLA andra källor visar på att det säljer helt ok... Net Applications statistik, är också en källa som vi VET är otillförlitlig då den baseras på antalet träffar på olika sidor, en mätmetod som vi vet genom att titta på andra mätresultat gjorda på samma sätt, visar på väldigt stora skillnader beroende på exakt vilka sidor som är med. Det kan precis lika gärna vara så att surfvanor är annorlunda i W8 då mycket surfande löses genom appar istället för i webbläsaren t.ex... Nej, den klart mer tillförlitliga statistiken är den som kommer från det faktiska säljledet, vilket är att det säljer ungefär som W7... Något lite efter, men inte mycket..."

Nu har jag inte sett några siffror från några andra källor än just NetMarketShare och GlobalStats så det vore kul om det fanns någon här på Swec med lite säljstatistik från andra källor.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag såg en intressant kommentar på IDG i http://www.idg.se/2.1085/1.495243/kom-igang-guide--spara-tuse... av en användare som kallar sig EtherMan:

Nu har jag inte sett några siffror från några andra källor än just NetMarketShare och GlobalStats så det vore kul om det fanns någon här på Swec med lite säljstatistik från andra källor.

Ingen av dem har säljstatistik, bara användarstatistik. Microsofts senaste siffra är från början av januari, då de uppgav 60 miljoner sålda licenser. Sedan har det varit locket på både vad gäller Windows 8's och Windows RT's försäljningssiffror. Det om något borde vittna om att det inte går särskillt bra för Windows 8, i kombination med att varenda användartalsmätning har visat att det går sämre än katastrofen vista gjorde vid samma tidpunkt. Att avfärda netapplikations statistik men villigt lita på statistik från Microsoft själva låter inte särskillt intelligent tycker jag. Microsoft skulle aldrig erkänna att det gick dåligt för Windows 8 även om det gjorde det. Det vore katastrof för företaget med tanke på hur säkra de har varit på att alla kommer älska det eftersom alla har gått och väntat på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samma här. Datorer idag är så pass kraftfulla att man kan ha en virtuell maskin igång utan att det svider, så jag sitter med Kubuntu lite på kul och försöker lära mig så mycket som möjligt. Blir det till att överge Windows så småningom så blir det definitivt Linux för min del.

Min erfarenhet av Windows 8 (förhandsvisningarna, Consumer Preview och Release Preview) kommer från av att köra dem i en virtuell maskin, med Linux i grunden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Min erfarenhet av Windows 8 (förhandsvisningarna, Consumer Preview och Release Preview) kommer från av att köra dem i en virtuell maskin, med Linux i grunden.

Där kan vi ha en liten del till att du inte tycker att det är så bra. Windows 8 passar mycket bättre direkt på hårdvaran. Med Windows 7 är det inte lika stor skillnad eftersom att det inte är lika bra på att utnyttja hårdvaruaccelererad grafik m.m.

Hade jag varit du så hade jag laddat hem utvärderingsversionen (den färdiga RTM-varianten), installerat den på riktig hårdvara och testkört i någon månad som primär dator och utan extra tillägg. Det kan vara bra att kolla in en guide först också så att du inte missar något.

Jag säger inte att du kommer älska Windows 8 efter det, men jag är ganska säker på att du kommer tycka lite mindre illa om det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Där kan vi ha en liten del till att du inte tycker att det är så bra. Windows 8 passar mycket bättre direkt på hårdvaran. Med Windows 7 är det inte lika stor skillnad eftersom att det inte är lika bra på att utnyttja hårdvaruaccelererad grafik m.m.

Hade jag varit du så hade jag laddat hem utvärderingsversionen (den färdiga RTM-varianten), installerat den på riktig hårdvara och testkört i någon månad som primär dator och utan extra tillägg. Det kan vara bra att kolla in en guide först också så att du inte missar något.

Jag säger inte att du kommer älska Windows 8 efter det, men jag är ganska säker på att du kommer tycka lite mindre illa om det.

Gamle skämtare där!

Seriöst, layouten av Metro/Modern UI skulle nog inte förändras av det, eller?

"Med Windows 7 är det inte lika stor skillnad eftersom att det inte är lika bra på att utnyttja hårdvaruaccelererad grafik m.m."

Vad menar du? Aero behövde ju hårdvaruaccelererad grafik, vilket Modern UI knappast har. Modern UI är ju tvärplatt utan smink. Det är ju plattbröstat som en ... en ... ja, jag vet inte vad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Gamle skämtare där!

Seriöst, layouten av Metro/Modern UI skulle nog inte förändras av det, eller?

"Med Windows 7 är det inte lika stor skillnad eftersom att det inte är lika bra på att utnyttja hårdvaruaccelererad grafik m.m."

Vad menar du? Aero behövde ju hårdvaruaccelererad grafik, vilket Modern UI knappast har. Modern UI är ju tvärplatt utan smink. Det är ju plattbröstat som en ... en ... ja, jag vet inte vad.

Jag är fullt seriös. Jo på sätt och vis ändras faktiskt Metro/Modern UI lite grann av det. Det är designat med mottot "fast and fluid" vilket du inte får i en virtuell maskin.

Det är svårt att förklara vad jag menar utan att visa det i verkligheten. I korthet handlar det om ett extremt flyt i gränssnittet och allt man gör. Du får inte samma upplevelse i en virtuell maskin. Windows 7 använder sig också av hårdvaruaccelerad grafik precis som du säger, men inte alls i samma grad som Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tror snarare problemet är såhär. Suttit i ca 8h nu och försökt få in w8 som jag vill. (delvis pga drv problem) så är det att jag inte fattar hur jag kan få igång produktiviteten på w8. Framföralt eftersom jag kör med fler skärmar. så dra musen till skärmen fungerar inte. Men nu är jag sur så det bör ta meds en lite nypa salt. Jag har gjort om admin kontot till ett superadmin konto. Jag har .... Sen förstår jag inte hur w2k12 också kan ha metro. Det rekomenderas däremot att man kör powershell rent igenom. Både i w8 och i w2k12 ser jag en hel del fördelar med den nya uppdateringen av Vista, framföralt med nya funktioner på server 2012. Men GUI är jag inte kompis med. Jag är medveten att presis som i xp använder jag i w7 och w2k8r2 en hel del funktioner som inte syns. och GUI't ställer till problem för mig att använde tangetbordet och musen samtidigt på ett (OBS) effektivt sätt.

Edit1:
Fär fixa stavning sedan.
Drv problem är inte ms problem. (delvis)

Edit2:
Vart mycket off topic.
Vi som ser problem med det nya MUI har ju varnat/bett dem att testa själva och om som i mitt fall några tycker det är bra i släkten, de som delvis fixar sinna egna problem, och vi som löser andras problem säger att de behöver lära sig nya saker och att vi inte kan hjälpa innan vi kan det, så är det inte konstigt att "vanligt" folk backar. (tänker inte swec)
Sen att de flesta tycker det är jobbigt att lära sig en ny telefon belyser ju bara problemet som jag ser det. Men hur ms ser det förstår jag inte. Kanske att tvinga folk. De kan det via licenser och hårdvarustöd. Men det skulle jag inte våga sätta mitt jobb på om jag hade varit bord memeber.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.