Lösenordsskyddad extern hårddisk

Permalänk

Lösenordsskyddad extern hårddisk

Hej,
hoppas jag lägger denna fråga i rätt forumdel, annars kanske nån admin kan flytta den.

Jag kör med crashplan som backuplösning, och tänker placera en extern hd hos en kompis dit jag sparar backupen. Har en annan backuplösning hemma men vill sprida en backup om det skulle brinna eller om jag råkar ut för ett inbrott. Även om jag inte har några större hemligheter, så hade jag velat lösenordsskydda hd så att bara jag kommer åt innehållet. Men den enda lösning jag har hittat är att kryptera innehållet, men osäker hur det fungerar då det rör sig om bilder och rätt stora volymer. Kör med Windows 8 Pro.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Truecrypt fixar att kryptera partitionen eller hela disken. Gratis, säkert och snabbt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med ovan lösenordsskydda en disk tycker inte jag räcker men att kryptera en disk är the way to go trueycrypt är väldigt bra program för att göra detta.
Tänk dock på att disken ska vara tom innan du gör de annars förlorar du materialet på den, så du inte lägger in allt och krypterar i efterhand.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Windows 8 Pro har Bitlocker inbyggt också.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av BaZZe:

Tänk dock på att disken ska vara tom innan du gör de annars förlorar du materialet på den, så du inte lägger in allt och krypterar i efterhand.

App app app, jag krypterade min systemdisk i efterhand, det var inga som helst problem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tack för svaren! Men det är inga problem att ha hd krypterad och använda som backup? Hur fungerar krypteringen, gör den det under tiden man för över filerna? Ursäkta om jag ställer korkade frågor, inte riktigt mitt område det här.

Har det någon betydelse om jag använder Bitlocker eller Truecrypt?

Permalänk
Medlem

När du initierar Bitlocker (har ingen erfarenhet av Truecrypt) sså kommer den att stå och tugga ett tag när den krypterar hela rasket. Sen i fortsättningen så kommer du att behöva skriva in lösenordet när du ansluter disken och efter det fungerar den som vilken disk som helst.

Permalänk
Medlem

truecrypt säger jag med.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tackar, kommer att testa Bitlocker eftersom det finns inbyggt. Men det tar en jäkla tid att kryptera disken, satt igång det för 3h sen och det har bara kommit 23% än så länge.