Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Mailade clickok.se, deras kundtjänst, detta är deras svar:

Hej ,

Tack för ditt mejl,

Vi stämmer inga kunder och jobbar enbart inom distansförsäljningslag regler.

Ett officiellt svar på detta kommer att göras under närmaste dagar.

Vi hoppas att vi har besvarat din fråga på ett tillfrädställande sätt. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Du är även välkommen att ringa till oss: 08 50 21 63 63

Med vänliga hälsningar

ClickOK Kundtjänst

Hrhr, jävla hjältar. Bagdad Bob Clintonixon.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid att skriva, mycket intressant och alltid skönt att vet vilka butiker man skall hoppa och inte ge sina pengar till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chokladtomten:

Nej menar inte så.. Det gjorde mig väldigt nyfiken. Skulle vilja utforska om detta var enda fallet eller om det finns fler.

Jag ställde mig ungefär samma fråga och googlade lite. Detta tog mig till flashback där jag hittade en sweclockerstråd från 2007 där jag hittade en länk till ett klagomål på fairshopping.se, också från 2007. Anledningen till att jag beskriver kedjan är att det kan finnas intressant läsning på vägen som jag missat.

https://www.flashback.org/t1078826
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/726549-clic...
http://fairshopping.se/opinions/view/406

Har inte lusläst dessa trådar men det som jag tycker är mest uppseendeväckande med fairshopping.se-klagomålet är att det där beskrivs samma tillvägagångssätt, att krav på mer pengar, med hänvisning till prishöjning hos leverantören, sker efter att kunden betalt varan. Jag tycker att det är intressant därför att det tyder på att clickok.se sedan minst 5-6 år håller på med detta mycket oseriösa beteende. Detta gör det rimligt att anta att clickok.se krav på TS upplevelse inte var en engångsföreteelse.

Permalänk

Kommer inte att handla därifrån efter att jag läst detta.
Har handlat där en gång innan men det kommer inte hända igen, vore gött om man på prisjakt kunde välja att ignorera vissa butiker.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Man kanske borde försöka uppmärksamma detta mer i media och se om folk kan träda fram och berätta deras historia med clickok.

Är det nu så att det finns en historia där clickok sitter och pressar folk på pengar så bör dom ställas inför rätta ordentligt.. Fast så kanske nu inte är fallet.

Permalänk
Sötast

Starkt jobbat TS, jag kan tänka mig att skänka en hundring till dig för att täcka en liten del av dina kostnader i tvisten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Att handla från ClickOk innebär också en risk för att bli stämd i domstol! Det hände mig!
Den 27 mars 2013 vann domen laga kraft. Åtalet ogillades av Tingsrätten! ClickOk förlorade målet.

Du är en hjälte för att du inte gav dig. Underbart att se att sunt förnuft segrade för en gångs skull. Hatten av för dig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Vad tvistens pris från början handlade om var en priskillnad på 6900 kronor.

Hehe, bra jobbat av ClickOK där!

Kan ju garantera att denna tråd allena har kostat dem fan så mycket mer än 6700:- i förlorade potentiella kunder, för att inte nämna artiklarna i GP och Råd och Rön.

Permalänk
Medlem

Det räckte att jag läste att, ClickOK ville ha mer pengar efter dom skickat varan, för att förstå att det är helt idiotiskt att vilja kräva mer pengar. Starkt gjort att du stod på dig! Kan bli skakigt när de gäller stora saker som domstol.

Permalänk
Medlem

Är sjukt imponerad av Marathonkillen som orkade driva målet mot ClickOK. Tackar för många välskrivna inlägg som informerat om konsumentens rättigheter vid ett avtal.
Jag har begärt ut målet och även frågat tingsrätten om jag har rätt att publicera information ang. målet offentligt. Så är allt OK där kan jag lägga upp målet när min förfrågan blivit behandlad.

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem

så klart oroväckande att höra denna "häxjakt" på kunder, men jag höll mig kritisk in i det längsta. Likt så många andra undrade jag vad TS faktiskt hade köpt och betalat för. Första fingervisningen var

"ett par hårddiskar tillsammans med några polare för att dela på fraktkostnad". då reagerade jag lite extra. Hur några är "några"? Lite senare visade det sig att det var ca 9000kr av hårddiskar till ett pris för 1800kr. Då blir det mer förståeligt att butiken vill få betalt för det de sålt: annars går de ju back. Metoderna de använder ska absolut inte godtas, men jag tycker alla som läser tråden bör sätta sig in i vad som faktiskt skedde. Detta är inte en helt ogrundand "Pengajakt", det är helt enkelt en butik som inte velat sälja varor till tusentals kronor i förlust. Det var dock deras eget misstag så de får stå sitt kast den här gången: kunder ska inte behöva betala för butikens misstag

glad att allt löste sig - men som sagt till alla läsare: tänk från butikens synvinkel också: hur skulle ni reagera om ni plötsligt stod där 7000kr kort? Förmodligen skulle ni också göra så mycket som möjligt för att få era pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

så klart oroväckande att höra denna "häxjakt" på kunder, men jag höll mig kritisk in i det längsta. Likt så många andra undrade jag vad TS faktiskt hade köpt och betalat för. Första fingervisningen var

"ett par hårddiskar tillsammans med några polare för att dela på fraktkostnad". då reagerade jag lite extra. Hur några är "några"? Lite senare visade det sig att det var ca 9000kr av hårddiskar till ett pris för 1800kr. Då blir det mer förståeligt att butiken vill få betalt för det de sålt: annars går de ju back. Metoderna de använder ska absolut inte godtas, men jag tycker alla som läser tråden bör sätta sig in i vad som faktiskt skedde. Detta är inte en helt ogrundand "Pengajakt", det är helt enkelt en butik som inte velat sälja varor till tusentals kronor i förlust. Det var dock deras eget misstag så de får stå sitt kast den här gången: kunder ska inte behöva betala för butikens misstag

glad att allt löste sig - men som sagt till alla läsare: tänk från butikens synvinkel också: hur skulle ni reagera om ni plötsligt stod där 7000kr kort? Förmodligen skulle ni också göra så mycket som möjligt för att få era pengar

Nu har du inte läst allt... Han hade ju jämfört med andra butiker, priserna stod sig under några dagar, orderbekräftelse gick ut, varorna skickades. Nej, nej, nej det är clickok som har gjort fel helt och hållet, inte TS.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Att utsätta en privatperson och kund för något sådanthär måste ju vara bland det dummaste beslutet ett litet företag i en hård branch kan göra. Osmakligt och olagligt.

Jag förstår att de -ville- få tillbaka sina pengar, men jag förstår inte att de kunde tro att de -kunde-. Deras ekonomiska förlust når ju ett helt annat plan nu.

Jag tycker ClickOK borde sätta "The Gambler" med Johnny Cash på repeat på kontoret och lära sig ett och annat.

Jag kanske är överdrivet blödig, men jag tycker också att man kunde tona ned lite grann på angry mob stämmningen här eftersom TS lyckligtvis vann i Tingsrätten och företaget bara inte ville ge bort sina varor för inköpspris(?).

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Att utsätta en privatperson och kund för något sådanthär måste ju vara bland det dummaste beslutet ett litet företag i en hård branch kan göra. Osmakligt och olagligt.

Jag förstår att de -ville- få tillbaka sina pengar, men jag förstår inte att de kunde tro att de -kunde-. Deras ekonomiska förlust når ju ett helt annat plan nu.

Jag tycker ClickOK borde sätta "The Gambler" med Johnny Cash på repeat på kontoret och lära sig ett och annat.

Jag kanske är överdrivet blödig, men jag tycker också att man kunde tona ned lite grann på angry mob stämmningen här eftersom TS lyckligtvis vann i Tingsrätten och företaget bara inte ville ge bort sina varor för inköpspris(?).

Aldrig, sådant här ska uppmärksammas och de ska hängas ut fullständigt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Inte då

Skrivet av tcntad:

På tok för jobbigt att läsa, dela in texten i stycken så ska du se att intresset blir större.

Inte var det väl svårt att läsa den texten, vinner säkert inga grammatikpriser men det var ett intressant fall, samt skrämmande. Iaf den delen vi fick höra nu.
Måste säga att jag aldrig har handlat av Click.ok, och av en anledning, har ej känts ok när man surfar runt på hemsidan enligt mig.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsohlsson:

Inte var det väl svårt att läsa den texten, vinner säkert inga grammatikpriser men det var ett intressant fall, samt skrämmande. Iaf den delen vi fick höra nu.
Måste säga att jag aldrig har handlat av Click.ok, och av en anledning, har ej känts ok när man surfar runt på hemsidan enligt mig.

Kolla vilken tid han skrev det resp. tiden TS redigerade.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in med att jag tycker det är beklagligt att folk går in på prisjakt och smutskastar ClickOk enbart pga. denna tråd, helt utan personliga erfarenheter. Huruvida trådskaparen är sanningsenlig eller ej kan jag självklart inte svara på men det förefaller möjligt att hen kan ha varit medveten om prisfelet (inte för att detta på något sätt rättfärdigar ClickOks agerande). Det finns alltid minst två versioner vid en tvist som denna och här får vi bara ta del av ena.

Permalänk
Medlem

Vafan? Borde inte ClickOk anmälas för någonting ganska grovt om de försöker använda ett gäng kolllinummer som falska bevis och påstå att det är ip-nummer? De har väl sedan ingen rätt att logga sådant och rent ut sagt spionera? Nu gjorde de ju inte det, men att de påstod sig ha gjort det. Tycker TS borde fått någon form av skadestånd för förlorad tid bland mycket annat. Vad är det för jävla sätt när ett företag ( inget nytt här egentligen) aktivt hotar en enskild civilperson. Dags att slänga ClickOk i soptunnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Måste bara flika in med att jag tycker det är beklagligt att folk går in på prisjakt och smutskastar ClickOk enbart pga. denna tråd, helt utan personliga erfarenheter. Huruvida trådskaparen är sanningsenlig eller ej kan jag självklart inte svara på men det förefaller möjligt att hen kan ha varit medveten om prisfelet (inte för att detta på något sätt rättfärdigar ClickOks agerande). Det finns alltid minst två versioner vid en tvist som denna och här får vi bara ta del av ena.

Vetskap om prisfelet eller inte. Uppmärksammandet i diverse tidskrifter som är det intressanta. Något som hen inte hade fått i denna utsträckning utan konkreta bevis. Företagets agerande med försök till att lägga fram falska bevis talar för ganska mycket trovärdighet hos den person som ställdes inför rätta.
Också samma agerande som är det viktiga i detta fall. När ett företag bestämmer sig för att ljuga om någonting sådant här säger det en hel del om deras affärsrörelse.

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt avskyr jag att man hänger ut företag utan anledning. Finns grymt många trådar där man försöker få företaget i fråga att ge med sig pga. "grupptryck". Tycker det är ok att man vill ha kött på benen innan en evt. tvist, men många uppger ändå glatt företagets namn, t.o.m utan att ha gett ÅF en chans att lösa problemet.
För inte så länge sedan fanns det en tråd där TS hade helt åt helvete fel (trodde han hade fått ett sämre ersättningskort). Som tur var vägrade TS att uppge namnet och det var ju bra nu i efterhand.

Detta fallet passar dock inte i den kategorin! Clickok har försökt att köra över en konsument och det verkar inte vara första gången. Jag kommer självklart sprida mycket negativ omtala om detta skojarföretag och hoppas det brinner i helvete. Se gärna min signatur

Skrivet av petterg:

Måste bara flika in med att jag tycker det är beklagligt att folk går in på prisjakt och smutskastar ClickOk enbart pga. denna tråd, helt utan personliga erfarenheter. Huruvida trådskaparen är sanningsenlig eller ej kan jag självklart inte svara på men det förefaller möjligt att hen kan ha varit medveten om prisfelet (inte för att detta på något sätt rättfärdigar ClickOks agerande). Det finns alltid minst två versioner vid en tvist som denna och här får vi bara ta del av ena.

Självklart ska man inte missbruka prisjakt. Tyvärr tillåter man ju vem som helst att lämna omdömen.
Visst finns det 2 versioner och Tingsrätten har fått höra båda. Har ingen anledning att misstro TS

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Måste bara flika in med att jag tycker det är beklagligt att folk går in på prisjakt och smutskastar ClickOk enbart pga. denna tråd, helt utan personliga erfarenheter. Huruvida trådskaparen är sanningsenlig eller ej kan jag självklart inte svara på men det förefaller möjligt att hen kan ha varit medveten om prisfelet (inte för att detta på något sätt rättfärdigar ClickOks agerande). Det finns alltid minst två versioner vid en tvist som denna och här får vi bara ta del av ena.

Du får givetvis tycka som du vill, jag tycker annorlunda. Domslutet finns och fakta ligger på bordet. De körde med ruttna metoder, då gör jag det också.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Inga problem med att upplysa om priset per styck. Domen i Tingsrätten är offentlig handling, vilket innebär att vem som helst får ta del av den.

Styckpriset var 170 kronor för en hårddisk för intern montering. Hitachi och 1TB.
Ett 15-tal butiker med priser på mellan 140 och 200 kronor per styck plus frakt. Priset låg ute i 2 dagar.
Jag hade ingen anledning att misstänka fel pris. Jag hade köpt 6 stycken 2TB Western Digital externa hårddiskar från Pixmania för 401 kronor styck plus frakt. Köpet från ClickOk var inte enbart till mig själv, liksom köpet från Pixmania. Jag beställde tillsammans ett några vänner för att dela på frakten.
För min del fanns det inget skäl att misstänka fel pris. När så många butiker har liknande priser och att det är Hitachis diskar, som blivit uppköpta av Western Digital, fanns det inte en tanke hos mig att priset skulle vara felaktig. Att betala 401 kronor plus frakt för en 2TB extern disk och sedan 170 kronor för en intern disk på 1TB, ingav mig inte att misstänka prisfel.
Diskarna är en standarddisk på 7200 varv och 32MB cache.

Hoppas denna upplysning gör inlägget mindre misstänksamt.

Det är mindre än halva normala priset, var du hittar "ett 15-tal butiker med priser på mellan 140 och 200 kronor" har jag ingen aning om. Det är knappt att man får en 250GB för det priset.
Du borde helt ärligt misstänkt prisfel, men det spelar ingen roll, butiken får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Tack för varningen, nu blir det bojkott!

Edit* Kom nu faktiskt att tänka på när Webhallen hade satt fel pris på en produkt och de gick ut med att alla som beställt skulle få den för det priset pga deras misstag, som man bäddar får man ligga. Ska finnas en tråd här på SWEC.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Vidrigt! håller mig borta från ClickOK.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av petterg:

Måste bara flika in med att jag tycker det är beklagligt att folk går in på prisjakt och smutskastar ClickOk enbart pga. denna tråd, helt utan personliga erfarenheter. Huruvida trådskaparen är sanningsenlig eller ej kan jag självklart inte svara på men det förefaller möjligt att hen kan ha varit medveten om prisfelet (inte för att detta på något sätt rättfärdigar ClickOks agerande). Det finns alltid minst två versioner vid en tvist som denna och här får vi bara ta del av ena.

Håller absolut med om det första men det senare, har du ens läst hela tråden? Det verkar inte riktigt så på det sätt du uttalar dig på.

Sanningsgraden bakom TS bör väll vara skapligt hög då det finns med i media samt även ett avslutat ärende hos tingsrätten.

Prisfel?? Hos fler butiker i ett par dagar då eller vad menar du nu?? Priset höll sig ju i minst två dagar och fanns inte bara på ClickOK:s sida utan hos fler återförsäljare (+/- några tior som tveklöst verkar rimligt)

Bara ena sidan? Finns ju till och med dokumentation från båda sidor att tillgå från tingsrätten.

Vidareutveckla gärna ditt tänkande.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Skrivet av sj6:

Du får givetvis tycka som du vill, jag tycker annorlunda. Domslutet finns och fakta ligger på bordet. De körde med ruttna metoder, då gör jag det också.

Så man ska sänka sig till samma nivå, är det budskapet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Håller absolut med om det första men det senare, har du ens läst hela tråden? Det verkar inte riktigt så på det sätt du uttalar dig på.

Sanningsgraden bakom TS bör väll vara skapligt hög då det finns med i media samt även ett avslutat ärende hos tingsrätten.

Prisfel?? Hos fler butiker i ett par dagar då eller vad menar du nu?? Priset höll sig ju i minst två dagar och fanns inte bara på ClickOK:s sida utan hos fler återförsäljare (+/- några tior som tveklöst verkar rimligt)

Bara ena sidan? Finns ju till och med dokumentation från båda sidor att tillgå från tingsrätten.

Vidareutveckla gärna ditt tänkande.

Mycket bra formulerat och håller med till fullo. Fanns ingen anledning till misstanke om prisfel.

Skrivet av LilaCreaper:

Så man ska sänka sig till samma nivå, är det budskapet?

Jag ser skillnad på privatpersoner och företag. Ett företag som beter sig vidrigt vill jag ska få smaka på sin egna medicin. Så ja, jag ser inget fel i att utnyttja de kanaler som finns att tillgå att sprida detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Håller absolut med om det första men det senare, har du ens läst hela tråden? Det verkar inte riktigt så på det sätt du uttalar dig på.

Sanningsgraden bakom TS bör väll vara skapligt hög då det finns med i media samt även ett avslutat ärende hos tingsrätten.

Prisfel?? Hos fler butiker i ett par dagar då eller vad menar du nu?? Priset höll sig ju i minst två dagar och fanns inte bara på ClickOK:s sida utan hos fler återförsäljare (+/- några tior som tveklöst verkar rimligt)

Bara ena sidan? Finns ju till och med dokumentation från båda sidor att tillgå från tingsrätten.

Vidareutveckla gärna ditt tänkande.

Mitt tänkande är som följer: Jag har varken tid eller ork att läsa igenom någon tingsträttsdom, kolla prisstatistik (har TS gett artikelnumret?) eller leta reda på någon papperskopia av en gammal göteborgsposten, detta är något jag tror majoriteten av de som gett omdömen på prisjakt inte heller orkar.

Permalänk
Medlem

Har just läst artikeln i GP och det stämmer att clickok's krav gick vidare till tinsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Mitt tänkande är som följer: Jag har varken tid eller ork att läsa igenom någon tingsträttsdom, kolla prisstatistik (har TS gett artikelnumret?) eller leta reda på någon papperskopia av en gammal göteborgsposten, detta är något jag tror majoriteten av de som gett omdömen på prisjakt inte heller orkar.

Han skrev Hitachi 1TB, här är prisutvecklingen: http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=510239&s=larg...
Ganska solklart när han köpte.