Htpc bygge - råd om val av komponenter

Permalänk
Medlem

Htpc bygge - råd om val av komponenter

Hej på er,

Nu har jag typ tror jag allafall hittat de komponenter jag vill ha i min htpc/spel dator.
Några av er som kan lägga en glimt på det och tycka till? Har inte varit så "up to date" på sistonde!
Htpc är kanske inte rätta ordet här men den ska bete sig som en media dator när ingen spelar på den, men den ska gå o spela på den därav grafikorten!
Den får gärna vara tyst när ingen spelar på den

Några frågetecken jag hade:
Vad tycker ni om processorn?
Är det värt att lägga till en tusing för I7?
Är nätaggen tillräkligt?
Ni får gärna hojta till om jag missat nåt, skulle verkligen uppskatta det.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2287866&view=m

Permalänk

Ja det ser bra ut, tycker inte att du ska ha en i7:a, det räcker med en i5:a. Du borde däremot kolla på en annan processorkylare om du inte är 100% säker på att den får plats.

Nätaggregatet räcker garanterat!

Permalänk
Medlem

Tack agent
Jo, jag tror den får plats, en som hade samma chassi använder den, fast om du har någon annan fläkt förslag så hojta till.
Vad tycker du om Grafiken? är den tillräckligt eller finns den någon som är bättre just i den prisklassen?

Permalänk

Vad skall du spela på den? Min A10 5800k fungerar jättebra vattenkyld, låter nada, och spelar skyrim på den Du kan komma undan med en tyst liten dator för bara runt 5000kr annars

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av fimo420:

Tack agent
Jo, jag tror den får plats, en som hade samma chassi använder den, fast om du har någon annan fläkt förslag så hojta till.
Vad tycker du om Grafiken? är den tillräckligt eller finns den någon som är bättre just i den prisklassen?

Grafikkortet är väldigt bra, så det behöver du inte byta ut, när det gäller kylaren borde du ta den som du har valt.

Permalänk
Medlem

Lite allt möjligt Itchy, typ Starcraft 2, diablo 3, bioshock 3, etc...
Hur har du byggt din?
Haru förslag på andra komponenter eller??

Permalänk
Skrivet av fimo420:

Lite allt möjligt Itchy, typ Starcraft 2, diablo 3, bioshock 3, etc...
Hur har du byggt din?
Haru förslag på andra komponenter eller??

Min lilla burk är i ett Streacom F7C Evo som kyls av två jättetysta noctuafläktar. APUn kyls av en H2O 920 vars radiator är extern, för vem skulle få in den i det lilla chassiet? RAMen är överclockad till 2133 mhz så jag får ut ca 25% mer fps än om jag kört på vanliga 1600mhz stickor. Som lagring så gick jag all out och köpte en begagnat 512gb ssd så jag jag slipper ha min mekaniska igång hela tiden, så den har jag en on/off knapp på

Jag tycker bara det är värt att se över det mera HTPC liknande förslagen innan du köper en speldator som ligger ned, för det är vad ditt bygge är typ Om du klarar dig på medium settings och 720p/900p res så är mitt bygge i sign ett tips, jag lirar skyrim mycket och i 1440x900/medium settings (windowed mode) så får jag ut minst 35-40fps, vilket jag tycker är mer än acceptabelt då jag spelar en bit ifrån skärmen med en xbox kontroll. annars så är dina komponeter inte alls dåliga, men en i7 är helt onödigt, likså storleken på chassit. ett lian-li i m-atx är att föredra

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Min lilla burk är i ett Streacom F7C Evo som kyls av två jättetysta noctuafläktar. APUn kyls av en H2O 920 vars radiator är extern, för vem skulle få in den i det lilla chassiet? RAMen är överclockad till 2133 mhz så jag får ut ca 25% mer fps än om jag kört på vanliga 1600mhz stickor. Som lagring så gick jag all out och köpte en begagnat 512gb ssd så jag jag slipper ha min mekaniska igång hela tiden, så den har jag en on/off knapp på

Jag tycker bara det är värt att se över det mera HTPC liknande förslagen innan du köper en speldator som ligger ned, för det är vad ditt bygge är typ Om du klarar dig på medium settings och 720p/900p res så är mitt bygge i sign ett tips, jag lirar skyrim mycket och i 1440x900/medium settings (windowed mode) så får jag ut minst 35-40fps, vilket jag tycker är mer än acceptabelt då jag spelar en bit ifrån skärmen med en xbox kontroll. annars så är dina komponeter inte alls dåliga, men en i7 är helt onödigt, likså storleken på chassit. ett lian-li i m-atx är att föredra

Chassi storleken behövs väl pga GPU'n?
Jag hittade ingen annan tillräckligt fin chassi som skulle få in en ett externt GPU.
Skulle självklart vilja ha en mindre chassi, men jag htitade ingen allafall
Om ni har andra chassival som skulle passa in ge gärna förslag

Permalänk
Medlem

Du skulle få en bättre spelmaskin med en i5:a och ett vassare grafikkort istället för i7:an. Eller en tystare maskin om du lägger de pengarna som du "spar" med en i5:a på ett guld/platinum certifierat nätagg eller ännu hellre, ett passivt kylt nätagg.

Ska du inte ha en BluRay istället för en DVD, när du ändå håller på?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Du skulle få en bättre spelmaskin med en i5:a och ett vassare grafikkort istället för i7:an. Eller en tystare maskin om du lägger de pengarna som du "spar" med en i5:a på ett guld/platinum certifierat nätagg eller ännu hellre, ett passivt kylt nätagg.

Ska du inte ha en BluRay istället för en DVD, när du ändå håller på?

aa glömde det, du har rätt nafs.
Ska byta dvdn mot en BD.
Nätaggen måste jag fundera på, har du några rekomendationer?
Den nätaggen jag valde, hade massa bra betyg på prisjakt haha

Permalänk
Medlem

Hej!
Silverstone sugo SG09 tar m-atx, stora luftkylare och långa grafikkort. Nackdelar är utseende på fronten (SG10 blir snyggare) och att det inte är så tyst.
23l volym.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimo420:

aa glömde det, du har rätt nafs.
Ska byta dvdn mot en BD.
Nätaggen måste jag fundera på, har du några rekomendationer?
Den nätaggen jag valde, hade massa bra betyg på prisjakt haha

Det är nog inget fel på det nätagget, bara det att du kan få ett guld/platinum för nästan samma pris.

Guld och platinum certifierade nätagg

Fractal Design brukar ju få bra kritik och även FSP.

Helt passivt kylda är ju svårt att hitta i den effektklassen men om man tar ett guld eller platinum kommer de ju knappt behöva kylas alls vid lågt effektuttag.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det är nog inget fel på det nätagget, bara det att du kan få ett guld/platinum för nästan samma pris.

Guld och platinum certifierade nätagg

Fractal Design brukar ju få bra kritik och även FSP.

Helt passivt kylda är ju svårt att hitta i den effektklassen men om man tar ett guld eller platinum kommer de ju knappt behöva kylas alls vid lågt effektuttag.

Tack igen.
Hmm, vilken watt är minimum för GPUn?
Räcker en 400eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimo420:

Tack igen.
Hmm, vilken watt är minimum för GPUn?
Räcker en 400eller?

NVidia rekomenderar 450 men de vill nog ha god margnal för att ha ryggen fri. Fast å andra sidan så kan man ju aldrig ha FÖR mycket effekt på nätagget, man vill ju inte att det går på fullt hela tiden om de ska hålla länge och vara tysta. Köp så mycket effekt som du har råd med är mitt tips...

Titta på tex SweClockers test.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle tipsa dig att läsa denna tråd;

www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/1132018-g...

Dessa byggen går visserligen ut på att bygga 100% ljudlösa HTPC-lösningar, men jag använder min som vanlig workstation, och det är GOTT om kraft i den.
Enda som saknas för din del är väl grafikkortet då för att orka med spel som tex. Bioshock 3 osv.

Men om du satsar på en lite större låda än Streacom's FC8 / FC8 Evo och tar med ett vanligt nätagg istället för ett modulärt, kommer du dels ner i pris, men även får du kraften till att orka med tyngre gfx'er som tex 670/680.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •