Permalänk

Vattenkylt Prodigy

Köpte denna datorn förra sommarn som en snygg spelburk på skrivbordet. Hade tänk att ha vattenkylning i den från början men det fick duga med en sluten loop i stället.

Bestämde mig för att göra en liten uppdatering på den och även sätta in en riktig vattenkylnings loop, mest
för att det var något jag ville göra men också för att få den tystare och svalare.

Delarna innan:

ASRock Z77E-ITX
EVGA GTX 670 FTW
Intel 3570K
Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP
Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
Corsair H60
BitFenix Prodigy
Samsung DVD läsare
1TB WD Blue

Vattenkylnings delar:

Radiator, EK-CoolStream RAD XT (120)
Radiator, EK-CoolStream RAD XT (240)
Slang, Masterkleer PVC 13/10mm
Vätska, EK-Ekoolant
Block, EK-Supremacy - Acetal
Block, EK-FC680 GTX+ - Acetal
Pump, Laing DDC 12V DDC-1T
EK-DDC X-RES 100 CSQ - Acetal
BitFenix Hydra Pro
Noiseblocker NB-eLoop B12-3 Bionic, 1900rpm
EK adaptrar och nipplar

Temps för de som är intresserade:
Standar klock
core0 - 53
core1 - 54
core2 - 52
core3 - 51
Rumstemp - 21

4.1Ghz 1.272V
core0 - 63
core1 - 64
core2 - 64
core3 - 60
Rumstemp - 20

4.5Ghz 1.296V
core0 - 66
core1 - 70
core2 - 69
core3 - 65
Rumstemp - 21

Grafikkortet - 46

Temperaturerna är avlästa m.h.a. HWMonitor efter 30min av Prime95 small FFT:s
Grafikkortets temperatur är avläst m.h.a HWMonitor och EVGA Precision X efter 30min av Heaven 3.0.

Vattenkylt Prodigy

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk

5p från mig!

Grymt roligt chassi att bygga i, man får plats med mycket mer än man tror

Vitt och svart passar så sjukt bra ihop

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge!
Gjort liknande med frugans Prodigy. Är du nöjd med EK-DDC X-RES 100/DDC pump kombinationen? Funderat på uppdatera frugans med den! Jag har D5 versionen i min rigg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk

Fint bygge. Dock lite synd att nästan varenda bild är/ser överexponerade ut, förstör sannerligen galleriet.

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Trevligt bygge!
Gjort liknande med frugans Prodigy. Är du nöjd med EK-DDC X-RES 100/DDC pump kombinationen? Funderat på uppdatera frugans med den! Jag har D5 versionen i min rigg.

Tackar!
Den fungerar utmärk. Har inte kört pumpen så mycket men den håller sig tystare än pumpen i min gamla H60. Det är inte så mycket vatten att pumpa runt så styrkan räcker och blir över.
DDC pumpen vibrerar en del. Så utan dämpande kan den bli hörbar/högljudd, beroende på ljudkänsligheten.
Ressen är också väldigt liten men det måste den vara för att passa i mitt fall.

Visa signatur

Permalänk

Riktigt snyggt! undrar bara var du köpte den här adaptern till vattenblocket? Har letat som en idiot så skulle bli väldigt glad om du kunde länka var du köpte den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Tackar!
Den fungerar utmärk. Har inte kört pumpen så mycket men den håller sig tystare än pumpen i min gamla H60. Det är inte så mycket vatten att pumpa runt så styrkan räcker och blir över.
DDC pumpen vibrerar en del. Så utan dämpande kan den bli hörbar/högljudd, beroende på ljudkänsligheten.
Ressen är också väldigt liten men det måste den vara för att passa i mitt fall.

Tack för din åsikt, blir nog en sådan!

Skrivet av sunnyzmile:

Riktigt snyggt! undrar bara var du köpte den här adaptern till vattenblocket? Har letat som en idiot så skulle bli väldigt glad om du kunde länka var du köpte den!

Om du syftar på EK-FC LINK så är den inkluderad med blocket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge. Vad får du för temps / dB?
Känner mig riktigt sugen på att mitt nästa bygge också ska bli ett ITX.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Väldigt snyggt! Skickligt gjort med kabel och slangdragningen. Själv hade jag aldrig kunnat få det så snyggt. Väldigt cleant. Tack för uppladdningen! xD

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Skrivet av Nisse86:

Riktigt snyggt bygge. Vad får du för temps / dB?
Känner mig riktigt sugen på att mitt nästa bygge också ska bli ett ITX.

//edit
Temperaturerna står nu i beskrivningen!
//

Jag kan inte mäta dB. Men det som jag kan höra just nu är små luftbubblor blåsa runt i loopen och ett svagt surr ifrån fläktarna, kör alla på 5-4V utom den bakre som är avstängd just nu.

Skrivet av KentaSås:

Väldigt snyggt! Skickligt gjort med kabel och slangdragningen. Själv hade jag aldrig kunnat få det så snyggt. Väldigt cleant. Tack för uppladdningen! xD

Man tackar.

Det var enklare än vad det ser ut. Detta var mitt första försök till vattenkylning och jag stötte på ytters få problem. Allt bara gick ihop.

Tack själv!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Tack för din åsikt, blir nog en sådan!

Om du syftar på EK-FC LINK så är den inkluderad med blocket.

Jaha, tack så mkt!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! 5p
Jag undrar om du kan ta någon bild på hur slangdragningen ser ut i chassit?

Jag vill nämligen bygga något liknande och det skulle hjälpa otroligt så att jag enklare kan välja fittings osv.

Är det något speciellt man ska tänka på när man bygger i Prodigy?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Adri4301:

Snyggt bygge! 5p
Jag undrar om du kan ta någon bild på hur slangdragningen ser ut i chassit?

Jag vill nämligen bygga något liknande och det skulle hjälpa otroligt så att jag enklare kan välja fittings osv.

Är det något speciellt man ska tänka på när man bygger i Prodigy?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket!

Att ta en tydlig bild på det är ganska svårt då det är så trångt, men jag kan försöka få några bilder i eftermiddag. Bilderna är uppe till i morgon.

Edit:
Bilderna är uppe, som jag trodde blev de inte så bra men förhoppningsvis hjälpsamma.

Det är inte så mycket att tänka på utom plats. Får du in allt? Då kommer det att gå bra.
Jag hade kvar HDD-buren vilket är onödigt för de flesta. Utan den finns det fler möjligheter.

Ett bra tips är att planera. Vilka delar du ska ha, vart de ska ligga och hur du ska dra slangarna kan va bra att veta i förväg. Ett tips är att kolla på hur andra har gjort det och se deras knep och misstag.
Det finns många på sidan som har gjort något liknande. d.v.s vattenkylt ett prodigy.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk

Snyggt hade varit om du köpte sidan med ruta på?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Snyggt ÄR själv sugen på göra vattenkylt i min prodigy :).

Btw något som skulle bli snyggt är om du köper dörr sidan som finns på inet som är öppen eller de kanske är plexi på den

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

ohh så snyggt!!!

Visa signatur

•••• ¨˜”°ºIntel I7-6700k 4.0ghz - 16gb Ram - GTX 980ti 6gbº°”˜¨ ••••

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Snyggt hade varit om du köpte sidan med ruta på?

Skrivet av racefactory:

Snyggt ÄR själv sugen på göra vattenkylt i min prodigy :).

Btw något som skulle bli snyggt är om du köper dörr sidan som finns på inet som är öppen eller de kanske är plexi på den

Tack.

Jag har tänkt på detta. Jag tycker inte riktigt om hur fönstret ser ut. Det är ganska litet och man kommer nästan bara kunna se grafikkortet igenom det. Fast det är säker snyggare en den sidopanel som är på från början och kostar nästan inget.

Jag kommer att fundera en stund till, om jag köper den kommer jag nog skaffa lite fler nya grejer samtidigt.

Förresten, det är ett plexi/akryl fönster.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xprevious:

Tack.

Jag har tänkt på detta. Jag tycker inte riktigt om hur fönstret ser ut. Det är ganska litet och man kommer nästan bara kunna se grafikkortet igenom det. Fast det är säker snyggare en den sidopanel som är på från början och kostar nästan inget.

Jag kommer att fundera en stund till, om jag köper den kommer jag nog skaffa lite fler nya grejer samtidigt.

Förresten, det är ett plexi/akryl fönster.

Eller så kapar man upp sitt egna och gör de snyggt med gummilist och plexi glas med små hål eller liknande ;D

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Eller så kapar man upp sitt egna och gör de snyggt med gummilist och plexi glas med små hål eller liknande ;D

Kolla hur jag har gjort, tycker det blev riktigt bra.
Och man får fönstret lite större än på sidopanelen som säljs på inet.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, 4p från mig. Måste dock fråga en sak då jag själv har planer på en vatten-rig någon gång i framtiden då ekonomin stämmer med drömmarna..
Hur läcktestar man en så tight rig som denna eller man får helt enkelt lita på att grejerna håller?

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Jag tycker inte riktigt om hur gummilister ser ut. Så i sånna fall skulle jag måla om panelen och då blir det plötsligt en hel del jobb. Det är något jag vill göra men nu när det finns ett alternativ för lite mer en en hundring känns det som ett bättre val, om jag nu ska ha ett fönster.

Skrivet av Wisp_86:

Snyggt bygge, 4p från mig. Måste dock fråga en sak då jag själv har planer på en vatten-rig någon gång i framtiden då ekonomin stämmer med drömmarna..
Hur läcktestar man en så tight rig som denna eller man får helt enkelt lita på att grejerna håller?

Tackar,

Jag var noggrann och hade tur så jag slapp läckor. Jag tryckte in pappershanddukar där det fanns risk för en läcka och kände med jämna mellanrum om papperna var fuktiga. Detta var under fyllningen av loopen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort.
Fick en ordentlig lust att bygga eget i ett prodigy.
Grymt snyggt chassie
5/5
Lite avis måste jag säga

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Tycker de där chassina är så häftiga, Snygg bygge.

Var tvungen och köpa ett svart Prodigy och ett Gigabyte GA-Z77N-WIFI - S1155 så ska jag ta delarna från min nuvarande burk.
Galleri kommer