Permalänk
Medlem

Segt internet pga router

Hej!

Som topic lyder så får jag inte ut den hastighet jag ska ha efter routern, just nu mäter jag upp i ca 30mbit/s via bredbandskollen när jag har 100/100.

Jag kör med en Netgear n600 trådlös Dual Band router (WNDR3400v2.
Jag förstår inte riktigt vad som har hänt då de helt enkelt börjat bli segt den senaste månaden, jag har inte rört inställningar på routern heller.

Kör jag kabeln direkt från jacket så mäter jag upp kring 96 mbit/s.

Någon som har tips på vad som kan behövas ändras? är min router paj?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Om du är själv i huset kan du väl skippa routern.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet eller annat ställe var troligen flera andra routrar ligger och sänder ut signaler som kan störa de från din router? Vilken signalkvalité har du?

Har det hänt nyligen kanske det är just inställningar på din router som du måste röra. Jag gjorde detta en gång när jag hade problem (bor i lgh) och det bättrade på från noll signal till halvbra styrka för mig! http://www.howtogeek.com/howto/21132/change-your-wi-fi-router...

Dock drog jag om hela routern så att den var centralt placerad i lägenheten tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Om du är själv i huset kan du väl skippa routern.

Är inte själv, bor med min sambo som har laptop och iPad, sedan har man telefonerna där också.

Jag har full styrka på både tjejens laptop som får ut ca 23-30 mbit/s och min stationära där jag prövat med både kabel (får ut kanske 40 då) och med trådlösa kortet (får ut ungefär 35 då).

Jag hittar 4 trådlösa nätverk inkl mitt ieget så det borde väl inte sudda ut någon styrka märkvärt?

Edit: Jag sitter 2-3m från min router nu som ligger på golvet utan störningsmoment till min dator och det är fortfarande segt.

En till edit: Jag ändare läget till Upp till 300 mbit/s i routerninställningarna för trådlöst, blev lite bättre men får bara upp det till 59mbit/s nu... någon annat i routern man kan behöva tweaka?

Visa signatur

System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att du mäter farten med wifi? i så fall är 30Mbit ett bra värde om du har 4 andra nät i närheten, ni delar alla på tiden i etern och även om era nät inte komunicerar mellan varandra så delar ni etern.
Du kan kolla hur det ser ut runt dig med inssider http://www.metageek.net/products/inssider/ posta en skärmdump så finns det fakta att kolla på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ändra från 20 till 40 mhz. Boom, dubbel bandbredd!

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 760, 2.8GHz || Kylning: Noctua NH-C12P SE14 || Gpu: XFX Radeon HD6870 1GB || Ram: Corsair 4GB1333MHz XMS3 || Mk: ASRock P55 PRO DDR3 || Nätagg: Corsair VX 550W || Hd: 500GB Seagate Barracuda || Chassi: Rasurbo BC-10 || Skärm: BenQ G2420HDBE 24" || Mus: Razer Lachesis || Tangentbord: Logitech Classic Keyboard 200 || Högtalare: Speed-Link SL 8143 SSV

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

En till edit: Jag ändare läget till Upp till 300 mbit/s i routerninställningarna för trådlöst, blev lite bättre men får bara upp det till 59mbit/s nu... någon annat i routern man kan behöva tweaka?

Många routrar går in på standard channels. Flera på samma kan göra mottagningen sämre också. Använd programmet i länken jag skickade, kolla vilka channels som är mest frekventa i närområdet och undvik dem. Du ställer om din egen channel på din routers inställningar som du når... via webbläsaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aggesan:

Ändra från 20 till 40 mhz. Boom, dubbel bandbredd!

Dubbel kanalbredd iallafall och om man då är i ett område med andra nät inom radioräckvidd så brukar det sänka hastigheten på dataöverföringarna, det är därför 40Mhz inte ska användas på 2,4GHz om man inte är ensam i etern.
Om man inte mätt att 40MHz är en fördel och man inte vet om man är ensam i etern så undvik det, det slöar ner nätet för alla, även grannarna drabbas av sänkt hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du mäter farten med wifi? i så fall är 30Mbit ett bra värde om du har 4 andra nät i närheten, ni delar alla på tiden i etern och även om era nät inte komunicerar mellan varandra så delar ni etern.
Du kan kolla hur det ser ut runt dig med inssider http://www.metageek.net/products/inssider/ posta en skärmdump så finns det fakta att kolla på.

När jag mäter så har jag inget annat igång, har dubbelkollat aktiviteter på routern så inget annat körs samtidigt.

Har ju både mätt med och utan kabel också, får ungefär samma resultat så det känns ju bara som någon allmän inställning på routern?

Ska kika lite på det där programmet som länkades för Wifi, men det känns inte som att det kommer lösa problemet då det som sagt är lika segt med både med och utan kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dubbel kanalbredd iallafall och om man då är i ett område med andra nät inom radioräckvidd så brukar det sänka hastigheten på dataöverföringarna, det är därför 40Mhz inte ska användas på 2,4GHz om man inte är ensam i etern.
Om man inte mätt att 40MHz är en fördel och man inte vet om man är ensam i etern så undvik det, det slöar ner nätet för alla, även grannarna drabbas av sänkt hastighet.

Men han använder en dualband router. Så länge hans wifi-adapter stödjer 5Hz-bandet så kan han köra på det i 40MHz.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 760, 2.8GHz || Kylning: Noctua NH-C12P SE14 || Gpu: XFX Radeon HD6870 1GB || Ram: Corsair 4GB1333MHz XMS3 || Mk: ASRock P55 PRO DDR3 || Nätagg: Corsair VX 550W || Hd: 500GB Seagate Barracuda || Chassi: Rasurbo BC-10 || Skärm: BenQ G2420HDBE 24" || Mus: Razer Lachesis || Tangentbord: Logitech Classic Keyboard 200 || Högtalare: Speed-Link SL 8143 SSV

Permalänk
Rekordmedlem

Så det blir segt även med kabel via routern, då skulle det kunna vara nån QOS funktion, har du provat att göra en fabriksåterställning av routern så den blir helt rensad och provat efter det ?

40Mhz kanalbredd bör man bara använda på 5GHz man har mycket mera plats där eftersom frekvensbandet är kring 1 Ghz brett och har kortare räckvidd så brukar det gå att se till att man inte överlappar andra och då är 40Mhz bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så det blir segt även med kabel via routern, då skulle det kunna vara nån QOS funktion, har du provat att göra en fabriksåterställning av routern så den blir helt rensad och provat efter det ?

40Mhz kanalbredd bör man bara använda på 5GHz man har mycket mera plats där eftersom frekvensbandet är kring 1 Ghz brett och har kortare räckvidd så brukar det gå att se till att man inte överlappar andra och då är 40Mhz bra.

Jo, fabriksåterställning var det första jag gjorde...

Ska prova med 40mhz och se om det blir någon skillnad, tack för tipset.

Visa signatur