Permalänk
Skrivet av Korize-:

Har kollat runt lite här på forumet och på andra forum ang Y500, finns det något sätt så man kan koppla in en extern skärm, säg en 24" eller liknande? Eller går det bara med HDMI?
Skulle gärna köpa en sådan här laptop men det där med 15,6" avskrämmer mig lite, vill inte spela på så få tum

Du har VGA-porten också

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Får inte Sli att fungera i SimCity 5 eller Company Of heroes 2(Beta). Någon annan med samma problem?
Har senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Får inte Sli att fungera i SimCity 5 eller Company Of heroes 2(Beta). Någon annan med samma problem?
Har senaste drivrutinerna.

Öppna Nvidias kontrollpanel -> gå in i Hantera 3D-inställningar -> Välj fliken Programinställningar -> Sedan ser du till att "Simcity5.exe" läggs till om det inte redan finns där -> I listan letar du sedan efter "SLI-återgivningsläge" och väljer "Tvinga rendering av alternativ bild 2"

Funka det?

Permalänk
Medlem

Är lite bökigt att läsa igenom 35 sidor så jag ställer en fråga som säkert redan besvarats.

Hur är batteritiden på datorn? Vill minnas att Optimus ej stöds när man använder SLI, så HD4000-grafikkortet är helt inaktiverat. Känns som att det bör påverka det hela väldigt negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Är lite bökigt att läsa igenom 35 sidor så jag ställer en fråga som säkert redan besvarats.

Hur är batteritiden på datorn? Vill minnas att Optimus ej stöds när man använder SLI, så HD4000-grafikkortet är helt inaktiverat. Känns som att det bör påverka det hela väldigt negativt.

När du surfar håller den ca 3 timmar, när du spelar klarar den ca 1,5 timme. Det finns ingen möjlighet att använda Optimus för Y500, det är inaktiverat och kör endast på externa grafikkort. Dock kan du avaktivera SLI om du vill.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Hört mycket negativt om Optimus som xäxlar GPU som den själv vill ibland.
I den del spel har den helt enkelt inte växlat om till rätt GPU.

Så var inte deppig för den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Öppna Nvidias kontrollpanel -> gå in i Hantera 3D-inställningar -> Välj fliken Programinställningar -> Sedan ser du till att "Simcity5.exe" läggs till om det inte redan finns där -> I listan letar du sedan efter "SLI-återgivningsläge" och väljer "Tvinga rendering av alternativ bild 2"

Funka det?

Nu verkar de som båda grafikkorten jobbar, båda går upp i temperatur iaf och båda fläktarna är igång.
Men dock så kan jag inte höja grafikinställningarna utan att de börjar hacka tyvärr, så 100% fungerar de nog inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Nu verkar de som båda grafikkorten jobbar, båda går upp i temperatur iaf och båda fläktarna är igång.
Men dock så kan jag inte höja grafikinställningarna utan att de börjar hacka tyvärr, så 100% fungerar de nog inte

Har du Vertical Sync på? brukar hacka för mig i ett fåtal spel när jag har den påslagen i grafikinställningarna.

Permalänk

Hur bra presterar Y500 i Starcraft 2? Den med 650m SLI och I7:a då.

Permalänk

Vad har folk slängt in för mSATA:s egentligen? Sitter och kikar runt på Webhallen just nu, Intel 525 kontra Crucial m4, vad sägs? Ingen väsentlig skillnad förutom priset, verkar det som i alla fall.

Permalänk
Skrivet av AgentDinozzo:

Hur bra presterar Y500 i Starcraft 2? Den med 650m SLI och I7:a då.

Jag kör en blandning av med/high/ultra, får 70-120 fps på 1v1 matcher

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Jag kör en blandning av med/high/ultra, får 70-120 fps på 1v1 matcher

Nice, trodde inte att det skulle vara så bra.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kan någon bara lite snabbt säga mig, är Y500s nätverkskort skit eller? När jag ansluter till trådlösa nätverk så är det ju knappt att det funkar, det är verkligen uruselt. Samtidigt så sitter min kompis bredvid mig på samma nätverk och det rullar på jättebra.
Går det att åtgärda det här på något sätt eller går det kanske att sätta in ett nytt nätverkskort? För det här funkar knappt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Kan någon bara lite snabbt säga mig, är Y500s nätverkskort skit eller? När jag ansluter till trådlösa nätverk så är det ju knappt att det funkar, det är verkligen uruselt. Samtidigt så sitter min kompis bredvid mig på samma nätverk och det rullar på jättebra.
Går det att åtgärda det här på något sätt eller går det kanske att sätta in ett nytt nätverkskort? För det här funkar knappt..

Yes det är kasst, jag var tvungen att köpa en ny router för att få upp hastigheten, hade en dlink 635 som funkade hur bra som helst till mina andra datorer innan. Köpte en Asus n66u. Efter det fick jag upp hastigheten iallafall.

Har haft bekymmer efter det med random disconnects men nu verkar det ha stabiliserat sig med nyaste drivers och meckat med inställningar som jag aldrig tidigare behövt röra.

Permalänk
Skrivet av fallra:

Ja det kortet är ingen höjdare. Vet inte hur mycket bios är låst till vissa komponenter i Y500 men annars är ett Intel wireless 6235 ett mycket bra kort som klarar båda banden.

Sen router tycker jag Asus RT-N65U är bäst då den har separata processorer till varje enskilt band.

Permalänk
Skrivet av fallra:

nätverkskortet funkar bra för mig, har en netgear wnr200 router och får ut ~80/20 ur min 100/10 lina vilket är mer än godkänt enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Kör en Cisco E3000, har 100/100 och får ut ca 80/80 trådlöst. Har du prövat andra routrar? Vet inte varför din inte fungerar som den ska, men det fungerar utan problem hos mig.

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt ett bättre nätverkskort till sin Y500? behövde du isf mecka massa med bios?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Sambon är lite inne på att köpa en ny bärbar dator nu när hon märker att hennes gamla inte riktigt orkar med längre.
Är detta en av de mest prisvärda datorerna runt 10 000 kr ? Som är dugliga att spela spel på dvs.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Skrivet av cklein:

Har haft bekymmer efter det med random disconnects men nu verkar det ha stabiliserat sig med nyaste drivers och meckat med inställningar som jag aldrig tidigare behövt röra.

Lust att länkarna till drivisarna samt berätta vilka inställningar du pillat på?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Lust att länkarna till drivisarna samt berätta vilka inställningar du pillat på?

Senaste drivers finns på intels hemsida: http://www.intel.com/p/en_US/support/highlights/wireless/cwn-...

Inställningarna som jag tyckte hjälpte var att sätta anslutningen i enbart n-läge och enbart i 2.4Ghz bandet, ja vet att kortet enbart har 2.4Ghz med det finns ändå en inställning för det, andra inställningar är att sätta anslutningen på en kanal som inte används så mkt av grannar etc. Det kan man kolla med olika wifi program.
Sen stängde jag av energisparläge på den enheten.

Fick Dock en disconnect igår kväll, men det är ett par veckor sen innan det.

Permalänk
Medlem

Vill ha en datorn för under 10 000:-

har hittat dena y500 och sedan

http://www.inet.se/produkt/1969592/msi-ge60-15-fullhd

Är det stor skillnad på dessa två?

Jätte bra tråd att läsa önskar nästan de kunde vara såhär om allt haha

tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av lenander:

tack på förhand!

Ja du har ju 2st GPU i Y500, 650m sli , fast på bekostnad av en DVD läsare/brännare då.

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför datorn har börjat att använda sig av bägge grafikkorten när man bara surfar, just nu snurrar fläktarna på båda sidorna och grafikkort nummer 2 är uppe på 58 grader. Avaktiverar jag sli så slutar kort nummer 2 att snurra och kyler ner sig, båda korten ska väl inte användas när man bara är i windows?

Rätt intressant att man har 1-2% i load på cpun och fläkten snurrar som tusan, cirka 60 grader på cpun, märkligt.

Det spelar ingen roll vad jag sätter energischemat på, temperaturerna är samma men om jag rycker strömkabeln så går temperaturerna ner ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenander:

tack på förhand!

Hade MSI:n innan jag skaffade Y500, de spelar inte ens i samma liga.
Y500 är så mycket bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Det jag inte förstår är varför datorn har börjat att använda sig av bägge grafikkorten när man bara surfar, just nu snurrar fläktarna på båda sidorna och grafikkort nummer 2 är uppe på 58 grader. Avaktiverar jag sli så slutar kort nummer 2 att snurra och kyler ner sig, båda korten ska väl inte användas när man bara är i windows?

Rätt intressant att man har 1-2% i load på cpun och fläkten snurrar som tusan, cirka 60 grader på cpun, märkligt.

Det spelar ingen roll vad jag sätter energischemat på, temperaturerna är samma men om jag rycker strömkabeln så går temperaturerna ner ordentligt.

Nä, SLI ska inte fungera i webläsaren... Hur är GPU2s användning? Kämpar den ens något när du surfar? För det kan ju vara så att värme från GPU1 och CPU värmer upp GPU2 och får dennes fläktar att snurra och att GPU2 egentligen inte används.

Och hur har du 58 grader på GPU2 när du surfar...? Båda mina grafikkort ligger på konstant 38-45 grader i webläsaren.

Har inte ngt program för att kolla CPUn, ngt du har att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Nä, SLI ska inte fungera i webläsaren... Hur är GPU2s användning? Kämpar den ens något när du surfar? För det kan ju vara så att värme från GPU1 och CPU värmer upp GPU2 och får dennes fläktar att snurra och att GPU2 egentligen inte används.

Och hur har du 58 grader på GPU2 när du surfar...? Båda mina grafikkort ligger på konstant 38-45 grader i webläsaren.

Har inte ngt program för att kolla CPUn, ngt du har att rekommendera?

Jag använder hwmonitor

Tror inte att det är för att cpu och gpu1 värmer upp 2an för om jag avaktiverar sli så går tempen ner. I msi afterburner så kan man se att det är en liten användning på gpu2 också men bara någro procent.

Idag är datorn inte heller lika varm

Permalänk
Medlem

Är det någon som har bytt wifi kortet? Skulle gärna vilja ha lite bättre men hittar inget av dem FRU nummer man ska ha enligt lenovos Whitelist.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Är det någon som har bytt wifi kortet? Skulle gärna vilja ha lite bättre men hittar inget av dem FRU nummer man ska ha enligt lenovos Whitelist.

Man måste låsa upp BIOS för att få in andra kort som inte är whitelistat hos Lenovo.

Kolla in denna guiden, men tänk på att garantin försvinner om du gör detta.
http://forum.techinferno.com/lenovo-ibm/2874-lenovo-y400-y500...

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom alla sidor i tråden så ställer frågan här ist.

Hur presterar 650m sli? Blir det bättre fps än 670m eller 7970m?