F
Du menar att barnet och föräldern själva får komma överens? Ja men då passar väl ett ålderkrav alldeles perfekt, för då måste barnet gå och prata med föräldern för att de ska kunna diskutera om det är en bra idé att köpa spelet, istället för som idag, då barnet själv kan smita iväg och köpa spelet helt själv, var precis det jag gjorde som 12-13åring, när jag köpte Counter-Strike, farsan ville egentligen inte att jag skulle spela spel med 16-18 års gräns, men då jag själv ansåg att jag var mogen nog för det så kunde jag helt själv gå och köpa det.
Nu visade det sig att han sen inte direkt brydde sig så mycket över det, och verkade hålla med mig om att det inte gjort mig något, men tog ju trotts allt kanske...2-3 år innan han ens visste att jag köpt spel med högre rekommendation.
Var på Gamestop häromdagen där en liten kille undrade om han kunde köpa ett spel med åldersrekommendation. Expediten sa att han var tvungen att ha föräldern med sig. -> I praktiken ett ålderskrav (utan att det är reglerat i lagar eller regler). Jag tror att de seriösa spelförsäljare som finns idag följer detta.
Relaterat: Om de fysiska spelbutikerna kommer försvinna så är det intressant att se vad som händer när barnen behöver förälderns hjälp att köpa digitalt. Kommer det ge dem en insikt i vad spelen faktiskt handlar om som deras barn vill spela/spelar?