Varför inte Windows 8.

Permalänk
Medlem

Varför inte Windows 8.

Att många är missnöjda med Windows 8 är ingen hemlighet. Trotts att det finns gratis startmenyer och man i princip kan få Windows 8 att bete sig som Windows 7 om man vill så låter många bli ändå. Jag vill veta vad det främst beror på.

Ni som är nöjda med Windows 8 kanske också har nytta av detta då det kanske ger er djupare insikter än att alla som ogillar Windows 8 är bakåtsträvare. Vi får se var det landar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man kanske inte skall säga vilken jag röstade på... Men Sokrates kanske är en ledtråd. Men spännande är det! Vi får se var det landar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Personligen så anser jag mig inte ha tillräckligt med kunskap på Windows 8 för att kunna rösta på att det är för lite förbättringar osv... Men Windows 7 duger helt klart för mig!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Avstängd

Alltid denna negativa inställning, jag måste nog göra en likadan omröstning "Varför valde du Windows 8?".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite väl många trådar om detta. Tycker mig se en ny tråd nästan varje dag. Igår debatterade vi ju i en som blev ca 100 poster lång tror jag.

Skrivet av strejf:

Alltid denna negativa inställning, jag måste nog göra en likadan omröstning "Varför valde du Windows 8?".

Ingen dum idé fast samtidigt är du ju känd på SweC för att vara extremt för Win8 :> Många som läst din "X antal saker som gör Win8 till ett bra alternativ" tråd (minns inte exakt vad den hette).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väll bättre att vi får fram lite konkreta svar på vad det är folk som reagerar på, istället för att bara se "win7 ääääger, win8 suuuger"?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja. Gör gärna det. Det vore intressant att se den sidan av myntet också.

Dessutom tycker jag diskussionen i stort har kört fast och det vore bra om folk, oavsett vad man tycker, får lite underlag för hur det ligger till här på forumet i alla fall. Folk från båda skyttegravarna hasplar ur sig saker titt som tätt som de inte har några som helst belägg för, och det är jag trött på. Jag har varit involverad i sådanna här diskussioner i svart ett år, och de har inte kommit någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Annat; Jag kör linux.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Gör gärna det. Det vore intressant att se den sidan av myntet också.

Dessutom tycker jag diskussionen i stort har kört fast och det vore bra om folk, oavsett vad man tycker, får lite underlag för hur det ligger till här på forumet i alla fall. Folk från båda skyttegravarna hasplar ur sig saker titt som tätt som de inte har några som helst belägg för, och det är jag trött på. Jag har varit involverad i sådanna här diskussioner i svart ett år, och de har inte kommit någonstans.

Ok, man kanske borde se över vilka frågor man skall ställa.

Om alternativen är typ

1. Windows 8 är vackert

2. Windows 8 gör mig mer nöjd än Windows 7

3. Windows 8 gör mig mycket mer nöjd än Windows 7

4. Windows 8 startar snabbare när jag sätter på datorn

?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast

Jag känner inte att jag behöver mer än vad jag har nu helt enkelt, jag älskar Windows 7. Det startar så snabbt som jag vill att det ska starta och är väldigt användarvänligt.
Jag skulle lika gärna kunnat spela på Windows XP om det operativsystemet fungerade bra med de senaste spelen men nu gör det ju inte riktigt det...

Nästa gång jag uppgraderar blir när operativsystemet i fråga ökar spelprestanda/kompatibilitet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

"Jag är missnöjd med hela "filosofin" bakom Windows 8."

Jag vill inte ha en helt ihoprörd UI, tycker knappt om stock Windows 7 (Som jag marginellt moddat), varför skulle jag då villja ha något som är ännu längre ifrån Windows XP? Usch.

Jag vill inte ha en surfplatte-port till operativsystem, lika lite som jag vill ha ett konsolportat spel.

Jag vill inte stödja Microsofts nya filosofi med att försöka bli "det nya Apple", för då blir man låst till endast Microsofts produkter och blir närmast tvingad till följa vad dom säger och vill.

Aero fattas i Windows 8. Kantiga hörn är rena Windows 95 all over.

Sedan har Microsoft även passat på att förstöra Hotmail, planerar till att lägga ned Windows Live Messenger samt fullkomligt rört till en favorit-spelserie; Halo.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Utan startmenyn så blir det en nedgradering för mig. Varför ska jag betala för att behöva lägga ut mer tid åt navigering?
Jag startar snabbt och enkelt alla ting jag använder i från min start meny. Sen att jag inte kommer direkt till skrivbordet gör ju den snabbare starttiden mindre.

w8 är slöseri på pengar om man sitter på en stationär med w7. Ser ingen poäng med att lära mig något mindre effektivt.

Permalänk
Medlem

Kör windows 8 för jag fick det gratis men kan tänka mig svaret, varför ska man betala så mycket pengar för att i slutändan behöva hålla på att modda saker själv när sådana simpla procedurer borde ingå redan i versionen? De borde ha gjort valfriheten större när det gäller att både anpassa till surfplattor och skrivbord.

Har ingenting emot surfplatta vibben, men de borde ha gjort den optional och sett till att de som vill köra gamla skrivbords stilen har den möjligheten utan att ta omvägar för att göra så. Nu blir man påtvingad den från start, och det är irriterande när man inte använder någon av metro menyn alls förutom att klicka in sig på skrivbordet och trycka på windowsknappen, skriva in namn på program när man vill starta något ibland.

Permalänk

Jag tror de flesta köper windows 8 om de måste ha ett nytt operativsystem. Att uppgradera från windows 7 till 8 är nog inte så vanligt.
Problemet är väl att inte så många måste köpa ett operativsystem. Jag har ett som fungerar varför måste jag då köpa ett nytt?

Vad jag inte förstår är varför det klagas så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Utan startmenyn så blir det en nedgradering för mig. Varför ska jag betala för att behöva lägga ut mer tid åt navigering?
Jag startar snabbt och enkelt alla ting jag använder i från min start meny. Sen att jag inte kommer direkt till skrivbordet gör ju den snabbare starttiden mindre.

w8 är slöseri på pengar om man sitter på en stationär med w7. Ser ingen poäng med att lära mig något mindre effektivt.

Mycket sant. Problemet är att Microsoft inte ens låter en välja, utan bara kör över dom som inte håller med deras idéer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fick min röst direkt. MS gjorde ett tappert försök att vara innovativa men det blev lite av ett magplask. Mycket som är bra i OS:et dränktes i ett medelmåttigt UI som ej var riktat mot stationära/laptops från första början.

Största problemet med Microsofts försök att göra en gemensam produkt för två helt olika plattformar är att det inte var efterfrågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Fick min röst direkt. MS gjorde ett tappert försök att vara innovativa men det blev lite av ett magplask. Mycket som är bra i OS:et dränktes i ett medelmåttigt UI som ej var riktat mot stationära/laptops från första början.

Största problemet med Microsofts försök att göra en gemensam produkt för två helt olika plattformar är att det inte var efterfrågat.

Jag är inne på ungefär samma linje. Jag har inget emot att de testar en ny riktning eller en ny strategi, men jag vänder mig emot att det sker med tvång som krav. Det är "Nu måste du", istället för "Nu kan du om du vill". Det känns baklänges att man dumpar starpmenyn knall och fall när den hängt med i 17 år eller vad det är, men behåller glatt fullt stöd för dos så länge det är 32-bitarsprogram. 16-bits kanske funkar på 32-bitarsinstallationer, det vet jag inte men poängen är att det hycklas väldigt. Vissa tekniker blir för gamla över en natt medans andra får leva kvar i evigheter. Det visar på att det är driften att tjäna pengar som ligger bakom, inte driften att driva tekniken frammåt som man påstår utåt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Röstade på "För lite valfrihet/för mycket inlåsning i allmänhet.". Fast kunde lika gärna röstat på
"Utseendet på gränssnitten tilltalar mig inte."
och/eller

För mig betyder Win8
1. Kör kvar på Win7 och Linux.
2. Tappat förtroendet för Win7. Support fram till 2020, pyttsan! Ser det mer som att Microsoft gör Win7 till ett "B-lag" redan i år, för att pusha försäljningen av Win8.x-WinRT-WP8.x filosofin och inlåsningen i deras store.
3. Kan inte köpa en dator för flera tusentals kronor, installera WIn7 och sedan inte kan använda den fullt ut, bara för att MS vill sälja Win8.x och WP8.x appar.

Win8 är en droppe för mycket...

Visa signatur
Permalänk

Glad över Win8 men hade hoppats på mer, dock händer där väll lite under Win8.1

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

En relativ majoritet är alltså missnöjda med själva tanken bakom. Och en relativ majoritet av de som valt att köra windows 8 har gjort det för priset. Microsoft lär få det fortsatt tungt med Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett inlägg som anklagade en annan medlem för att vara ett troll (och svaret på detta) borttaget. Tror ni att någon trollar, anmäl inlägget istället för att anklaga personen i forumet.

Permalänk
Medlem

Filosofin, till att börja med..
Windows 8 - If You Use It, You're Helping Microsoft Kill PC Gaming
Intressant artikel (och lite rolig med sin ursinniga framtoning). Vissa har ju ingen aning om vad för skit det är MS har påbörjat.

De som tycker att Win8 är en "bra uppgradering för priset" bör se efter vad det egentligen är för ändringar MS har gjort och fundera på varför.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på Windows 8 på min main maskin men med start8 och är helnöjd.
Windows 8 ger ofta en liten extra boost i spel och låter mej "mounta" en cd/dvd utan 3e parts program vilket underlättar mycket samt att jag gillar den medföljande skydrinven på 7GB.

Men hade jag inte köpt en laptop med Windows 7 och fått en uppgradering för någon hundring till valfri dator så tror jag inte att jag hade köpt Windows 8.

Mina övriga 2 datorer får ligga kvar på Windows 7 ett tag till.

Med andra ord så röstade jag inte eftersom det inte fanns något vettigt val för någon som faktiskt köpt/uppgraderat till Windows 8.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trotts att det finns gratis startmenyer och man i princip kan få Windows 8 att bete sig som Windows 7 om man vill så låter många bli ändå.

Jag kommer förmodligen att skaffa Windows 8 med nästa dator, men jag är ändå lite tveksam till hur man gör för att göra W8 likt W7, inte att man kan göra det. Att förlita sig på tredjepartsprogram som kan patchas bort närsomhelst med nästa "säkerhetsfix" känns helt enkelt lite för osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag kommer förmodligen att skaffa Windows 8 med nästa dator, men jag är ändå lite tveksam till hur man gör för att göra W8 likt W7, inte att man kan göra det. Att förlita sig på tredjepartsprogram som kan patchas bort närsomhelst med nästa "säkerhetsfix" känns helt enkelt lite för osäkert.

Ja, där har du ju en viktig poäng också. Det finns ingen riskt att Microsoft "patchar bort" startmenyn i Windows 7 men i och med att liknande funktionalitet endast erbjuds av tredje part i Windows 8 kan Microsoft i teorin bestämma att man inte får köra det längre genom att t. ex ta bort hooks som behövs, så så sätt är det ju ett stort risktagande att köra startmenyersättare i Windows 8 även om man annars anser att det fungerar bra. Mer makt har helt enkelt flyttats till Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Främst tycker jag det är nice när man använder det i företagsmiljö, jag själv som jobbar med deploymetn tex använder vissa funktioner flitigt som tex den inbyggda Hyper-V 3 där jag bygger clienter och där jag har mina testservrar ect.

Tycker också det fungerar mycket bra med alla spel osv, skönt att slippa Aero och istället kunna använda WDDM i windows 8 vilket gör att man slipper tex starta om när man installerar nya grafikdrivers ect.

Tycker också att gränssittet är snyggare, mer responsivt väl inne i windows. Sen gillar jag faktiskt metro jämfört med majoriteten hehe men ska bli kul att se vad som händer med just Windows BLUE sen om vi får någon ny startmeny eller vad det nu blir.

Sen tycker jag att det finns andra coola fördelar med just deployment delen men inte så många här som har nytta med det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

tycker det funkar fint med win 7 för tillfället och ser ingen anledning att byta :3

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Har kört Win8 med Start8 sedan kort efter launch, men blev riktigt irriterad häromdagen.
Jag kunde inte ens skapa ett .txt dokument i C:\ root, varför? inte en susning, gissar på att de kör en Apple och låser in användaren för att 'skydda' mot div. virus och skit.
Övervägde nästan rollback till Win7...

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Har kört Win8 med Start8 sedan kort efter launch, men blev riktigt irriterad häromdagen.
Jag kunde inte ens skapa ett .txt dokument i C:\ root, varför? inte en susning, gissar på att de kör en Apple och låser in användaren för att 'skydda' mot div. virus och skit.

Testade nu också och det går inte, som du säger. De menar säkert väl men vad fan?? Det börjar gå till överdrift i säkerhet vs användbarhet... absolut säkrast är ju om man inte kan slå på datorn alls, för då kan man ju inte göra något dumt. Men det kanske kommer som en feature i 8.1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Ja det är fruktansvärt störigt hur dom krånglat till det med allt på C:\

Måste acceptera allt skit, typ uac ständigt på så fort det rör c:\.

Ska man ändra något i regedit så måste man begära adminbehörigheter (fast man såklart redan är enda admin i windows) och kladda, ändra filer som hosts osv är en mardröm jämfört med windows7.

Det och den där satans plopup skiten som "det finns nya program att öppna blabla med", fast man satt X som standardprogram till allt så dyker fanskapet upp då och då.

Ne jag känner mig så mycket friare i windows 7, där kan jag iaf göra precis vad jag vill med mina filer på C:\ utan kladd.

Hade windows 8 i en månads tid men gick tillbaka till w7 nu, bästa jag gjort.
Startar lika snabbt också (räknar windows 7 som boot till desktop och alla mina program laddade) skiljer kanske 2 sekunder, big whopp