TvP i hots e omöjligt

Permalänk
Medlem

TvP i hots e omöjligt

Fattar inte vad Blizzard rökt på när man gjorde alla superenheter och uppgraderingar till toss i hots, det ska ju vara en zergexpansion ju... Är topplatte i WoL och kan spöa high diamond toss och brukar oftast köra 1 rax fe macro games me bio vikigns ghots etc. Ibland även 1-1-1 all ins. Ingen av dessa strategier funkar i hots. Mest av allt hatar jag oracles. Helt sjuk enhet. Dödar alla workers på två sek och dubbelt så snabb som vikings. Testade widow mines som aa men ja, problemet är ju att det tar 100 år innan dom skjuter nästa skott suck. Sedan har toss tydligen fått ett eget PF med som skjuter både air/ground självklart. Fattar inte hur man ska göra i tvp längre, är typ bara tossar man möter också, torskat i prncip alla utom en när jag gick all in me alla scvs o wm, då gnällde han som losa på op terran hahaha. Tragiskt detta. Ska kolla tl.net lite och se om man kan få lite tips där med, men ja, just nu känns tvp duktig trasigt. Får nu grinda mig upp från silver suck. Pinsamt uselt, men ja, va ska man göra...

Permalänk
Medlem

jag är rank 1 master spelare, och tror att det är tvärtom atm faktiskt.
öppna som du gjort med 1 rax fe, bygg 4 rax snabbt så du kan pumpa marines ifall han oracle rushar dig
släng upp en eller 2 missile turrets i varje mineral line ifall han comittar till det
sen går du och slår ut honom när du har saturatat två baser.

medivacs är ju helt op nu så försök att droppa mycket mot protoss

Permalänk
Medlem

Jag spelar i diamantligan och finner att änka minorna är en mycket bra enhet mot protoss.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Spelar toss high gold och har mest problem PvT.. Svårt att försvara mot drops/widowmines. Du kanske kan försöka hitta en timing push med marine/marouder vid ~8min, innan toss har fått tech..? Det är då jag känner mig svagast i alla fall!

Pröva öppna reaper också, lätt att göra mycket ekonomisk skada tidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nya medivacen är sjukt jobbig. Drops var mycket drygt förut och är mycket drygare nu.

Permalänk

just ja. Kanonen som toss kan aktivera på ett nexus håller ganska krot tid och kostar mycket energi. Du kan "baita" och tvinga oss att använda den. Backa sedan, vänta och sedan dra på.

Eller så snipar du mothership coren med vikings. Eller så lurar du iväg den för att skydda någon bas som du harassar samtidigt som du går på mainen efter det (med drops).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Nya medivacen är sjukt jobbig. Drops var mycket drygt förut och är mycket drygare nu.

Plat toss här. Drops med den nya boostern är så jävla jobbiga att hålla.
Drop med 4 medivacs i 3dje basen, armén kommer för att försvara, då hoppar dom in i main basen på någon sekund, kan ta ut den innan man ens hinner tillbaka. Om du dessutom anfaller 2a med din armé så är man körd som toss. Även de bästa koreanerna som Creator har problem med det. Creator vs Polt i MLG igår var ett bra exempel på det.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag som lirar Toss tycker det är helt omöjligt att lira mot terran. Det är helt sinnesjukt hur svårt det är att försvara mot alla drops, widowsmines, stimma in och plocka saker. Man inte inte gå på tidigt för att det ligger en widowmine och förstör allt, oracle gör ingen skada för det ligger en widowmine i mineral line. Från att läsa på alla forum så verkar protoss ha extrema problem mot terran just nu.

Jag tror att du ska försöka lira mer med Widowmine och drops, de två tillsammans är helt sjuka i HOTS. Dina medivacs är sinnesjukt snabba nu så bara droppa överallt!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Plat toss här. Drops med den nya boostern är så jävla jobbiga att hålla.
Drop med 4 medivacs i 3dje basen, armén kommer för att försvara, då hoppar dom in i main basen på någon sekund, kan ta ut den innan man ens hinner tillbaka. Om du dessutom anfaller 2a med din armé så är man körd som toss. Även de bästa koreanerna som Creator har problem med det. Creator vs Polt i MLG igår var ett bra exempel på det.

Freddie

Kan inte göra annat än att hålla med. Så jävla jobbigt att försvara.. Jag ska nog pröva att spela Skytoss i PvT, bara för att stänga ner droppsen. Känns inte som att det finns så många andra alternativ. Om man sprider ut sin arme för att försvara mot drops så får man ändå stryk i straight upp battles eftersom man inte har hela sin arme.

En annan grej jag ska pröva är att rusha High Templars. Deras feedback i kombination med ett par stalkers borde stänga ner drops ganska effektivt. Samtidigt är ju inte storms helt fel mot en Bio Terran..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Kan inte göra annat än att hålla med. Så jävla jobbigt att försvara.. Jag ska nog pröva att spela Skytoss i PvT, bara för att stänga ner droppsen. Känns inte som att det finns så många andra alternativ. Om man sprider ut sin arme för att försvara mot drops så får man ändå stryk i straight upp battles eftersom man inte har hela sin arme.

En annan grej jag ska pröva är att rusha High Templars. Deras feedback i kombination med ett par stalkers borde stänga ner drops ganska effektivt. Samtidigt är ju inte storms helt fel mot en Bio Terran..

Så sant.

Har börjat öppna med twilight council och high templars själv, oftast så är spelarna i plat inte redo på att man öppnar på något annat sätt än colossi. Och tack vare att hallucination är gratis nu så går det ju att göra och ändå få info

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Så sant.

Har börjat öppna med twilight council och high templars själv, oftast så är spelarna i plat inte redo på att man öppnar på något annat sätt än colossi. Och tack vare att hallucination är gratis nu så går det ju att göra och ändå få info

Freddie

Okaj, jag har börjat göra samma sak själv.. i wol så öppnade jag alltid Robo-> Colossu men nu öppnar jag istället Twilight och går tidiga Ht:s. Det fungerar väldigt bra än så länge. Spelade precis 2 games, båda PvT. Vann båda, då de inte alls var med på mina HT:s.

Ett tips för att deffa mot drops, (som du säkert redan använder) är att trycka ut 2 observers på kanterna, så ser man dropps tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okaj, jag har börjat göra samma sak själv.. i wol så öppnade jag alltid Robo-> Colossu men nu öppnar jag istället Twilight och går tidiga Ht:s. Det fungerar väldigt bra än så länge. Spelade precis 2 games, båda PvT. Vann båda, då de inte alls var med på mina HT:s.

Ett tips för att deffa mot drops, (som du säkert redan använder) är att trycka ut 2 observers på kanterna, så ser man dropps tidigt.

Gjorde samma sak i WoL jag också, tycker bättre om HT's än colossi

Japp det gör jag. Fungerar bra, men kan fortfarande vara svårt att hålla pga boosten

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips till alla protoss i denna tråd: Försök inte ens att ta en 3rd earlygame, nuvarande metagame tillåter inte P att göra det i PvT...

Kolla bara senaste MLG, hur många gånger gick en P upp en 3rd innan 11-12:00 ?

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Tips till alla protoss i denna tråd: Försök inte ens att ta en 3rd earlygame, nuvarande metagame tillåter inte P att göra det i PvT...

Kolla bara senaste MLG, hur många gånger gick en P upp en 3rd innan 11-12:00 ?

Det är så jävla sant. Att de nya mapsen har extremt svårförsvarade thirds om man ser till droppmöjligheterna gör det inte bättre direkt.

Permalänk

Började spela SC2 1,5 år efter det kom ut (WoL), körde 40 spel på laddern och blev placerad i diamond leuage. Det enda jag kan konstatera av följande är att... om man har blivit placerad i diamond laddern så har man inte en susning om vad man håller på med. Enda kravet är att man klarar av att bygga SCV,s (eller har jag fel?). Sen är det en "zerg expansion" men det betyder väl inte att dom inte kan slänga in nya enheter för alla raser?

Har sett en del spidermine drops på sista tiden från terrans som försvarar sig mot oracle, det verkar kunna fungera..

Permalänk
Medlem

Själv master terran, anser att protoss är "lättast" att spela emot idag.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att vanliga WoL build orders inte direkt fungerar i HOTS.

http://www.gosubuilds.com/
En bra sida för att uppdatera sig.

Tips för Terran, se till att scouta så mycket du kan.
Håll din scouting SCV/Reaper i liv så du kan hålla dig uppdaterad om tex Tossen gör en proxy stargate eller blink allin.
Du måste kunna reagera annars så är det kört, gg no re.

Och droppa droppa droppa!
Skicka gärna in 3-4medivacs in i basen men splitta sedan upp dom så att du träffar 3-4baser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Själv master terran, anser att protoss är "lättast" att spela emot idag.

Tror jag det TvP har blivit betydligt lättare för Terran, och så otroligt mycket svårare för Protoss. Men det löser vi nog snart

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Terran är helt klart LITE op mot toss just nu.

Jag är top master och har följande %.

TvP 89% wins
TvT 55% wins
TvZ 50% wins

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Har äntligen börjat vinna mot toss. Lösningen är precis som ni säger multidrops. Tar ett tag innan man lär sig det och kräver mkt multiasking med macro/drop/micro. Föredrar numera mech med lite extra medivacs o vikings mot toss death balls. Topp platinum nu, diamond känns i alla fall inte omöjligt att nå längre. Mech har äntligen blivit ett alterantiv till bio tack vare hellbats. I princip gör man likadant som tossen. Sitter o campar me huvudarmén samtidigt som man multidroppar. Får väl hoppas toss inte lär sig multitasking, då kan det bli jobbigt igen

Permalänk
Medlem

TvP är bästa matchupen för mig. Bara att köra 1 rax expand och sen köra widomines drop och hålla protoss spelaren på två baser medan man själv tar sin tredje. Det är ett nytt spel och spelet har "startat om", dina gamla strategier kommer inte att fungera.

En widomine kan döda 6-7 probes på en träff så bra är dem i alla fall

Permalänk
Medlem

Som sagt, bästa lösning mot tvp stavas multitasking. Helt sjukt va mkt bättre jag tycker jag blivit sedan jag försökte köra med det oftare. Tar såklart tid att lära sig, men ja tack vare unranked behöver man inte sabba sin rank längre. Plus att man tjänar på det i övriga match ups också. 12-1 i streak nu och äntligen diamond. Nu är nästa steg att kunna multidroppa samtidigt som man strider också, då är masters inte långt ifrån

Permalänk

Jag kör terran och är totalt fucked mot toss. Är bara i guld atm men jag har 24% winrate mot toss

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

@Vispen då var du ungefär i samma position som jag vart innan då jag började min klättring då. Tricket för mig var att köra mech och jobba mkt me multitasking. Mech gör att du spelar defensivt som toss och väntar på att han ska attackera. Samtidigt som du pumpar ut din huvudarme harassr du med multidrops me medivacs och hellbats. Tar lite tid o lära sig men det går. Är du osäker testa i unranked först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

@Vispen då var du ungefär i samma position som jag vart innan då jag började min klättring då. Tricket för mig var att köra mech och jobba mkt me multitasking. Mech gör att du spelar defensivt som toss och väntar på att han ska attackera. Samtidigt som du pumpar ut din huvudarme harassr du med multidrops me medivacs och hellbats. Tar lite tid o lära sig men det går. Är du osäker testa i unranked först.

Ganska jobbigt att möta mech nu i hots som Protoss.
Dock är det lättare än att möta en stimmad marine/marauder/medivac ball, speciellt i early game. stim+combat shields+ +1 attack är förbannat starkt runt 10 min.

Marauders förstör stalkers fort som fan, och gör samma sak med byggnader såsom nexii. Så jobba med multitasking, mycket drops, och blanda in ghosts.

GLGL

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TvP e min starkaste.

Öppnar med 1 rack till Expand.
Sen fixaru bara Rines+mines+tanks+medivacs/vikings och attackerar innan han får upp för många Colu eller HT's.

Om han går skytoss så har du redan vunnit gamet. Bara att pumpa vikings och Rines för mineralerna som blir över. Ezze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DumiZz:

TvP e min starkaste.

Sen fixaru bara Rines+mines+tanks+medivacs/vikings och attackerar innan han får upp för många Colu eller HT's.

Om han går skytoss så har du redan vunnit gamet. Bara att pumpa vikings och Rines för mineralerna som blir över. Ezze.

Vilken liga lirar du i?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av DumiZz:

TvP e min starkaste.

Vilken liga kör du i?

Med observers, archons, immortals och chargelots är det ganska lätt att hålla den strategin. Liten warp-in med zealots bakifrån så är tanksen oförsvarade. Har spelat mot den ett par gången i Diamond, ingen har gjort det bra nog för att vinna.

Går dessutom att släppa immortals på tanksen direkt.

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh herregud, snälla, lägg ner allt som heter tanks i TvP tack! Det FINNS "all-in" liknande taktiker som funkar om du executar dem till 100%, men detta är inte något du ska fokusera på.

Om vi bortser från generella skills som mechanics, micro/macro spelförståelse osv, och bara kollar på VAD du ska gå och när så har jag ett jätte bra tips till dig, lär dig nedanstående build (länkad) BRA problemet löst.

http://day9.tv/d/Day9/day9-daily-583-demuslim-tvp/

Visa signatur