Zenbook U500VZ - Hands on recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hade en Macbook pro retina tidigare och kör nu på den här datorn, är vl hyffsat nöjd men ändå ett stort steg ner från retinan (men behöver man pengar så behöver man). Det som stör mig mest är i alla fall styrplattan, hittar inga som helst möjligheter att ställa in den? Har installerat "ASUS smart gesture" någonting men kan inte hitta programmet efter det är installerat. Scrollningen är inte något vidare, går antingen långsamt eller fort som tusan. Någon som har fått ordning på touchpaden på den här datorn eller är det helt enkelt inte alls lika bra som på en Macbook?

Nere i höger hörn vid klockan har du en smart gesture-ikon som du kan göra diverse inställningar i. Jag är nöjd med min musplatta i det stora hela, men jag har inte ägt en macbook så jag har inget att jämföra med. Skulle ge den 8/10.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 14600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL123:

Någon som vet hur bra ubuntu funkar på denna? Finns det möjlighet att boota från andra hårddisken ifall man tagit bort RAID? Hur är tangentbordet, sitter alla tangenter där dom "ska" sitta? Har sett trådar på nätet om strul vid installation av ubuntu, dual boot.

Tangentbordet är riktigt bra enligt mig. Betydligt bättre än vad det varit på mina senaste dellmaskiner. Inget skrammel och inget flex.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL123:

Någon som vet hur bra ubuntu funkar på denna? Finns det möjlighet att boota från andra hårddisken ifall man tagit bort RAID? Hur är tangentbordet, sitter alla tangenter där dom "ska" sitta? Har sett trådar på nätet om strul vid installation av ubuntu, dual boot.

Ubuntu fungerar väldigt bra på min - jag var dock tvungen att installera 12.10 eftersom bumblebee krånglade på 13.04. Nu kan jag använda optirun och även stänga av Nvidiakortet för att spara batteri.
Det enda jag gjorde var att dela den befintliga D: partitionen och installerade ubuntu där. Funderar dock på en clean install senare, då jag inte gillar diskkonfigurationen och all bloatware i Windows. Det enda strulet med installationen, eftersom jag behöll RAID, var att grub misslyckades med att installera. Det ordnades med boot-repair verktyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Nere i höger hörn vid klockan har du en smart gesture-ikon som du kan göra diverse inställningar i. Jag är nöjd med min musplatta i det stora hela, men jag har inte ägt en macbook så jag har inget att jämföra med. Skulle ge den 8/10.

Den funkar helt ok på de här datorerna men de saknar det lilla extra som gör att det känns 100% bra, styrplattan är det som i alla fall för mig gör att Macbooks överlag är steget framför "vanliga" bärbara PC, de är verkligen magiskt bra på Macbooks. Hittade inställningarna nu, en sak som inte fungerar för mig är att backa/gå framåt när man surfar med tre fingrar i sidled. Går det för er? Surfar med Firefox om det gör skillnad.

Installerade Chrome nu istället och allt flyter mycket mycket bättre, nu känner jag mig inte lika sur på styrplattan längre. Det här är utan någon större tvekan den bästa icke-macbook laptopen jag har använt och är bra på det mesta.

Positivt:

Byggkvalitén är bra, man kan öppna datorn utan att hela skiten flyttar på sig, tangentbordet är bra (dock för liten numpad, hade hellre varit utan den och kanske haft lite större batteri eller liknande.)
Den är kraftfull och samtidigt inte allt för stor eller tung.
Batteritiden
Bra prestanda på diskarna
Bra med en port för nätverkskabel, det brukar saknas i datorer i denna tjocklek och det är dåligt.

Negativt:

Känslan i styrplattan är inte 100%
Bakgrundbelysningen i tangentbordet lyser ut på tok för mycket under tangenterna
Skärmen är sådär, alldeles för gulaktig i tonen, inte ljusstark nog och hade gärna haft högre upplösning. Bra att den är matt och har en IPS-panel dock.
Störande att behöva hålla in fn för att använda snabb-knapparna som sitter på f1,f2 o.s.v. (går kanske att ändra?)
Fläkten, suck, varför ska den alltid låta? När jag bara surfar och har spotify igång eller liknande kan det omöjligt behövas och inte går det att tvinga den att stanna heller, förutom med lim eller liknande...

Totalbetyg skulle jag sätta på 7/10.

Permalänk
Medlem

Jag var helt säker på att det skulle bli inköp av en Zenbook U500VZ men nu har jag blivit lite tveksam :-(. Ett krav jag har är att det ska gå att spela The Elder Scrolls Online när det släpps senar i år.

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Låter fin fint. Hur är den paritionerad? Har man så att säga 256 gig till förfogande delat på två? När booten inte lyckades vid installationen, var det bara att sätta i en ubuntu sticka som fixar grub? Är det så du menar? Var det Windows som inte startade eller ubuntu eller båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL123:

Tack för infon. Låter fin fint. Hur är den paritionerad? Har man så att säga 256 gig till förfogande delat på två? När booten inte lyckades vid installationen, var det bara att sätta i en ubuntu sticka som fixar grub? Är det så du menar? Var det Windows som inte startade eller ubuntu eller båda?

Det finns en herrans massa partitioner med konstiga namn - jag antar att det beror på RAID-setupen. Men eftersom det är just RAID0 ses de två diskarna som en enda disk. Det enda du behöver göra är då att antingen använda hela D-partitionen, eller en del av D, och installera Ubuntu där. Det är det enklaste sättet - det snyggaste sättet (om man inte bryr sig om RAID0) är att ominstallera allt, och ha två diskar utan RAID och installera Ubuntu på den ena och Windows på den andra. Jag har dock läst att man kan återskapa RAIDen utan några problem.

Booten fixades genom USB-stickan som jag installerade Ubuntu genom. Jag var tvungen att lägga till en PPA och installera boot-repair via apt-get. Processen kan du läsa om här. Utan boot repair bootades man in i grub rescue prompt, men windows kunde bootas genom att välja den som #1 boot device i BIOS.

Permalänk
Medlem

Tack för all info och länk tips till repair sidan. Synd att man aldrig får med Windows DVD....hmm men där är ju ingen optisk enhet. Hur gör man då om man ska göra clean installation av både Windows och ubuntu???

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL123:

Tack för all info och länk tips till repair sidan. Synd att man aldrig får med Windows DVD....hmm men där är ju ingen optisk enhet. Hur gör man då om man ska göra clean installation av både Windows och ubuntu???

Du kan alltid installera från ett USB-minne.. För att få serienumret till Win8 ska man kunna använda Beralc Advisor, har dock inte provat detta än.

Permalänk
Medlem

Har nu använt den här datorn i en knapp vecka och börjar störa mig mer och mer på den förbannade fläkten som alltid ska låta. Finns det något sätt att få tyst på den? Kommer vara otroligt drygt i tysta klassrum och föreläsningssalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har nu använt den här datorn i en knapp vecka och börjar störa mig mer och mer på den förbannade fläkten som alltid ska låta. Finns det något sätt att få tyst på den? Kommer vara otroligt drygt i tysta klassrum och föreläsningssalar.

Läs tidigare i tråden, där finns länkat till ett tyskt forum med en programvara som man kan styra fläktarna med. Min fläkt går inte igång förrens processorn nått 65c, och när den sedan kyls ner till 55c så stängs den av igen. Mycket bättre än originalutförande och programvaran fungerar klockrent. Visar dessutom temperaturen i tray-hörnet.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 14600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Läs tidigare i tråden, där finns länkat till ett tyskt forum med en programvara som man kan styra fläktarna med. Min fläkt går inte igång förrens processorn nått 65c, och när den sedan kyls ner till 55c så stängs den av igen. Mycket bättre än originalutförande och programvaran fungerar klockrent. Visar dessutom temperaturen i tray-hörnet.

Snyggt att jag missade det, tack!

Permalänk
Medlem

Är det nå'n som lirat SimCity Med U500 fresten? Funkar det bra?

Permalänk
Medlem

Funderar lite king att skärmen ändrar sin ljusstyrka beroende på omgivningens ljus, jag gillar det inte och har ändrat "adaptiv ljusstyrka" till AV både via batteri och nätadapter men den ändrar sig ändå känner jag. Går det att verkligen tvinga det att inte ändra sig? Typ avinstallera drivrutiner för sensorn eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Funderar lite king att skärmen ändrar sin ljusstyrka beroende på omgivningens ljus, jag gillar det inte och har ändrat "adaptiv ljusstyrka" till AV både via batteri och nätadapter men den ändrar sig ändå känner jag. Går det att verkligen tvinga det att inte ändra sig? Typ avinstallera drivrutiner för sensorn eller liknande.

Har inte riktigt tid att sätta mig in i det nu, men för mig har det fungerat kanon att stänga av denna funktion. Skärmens ljusstyrka är konstant och ändras aldrig utom när jag gör det manuellt. Har för mig att jag bara ändrade i Windows strömsparslägen, men jag har även avinstallerat ASUS egna powerprogramvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är inte så att du har Adaptive Contrast Enhancement påslaget i Intel-drivrutinen då? För den jobbar för eget maskineri med att ändra kontrasten, det kan se ut som ljusstyrkan ändrar sig.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

Bakgrundbelysningen i tangentbordet lyser ut på tok för mycket under tangenterna

Utifall du har missat. De finns olika ljusstyrkor i 3 olika nivåer. Fn+F3 eller F4 tror jag de är för att ändra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

De finns en funktion som heter Auto. Tror de är Fn+A. Då ställer man av/på Autoläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

detta fixar det...
http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min U500, spenderat dagen med att installera om Windows 8.
Vann tillbaka 21!Gb genom att bli av med recovery och alla andra knepiga Asus-konstigheter.

Passade på att uppgradera till Pro också, rätt uselt att skicka med en Core-version till en dator för 15k. Här behöver Asus skärpa sig!

Annars är jag nöjd

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Nu har jag fått min U500, spenderat dagen med att installera om Windows 8.
Vann tillbaka 21!Gb genom att bli av med recovery och alla andra knepiga Asus-konstigheter.

Passade på att uppgradera till Pro också, rätt uselt att skicka med en Core-version till en dator för 15k. Här behöver Asus skärpa sig!

Annars är jag nöjd

Har du inte fått några problem då? Med drivrutiner, mjukvara för att styra ljud och och annat? Min fråga är alltså räcker det med att installera win 8 eller måste man installera mer för att få det att funka bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Har du inte fått några problem då? Med drivrutiner, mjukvara för att styra ljud och och annat? Min fråga är alltså räcker det med att installera win 8 eller måste man installera mer för att få det att funka bra?

Nej inga problem, men du måste ju installera de drivrutiner som datorn behöver för att få full funktionalitet på allt. Finns på support.asus.com eller skivan som följde med datorn.

Viktigt att ha med sata-drivrutinen på usb-stickan, annars hittar inte W8-installern raid-diskarna. Annars får man gå in i bios och bryta raiden och det vill man väl i regel inte. Sen är det bara att köra på!

Min disk "växte" från 200 Gb till 221 Gb, plus att min W8-installation blev betydligt lättare. Klart värt det...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Verkar som om kontakten till suben lagt av. Bra ljud i den lilla saken...åhhh, jag vill inte skicka in datorn IGEN. Blir att lämna in den hos Inet på Sveav. i Sthlm...enklast så.
Hmmm..
Jag har känt egentligen känt att kontakten för elkabeln är känsligast och inte kontakten till basburken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sitter och funderar på denna dator eller Asus UX32vd till min sambo då hon sitter lite med bildbehandling och webbutveckling. Hon bär med sig datorn ibland så hur tycker ni att denna dator fungerar? Datorn hon köper kommer vara den enda dator hon använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Sitter och funderar på denna dator eller Asus UX32vd till min sambo då hon sitter lite med bildbehandling och webbutveckling. Hon bär med sig datorn ibland så hur tycker ni att denna dator fungerar? Datorn hon köper kommer vara den enda dator hon använder.

Bra prestanda, dock är 128 GD x 2 lite för lite om man inte sparar externt. Bilder tar plats, men även program. Har man extern lagring via USB 3 (finns 2 utgångar) kan den enda USB 2-utgången användas till musen.

Jag gillar datorn skarpt, och den blir inte varm om man inte spelar spel. Vid spelande låter fläkten en hel del. Det står i denna tråd om att man kan åtgärda fläktstyrningen, men det har jag inte kollat upp.

Fast vem skaffar en ultrabook för att spela grafikkrävande spel? Inte många hoppas jag. Det finns andra datorer som är bättre anpassade för spelande.

Jag har haft ett problem med min dator: moderkortet packade ihop...gick på garantin...var dock inne på rep. en månad.

I går hände någonting med kontakten till lilla subbasen. Det verkar som om den lossnat inne i datorn. Först var det glapp i ljudet, och nu funkar det inte alls till suben. Den vanliga ljudutgången är bra, kan kopplas till hörlur eller som högtalarutgång. Funkar klockrent. Annars kopplar jag ljud och bild via HDMI till TVn...funkar klockrent det med. Med andra ord ska datorn in på garantireparation igen. Surt.

Styrplattan för musen funkar ganska bra. I bland kommer man dock åt den med tummen och flyttar markören, men det är inget som stör. ASUS har ett program ASUS Smart Gesture där man kan ställa in hur den ska bete sig. T.ex. så vart jag tokig på att det zommades i tid och otid, och jag använder inte två fingrar för att zooma, (som en Ipad), utan jag låste den funktionen. Zommar på vanligt sätt och använder Ctrl 0 för att återgå till "normalläget".

Summa kardemumma...datorn har väldigt bra prestanda, men kontakten för elanslutningen känns känslig och kontakten för subbasen har pajat.
Skärmen är jag väldigt nöjd med. Bakgrundsbelysningen av tangentbordet kan ställas in avseende ljusstyrka. Det är bra. Oftast har jag det avstängt.
Win 8 kan man prata mycket om. Jag gillar prestandan, men inte utseendet. Har därför laddat med ett program för att få Startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Bra prestanda, dock är 128 GD x 2 lite för lite om man inte sparar externt. Bilder tar plats, men även program. Har man extern lagring via USB 3 (finns 2 utgångar) kan den enda USB 2-utgången användas till musen.

Jag gillar datorn skarpt, och den blir inte varm om man inte spelar spel. Vid spelande låter fläkten en hel del. Det står i denna tråd om att man kan åtgärda fläktstyrningen, men det har jag inte kollat upp.

Fast vem skaffar en ultrabook för att spela grafikkrävande spel? Inte många hoppas jag. Det finns andra datorer som är bättre anpassade för spelande.

Jag har haft ett problem med min dator: moderkortet packade ihop...gick på garantin...var dock inne på rep. en månad.

I går hände någonting med kontakten till lilla subbasen. Det verkar som om den lossnat inne i datorn. Först var det glapp i ljudet, och nu funkar det inte alls till suben. Den vanliga ljudutgången är bra, kan kopplas till hörlur eller som högtalarutgång. Funkar klockrent. Annars kopplar jag ljud och bild via HDMI till TVn...funkar klockrent det med. Med andra ord ska datorn in på garantireparation igen. Surt.

Styrplattan för musen funkar ganska bra. I bland kommer man dock åt den med tummen och flyttar markören, men det är inget som stör. ASUS har ett program ASUS Smart Gesture där man kan ställa in hur den ska bete sig. T.ex. så vart jag tokig på att det zommades i tid och otid, och jag använder inte två fingrar för att zooma, (som en Ipad), utan jag låste den funktionen. Zommar på vanligt sätt och använder Ctrl 0 för att återgå till "normalläget".

Summa kardemumma...datorn har väldigt bra prestanda, men kontakten för elanslutningen känns känslig och kontakten för subbasen har pajat.
Skärmen är jag väldigt nöjd med. Bakgrundsbelysningen av tangentbordet kan ställas in avseende ljusstyrka. Det är bra. Oftast har jag det avstängt.
Win 8 kan man prata mycket om. Jag gillar prestandan, men inte utseendet. Har därför laddat med ett program för att få Startmenyn.

Sådana här inlägg gör mig lite upphetsad... mycket tyckande som ska gälla för alla? 256 Gb lagringsutrymme är kanske för lite för dig men inte för andra. "Bilder tar plats, men även program" No shit Sherlock, men det vet man ju om när man läser specsen och så får man ju se till sina behov.

Vilken enda USB2 utgång? Alla USB-portar på U500VZ är USB3.

"Vid spelande låter fläkten en hel del." Ja? Är det jättemärkligt? En tunn dator med relativt mycket kraft, då blir det så.

Till sist kommer det jag gillar minst i ditt inlägg - "Fast vem skaffar en ultrabook för att spela grafikkrävande spel? Inte många hoppas jag. Det finns andra datorer som är bättre anpassade för spelande."
Jag! Jag spelade massor på min UX32VD och nu på U500VZ och jag kan meddela att det funkar utmärkt om än med några kompromisser. På UX32VD fick man skruva ner ordentligt på det mesta för att få flyt, på U500VZ spelar man på medium/high med goda resultat. Självklart finns det kraftfullare maskiner för spel, men för oss som vill ha en liten, tunn, lätt dator som faktiskt går bra att spela på, är U500VZ utmärkt.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Sådana här inlägg gör mig lite upphetsad... mycket tyckande som ska gälla för alla? 256 Gb lagringsutrymme är kanske för lite för dig men inte för andra. "Bilder tar plats, men även program" No shit Sherlock, men det vet man ju om när man läser specsen och så får man ju se till sina behov.

"Vid spelande låter fläkten en hel del." Ja? Är det jättemärkligt? En tunn dator med relativt mycket kraft, då blir det så.

Till sist kommer det jag gillar minst i ditt inlägg - "Fast vem skaffar en ultrabook för att spela grafikkrävande spel? Inte många hoppas jag. Det finns andra datorer som är bättre anpassade för spelande."
Jag! Jag spelade massor på min UX32VD och nu på U500VZ och jag kan meddela att det funkar utmärkt om än med några kompromisser. På UX32VD fick man skruva ner ordentligt på det mesta för att få flyt, på U500VZ spelar man på medium/high med goda resultat. Självklart finns det kraftfullare maskiner för spel, men för oss som vill ha en liten, tunn, lätt dator som faktiskt går bra att spela på, är U500VZ utmärkt.

Hmm...ok.det är olika behov ang lagring.
Hmm...ok, det är visst 3 st usb 3 utbångar. Hade för mig att jag inte fick in vanliga USB-minnen i de två uttagen på vänster sida. Ville inte trycka på för mycket då jag testade. Troligen är jag okunnig som inte visste att usbminnen passar i usb2- och usb3-uttag. Nu vet jag det. Tack.
Hmmm, ok. Jag kände bara het luft från utblåset och ett fasligt oljud från fläkten. Spelande Amnesia...högsta inställningarna. Du får gärna ogilla det jag skriver, men jag upplever att det låter mycket från fläkten. Jag anser även att man bör kunna ha full hd utan att störas av fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Jag vill också ha Ultrabook för spel! Det är det smidigaste alternativet om man har småbarn tycker jag.
Vilka spel har du kört med u500vz. Har du kört Skyrim eller SimCity?

Permalänk
Medlem

Har kopplat in en extern skärm till min dator och då går fläkten konstant även fast jag kör programmet frånd en där tyska siten. CPUn ligger även kring 60 grader utan att jag gör någonting alls med den egentligen, bra mycket högre än tidigare när jag körde utan skärm. Något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Jag vill också ha Ultrabook för spel! Det är det smidigaste alternativet om man har småbarn tycker jag.
Vilka spel har du kört med u500vz. Har du kört Skyrim eller SimCity?

Simcity funkar kalas! Annars har det mest varit Civ5 denna veckan, inga problem där heller. Max Payne 3 rullade några timmar i helgen utan bekymmer. U500VZ presterar riktigt bra faktiskt.

Jag har inte riktigt plats för stationär, och vill gärna ha en alltiett-dator som är med mig nästan överallt, här har jag äntligen hittat rätt dator i U500VZ, minst kompromiss hittills.

Visa signatur

Stulen slö sked